Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1834 besök totalt |
Kullen !
Vi var Racewekend ! och det var ju tur att SPVM var där annars hadde det varit väldigt tunt ! Tråkit att se Kinnekulle så, man ser inte banan för all sly mm tråkit med ett sådant förfall. Övriga iaktagelser ! SM Formel Ford ... 7st startande enligt SBF så måste minst 10 ställa upp för att det skall kunna räknas som SM, Sista gnället ... Roadsport där såg jag ett par bilar med skurna slicks är det ingen som bryr sig ? Varför kör inte dom modsport ? Ingen besiktning ? _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
Hej Peter !
Vi körde Svenska och Norska Roadsportserien tillsammans, den Norska serien hade från början exakt våra regler men man har med åren förändrat reglerna. Det som Du såg var sannolikt Norska bilar med DOT-godkända Hoosier däck (ett slicks med två längsgående repor). I Norsk roadsport godkänns dessa. I den Svenska serien kräver vi gatgodkända däck med E-märkning, vilket innebär en hel del mer mönster. En annan skillnad är att det Svenska reglementet kräver minimihöjd 75mm mätt var som helst under bilen. det Norska kräver 75 mm till chassie eller kaross, mao motor, sprängkåpa och avgassystem kan vara lägre. Jag att våra krav på gatgodkända däck och 75mm markfrigång är rimliga regler i en klass för gatgodkända bilar. Bilarna har alltså passerat besiktningen men med olika krav. Trots dessa skillnader så var racen ganska jämna tycker jag. MVH Jan B _________________ Jan Brolund |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1834 besök totalt |