Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1535 besök totalt |
Övningsköra med gammal racebil
Jag har köpt en gammal racebil som har gått i Kamasa-Tools cupen på 90 talet. Nu har bilen inte använts på länge och den kräver en hel del jobb för att bli körduglig. Bilen går nog inte att besikta hos SBP på ett enkelt sätt pga att den är alltför ombyggd. Men nu till frågan. Vad krävs för att kunna få åka med denna bil på bana i enbart övningssyfte ? Jag har ingen ambition att omedelbart börja att tävla med bilen utan vill först sortera ut den och även fila bort min egen rattrostighet. Måste jag få bilen godkänd av SBF även om det enbart gäller övningskörning ? Bilen har en vagnbok sedan tidigare. Gäller denna även om bilen inte körts på c:a 7-8 år ? Jag har försökt leta lite i alla tidigare trådar som finns här, men det finns så ofantligt mycket information så jag känner att jag behöver lite hjälp för att komma på rätt spår. _________________ Michael Gunnarson |
||
Ring en vagnsboksbesiktare och kolla om vagnsboken gäller fortfarande (de gjorde ju om dem för ett par år sen).
http://www.sbf.se/bes.php?kat=33 om Vagnsboken gäller fortfarande är det bara att ta licens och delta på träningarna på din närmaste bana. Det kostar ju lite avgifter förståss... Det kan ju inträffa att vissa banträffar välkomnar ickeregistrerade tävlingsbilar också, men det tillhör undantagen. |
||
På hyllinges träningar går det bra att köra utan vagnbok om bilen i övrigt uppfyller kraven för vagnbok. På mgcc klubbtävlingar går det oxo bra i RS, fast bilen måste väl vara en sportvagn.- _________________ Pär Hylander |
||
Banåka med oreggat fordon
Apropå det här med att åka bana med en oreggad bil( gammal race/rallybil utan vagnbok). Det måste ju finnas massor av folk som har en gammal racebil som de vill åka bana med(mig inräknat), mc åkarna har ju träffar var och varannan helg och då med en licensgrupp för oreggade hojjar. Det kan ju inte vara så mycket svårare för bilfolket att fixa sådana träffar. Jag tar gladeligen en licens bara jag får åka bana med turboasconan. Många bilar som deltar är ju ändå inte godkända som de framförs på väg - besiktigade med org.motor men körs sedan med helt andra specs. BMW CS har ju en licensgrupp för de som åker oreggat och om jag inte är helt fel underrättad så är det som så att om man åker oreggat och har en licens så gäller: Förare - förs. genom sbf Bil - oförs. (vad gör det om man åker av med asconan - fram med släggan och räta bara) ovanstående gäller om klubben är sbf ansl. men kan det inte vara värt det.?? Vet ej kostnader för detta. /En som är j*vligt sugen på att åka bana. _________________ Henrik Jansson |
||
SBF har inga krav på varken vagnbok eller bilprovning för test enligt RA7 vad jag minns. Kolla http://web.sbf.se/regler/visaregler.
Men det är upp till varje arrangör att ställa hårdare krav. Som arrangör gäller det också att ha torrt om fötterna vad gäller säkerheten på banan. En enkel väg att minska risken för bilar med bl a halvrostade bärande delar är just att kräva vagnbok eller sbp. Men jag är rätt säker på att det finns ganska många körtillfällen för en bil som din. Ring arrangören och kolla eller så dyker du bara upp på träningar. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
På Gelleråsen m.f.l banor finns massa "träningstillfällen" för oreggade racerbilar! Jag brukar försöka lägga in alla datum som jag hittar i banåkakalendern! De flesta är dock oftast eftermiddag/kväll och inte heldagar men det finns osså!
_________________ ![]() |
||
Re: Övningsköra med gammal racebil
Kan det möjligen vara en liten svartgul Alfa...? ![]() ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Stämmer bra det. Matz o har ju satsat på BMW nu. Jag förstår honom då 1700 cc är en svår motor att klassa in.
Men nu skall bilen få tillbaks den röda fina färgen och så skall vi se vart vi hamnar med vagnböcker regler och annat. Men den nya historiska klassen känns väldigt lockande. _________________ Michael Gunnarson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1535 besök totalt |