Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Oljebyte
3511 besök totalt
Robban G
Sverige/Holland
Här sen Mar 2006
Inlägg: 52


Trådstartare
Oljebyte

Ny här på forumet, då jag bor i Belgien och nära Nürburgring så kommer det med min nya bil bli en del turer dit samt att jag även kommer köra en del trackdays på Spa. Min fråga är om man ska byta olja efter tex en hel dag på Spa, bilen används även vardagligen. Även tips om annan service man eventuellt bör gärna mottages gärna.

_________________
Robert Gustafsson

BMW 1M -12
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Berätta gärna lite mer om bilen!

Jag var hos min chefsmek igår och kollade oljan. 500 mil, 5 bankörningar och den såg fin ut och kändes inte smutsig. Men det skiljer sig motorer emellan.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Robban G
Sverige/Holland
Här sen Mar 2006
Inlägg: 52


Trådstartare
Alfons skrev:
Berätta gärna lite mer om bilen!

Jag var hos min chefsmek igår och kollade oljan. 500 mil, 5 bankörningar och den såg fin ut och kändes inte smutsig. Men det skiljer sig motorer emellan.


Ingen super speciell bil, en Golf GTI -06 med DSG låda. För mig med familj så är det just nu den optimala kombinationen då jag kan få med dem i bilen vid behov..Samt att jag vill kunna köra "automat" när jag kör till jobbet pga mycket köer..

_________________
Robert Gustafsson

BMW 1M -12
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Jag har själv en Audi 3,2 med DSG-låda. Jag är helnöjd med den lådan! Har kört 13000 mil med den nu utan problem.
På Ådin är det serviceintervaller om 3000 mil, hur är det på Golfen?
Jag kan tänka mig att det kan vara bra för dig att göra ett extra oljebyte emellan service-intervallerna(om de nu också är 3000 mil för Golfen) och sen kolla över bromsar o däck efter dina bankörningar.
Men det finns dem på rejsa som vet allt detta mycket bättre än jag

Hoppas du får kul med bilen!

_________________
Lasse Alfons
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Är den laddad med såkallad LongLife-olja så byt till något vettigare. thumbs down

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Precis som Johan skrev så byt från longlife till en vanlig 5W-40 helsynthet.

Jag kör ca 5-10 banträffar per år och byter olja två gånger per år. En gång mitt på säsongen och en gång precis innan jag ställer av bilen inför vintern.

Kör du hela året kan du ju kanske göra ett extra byte. Gör man jobbet själv är det ju faktiskt inga pengar alls att tala om.

Robban B skrev:
Ingen super speciell bil, en Golf GTI -06 med DSG låda. För mig med familj så är det just nu den optimala kombinationen då jag kan få med dem i bilen vid behov..Samt att jag vill kunna köra "automat" när jag kör till jobbet pga mycket köer..

Den borde gott och väl räckar för att ha roligt med

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
Robban G
Sverige/Holland
Här sen Mar 2006
Inlägg: 52


Trådstartare
Fick möjlighet att välja om jag ville köra med 3000 mila intervall eller 1500 mil så jag valde det senare, vilket gör att jag inte har long-life oljan.

_________________
Robert Gustafsson

BMW 1M -12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Johan Rius skrev:
Är den laddad med såkallad LongLife-olja så byt till något vettigare. thumbs down


Nyfiken i en strut kapar lite tråd.

Varför inte longlife?
Har precis hällt longlife i bruksbilen och i samma veva har oljetryckslampan lyst till sporadiskt.

(Audi a6 2.8/30v 96)

_________________
Daniel Steiner
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Jag har longlife i min, utan problem. Det enda jag reagerade på var att man skulle köra 3000 mil innan det var dags för första servicen och därmed oljebyte...

_________________
Lasse Alfons
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Daniel6xQ skrev:
Johan Rius skrev:
Är den laddad med såkallad LongLife-olja så byt till något vettigare. thumbs down


Nyfiken i en strut kapar lite tråd.

Varför inte longlife?
Har precis hällt longlife i bruksbilen och i samma veva har oljetryckslampan lyst till sporadiskt.

(Audi a6 2.8/30v 96)


Longlife-olja och service har tjatats till leda på www.gtiklubben.nu, oftast inte i positiva ordalag. Egna erfarenheten sträcker sig till att vi förvandlade en frisk och kry VW 1.8 8V-motor till en dieselbankande maskin efter tre-fyra tjugominuterspass på Anderstorp. Anledningen till Longlife-valet var att den vid tillfället var ända tillgängliga samt gratis och att vi skjutit ut nästan fyra liter Quakerstate pga dålig tryckreglering i oljepumpen. Trots kombinerad vatten- och luftkyl till oljan stack tempen iväg upp mot 150° och sen vart det gonatt på den bottendelen.

Min simpla slutsats: Longlife funkar till brukshink som körs till och från snabbköpet men inte till att dra släp/husvagn och definitivt inte till inspirerat banbruk.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1947



Tror inte det är så enkeöt att just longlife oljor är dåliga. Enligt rätt säker källa är Opels longlife 5w-30 exakt den olja som förut såldes som 5w-40 och inte var "long-life".

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Det här med oljor är ju ett mörker...

Men för att LongLife oljan ska kunna prestera så länge borde den ju innehålla mer tillsatser för att rengöra motorn. Vilket kanske inte är att föredra i samma utsträckning under hårdare bruk.

Satsa på en bra 5w40 helsyntet av känt fabrikat (Mobil1, Castrol, QuakerState, Shell Helix, Statoil Racingway osv osv... ) så behöver du nog inte fundera så mycket sen.

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Ett litet inlägg bara:
Jag gissar på att VW 8V maskinen inte var av "årets modell"?
Nyare motorer som ex. den i en Golf GTI -06 är konstruerad med ett mycket mindre lagerspel än en gammal motor och kan därför köras med en tunnare olja t.ex. 0W-30 som är en vanlig viskositet för LongLife oljor.

Slår man en sådan tunn olja i en gammal eller sliten motor med större lagerspel är det inte så konstigt att det uppstår oljud då oljan är så tunn att den inte klarar av att hålla lagerytorna i schack.

För att vara på den säkra sidan hade jag dock valt ex. en 0W-40 olja (helsyntet givetvis!) till en nyare bil som körs på bana och bytat med max 1000 mils intervall. Tjockare kallviskositet än 5W är bara onödigt.

Mvh / Johan Tryggvesson

EDIT: Hoppsan var inloggad som min bror...



Johan Rius skrev:
Daniel6xQ skrev:
Johan Rius skrev:
Är den laddad med såkallad LongLife-olja så byt till något vettigare. thumbs down


Nyfiken i en strut kapar lite tråd.

Varför inte longlife?
Har precis hällt longlife i bruksbilen och i samma veva har oljetryckslampan lyst till sporadiskt.

(Audi a6 2.8/30v 96)


Longlife-olja och service har tjatats till leda på www.gtiklubben.nu, oftast inte i positiva ordalag. Egna erfarenheten sträcker sig till att vi förvandlade en frisk och kry VW 1.8 8V-motor till en dieselbankande maskin efter tre-fyra tjugominuterspass på Anderstorp. Anledningen till Longlife-valet var att den vid tillfället var ända tillgängliga samt gratis och att vi skjutit ut nästan fyra liter Quakerstate pga dålig tryckreglering i oljepumpen. Trots kombinerad vatten- och luftkyl till oljan stack tempen iväg upp mot 150° och sen vart det gonatt på den bottendelen.

Min simpla slutsats: Longlife funkar till brukshink som körs till och från snabbköpet men inte till att dra släp/husvagn och definitivt inte till inspirerat banbruk.

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Allmänt banåkaforum
Oljebyte
3511 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande