Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Krängare (för)hårt ställda
<<   1, 2, 3
5402 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

jika skrev:
Jag tror inte att det är dämparna eller fjädrarna som är problemet grupp N kittet som sitter på min bil lovprisas av många (tror nog att jag nästan skulle skrivit alla).

Jepp, det är jättebra tydligen. Jag har aldrig kört det men sett flera som har det och det går ju som sjutton. De flesta har ju dock kvar orig.krängaren och det fungerar.

Ett annat sätt, än att byta ut bärarmarna, är förstås att sätta på coilovers och då kunna utnyttja camberplattorna fullt ut. Det har jag och jag kan justera i bott. Kanske samma pengar som bärarmar, dessutom med bibehållen option?

jika skrev:
Power understeer
Eftersom att det är något som skulle kunna bero på min körning så kan vi utesluta detta direkt!
Det går helt klart att framkalla mer understyrning med bilen genom gas, bakvagnen bergfast och framhjulen sliter flörtvivlat. Men samma sak händer i kurvor som nyper mer och mer och gasen uppsläpt.
Greppet saknas i framvagnen, i flera trådar som jag läst så satsar man då på att minska grepp i bakvagnen genom olika grejer. Vad händer då? Är det så att lite sämre grepp i bakvagnen kan generera att man får bättre grepp i framvagnen eller är det så att man minskar greppet på ena axlen för att få lika dåligt överallt för att bilen ska bli neutral? Jag vill givetvis öka greppet fram och behålla greppet bak men det kanske är som att äta kakan och ha den kvar!

Med största respekt för att vi alla kör våra bilar olika så låter ju iaf. som ovannämnda "problem" går att justera med körstil. Om man få power understeer så beror ju det på att framhjulen får jobba mer än de klarar av, antingen så har man för hög ingångshastighet, eller så har man gått på gas för tidigt eller så vrider man upp hjulen för mycket eller något annat eller en kombination av ovan.
Samma sak i nypande kurvor, det går för fort för framhjulen. Ingen kurva skall ju egentligen heller tas utan gas. Alla kurvor (ingen regel utan undantag) skall tas med åtminstone stödgas. I en alltmer nypande kurva skulle jag trailbrake:a ut baken och när jag närmar mig apex stödgasa till apex för att sedan maxa ut.

Med denna kanske på tok för grundläggande (sorry isf) utläggningen vill jag säga att balansen i en bil är egentligen ett ord för hanterbarhet. En bil i fullständig balans finns inte, dvs en bil som alltid har grepp tills dess det går så fort att den alltid sladdar på alla fyra. Alla bilar sladdar i alla fall någon kurva med antingen baken eller fören först. En bil i balans är en bil som går att hålla i idealspår genom körstil - inte en bil som alltid, överallt har fyrhjusgrepp.

Med detta vil jag inte säga att man inte skulle kunna tweaka din bil ytterligare. Minus 2 grader camber låter lite...

Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tillbaka från Kinnekulle, (det blir inten körning i morgon då motorn gav upp, troligen ett lager).
Startade dagen med berfintlig inställning för att få in känslan för hur bilen beter sig, ett nollläge.Eftersom jag körde på nya däck förmig så gick förmiddagen åt att försöka hitta bra tryck i däcken.
Sedan körde jag ett pass med hårdare krängare bak minskade hävarmen från 178mm till 150 mm. Detta gjorde att lite av understyrningen försvann men bilen fick ett konstigt betende då bakvagnen blev lömsk och bilen blev överstyrd vid ojämnheter. Detta var i alla fall som jag upplevde det.

Eftersom att bilen blev sjuk så hann jag inte testa att minska krängarn fram

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Detta gjorde att lite av understyrningen försvann men bilen fick ett konstigt betende då bakvagnen blev lömsk och bilen blev överstyrd vid ojämnheter.

övertyrd:
Överallt i böjarna? eller bara typ ingång, utgång apex?

Stockholm
Här sen Nov 2002

jika skrev:
Tillbaka från Kinnekulle, (det blir inten körning i morgon då motorn gav upp, troligen ett lager).

Ajaj, kunde du köra hem lr?

Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Trådstartare
fuling skrev:

övertyrd:
Överallt i böjarna? eller bara typ ingång, utgång apex?

Kändes lite konstigt men bakvagnen kunde inte svälja ojämnheter som tidigare och svalde inte ojämnheter och greppet försvann, kan förhård krängare medföra ett sådant betende? Det var nog mer tappande av fäste än överstyrning, förstår ni vad jag menar?

Fenomenet uppstog på olika ställen på banan men eftersom att bilen är mest neutral i början så är effekten mest påtaglig där.

BTG skrev:
Ajaj, kunde du köra hem lr?

Nej det var inte möjligt, bilen knackade betänkligt så det hade nog inte gått många kilometrar. Hade extrem tur då jag hade bilen på transport denna gången, efterom att det var ett 2 dagars evenemang och småläning som man är så var det planerat att sova i standard bilen, det hade varit lite surt annars...

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Kändes lite konstigt men bakvagnen kunde inte svälja ojämnheter som tidigare och svalde inte ojämnheter och greppet försvann, kan förhård krängare medföra ett sådant betende? Det var nog mer tappande av fäste än överstyrning, förstår ni vad jag menar?

Hmm jag TRoooooooOR inte förhård krängare kan få det fenoment MEN det kan vara typ låsing/friktion som spökar. Iof så vad är för hård??? 67bananer?

Jag skulle testa att ställa tillbaka krängarn bak och släppa lite på fram istället.
Sen skulle jag nog undersöka den största felkällan också, eller hur vad det??? Den var väll perfekt, eller?

Mantorp
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Citat:
den ökade spårvidden göra att understyrningen ökar

Nu är jag inte riktigt med.
En ökad spårvidd ger en minskad lastförstjuting, men vad händer med krängsstyvheten?
Krängningsstyvheten kan vi ändra lätt med krängrna så jag ser det bara + med en spårviddsöking.

Precis så tänkte jag oxå.

Allmänt banåkaforum
Krängare (för)hårt ställda
<<   1, 2, 3
5402 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande