Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 5402 besök totalt |
Jepp, det är jättebra tydligen. Jag har aldrig kört det men sett flera som har det och det går ju som sjutton. De flesta har ju dock kvar orig.krängaren och det fungerar. ![]() Ett annat sätt, än att byta ut bärarmarna, är förstås att sätta på coilovers och då kunna utnyttja camberplattorna fullt ut. Det har jag och jag kan justera i bott. Kanske samma pengar som bärarmar, dessutom med bibehållen option?
Med största respekt för att vi alla kör våra bilar olika så låter ju iaf. som ovannämnda "problem" går att justera med körstil. Om man få power understeer så beror ju det på att framhjulen får jobba mer än de klarar av, antingen så har man för hög ingångshastighet, eller så har man gått på gas för tidigt eller så vrider man upp hjulen för mycket eller något annat eller en kombination av ovan. Samma sak i nypande kurvor, det går för fort för framhjulen. Ingen kurva skall ju egentligen heller tas utan gas. Alla kurvor (ingen regel utan undantag) skall tas med åtminstone stödgas. I en alltmer nypande kurva skulle jag trailbrake:a ut baken och när jag närmar mig apex stödgasa till apex för att sedan maxa ut. Med denna kanske på tok för grundläggande (sorry isf) utläggningen vill jag säga att balansen i en bil är egentligen ett ord för hanterbarhet. En bil i fullständig balans finns inte, dvs en bil som alltid har grepp tills dess det går så fort att den alltid sladdar på alla fyra. Alla bilar sladdar i alla fall någon kurva med antingen baken eller fören först. En bil i balans är en bil som går att hålla i idealspår genom körstil - inte en bil som alltid, överallt har fyrhjusgrepp. Med detta vil jag inte säga att man inte skulle kunna tweaka din bil ytterligare. Minus 2 grader camber låter lite... _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Tillbaka från Kinnekulle, (det blir inten körning i morgon då motorn gav upp, troligen ett lager).
Startade dagen med berfintlig inställning för att få in känslan för hur bilen beter sig, ett nollläge.Eftersom jag körde på nya däck förmig så gick förmiddagen åt att försöka hitta bra tryck i däcken. Sedan körde jag ett pass med hårdare krängare bak minskade hävarmen från 178mm till 150 mm. Detta gjorde att lite av understyrningen försvann men bilen fick ett konstigt betende då bakvagnen blev lömsk och bilen blev överstyrd vid ojämnheter. Detta var i alla fall som jag upplevde det. Eftersom att bilen blev sjuk så hann jag inte testa att minska krängarn fram ![]() _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
övertyrd: Överallt i böjarna? eller bara typ ingång, utgång apex? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Kändes lite konstigt men bakvagnen kunde inte svälja ojämnheter som tidigare och svalde inte ojämnheter och greppet försvann, kan förhård krängare medföra ett sådant betende? Det var nog mer tappande av fäste än överstyrning, förstår ni vad jag menar? Fenomenet uppstog på olika ställen på banan men eftersom att bilen är mest neutral i början så är effekten mest påtaglig där.
Nej det var inte möjligt, bilen knackade betänkligt så det hade nog inte gått många kilometrar. Hade extrem tur då jag hade bilen på transport denna gången, efterom att det var ett 2 dagars evenemang och småläning som man är så var det planerat att sova i standard bilen, det hade varit lite surt annars... _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Hmm jag TRoooooooOR inte förhård krängare kan få det fenoment MEN det kan vara typ låsing/friktion som spökar. Iof så vad är för hård??? 67bananer? ![]() Jag skulle testa att ställa tillbaka krängarn bak och släppa lite på fram istället. Sen skulle jag nog undersöka den största felkällan också, eller hur vad det??? Den var väll perfekt, eller? ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Precis så tänkte jag oxå. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 5402 besök totalt |