Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Blir ett R-däck som svarvas snabbare?
2159 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 913


Trådstartare
Blir ett R-däck som svarvas snabbare?

Blir det snabbare och håller bättre?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

nej

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Beror väl på om du har överhettningsproblem med fullt mönster eller tycker att mönstret rör sig för mycket. Men det kan nog lösas genom att välja ett hårdare gummi kanske?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Nej, men en del hävdar att det håller längre pga att det inte överhettar lika lätt.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Har du riktig otur hittar du varvstoppet och får två växlingar till på en raka, då kan det bli långsammare.

_________________
Arne Lindgren
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Dude skrev:
nej


Finns det inte något som heter Heatcycling också..Värmebehandling OCH Svarvning!?

..vaffö gör di de om det inte ger något?

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Arne Lindgren skrev:
Har du riktig otur hittar du varvstoppet och får två växlingar till på en raka, då kan det bli långsammare.


Fast rullomkretsen ändras väl inte om man svarvar ett däck? Den beror väl uteslutande på stålcordens längd?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



MaZ skrev:
Arne Lindgren skrev:
Har du riktig otur hittar du varvstoppet och får två växlingar till på en raka, då kan det bli långsammare.
Fast rullomkretsen ändras väl inte om man svarvar ett däck? Den beror väl uteslutande på stålcordens längd?
Svarvar du ned diametern 1% så borde väl rullomkretsen bli 1% mindre den med?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Anders Larsson skrev:
Finns det inte något som heter Heatcycling också..Värmebehandling OCH Svarvning!?


Heatcycling har inget med svarvning att göra, det är väl bara en process där man helt enkelt utsätter däcket (eller vad man nu värmecyklar) för olika temperaturer ... Jämför att köra in bromsklossar ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
M M
SWE
Här sen Jul 2005
Inlägg: 62



Det är inte shaving som det menas då?

TireRack har en liten text på hemsidan:

Citat:

Shaving Tires for Competition

one of the reasons radial racing slicks are so effective is because they feature shallow tread depths and their contact patch acts as a single unit. However, any tread design breaks up the contact patch into smaller elements and additional deep tread depth (required to enhance wet traction) allows tread block squirm which will reduce dry performance. This means that tires typically provide their worst wet traction ... and their best dry performance just before they wear out. However, its also important to remember that the heat generated every time a tire is driven activates bonding agents in the rubber. As this process is repeated continually throughout the tire's life, its rubber compounds gradually harden and lose flexibility reducing the tire's grip. Therefore, a shaved "new" tire will provide more traction than a tire worn to the exact same tread depth after being driven for thousands of miles on the road.

Tire shaving is an effective means of permitting more of a tire's performance capability to be realized early in its life. Tire shaving removes tread rubber and reduces tire weight by several pounds. A shaved tire's tread profile will usually result in a slight increase in the width of the tire's contact patch putting a little more rubber on the road. The resulting shallower tread depths reduce the tire's slip angle, increases its responsiveness and help stabilize its cornering power by minimizing tread block squirm. Minimizing tread block squirm also reduces heat buildup and the risk of making the tire go "off" by overheating its tread compound. And in many cases, shaved tires used in competition actually have a longer useful life than tires that begin being run at full tread depth.

So with all of these benefits, the next important question is: "How far should a tire be shaved?"

Hoosier R3S03, A3S03, R3S04 and A3S04 radials, as well as KUMHo ECSTA V710 and Avon Tyres Tech R tires are manufactured with 4/32 to 4.5/32" of molded tread depth and do not require tire shaving.

Most other DOT-legal Competition tires begin with about 6/32" of molded tread depth. While some tires do not require shaving for dry autocross use, all of them will benefit from shaving to about 4/32" tread depths for driver's schools, track days and competitive track use in dry conditions.

......................................Dry Autocross.....Dry Track
Kumho ECSTA V700.........Required.............Required
Kumho VictORacer V700...optional...............Required
Michelin Pilot Sport Cup....optional..............optional
Pirelli P Zero Corsa..........optional..............Required
Yokohama A032R S.........optional...............Required
Yokohama A032R H.........optional...............optional

NOTE: Depending on the severity of the track, vehicle performance and ambient temperature, Michelin Pilot Sport Cup and Yokohama A032R H tires can be track-driven without shaving.

Most Ultra High Performance Summer tires begin with 10/32" of starting tread depth. Our experience is that shaving them to about 6/32" will provide a noticeable improvement and is a good starting point. However, it's also important to remember that once used, all tires will be much less effective during the next competition season. Therefore we recommend that tires be shaved to a depth that is sufficient to last for no more than one competition season. If it is very important to you to do well in the one event you run a year, a tire shaved to about 4/32" will further enhance your performance.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Arne Lindgren skrev:
Har du riktig otur hittar du varvstoppet och får två växlingar till på en raka, då kan det bli långsammare.
Fast rullomkretsen ändras väl inte om man svarvar ett däck? Den beror väl uteslutande på stålcordens längd?
Svarvar du ned diametern 1% så borde väl rullomkretsen bli 1% mindre den med?


