Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Dunlop Direzza - Problem
<<   1, 2, 3   >>
6928 besök totalt
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Mycket intressant tråd eftersom jag själv kör Direzza.
Jag har kört med för högt tryck märker jag nu efter ha läst denna tråd. Som tur är så har det blivit extremt lite åka(endast en konbane träff!) så mina däck ser fortfarande frächa ut.
Jag valde Hard mest för att dom skulle hålla fler ban-mil o sen kör jag med orginal hjulvinklar.
Heat cyclingen gav jag däremot upp. Att få temp i mina 265:or på gatan var inte möjligt,utan att innebära fara för medtrafikanter
Synd att du fick ta en del av läropengen Zebb

Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
_____

Mazda Rx-7 -94
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Zebb skrev:
Läropeng och läropeng. Vet inte om jag har lärt mig så mkt om jag ska vara ärlig. Allt det Magnus säger är ju väldigt lätt att säga EFTER man köpt däcken. Jag ser det mer som 6000 spänn i sjön. En bankörning och två konbanor, det blir 2000kr per tillfälle. Och hur mkt ska man undersöka innan man kör med däcken? Jag har läst rekommendationerna, vad mer kan man göra?

Tja inte för att vara den men han har ju en poäng med att det är race grejer och då kan man förvänta sig att de som använder de vet hur man ska bruka dem. Kan dock förstå att du är otroligt besviken skulla jag oxå vara. Jag halar iaf inte fram 6000 på ett bräde på kul sådär.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Magnus Lord Arenander
Täby
Här sen Maj 2004

...

Hej igen!

Alltså det är inte helt lätt att ge en klockren rekomendation till varje specifik bil med chassin och setup, samt med olika förare.
På Japmeet i helgen så körde vi Direzza på den Evo9 som Peter Sundfeldt körde. Dimensionen var 245/40R17 Hard samt orginal chassi. I slutet hade vi 2,6kg fram och 2,4kr bak VARMT för att få bilen att gå bra. Alltså klart över den normala rekomendationen.
Peter körde mycket med den bilen och hela tiden full med passagerare och i slutet av dagen så hade däcken knappt slitits, kanske 1mm.
Dock tror jag att med riktigt ställbart chassi som var inställt efter däcken så hade trycket varit annorlunda.
Det jag menar är att man måste ibland köra lite, kolla trycket och slitaget, fylla på alt släppa ut luft, justera chassi osv och sedan ut igen.

Sen vet jag inte vad jag kan göra mer än att skriva EFTER då det inte var jag som sålde däcken. Jag tycker självklart att det är beklagligt att du inte är nöjd och självklart får du skicka in dom på reklamation.
Visst får du köpa nya däck till samma pris men vi har dom bara hemma i medium, alt om du vill ha en annan dimension.

Personligen rekomenderar jag ingen vanlig gatåkare att köra på medium då de är känsligare för att man har rätt inställningar och de flesta har varken rätt bilar eller kunskap för detta, dock absolut inget fel i det.
Det är STOR skillnad mellan hard och medium och detta är något iaf jag upplyser om när jag säljer dessa däck men jag vet inte om Johan gjorde det till dig.

Jag vet inte heller så mycket mer jag kan göra än att förklara varför däcken ser ut som dom gör, erbjuda dig (det har man ju alltid rätt till) att reklamera dom och/eller att köpa en ny uppsättning till det låga priset.

Mvh
Magnus Arenander
Goodyear Dunlop Tires

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Jag tar på mig mitt, inget snack om saken. Jag visste att det skulle slita snett fram. Inte det som jag lagt mig i om i den här tråden heller.

Men det där sista var dock en sak som hade varit trevligt om det poängterats lite. Alltså att det är STOR skillnad mellan hard och medium och du inte rekomenderar gatåkare att åka på medium. För det var en sak som jag iaf våndades över när jag skulle beställa. Jag fick inte köpa HARD i de dimensioner jag ville ha utan fick gå på Medium. Hade jag sett det du skrev nu skulle jag nog bytt dimension helt och hållet för att komma runt det. Men det är bra att det kommer fram nu iaf.

Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Näe, man är juh inte gjord av pengar direkt. Jag hade möjligheten att köpa hard men gjorde det inte för att jag ville ha lite extra grepp. Eftersom jag inte kör så där hemskt mkt på bana så tänkte jag att dom borde hålla minst en säsong, men ack så fel man kan ha. Dom blev olagliga efter en bankörning. Men jag kommer köra med dom så länge det går, sen blir det nog bridgestone eller nåt. Rena slicks kanske är bättre om man inte ska ha dom på gata?

Vill tillägga att jag tog bort det jag skrev ganska snabbt bara för att jag inte följde regeln "skriv ej när du är irriterad/sur" men någon hittade det först

Reklamation är väl i princip kört då du redan nu säger att det inte är fel på däcken?

Mazda Rx-7 -94
Citera
Magnus Lord Arenander
Täby
Här sen Maj 2004

ILiveTORide skrev:
Jag tar på mig mitt, inget snack om saken. Jag visste att det skulle slita snett fram. Inte det som jag lagt mig i om i den här tråden heller.

Men det där sista var dock en sak som hade varit trevligt om det poängterats lite. Alltså att det är STOR skillnad mellan hard och medium och du inte rekomenderar gatåkare att åka på medium. För det var en sak som jag iaf våndades över när jag skulle beställa. Jag fick inte köpa HARD i de dimensioner jag ville ha utan fick gå på Medium. Hade jag sett det du skrev nu skulle jag nog bytt dimension helt och hållet för att komma runt det. Men det är bra att det kommer fram nu iaf.

Tjo!

Ja mitt svar var mer ett svar till Zebb + lite allmän info.
Angående skillnaden mellan däcken så vet jag inte vad som har sagts då det inte var jag som skötte själva ordermottagandet och kontakten så jag vet inte vad som har sagts och vad som inte har sagts.
Dock så kanske det har brustit lite i kunskapen om medium däcken och därav har inte slutkonsumenten blivit så upplyst som han kanske borde ha blivit. Det i kombination med att vi kanske har räknat med att folk ska veta kan ha bidragit till att det blivit såhär.

Vi får ta lärdom av detta nästa gång vi (om vi gör det dvs) går ut med ett erbjudande på R-däck.

Tack för feedback!

Mvh
Magnus Arenander
Goodyear Dunlop Tires
och Direzza åkare...

Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Jag kanske har fel, men du menar alltså att ni har gått ut med för lite information samt att kunskapen varit bristfälligt, men vill ändå inte ta något ansvar? Hur ska folk veta hur man ska ta hand om däcken om ni inte änns själva vet? Ska alla lära sig "the hard way" eller vad är det frågan om?

Mazda Rx-7 -94
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

Zebb - Naturligtvis är det tråkigt med dina däck, jag lider med dig

Jag var också helt novis på detta om R-däck innan jag köpte Direzza genom rejsa. Men jag "bombaderade" Johan Waller med frågor som han svarade på så gott han kunde och när han inte kunde, så ringde Magnus upp mig och gav mig utförliga svar och information på det jag ville veta. När jag sedan hade fått däcken, så frågade jag om lufttryck och fick förslag vid landsvägs -resp bankörning mot uppgifter om bilen (vikt, chassi mm). Fick även förslag till Camberinställningar. Jag vet fler som frågade om lufttryck till sina bilar i Direzza-köp-tråden och fick svar där.

Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Ja, jag antar att jag är lite väl sur. Tyvärr är ju däck långt ifrån gratis, så mer info borde man fått tycker jag. Om Dunlop säljer till privatpersoner så borde dom förstå att 95% inte är speciellt insatta eller vet att det krävs något specellt (mer än rekommendationerna). Jag vet fortafande inte exakt vad jag gjort för fel. Men jag antar att det har mkt med lufttrycket att göra.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004

Tror den största anledningen är hårdheten. Jag köpte Direzza med hard gummiblandning genom Johan här på rejsa, och dom har klarat 4 bankörningar och en konbana utan något oväntat slitage. Mycket nöjd!

Accord -04
Citera
freddej
Uppsala
Här sen Apr 2005

Efter två konbanor var mina framdäck inte längre gatlegala, vilket dock berodde på en del okunskap vad gäller lufttryck från min sida (första gången med r-däck). Lite surt känns det ju nu när man får dra ner på åkandet pga av utslitna däck men som sagt tar på mig mycket av det själv då det som tidigare nämts inte är standardkomponenter.
Hade man dock vetat om att skillnaden var så stor mellan hard och medium så hade man nog valt att köra på harddäcken. (visserligan kan man säkert "bränna" dom med fel inställningar oxå)

Men skulle definitivt kunna tänka mig att haka på ett nytt erbjudande (om det blir nått i framtiden) men skulle utifrån det jag vet nu välja hard.
Dock ska tilläggas att det var sjukt bra fäste i däcken. thumbs up

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tack Magnus för klargörande och bra info! thumbs up

R-däck ÄR en extremprudukt. Punkt! Dock ska alla ha det...
Detta ställer höga krav på säljaren och/eller om denna inte kan ge för köparen tillfredställande svar att man tar reda på en hel del själv. Grundläggande tryck och vinkelrekomendationer som inte är helt fel kan man garanterat få här på rejsa om man frågar. Men det kräver att man är aktiv och förutseende. 6000kr på däck är för mig för mkt pengar för att våga riskera utan benkoll.
Sen innan man vet hur ens däck funkar och vad de kräver är det täta täta täta kontroller med ändringar systematiskt som gäller, annars kan det snabbt bli dyrt.

Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Jag har läst så mkt jag kunnat här. Men det räcker tydligen inte. Hur ska JAG kunna veta att Dunlop ger mig dåliga tips? Vem ska man lyssna på? Vem har rätt/fel? Alla ger ju olika tips. Däcken har slitits fruktansvärt tokfort, punkt slut. Har dessutom inte kunnat pressa på bana pga av andra problem...

Får väl reklammera däcken precis som rekommenderat...

Förresten, någon annan som har exakt samma storlek och hårdhet som jag: 16-225/45. Jag har känt på några olika Direzza, men inga andra medium. Hard har iaf känts betydligt hårdare enbart genom att pilla på dom.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Vem man ska lyssna på är oxå något man lär sig med tiden, för alla säge rolika saker. Men ju mer man lär sig själv ju mer lär man sig solla och få till en egen sanning som stämmer med ens egna tillvaro.

Även banåka går det att hamna i fällor med som kan kosta en ett par däck. Åker man idag på banträffar är många bilar mer avancerade med R-däck, coiloverfjädring osv än vad de bilar man åkte race med var för typ 10 år sedan i klubbserierna. Mao, kunskapskraven är högre och att bara komma till en träff och köra funkar inte. Ofta syns detta på däcken först. Man måste alltså köra upp temp i dom, kolla tryck, åka 2-3 varv, kolla igen, ändra lite, testa osv osv... Detta kan nog ta en halv till en banträff första gången men är absolut nödvändigt för att fåd et att funka bra. Då får man oxå ut max ur prylarna både var det gäller livslängd och prestanda. Så ja, det är lite som ett miniracingteam...men det är oxå detta som är så kul. Man utvecklas, lär sig saker och bilen utvecklas. Gör man allt detta en gång har man det tbx alla andra träffar och kan åka mer och det räcker enbart med småkorr av tryck osv. Loggar man allt i en liten bok kommer man tillsut ha en diger kunskapsbank att gotta sig i.

Lycka till i fortsättningen.

Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Bra inlägg.

Ja, mkt verka handla om erfarenhet. Antagligen är det som hänt mina däck en kombination av dåliga saker. Tror främst att mjukheten har mkt med saken att göra i kombination med min körning (Tror det hade varit STOR skillnad med hard). Funderar även på om gatkörningen kan ha bidragit mkt till förslitningen. Jag vet inte hur lätt ett däck kommer upp i temp, men det är alltid ljummet när man kört en runda. Och då menar jag inte ljummet som ett hårt kört gatdäck, utan varmare. Kan det vara så att när man kör med ett tryck på 2,3-2,5kg på gata så blir det tillräckligt varmt för att börja slita snett (under vissa förutsättningar då...)? Bara en fundering...

Har iaf köpt en uppsättning fälgar till nu så att jag ska kunna köra med vanliga däck på gata. Då blir det lättare att ha koll på däcken.

Mazda Rx-7 -94
Citera
TURBO200
Älmhult
Här sen Jul 2004

zebb> Jag tycker inte att R'Däck slits mer på gatan...körde med en uppsätning Pirelli Rosso för 2 år sedan...inga problem..

och förra året körde jag med Bridgestone potenza re540...inga problem där heller...

Mvh Johan!!

Ng900 2,3T 541hk/622nm
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag skrev en rapport här i forumet från min erfarenhet förra året med Direzza. Jag skrev faktiskt flera ggr att Direzza medium verkade vara som soft från andra fabrikat. Jag skrev också att medium helt klart var alldelles för mjukt för min bil (BMW M3 1650 kg och lite brutal körstil i slalom o bana). Däcken hade enormt fäste men gick åt i en hemsk fart på bana.

Men efter besöket i helgen på Kinnekulle så har jag samlat på mig lite mer info. Det intressanta var att Kinnekulle normalt alltid käkar vänster framdäck (på många bilar, även min) men efter hela helgen och hela 30 mil på banan hade jag jämnt fint och inte alls så farligt slitage på vänster fram !!! Men.... vänster bak gick åt fanders desto värre.... Jag upptäckte redan dag ett ute på banan att vänster bak plötsligt kändes överhettat, det blev plötsligt väldigt lätt att det blev svansviftning åt vänster. Slog av på tempot och fick tillbaka greppet och kunde öka farten igen. Men nu var det lätt att vänster bak blev halt igen... Kollade på däcket i depån och hade i mina ögon ett väldigt lattjo slitage. Precis på ytterkanten så hade det släppt bitar av slitbanan precis ner till underliggande gummi och över däckets bredd så var det våldsamt slitage ungefär runt mitten på däcket.

Det konstiga var att jag hade samma kalltryck i alla däck men elakt slitage bak men shysst fram. Brukar vara tvärtom på vänstersidan på Kinnekulle för mig.

Så jag roterade däck, satte vänster bak på höger fram o ut o tuta igen. Samma visa. Plötsligt halt i vänster bak och samma slitagebild. Eftersom det var två dagars körning så roterade jag igen inför söndagen och lyckades köra massa varv till men med exakt samma problem. Vänster bak brann upp....

Efter hela helgen så hade jag eldat upp tre däck. De hade alla suttit vänster bak när de gick åt. Det enda däcket som var relativt shysst efter helgen var vänster fram. Helt mot allt vad jag är van vid.

Men... Jag tror jag vet precis vad som hänt. Jag hade (enligt expertisen) ganska högt tryck i alla däcken, 2,2 kalla. Jag hade kanske kunnat gå ner några hekto, har haft 1,9 kalla med andra däck men observera att det hårdast belastade och hårdast jobbbande däcket, vänster fram mådde utmärkt med detta tryck. Fram hade jag camber på -3.2 grader. Och här är pudelns kärna tror jag, bak var camber bara -1.6 grader. Lite mindre camber bak har funkat bra på min bil förr, speciellt med däck som inte är så kinkiga på camber. Nu var steget iof lite stort men vad viktigare var, det verkar som att Direzza i medium måste ha ganska mycket camber för att inte vika sig lite med följden just elakt slitage på ytterkant och överdrivet slitage kring mitten av däckets bredd pga det bågnat av samma anledning.

Summa sumarum är att Direzza i medium verkar kunna hålla otroligt mycket bättre än vad jag först trott från förra årets åkande. Men medium verkar vara kinkigare på camber än flera andra r-däck jag kört på (Pirellis Corsa var även de kinkiga på camber) . Så nu ska jag öka på cambern bak och så får vi se om man inte kommer komma en bra bit till på Direzza även i medium.

-----

Uppeldat vänster bakdäck. Tydligt ojämnt slitage över däckets bredd och ganska elakt slitage precis på ytterkanten

Höger fram. Mår prima efter en hel dag på banan.

Vänster fram. Har fått jobba hårt men slitaget är okej. Det man kan ana är faktiskt lite elakt slitage på innern vilket brukar bli på min bil när det är mycket camber och bilen i princip kör hjullyft med mycket elaka hjulvinklar mot backen vilket alltså ger det här slitaget på vänster fram i ganska snabba vänsterkurvor. Tex tillbaka under bron mot Mohlins knäpp. Har någon bilder från helgen på min bil med chassilutning och hur framhjulen lyfter eller inte så blir jag mer än lycklig om jag får se dem!!!

Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Bra info Magnus!

Jag körde superstage med mina däck nu i helgen igen. Satte mitt slitna högra bakdäck vänster fram istället och sänkte trycket runt om till 1,7 bar, lite mindre bak framåt eftermiddagen. Greppet är mkt bra, vilket göra att bilen kränger något fruktansvärt.

Mer bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30263

Däcken blev inte speciellt slitna, förutom det som redan var slitet. Nu ser man tom lite tyg.

Summa sumarum: Jag är helt förvirrad. Tror mer och mer att jag slitit däcken ganska mkt på gata, varför skulle annars höger bak tagit så mkt stryk? Rondeller går ju i vänservarv

Mazda Rx-7 -94
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
...Det intressanta var att Kinnekulle normalt alltid käkar vänster framdäck (på många bilar, även min) men efter hela helgen och hela 30 mil på banan hade jag jämnt fint och inte alls så farligt slitage på vänster fram !!! Men.... vänster bak gick åt fanders desto värre...

Precis det här har jag också råkat ut för i år (på mina Yoki:sar).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

ice skrev:
Magnus Thomé skrev:
...Det intressanta var att Kinnekulle normalt alltid käkar vänster framdäck (på många bilar, även min) men efter hela helgen och hela 30 mil på banan hade jag jämnt fint och inte alls så farligt slitage på vänster fram !!! Men.... vänster bak gick åt fanders desto värre...

Precis det här har jag också råkat ut för i år (på mina Yoki:sar).

Kanske kan man tolka detta som att en del däck är mer beroende på rätt inställningar än andra och klara värre påfrestning så länge de arbetar med belastningsvinklar som är korrekta?

Dunlop Direzza - Problem
<<   1, 2, 3   >>
6928 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande