Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken bil för banåka?
2108 besök totalt
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Vilken bil för banåka?

Hej.

Vet inte om jag är i rätt tråd men provar ändå

Funderar på att köpa mig en kul bil för lite banträffar mm. Skall även funka till lite brukskörning på sommaren med. Lite kul turer på kurviga vägar mm.

Men frågan är bara vad fasiken skall man köpa

Har kollat en hel del på bilar som Lotus Elis eller tex en Opel Speedster. Funkar dessa bra på banan som de är eller måste det byggas om med fjädring bromsar mm för att de skall funka bra?

Även kollat på tex äldre BMW M3, Porsche 968 CS eller andra liknande bilar. Hade ju varit bra om de hade funkat hyffsat redan i originalskick. Om man skall bygga om en massa så brukar det ju ofta betyda att det kostar mer än det smakar Sedan att styva upp lite och andra andra småsaker kanske man gör ändå, bara man vet att man har en bra grund bil.

Så vad tycker ni att man skall ha för bil? Är de jag nämner dugliga eller skall jag tänka om helt?

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Välkommen till rejsa

Ett kärt ämne!
Att välja bil handlar om ändamål, budget, skruvkunnande, intresse etc. Inte att förringa är om det finns någon aktiv märkesklubb.
om du söker lite här på forumet kommer du att hitta mängder med trådar med liknande frågeställningar. Rent spontant tycker jag dock att du listat vettiga bilar thumbs up

Kungsängen
Här sen Jul 2004

Re: Vilken bil för banåka?

bebbe skrev:
Hej.

Vet inte om jag är i rätt tråd men provar ändå

Funderar på att köpa mig en kul bil för lite banträffar mm. Skall även funka till lite brukskörning på sommaren med. Lite kul turer på kurviga vägar mm.

Men frågan är bara vad fasiken skall man köpa

Har kollat en hel del på bilar som Lotus Elis eller tex en Opel Speedster. Funkar dessa bra på banan som de är eller måste det byggas om med fjädring bromsar mm för att de skall funka bra?

Även kollat på tex äldre BMW M3, Porsche 968 CS eller andra liknande bilar. Hade ju varit bra om de hade funkat hyffsat redan i originalskick. Om man skall bygga om en massa så brukar det ju ofta betyda att det kostar mer än det smakar Sedan att styva upp lite och andra andra småsaker kanske man gör ändå, bara man vet att man har en bra grund bil.

Så vad tycker ni att man skall ha för bil? Är de jag nämner dugliga eller skall jag tänka om helt?

Audi S3 börjar komma ner i pris.
Lite tunga men dom går att köra fort med.
http://www.challenge.nu/resultatlunda.htm
(snabb konbana nästan som superstage)
Tider satta med vanlig A3 TsQ med pissbromsar, 250 hk, originalchassi med bytt bakre krängare, + R-däck

http://www.challenge.nu/resultattullinge.htm
(snabb konbana nästan som superstage)
Tider satta med vanlig A3 TsQ med pissbromsar, KW3 kit, krängare bytt fram+bak, chippad Haldex,
250 hk, R-däck

Även tight bana typ Lazzat funkar ok.
http://www.lazzat.se/parts/NewsPage____425.aspx
Nytt för i år på min A3TsQ är 330 hk men det man vinner på hästar tappar man i spool-up på tighta banor.
Frambromsar oxå fixade men det behövs ej i Lazzat.
På challenge däremot kommer dom att få jobba.

S3 har bra chassi, hyfsade bromsar (större än på vanliga A3)
312 mm fram / bak?
Chippa till 265 hästar (större turbo än vanliga A3) och byt bakre krängaren.
Kostnad 10000:- så har du en bra start.
R-däck tillkommer förstås men det gäller ju oberoende av bilval.

En speedster är förstås i en annan klass vad gäller potential för bankörning
men den saknar en del om man kör samma bil till vardags.

Quattro är skitkul på vintern

Lycka till med ditt val.

Gotteborg
Här sen Okt 2003

Honda Civic ??

billig, går "aldrig" sönder å går att köra 1.24 i Superstage med moderata moddningar så den fungerar fin-fint på bana..

Värmdö
Här sen Dec 2002

Moderator

Här finns några bra tips: https://rejsa.nu/rejsanubilar.php

Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Tackar för svaren

Skall kolla lite på Audin som jag inte har tänkt på innan. Någon som vet vad ett vettigt pris för en sådan är?

Har även funderat på en Focus ST utav nya modellen. Har chans att få bra pris på en sådan, någon som vet mer om hur den skulle funka?

Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004

bebbe skrev:
Tackar för svaren

Skall kolla lite på Audin som jag inte har tänkt på innan. Någon som vet vad ett vettigt pris för en sådan är?

Har även funderat på en Focus ST utav nya modellen. Har chans att få bra pris på en sådan, någon som vet mer om hur den skulle funka?

Focus ST testades mot octavia RS & Astra OPC i senaste (tror jag) nummret av Automobil.

Honda som föreslagits i tråden är roliga bilar. Dom är lätta och går fort.
Lite surriga och kanske inte något man vill ha som bruksbil.

Sen beror det ju på om man vill ha FWD/RWD/4WD.
Jag för min del skulle ha svårt att vara utan 4WD.

Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Chrisss skrev:
bebbe skrev:
Tackar för svaren

Focus ST testades mot octavia RS & Astra OPC i senaste (tror jag) nummret av Automobil.

Honda som föreslagits i tråden är roliga bilar. Dom är lätta och går fort.
Lite surriga och kanske inte något man vill ha som bruksbil.

Sen beror det ju på om man vill ha FWD/RWD/4WD.
Jag för min del skulle ha svårt att vara utan 4WD.

ok. För min del skall det hällst vara RWD eller 4WD. Det är därför jag funderar lite på ifall jag blir nöjd med Focusen. Speedstern har väl bakhjulsdrift den med?

david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Ska du bara ha bilen till klubbkörningar på banan (altså inte seriösa tävlingar) så hade jag valt speedstern.
Verkar vara en väldigt rolig, snygg och annorlunda bil.
Dessutom verkar den billig i drift och underhåll.
Är själv enormt sugen på att köpa en men budgeten är lite för klen jusst nu

Edit: Speedstern är bakhjulsdriven.
Sen funkar speedstern säkert utmärkt till seriösa tävlingar också men då får man modifiera den destu mer och då är det kanske bättre att utgå från en porsche 944 turbo eller något sånt från början som är lite billigare men som har mycket potential redan från grunden.

bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
david-o skrev:
Ska du bara ha bilen till klubbkörningar på banan (altså inte seriösa tävlingar) så hade jag valt speedstern.
Verkar vara en väldigt rolig, snygg och annorlunda bil.
Dessutom verkar den billig i drift och underhåll.
Är själv enormt sugen på att köpa en men budgeten är lite för klen jusst nu

Edit: Speedstern är bakhjulsdriven.
Sen funkar speedstern säkert utmärkt till seriösa tävlingar också men då får man modifiera den destu mer och då är det kanske bättre att utgå från en porsche 944 turbo eller något sånt från början som är lite billigare men som har mycket potential redan från grunden.

Japp, suget åt en Speedster är helt klart stort! Någon som vet var man kan hitta fakta om den? Som skillnader mellan årsmodeller, vad man skall kolla extra på mm. En sak som jag är lite orolig för är taket. Bor så att bilen kommer stå ute på sommrarna så det är ju inte kul det regnar in (har haft andra bilar förrut med liknande konstruktion som har regnat in, därav oron).

david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Det finns hardtop till speedstern och den borde vara tät och bra för lite utomhusförvaring.
Tyvärr vet jag inte så mycket annars om detaljerna men det är ju en del som kör speedster här på forumet och sen finns det kanske något specefikt Opel (eller till och med Opel speedster) forum med mer kunskap?

bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
david-o skrev:
Det finns hardtop till speedstern och den borde vara tät och bra för lite utomhusförvaring.
Tyvärr vet jag inte så mycket annars om detaljerna men det är ju en del som kör speedster här på forumet och sen finns det kanske något specefikt Opel (eller till och med Opel speedster) forum med mer kunskap?

ok, jag letar på

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Någon som vet vilka bolag man kan försäkra tex en Speedster i för bra premier och vilkor?

Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

bebbe skrev:
david-o skrev:

ok, jag letar på

Eller så köper du ett bilöverdrag. Jag har mitt i garaget mot damm, men det tål regn.

Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Japp, det kan ju iaf vara en extra försäkran!

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

om man ska köra bana och inte har djup plånka så är det ju faktiskt rätt trevligt med en lätt bil med sansad effekt. Då räcker däck och bromsar väldigt mycket längre.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Cédric skrev:
om man ska köra bana och inte har djup plånka så är det ju faktiskt rätt trevligt med en lätt bil med sansad effekt. Då räcker däck och bromsar väldigt mycket längre.

Japp, runt 200k tycker jag är max. Tror även att en bil som tex en Speedster kommer att hålla sig hyffsat i pris. Den har en skara köpare som nog kan vara trogna och priset är bra om man jämnför med andra bilar i samma "klass".

bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Dude skrev:
www.vx220.org.uk

Tackar, bra länk thumbs up

Fick mig att bli ännu mer sugen på speedstern dock

bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Någon som har en hardtopp på sin Speedster? om så hur bra funkar de? Finns det olika fabrikat som funkar olika bra? Jag skulle vilja ha ett tak som är i stort sätt helt regn tätt. Är hardtopparna det?

Allmänt banåkaforum
Vilken bil för banåka?
2108 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande