Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
760 besök totalt |
2006-08-20 AudiClub medlemmar inbjuds till SportsCarShow
Audi Club Schwedens medlemmar har fått en unik inbjudan från arrangörerna av Sports Car Show att medverka Söndagen den 20:e Augusti på Mantorp Park. Vi erbjuds möjligheten att pröva på bankörning och visa upp våra fina bilar inför publik på banan. Ingen som helst tävling eller officiell tidtagning kommer att äga rum och det finns inget krav på förarlicens utan vi skall vara där för att ha kul och pröva på bankörning med våra gatbilar. Sports Car Show anordnar med flaggvakter och funktionärer runt banan. Sports Car Show är en stor träff för alla sportbils och racing entusiaster. Under dagen blir det bland annat EM deltävlingar i historisk racing och utställning av sportbilar. Mer info finns på www.sportscarshow.se. Audi bilarna kommer att få disponera 2 pass på totalt ca 2 timmar under dagen på banan. Bilarna delas upp i grupper som turas om att köra kortare pass på ca 10 minuter. Det är en säkerhetsåtgärd då standardbilar inte är byggda för de påfrestningar som blir vid banköring. Framförallt bromsbelägg och däck blir lätt överhettade bara efter ett par varv. Detta är ett spännande tillfälle att pröva på hur kul det är och framförallt hur svårt och utmanande det är att köra racing. Audi Club Schwedens racingsektion Audi Club Sport anordnar träffar med bankörning för licensierade förare och utbildning för att få förarlicens. Denna dag på Mantorp kan ju vara ett ypperligt tillfälle att pröva på detta med bankörning och säkerligen är det många som vill köra mer och åka på Audiklubbens träffar i framtiden. Kostnaden för att få köra denna dag är 500 kr och då ingår inträdesavgiften på 150kr. Du anmäler dig genom att betala in 500kr på Audi Club Sports plusgiro nr 37 62 51-5 och ange namn, personnummer, bilmodell, telefon och e-post. OBS! Glöm inte dina personuppgifter vid betalningen! Utan dem vet vi inte vem som har anmält sig. Inbetalningen måste vara oss tillhanda senast tisdagen den 15:e Augusti. Det är ett starkt begränsat antal platser vi disponerar över och först till kvarn gäller. Söndagen den 20:e skall ni som förare checka in mellan 8:00-9:00. Vid kassan anger ni ert namn och får entrébiljett för att komma in på området. Inne på området möter ansvarig från klubben upp och ni parkerar på angiven plats. Mer detaljerad information kommer efter at ni anmält er. Tidschemat för dagen är följande. Sunday 20th 09.00 - Secretariate open 09.00 - Scrutineering open 09.30 - 10.00 FIA-GTC-TC 65/76 Race 3, 16 laps 10.10 - 11.10 Audi Club Schweden Session 11.20 - 11.50 SLC GT Race 1, 14 laps 12.00 - 12.30 Lurani trophy Race 2, 16 laps 13.30 - 14.00 FIA-GTC-TC 65/76 Race 4, 16 laps 14.10 - 15.00 Audi Club Schweden Session 15.10 - 15.40 SLC GT Race 2, 16 laps För att hålla säkerheten på hög nivå gäller vissa regler och det finns några viktiga punkter att tänka på. Om reglerna inte följs eller om man på annat sätt beter sig olämpligt så förbehåller sig arrangören rätten att avvisa personen ifråga från området utan att avgiften returneras. 1. Klädsel. Heltäckande klädsel i bomull. Hjälm typ MC/Moped av godkänd sort. (Ej cykel eller ridhjälm). Skor och handskar i skinn. Detta är minimikraven. Om man har riktig utrustning för racing är detta naturligtvis bäst. 2. Körning. Vi är på banan för att ha kul under säkra former. Börja försiktigt och öka eventuellt farten efter hand. Kör inte över din egen förmåga. En bra tumregel är att om man tycker att det känns obehagligt eller att man känner sig rädd - ja, då kör man helt enkelt för fort. Sakta hellre ner och kör i det tempo du trivs med. Det vore väldigt tråkigt om någon åker av för då kanske all tid går åt till bogsering istället för körning. Tidschemat är pressat under dagen och vi får bara vår tilldelade tid. Kör defensivt och släpp förbi snabbare bilar som hinner upp bakom. Visa gärna med blinkers åt vilket håll du svänger för att släppa förbi bakomvarande. Var tydlig och håll god uppsikt i backspeglarna. Om du mot förmodan skulle hamna utanför banan så stanna i bilen och invänta bärgare. Gå inte ur bilen då den är den säkraste platsen för dig som förare. Detta gäller givetvis inte om bilen fattar eld. Om man kör olämpligt eller utgör fara för andra kommer man inte att få fortsätta körningen. 3. Bilen. Det är på förarens ansvar att bilen är i god kondition och se till att framförallt däck, bromsar och bromsolja är i gott skick. Däck och bromsar på standardbilar är inte designade för de påfrestningar som kan uppstå vid bankörning och blir lätt överhettade. Redan efter något varv mattas bromseffekten markant. Byt bromsoljan innan körning om du vet med dig att den är gammal. Bromsolja tar med tiden upp vatten som kan börja koka och då försvinner bromsverkan helt. Använd gärna något högre däcktryck på standard gatbilsdäck än vid vanlig körning för att få en bättre sidostabilitet i däcken. Fråga din däckleverantör om du är osäker. Bilen får inte läcka några vätskor. Bilen skall vara helt tömd från lösa föremål. Bilarna kommer att besiktas innan körning. 4. Flaggsignaler. Inom racing använder man flaggor för att kommunicera med föraren på banan. Nedan följer en förenklad förklaring om hur det fungerar och vad de betyder. Studera detta noggrant. Det kommer att bli ett kunskaps test innan körning. Flaggor och flaggsignaler För att kunna kontrollera och övervaka banan, medverka till förarens säkerhet och upprätthålla respekten för reglerna förlitar sig arrangören och dennes biträdande samt banans flaggposteringar på olika typer av signaler. Signalerna visas dagtid med olikfärgade flaggor. Flaggsignaler som används av tävlingsledare eller biträdande vid start/mållinjen. a) Startflagga/Nationsflagga Denna flagga används normalt för att starta ett heat. Då ingen tävling förekommer vid detta arrangemang används den ej. b) Röd flagga När ett beslut att stoppa körning fattas ska flaggan visas rörlig vid start- /mållinjen. Samtidigt ska alla flaggposteringar runt banan visa rörlig röd flagga. Flaggan betyder att allt tävlande upphör och att förarna under största uppmärksamhet, samtidigt som man är beredd att omedelbart stanna, fortsätter till bandepån eller annan anvisad plats för vidare instruktioner. Omkörningsförbud råder. Röd flagga kan också användas av tävlingsledningen för att stänga banan. c) Svart/vit rutig flagga/Målflagga (chequered) Flaggan visas rörlig och indikerar att körningen avslutats. Sänk farten rejält och kör lugnt tillbaka till depån och ge bilen och framförallt bromsarna en chans att få kyla av sig d) Svart flagga Flaggan visas orörlig tillsammans med den bilens nummer för att man har gjort något som varit olämpligt eller felaktigt under pågående körning. Föraren ska ovillkorligen köra in i bandepå till av arrangören anvisad plats för Information. e) Svart med orange 40 mm runt fält/Tekniskflagga Flaggan visas orörlig tillsammans med den tävlandes nummer. Används för att informera förare att dennes bil har ett mekaniskt problem som är en fara för såväl föraren som övriga deltagare samt att denne måste köra in i depån och stanna. När problemet åtgärdats och besiktningschef eller biträdande gett klartecken får föraren fortsätta körningen. Flaggan visas 2 varv tillsammans med tävlandes nummer. f) Svart och vit diagonaldelad flagga/Varning /observationsflagga Flaggan visas tillsammans med den bilens nummer och innebär att den föraren är under observation och kan komma att bestraffas för ojust körning. Man behöver som förare inte vidta någon åtgärd mer än att köra på ett korrekt sett. Om man fortsätter att köra felaktig kommer man att med största sannolikhet att bli svartflaggad. Flaggan visas under ett varv. Flaggsignaler som visas på funktionärsposteringar a) Röd flagga Visas rörlig ute på posteringarna. Samtliga tävlande ska omedelbart sakta ner och fortsätta till bandepån samt vara beredda att omedelbart kunna stanna om det skulle visa sig vara nödvändigt. Omkörning förbjuden. b) Gul flagga Signal till tävlande att fara föreligger. Flaggan kan visas på två olika sätt och med följande innebörd: - Enkel rörlig: Sakta ner, omkörning förbjuden. Var beredd att ändra spårval. Hindret är på eller i omedelbar närhet av banan. - Dubbla rörliga: Sakta ner, omkörning förbjuden. Var beredd att ändra spårval eller stanna. Banan är helt eller delvis blockerad. omkörning är förbjuden mellan första gula flaggan och den plats efter incidenten där grön flagga visas. omkörningsförbudet upphävs vid nästa bemannade postering även om grönflagg ej har kunnat visats under normala former på denna postering. c) Gul flagga med röda ränder Flaggan visas fast som en information att banbeläggningen är hal, förorsakad av regn eller oljespill o.dyl. Kör mycket försiktigt då risken är stor att en tidigare bil redan kört av och står i avåkningszonen. d) Ljusblå flagga Visas normalt rörlig och som en upplysning till föraren att denne är på väg att bli omkörd av en väsentligt snabbare bil. Lämna på ett tydligt sätt plats åt bakomvarande och underlätta omkörning. e) Vit flagga Flaggan, som ska visas rörlig, upplyser tävlande om att ett fordon rör sig betydligt långsammare inom den sektion där flaggan visas. Det kan exempelvis vara en bil som har problem eller en bärgningsbil som är på väg ut. f) Grön flagga Flaggan visas rörlig och upplyser om att banan är klar. Den visas av posteringen omedelbart efter den postering, där en incident inträffat, som förorsakat enkel eller dubbel gul flagga. Flaggan kan också användas av tävlingsledaren för att starta ett warm-up-varv eller ett träningspass. Vi syns på Sports Car Show! _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
Japp! Jag räknar iskallt med att de som för första gången testar bankörning blir bitna direkt och går med i Audi Club Sport och börjar köra på bana. Inom några år drar Audi Cup igång....
![]() _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
![]() |
Inför träffar
![]() |
760 besök totalt |