Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Opel Speedster?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (19773 totalt)
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Opel Speedster?

Har funderat en hel del på detta och det verkar som om Opel speedster kan vara en bil som skulle passa mig och min krav/förväntningar.

Har set att det finns några Speedster åkare/körare här på forumet och skulle vilja ha svar på lite saker ang Speedster innan jag slårt till.

Först och främst! Funkar det att ha bilen mestadels ute? Jag bor så att det är en bit till garaget och det skulle vara kanon bra om bilen skulle kunna stå ute utan att det regnar in helt i den! Vet att det finns vissa "täcken" man kan köpa och att täcka över den med och även en hardtopp som jag tycker ser bra ut. Frågan är bara hur bra den igenkligen är. Någon som har provat?

Vilken modell skall man ha?? Finns ju en 2,2i och en 2,0T. Vilken modell skall man välja? Vet ju att det är mer knuff i turbo modellen men vet också att ren topp effekt inte är allt! Jag vill ha en körbar bil med ett gott register och så hållbar som möjligt. Har även set att Speedster kan ha lite problem med att det blir varmt i motor rummet. Tänker att om bilen hart en turbo borde ju detta problemet bli ännu värre!?

Hur är det med reservdelar?

Är det några specifika problem och typiska fel jag skall titta på innan jag handlar?

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
Gulspeedster
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 64



Re: Opel Speedster?

bebbe skrev:
Har funderat en hel del på detta och det verkar som om Opel speedster kan vara en bil som skulle passa mig och min krav/förväntningar.

Har set att det finns några Speedster åkare/körare här på forumet och skulle vilja ha svar på lite saker ang Speedster innan jag slårt till.

Först och främst! Funkar det att ha bilen mestadels ute? Jag bor så att det är en bit till garaget och det skulle vara kanon bra om bilen skulle kunna stå ute utan att det regnar in helt i den! Vet att det finns vissa "täcken" man kan köpa och att täcka över den med och även en hardtopp som jag tycker ser bra ut. Frågan är bara hur bra den igenkligen är. Någon som har provat?

Vilken modell skall man ha?? Finns ju en 2,2i och en 2,0T. Vilken modell skall man välja? Vet ju att det är mer knuff i turbo modellen men vet också att ren topp effekt inte är allt! Jag vill ha en körbar bil med ett gott register och så hållbar som möjligt. Har även set att Speedster kan ha lite problem med att det blir varmt i motor rummet. Tänker att om bilen hart en turbo borde ju detta problemet bli ännu värre!?

Hur är det med reservdelar?

Är det några specifika problem och typiska fel jag skall titta på innan jag handlar?



Hej Mathias!

Bilen skall vara helt tät vid regn om allt stämmer, ett vanligt fel är dock att rutorna inte ligger rätt mot tätningslisterna och då kan det läcka in en del.
Min bil läckte som ett såll när jag fick den men efter lite arbete med att justera glasen i dörrarna så är den i stort sett helt tät. Någon skillnad mellan hardtop och softtop finns det inte när det gäller täthet.

Modellvalet är tyvärr svårare att svara på, det beror helt och hållet på sina egna preferenser en 2,2 har i orginalutförande lite bättre väghållning beroende på den lättare aluminiummotorn som ger bilen lite bättre viktfördelning. Turbon bjuder på bättre prestanda och har naturligtvis en bättre trimningspotential, min bil tex. har 350hk och 500 nm men är kanske inte sådär alldeles lättkörd, återigen så styrs valet av dina egna önskemål.

Tillgången till reservdelar är i nuläget inga problem, drivlinorna är ju standard GM så där kommer det inte att bli några bekymmer. Karossdelar kan jag tänka mig blir ett bekymmer framöver då bilen har slutats tillverka och dessa bilar ofta körs på bana med ibland oönskade konsekvenser

Titta in på:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.php?act=idx

Där hittar du svar på de flesta frågor angående Speedstern eller VX220 som den heter i England.

De svenska Speedsteråkarna hittar du på:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.php?showforum=16

Lycka till med ditt billetande

/Christoffer

_________________
Christoffer Nilforsen
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Re: Opel Speedster?

Gulspeedster skrev:
bebbe skrev:
Har funderat en hel del på detta och det verkar som om Opel speedster kan vara en bil som skulle passa mig och min krav/förväntningar.

Har set att det finns några Speedster åkare/körare här på forumet och skulle vilja ha svar på lite saker ang Speedster innan jag slårt till.

Först och främst! Funkar det att ha bilen mestadels ute? Jag bor så att det är en bit till garaget och det skulle vara kanon bra om bilen skulle kunna stå ute utan att det regnar in helt i den! Vet att det finns vissa "täcken" man kan köpa och att täcka över den med och även en hardtopp som jag tycker ser bra ut. Frågan är bara hur bra den igenkligen är. Någon som har provat?

Vilken modell skall man ha?? Finns ju en 2,2i och en 2,0T. Vilken modell skall man välja? Vet ju att det är mer knuff i turbo modellen men vet också att ren topp effekt inte är allt! Jag vill ha en körbar bil med ett gott register och så hållbar som möjligt. Har även set att Speedster kan ha lite problem med att det blir varmt i motor rummet. Tänker att om bilen hart en turbo borde ju detta problemet bli ännu värre!?

Hur är det med reservdelar?

Är det några specifika problem och typiska fel jag skall titta på innan jag handlar?



Hej Mathias!

Bilen skall vara helt tät vid regn om allt stämmer, ett vanligt fel är dock att rutorna inte ligger rätt mot tätningslisterna och då kan det läcka in en del.
Min bil läckte som ett såll när jag fick den men efter lite arbete med att justera glasen i dörrarna så är den i stort sett helt tät. Någon skillnad mellan hardtop och softtop finns det inte när det gäller täthet.

Modellvalet är tyvärr svårare att svara på, det beror helt och hållet på sina egna preferenser en 2,2 har i orginalutförande lite bättre väghållning beroende på den lättare aluminiummotorn som ger bilen lite bättre viktfördelning. Turbon bjuder på bättre prestanda och har naturligtvis en bättre trimningspotential, min bil tex. har 350hk och 500 nm men är kanske inte sådär alldeles lättkörd, återigen så styrs valet av dina egna önskemål.

Tillgången till reservdelar är i nuläget inga problem, drivlinorna är ju standard GM så där kommer det inte att bli några bekymmer. Karossdelar kan jag tänka mig blir ett bekymmer framöver då bilen har slutats tillverka och dessa bilar ofta körs på bana med ibland oönskade konsekvenser

Titta in på:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.php?act=idx

Där hittar du svar på de flesta frågor angående Speedstern eller VX220 som den heter i England.

De svenska Speedsteråkarna hittar du på:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.php?showforum=16

Lycka till med ditt billetande

/Christoffer


Tackar för infot thumbs up

Bra länk med mycket nyttig info.

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Det är väl lämpligt att ha ett överdrag på bilen, om den ska stå ute, eftersom det regnar rakt ner i motorn.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2203



Citat:
Det är väl lämpligt att ha ett överdrag på bilen, om den ska stå ute, eftersom det regnar rakt ner i motorn.


om det regnar rak ner *I* motorn föreslår jag montage av ventilkåpa & tändstift...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048





Båda motorerna är väldigt snälla i sitt originalutförande, vilket kan upplevas som en nackdel av vissa....

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
apex skrev:


Båda motorerna är väldigt snälla i sitt originalutförande, vilket kan upplevas som en nackdel av vissa....


Jo, har förstått detta. Men antar att det är precis som med hojar att bilen först kommer till sin rätt när det svänger ordentligt och då kan en hög effekt kanske tom vara lite hämmande. Kör man mycket med bilen på vägen så är den nog inte direkt mycket "snabbare" än en vanl gti bil antar jag. Men det är ju svängandet som räknas

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

bebbe skrev:
apex skrev:


Båda motorerna är väldigt snälla i sitt originalutförande, vilket kan upplevas som en nackdel av vissa....


Jo, har förstått detta. Men antar att det är precis som med hojar att bilen först kommer till sin rätt när det svänger ordentligt och då kan en hög effekt kanske tom vara lite hämmande. Kör man mycket med bilen på vägen så är den nog inte direkt mycket "snabbare" än en vanl gti bil antar jag. Men det är ju svängandet som räknas


Den är mkt snabbare än en GTI-bil även på vanlig väg

Som jag sa till Lennart Hall (f.d.Mäkinen) när han skulle köpa sin.
"Man får en mkt asocial körstil ganska omgående"

Du kommer tycka att varenda jäkel kör som en snigel i rondeller och på andra suspekta delar som svänger

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17981



Jag har aldrig kört någon bil som var lika effektiv på krokiga vägar som jag aldrig hade sett tidigare som Speedstern jag hade.
Den asociala körstilen anammades omedelbart och det var mer regel än undantag att man gav fan i att bromsa i rondeller och kurvor.
Frostiga mornar kunde det märkas att defrosterfunktionen var milt sagt begränsad och likadant var det i kraftiga hagelskurar. Enda gången jag fick in vatten var när jag tvättade sidorutorna med högtryck.

Hade gärna haft en som andrabil istället för 200sx:en, men vardagsbilen kostar för mycket.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Lennart Hall skrev:
Den asociala körstilen anammades omedelbart och det var mer regel än undantag att man gav fan i att bromsa i rondeller och kurvor.

Det är inte bara i Speedster man lägger sig till med asocial körstil ...
Bromsa i rondeller? Är det inte bara att växla ner och svänga lite?

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Folxam skrev:

Det är inte bara i Speedster man lägger sig till med asocial körstil ...
Bromsa i rondeller? Är det inte bara att växla ner och svänga lite?


Nä det är bara att gasa fullt!!!!

i alla fall om man har R-däcken på bilen..

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Hehe, svaren är minst sagt uppmuntrande

om allt går som jag vill så har jag en till förfogande snart

Edit; det jag menade var vanliga rödljuskörningar som jag antar inte är dens starka kort. Hur som hälst så spelar det ingen roll för det är ut på småvägarna och banan den skall (kul smilisar här!)

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



bebbe skrev:

Edit; det jag menade var vanliga rödljuskörningar som jag antar inte är dens starka kort. Hur som hälst så spelar det ingen roll för det är ut på småvägarna och banan den skall (kul smilisar här!)


bilen är rätt lätt så 0-100 går enligt uppgift på ca 5.9 sekunder... det räcker rätt långt även vid rödljuset. Men det är helt riktigt att detta inte är bilens starkaste kort...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Saabster
Lidköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 20



meldert skrev:
bebbe skrev:

Edit; det jag menade var vanliga rödljuskörningar som jag antar inte är dens starka kort. Hur som hälst så spelar det ingen roll för det är ut på småvägarna och banan den skall (kul smilisar här!)


bilen är rätt lätt så 0-100 går enligt uppgift på ca 5.9 sekunder... det räcker rätt långt även vid rödljuset. Men det är helt riktigt att detta inte är bilens starkaste kort...


men med dubbla effekten mot orginal är den rätt giftig mellan rödljusen....Ska försöka få fram lite siffror på detta!

//Andreas

_________________
Andreas Almqvist
_________________
Badster R3 (ex. Opel Speedster)
Vette -68 454:a med Nira Motorsport i3 sprut/tändning
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Ang detta med kamkedjan på de modeller innan 03 (var det väl). Är det någon som vet exakt vad det är som kan vara fel? Är det en åtgärd som automatiskt har fixats ifall bilen har servats regelbundet?

Skulle ju vara en grön färgmarkering på kåpan till kamkedjan, sitter den i överkant eller på sidan?

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Saabster skrev:
meldert skrev:
bebbe skrev:

Edit; det jag menade var vanliga rödljuskörningar som jag antar inte är dens starka kort. Hur som hälst så spelar det ingen roll för det är ut på småvägarna och banan den skall (kul smilisar här!)


bilen är rätt lätt så 0-100 går enligt uppgift på ca 5.9 sekunder... det räcker rätt långt även vid rödljuset. Men det är helt riktigt att detta inte är bilens starkaste kort...


men med dubbla effekten mot orginal är den rätt giftig mellan rödljusen....Ska försöka få fram lite siffror på detta!

//Andreas


Kan vara kul att se. Skulle vara riktigt spännande att se vad en med något trimman sug motor skulle prestera

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Den enda sådana har jag!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
apex skrev:
Den enda sådana har jag!


Vad ger den?

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
bebbe
Härryda
Här sen Jul 2006
Inlägg: 125


Trådstartare
Någon som vet var man kan fåtag i en så kallad "showercap" någonstans mer än på denna sidan http://www.vx220.org.uk/product_info.php?products_id=72 ? Skulle vara bra om det fanns lätt tillgängligt någonstans här hemma i Sverige

_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



bebbe skrev:
apex skrev:
Den enda sådana har jag!


Vad ger den?


Ingen aning, måste koppla in den först....

210-220 hk var planen iaf

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



bebbe skrev:
Någon som vet var man kan fåtag i en så kallad "showercap" någonstans mer än på denna sidan http://www.vx220.org.uk/product_info.php?products_id=72 ? Skulle vara bra om det fanns lätt tillgängligt någonstans här hemma i Sverige


Det är väl inga problem att beställa hem från England heller? Brukar komma inom ett par dagar.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Allmänt banåkaforum
Opel Speedster?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (19773 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande