Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Byte olja växellåda/diff (oljepump)
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8924 totalt)
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Byte olja växellåda/diff (oljepump)

Är det någon som har tipps om någon handdriven oljepump som man kan köpa för en rimlig peng.Till att fylla på olja i diff/växellåda med,är ju alltid ett bökande med det.. >

_________________
Jonas Götesson
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 396



Re: Byte olja växellåda/diff (oljepump)

Götesson skrev:
Är det någon som har tipps om någon handdriven oljepump som man kan köpa för en rimlig peng.Till att fylla på olja i diff/växellåda med,är ju alltid ett bökande med det.. >



Jag har byggt en egen pump bestående av:

3 meter genomskinlig plastslang
1 styck bensinpump till utombordare (en såndär "gummiblåsa" man trycker på).
2 slangklammer

Pris: Under en femtilapp på Biltema.

Fungerar bra, men är lite trögt om man fyller på en olja med hög kallviskositet.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Byte olja växellåda/diff (oljepump)

Johan Tryggvesson skrev:


Fungerar bra, men är lite trögt om man fyller på en olja med hög kallviskositet.


Ställ då oljeflaskan i ett kar med varmt vatten.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Det var ju en bra lösning...

Får nog bli att titta på något sådant.

_________________
Jonas Götesson
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 396



Re: Byte olja växellåda/diff (oljepump)

steffe skrev:
Johan Tryggvesson skrev:


Fungerar bra, men är lite trögt om man fyller på en olja med hög kallviskositet.


Ställ då oljeflaskan i ett kar med varmt vatten.


Funkar bra om man har tillgång till varmtvatten i garaget.
Själv brukar jag värma flaskorna framför en bygglampa.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103




_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 396



MaZ skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82532




Nej nej nej!

Köpte den också först och blev alldeles blöt av hypoidolja (luktade differential om mig i två dagar sen).
Köpte en till då jag trodde det var fel på den första, blev alldeles röd och fin av ATF olja...

Antingen är de skräp eller så beter jag mig dumt åt

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Jag har inga problem med den iaf.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ralston
Oslo
Här sen Jan 2005
Inlägg: 72



har du till gång till tryckluft kan du tryck sätta flaskan, det viktiga är att anslutningarna är någerlunda lufttäta.

en fin liten demostrations bild, det grå är slangen upp till vxl, eller vad nu vätskan skall förflyttas till. blåa är luftmunstyck.


_________________
Michael Ralston
Citera
Weirdigge
Kumla
Här sen Jul 2006
Inlägg: 41



Hej! Ursäkta de dåliga bildkvalitéen
När jag var på Karlsons i mariestad så hittade jag den här pumpen(enligt bild)
fungerade kanon at använda för byte. Möjligen var det något för hårda slangar
med men man kan ju byta eller klippa av plastslangarna, som bara är instuckna
i det svarta gummit, och sedan trä på en mjukare gummislang.
Pumpen kostade 119kr.

_________________
./Mvh Fredrick Ingvald
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Castrol:s transmissionsoljor levereras i mjuka plastflaskor med slangpip (bara att trycka av).

/en som inte gillar att ha transmissonsolja ända upp/ner till armbågarna

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 396



ice skrev:
Castrol:s transmissionsoljor levereras i mjuka plastflaskor med slangpip (bara att trycka av).

/en som inte gillar att ha transmissonsolja ända upp/ner till armbågarna



Helt riktigt... men åker man tysk skolåda modell Ä så har getriebe diplom ingengör von Schaltknauf förpackat transmissionspaketet så att man knappt får in två sparris mellan växellådan och kardantunneln.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Johan Tryggvesson skrev:
ice skrev:
Castrol:s transmissionsoljor levereras i mjuka plastflaskor med slangpip (bara att trycka av).

/en som inte gillar att ha transmissonsolja ända upp/ner till armbågarna



Helt riktigt... men åker man tysk skolåda modell Ä så har getriebe diplom ingengör von Schaltknauf förpackat transmissionspaketet så att man knappt får in två sparris mellan växellådan och kardantunneln.

På min SpaghettiRäser modell Ä, kan man fylla på växellådsolja genom att ta bort växelspaken. 'kanske ett tips även för Fritzraketer?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 396



ice skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
ice skrev:
Castrol:s transmissionsoljor levereras i mjuka plastflaskor med slangpip (bara att trycka av).

/en som inte gillar att ha transmissonsolja ända upp/ner till armbågarna



Helt riktigt... men åker man tysk skolåda modell Ä så har getriebe diplom ingengör von Schaltknauf förpackat transmissionspaketet så att man knappt får in två sparris mellan växellådan och kardantunneln.