Nej, corden ändrar inte längd och som jag förstår det så är det den som bestämmer rullomkretsen.
Skall man vara petig så är ju däcket platt där det har kontakt mot marken och slitbanan blir då lika lång som corden.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



MaZ skrev:
Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Arne Lindgren skrev:
Har du riktig otur hittar du varvstoppet och får två växlingar till på en raka, då kan det bli långsammare.
Fast rullomkretsen ändras väl inte om man svarvar ett däck? Den beror väl uteslutande på stålcordens längd?
Svarvar du ned diametern 1% så borde väl rullomkretsen bli 1% mindre den med?


Nej, corden ändrar inte längd och som jag förstår det så är det den som bestämmer rullomkretsen.
Skall man vara petig så är ju däcket platt där det har kontakt mot marken och slitbanan blir då lika lång som corden.

Nu förklarade du så t.o.m. jag förstod.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



MaZ skrev:
Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Arne Lindgren skrev:
Har du riktig otur hittar du varvstoppet och får två växlingar till på en raka, då kan det bli långsammare.
Fast rullomkretsen ändras väl inte om man svarvar ett däck? Den beror väl uteslutande på stålcordens längd?
Svarvar du ned diametern 1% så borde väl rullomkretsen bli 1% mindre den med?


Nej, corden ändrar inte längd och som jag förstår det så är det den som bestämmer rullomkretsen.
Skall man vara petig så är ju däcket platt där det har kontakt mot marken och slitbanan blir då lika lång som corden.


Fast mängden gummi som sitter på corden ökar ju omkretsen från hjulets centrum till markkontaktytan. Det borde ju vara detsamma oavsett däcket/cordens deformation.
Fast det är väl inte så mycket, ett normaldäck runt 600mm? Man kan ta säg 5mm? radiellt från slitbanan, det blir ~1,7%
Typ om bilen gjorde 300km/h innan så kommer den göra 295km/h efter
om den gjorde 100 på någon växel innan så kommer den göra 98,3 efter.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Jag har för länge sen slutat räkna på däck som nån slags logisk pryttel, vi ser ju sidoaccelerationer på över 1 t ex. Går det?

Det här med att corden bestämde rullomkrets har jag hört från en däcksnubbe (inte däckkrängare) så det är inget jag hittat på själv, han finns här på forumet lite sporadiskt så jag kanske kan locka in honom i diskussionen för lite mer insatta argument än mina "papegojkunskaper".

Edit: Igino, jag har mina stunder...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Maz har rätt.

En kompis som höll på med Truck racing märkte det mycket konkret. Då de kör med fartbegränsare så försökte ju alla få ner hastigheten i kontrollen. Dvs de sheivade däcken till möstret och körde med nästan platta däck. Inte just någon inverkan.

För att räkna omkretsen på ett däck så kan vi som tumregel använda 3.04 i stället för pi. Detta äv väl ungefär stålbältets placering.

För att inte göra saken så enkel så ändrar förhållandet bilens hastighet/däckets rotation med hastigheten. Från 50 till 300 km/h kan det öka med ca 3%

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Tire Heat Cycling
Michelin has noted an improvement in tire wear with heat cycled tires and that they may come up to operating temperature slightly quicker than non-heat cycled tires. Additionally, Michelin has also noted a marginal improvement in lap times (maybe .1-.2 sec in a 38-40 sec autocross environment) on some cars. The improvement is not always obvious.

Heat cycling can be performed mechanically at The Tire Rack before the tires are shipped or by driving on them after they have been installed. It is important to remember that the 24 to 48 hour "resting" period for the tire following heat cycling is an important element to the process' success.

Tire Shaving
Pilot Sport Cup DOT-Legal Competition tires are molded with less tread depth than typical street performance tires. Michelin Pilot Sport (Max Performance category) street tires are molded with about 10/32" of original center tread depth, while Pilot Sport Cup Competition tires are molded with just 6/32" of original center tread depth.

Michelin testing shows that a Pilot Sport Cup shaved tire at approximately 3.5/32" offers slightly more grip at the start of the tire's competition life. The time differential between shaved/heat cycled tires and full tread depth/heat cycled tires on a typical 38-40 sec autocross course can be as much as 0.6 seconds. And while these are statistically sound results, your results may vary.

Drivers must decide if they are willing to invest the cost of shaving and sacrificing approximately 2.5/32" of tread depth in exchange for a potential 0.6 second improvement. It all depends on how serious you are about your time spent at the track or in competition.

However all things considered, the absolute quickest time will likely be achieved by shaving and heat cycling Pilot Sport Cup tires.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Tja med tanke på att höjden på lamellerna (mönstret ) minskar blir den interna friktionen mindre och man kan åka längre innan däcket överhettar. Och det innebär ju att man kan åka fortare. Så svaret måste nog var ja på den frågan. Yokohama cup killarna svarvade däck när A 008 R fanns på 90 talet.

Mvh /D

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Däck för banåka
Blir ett R-däck som svarvas snabbare?
2159 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande