Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (8924 totalt) |
Byte olja växellåda/diff (oljepump)
Är det någon som har tipps om någon handdriven oljepump som man kan köpa för en rimlig peng.Till att fylla på olja i diff/växellåda med,är ju alltid ett bökande med det.. > ![]() _________________ Jonas Götesson |
||||||||
Re: Byte olja växellåda/diff (oljepump)
Jag har byggt en egen pump bestående av: 3 meter genomskinlig plastslang 1 styck bensinpump till utombordare (en såndär "gummiblåsa" man trycker på). 2 slangklammer Pris: Under en femtilapp på Biltema. Fungerar bra, men är lite trögt om man fyller på en olja med hög kallviskositet. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||||
Re: Byte olja växellåda/diff (oljepump)
Ställ då oljeflaskan i ett kar med varmt vatten. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Re: Byte olja växellåda/diff (oljepump)
Funkar bra om man har tillgång till varmtvatten i garaget. Själv brukar jag värma flaskorna framför en bygglampa. ![]() _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||||
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Nej nej nej! Köpte den också först och blev alldeles blöt av hypoidolja (luktade differential om mig i två dagar sen). Köpte en till då jag trodde det var fel på den första, blev alldeles röd och fin av ATF olja... Antingen är de skräp eller så beter jag mig dumt åt ![]() _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||||
har du till gång till tryckluft kan du tryck sätta flaskan, det viktiga är att anslutningarna är någerlunda lufttäta.
en fin liten demostrations bild, det grå är slangen upp till vxl, eller vad nu vätskan skall förflyttas till. blåa är luftmunstyck. ![]() _________________ Michael Ralston |
||||||||
Hej! Ursäkta de dåliga bildkvalitéen
När jag var på Karlsons i mariestad så hittade jag den här pumpen(enligt bild) fungerade kanon at använda för byte. Möjligen var det något för hårda slangar med men man kan ju byta eller klippa av plastslangarna, som bara är instuckna i det svarta gummit, och sedan trä på en mjukare gummislang. Pumpen kostade 119kr. ![]() _________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||||||||
Castrol:s transmissionsoljor levereras i mjuka plastflaskor med slangpip (bara att trycka av).
![]() /en som inte gillar att ha transmissonsolja ända upp/ner till armbågarna _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Helt riktigt... men åker man tysk skolåda modell Ä så har getriebe diplom ingengör von Schaltknauf förpackat transmissionspaketet så att man knappt får in två sparris mellan växellådan och kardantunneln. ![]() _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||||
På min SpaghettiRäser modell Ä, kan man fylla på växellådsolja genom att ta bort växelspaken. 'kanske ett tips även för Fritzraketer? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Finns nog ingen DIN-norm för hur den konstruktionen skulle se ut, således går det inte. Ibland är italienarna klurigare än bayrarna ![]() _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||||
Går på Volvo också, bort med damasken sen fyller man på uppifrån. Motuls oljor har oxå lång pip annars. _________________ Daniel Steiner |
||||||||
mkt volvo har skruvats och har inte upptäckt denna fördel.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
Förmodligen lättare i en rally/racerbil än i en brukshink, för många plastpaneler etc att ta bort för att lossa damasken. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Jag har en prexakt likadan, fast från Micro (förodligen samma pryl fast aningen dyrare) och den fungerade alldeles utmärkt ... Jag bytte vätska i både växellåda och bakaxel på min E30 med den, och visst blev det lite kladdigt men inte blev jag dränkt i olja ... Där är det nog handhavandefel ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
Har också en sån där Biltemasugis. Funkar ok att suga ur olja med, den rymmer typ 0,5 liter och det är väl ganska sällan det är mer än 1-1,5 liter i de flesta bakaxlar/växellådor.
Fylla på var den däremot sämre på tyckte jag, så det blev den långsamma men relativt sölfria metoden med lång slang och bunta fast en tratt vid ena dörrstolpen. Sen pytsar man i rätt mängd och låter det rinna ner sakta men säkert. Ganska drygt, tog säkert en halvtimme när jag fyllde olja i diffen på Rekorden. Man får helt enkelt sysselsätta sig med annat under tiden. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Jo det såklart ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Det måste vara nån skillnad mellan min (Micro) och Biltemas trots det lika utseendet ... Man suger helt enkelt upp olja ur flaskan *sluuurrp* å sen sprutar man in det i diffen/låddan *sprrrrött* Färdig. Tar c:a 10 minuter ... För diff och lådda ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (8924 totalt) |