På min SpaghettiRäser modell Ä, kan man fylla på växellådsolja genom att ta bort växelspaken. 'kanske ett tips även för Fritzraketer?


Finns nog ingen DIN-norm för hur den konstruktionen skulle se ut, således går det inte.

Ibland är italienarna klurigare än bayrarna

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

ice skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
ice skrev:
Castrol:s transmissionsoljor levereras i mjuka plastflaskor med slangpip (bara att trycka av).

/en som inte gillar att ha transmissonsolja ända upp/ner till armbågarna



Helt riktigt... men åker man tysk skolåda modell Ä så har getriebe diplom ingengör von Schaltknauf förpackat transmissionspaketet så att man knappt får in två sparris mellan växellådan och kardantunneln.

På min SpaghettiRäser modell Ä, kan man fylla på växellådsolja genom att ta bort växelspaken. 'kanske ett tips även för Fritzraketer?


Går på Volvo också, bort med damasken sen fyller man på uppifrån.

Motuls oljor har oxå lång pip annars.

_________________
Daniel Steiner
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Daniel6xQ skrev:
ice skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
ice skrev:
Castrol:s transmissionsoljor levereras i mjuka plastflaskor med slangpip (bara att trycka av).

/en som inte gillar att ha transmissonsolja ända upp/ner till armbågarna



Helt riktigt... men åker man tysk skolåda modell Ä så har getriebe diplom ingengör von Schaltknauf förpackat transmissionspaketet så att man knappt får in två sparris mellan växellådan och kardantunneln.

På min SpaghettiRäser modell Ä, kan man fylla på växellådsolja genom att ta bort växelspaken. 'kanske ett tips även för Fritzraketer?


Går på Volvo också, bort med damasken sen fyller man på uppifrån.

Motuls oljor har oxå lång pip annars.


mkt volvo har skruvats och har inte upptäckt denna fördel..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

LuddeR skrev:


mkt volvo har skruvats och har inte upptäckt denna fördel..


Förmodligen lättare i en rally/racerbil än i en brukshink, för många plastpaneler etc att ta bort för att lossa damasken.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Johan Tryggvesson skrev:
MaZ skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82532

Nej nej nej!

Köpte den också först och blev alldeles blöt av hypoidolja (luktade differential om mig i två dagar sen).
Köpte en till då jag trodde det var fel på den första, blev alldeles röd och fin av ATF olja...

Antingen är de skräp eller så beter jag mig dumt åt

Jag har en prexakt likadan, fast från Micro (förodligen samma pryl fast aningen dyrare) och den fungerade alldeles utmärkt ...
Jag bytte vätska i både växellåda och bakaxel på min E30 med den, och visst blev det lite kladdigt men inte blev jag dränkt i olja ...
Där är det nog handhavandefel

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Har också en sån där Biltemasugis. Funkar ok att suga ur olja med, den rymmer typ 0,5 liter och det är väl ganska sällan det är mer än 1-1,5 liter i de flesta bakaxlar/växellådor.
Fylla på var den däremot sämre på tyckte jag, så det blev den långsamma men relativt sölfria metoden
med lång slang och bunta fast en tratt vid ena dörrstolpen. Sen pytsar man i rätt mängd och låter det rinna ner sakta men säkert.
Ganska drygt, tog säkert en halvtimme när jag fyllde olja i diffen på Rekorden. Man får helt enkelt sysselsätta sig med annat under tiden.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

steffe skrev:
LuddeR skrev:


mkt volvo har skruvats och har inte upptäckt denna fördel..


Förmodligen lättare i en rally/racerbil än i en brukshink, för många plastpaneler etc att ta bort för att lossa damasken.


Jo det såklart

_________________
Daniel Steiner
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Anders Karlsson skrev:
Har också en sån där Biltemasugis. Funkar ok att suga ur olja med, den rymmer typ 0,5 liter och det är väl ganska sällan det är mer än 1-1,5 liter i de flesta bakaxlar/växellådor.
Fylla på var den däremot sämre på tyckte jag, så det blev den långsamma men relativt sölfria metoden
med lång slang och bunta fast en tratt vid ena dörrstolpen. Sen pytsar man i rätt mängd och låter det rinna ner sakta men säkert.
Ganska drygt, tog säkert en halvtimme när jag fyllde olja i diffen på Rekorden. Man får helt enkelt sysselsätta sig med annat under tiden.


Det måste vara nån skillnad mellan min (Micro) och Biltemas trots det lika utseendet ...
Man suger helt enkelt upp olja ur flaskan *sluuurrp* å sen sprutar man in det i diffen/låddan *sprrrrött*

Färdig. Tar c:a 10 minuter ... För diff och lådda ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Allmänt banåkaforum
Byte olja växellåda/diff (oljepump)
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8924 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande