|
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Trådstartare

06 Aug 2006 19:01
Upphängning av TURBO i chassi, rätt eller fel?
Behöver input till hösten/vinterns stundande racebilsbygge.
Planen var att köra V8 med turbo.
Eftersom bilen är såpass liten som den är tänkte jag köra singelturbo.
Nu till problemet, singelturbo och 4.6l motor innebär en stabbig pjäs till aggregat, HX55-HX60 á ~25kg >  (om man nu inte har 50kkr över till en diamantkapslad, poliovaccinerad & lingonrisgnuggad Le Mans turbo
Att endast hänga upp den med grenröret känns dömt till att misslyckas.
Med den tyngden och lite bryt vid gupp å curbs kommer antagligen toppen spricka, dvs inte en option.
Funderar nu på att hänga upp turbon separat i ramen enl bild.
(Givetvis klickbar)
Tänkte då bygga grenrör av traditionellt snitt, som efter kollektor har en flexdel, innan man går in i turbo kollektorn.
Motorn kommer monteras med delrin bussningar så några större hävningar kommer det inte bli tal på.
Kan detta vara en väg att gå tro??
Någon som sett något liknande med stumt monterad turbo, i chassi?
_________________ Niklas Persson
Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
|
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Moderator

06 Aug 2006 19:27
Gör stag från motorn istället för chassiet
Att använda ngn sorts flexrör innan turbon är nog dömt att misslyckas pga den extrema temperaturen.
Ett alternativ dock är kanske att använda glidskarvar med fjädrar som håller ihop rören.
Så har vi haft på våra avgassystem på racerbilarna (Stelmonterad motor, Men utan turbo dock)
Läckaget kanske kan bli för stort om man har mkt mottryck innan turbon?
_________________ Opel Speedster Race -03
Diverse Hemibilar
Anders Bisting
|
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Trådstartare

06 Aug 2006 21:16
Edit: Jo det känns ju inte optimalt att göra som jag föreslog
Tipset med glidskarvarna kanske kan vara något att kika på!
Mitt andra alternativ jag lurat på är att montera en ställning från bultarna som håller sprängkåpan mot blocket, och placera turbon likt bilderna.

Då kommer den "stå" ovanpå sprängkåpan, där värmepaketet en gång fanns
Å följer ju motorrörelserna.
Eftersom jag ändå måste bygga ny kardantunnel, kan jag lika gärna bygga lite mindre fotutrymme på passagerarsidan, så kan avgassystemet gå ner där.
Det kanske är en bättre idé?
Det enda som känns lite olustigt är ju att ha en 25kg gulglödande gjutjärnsklump i knät, "in case of emergency"
Porsche 997 Turbo
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

07 Aug 2006 09:49
| Dude skrev: | Gör stag från motorn istället för chassiet
Att använda ngn sorts flexrör innan turbon är nog dömt att misslyckas pga den extrema temperaturen.
Ett alternativ dock är kanske att använda glidskarvar med fjädrar som håller ihop rören.
Så har vi haft på våra avgassystem på racerbilarna (Stelmonterad motor, Men utan turbo dock)
Läckaget kanske kan bli för stort om man har mkt mottryck innan turbon? |
Innan man väljer rördimensioner springer man förbi lokala moppe/skoter/kartfirman och kollar vilka storlekar på kolvar de har...
Gör spår för kolvringen så har du tätning... Som klarar en del värme.
_________________ Roland Johansson
|
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Trådstartare

07 Aug 2006 11:22
| Rolle Scirocco skrev: | | Dude skrev: | Gör stag från motorn istället för chassiet
Innan man väljer rördimensioner springer man förbi lokala moppe/skoter/kartfirman och kollar vilka storlekar på kolvar de har...
Gör spår för kolvringen så har du tätning... Som klarar en del värme. |
Aha, slugt!
Porsche 997 Turbo
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

07 Aug 2006 14:48
Jag personligenn skulle först TIG:a ihop grenrör och montera snurrbon på passande plats med tanke på rördragning, downpipe osv.
Sen skulle jag bygga en hänganordning bultad till motorblock eller i värsta fall topp som avlastar turbon. Denna bör byggas med en länkhuvud och en liten fjädrande del och bultas fast i turbons mitt, dvs. på några bultar som håller fast turbinhuset mot lagerdelen. Sedan kan du skruva på "upphängningen" tills "dragkraften" är ungefär vad turbon väger.
Det vanligaste är att turbon "säckar ihop" på glödande rör om man låter den hänga i rörmökeriet utan upphängning. Gör man upphängningen fjädrande skulle man rent teoretiskt kunna bulta den i karossen men som övriga sa tidigare, jag tror att det är smartare att skruva fast den på motorn istället.
Men rent generellt skulle jag först kolla om det finns plats/möjlighet attt monteera dubbla turbos istället för en stor. Stora turbos finns för det mesta i lastbilsversioner och det kostar ofta mer än det smakar att dra långa primärrör i turbosar. Två stycken Garrett GT30BB's kan monteras närmare blocket och du slipper flera meter glödande rör i motorrummet. Dessa borde också ge lite bättre effekt/mindre turbolag. Men visst, budgeten styr antagligen.
_________________ G o r a n A m c o f f
|
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Trådstartare

07 Aug 2006 18:12
Senast ändrad av NP, 14 Aug 2006 21:53, ändrad totalt 1 gång
| beepbeep skrev: | Jag personligenn skulle först TIG:a ihop grenrör och montera snurrbon på passande plats med tanke på rördragning, downpipe osv.
Sen skulle jag bygga en hänganordning bultad till motorblock eller i värsta fall topp som avlastar turbon. Denna bör byggas med en länkhuvud och en liten fjädrande del och bultas fast i turbons mitt, dvs. på några bultar som håller fast turbinhuset mot lagerdelen. Sedan kan du skruva på "upphängningen" tills "dragkraften" är ungefär vad turbon väger.
Det vanligaste är att turbon "säckar ihop" på glödande rör om man låter den hänga i rörmökeriet utan upphängning. Gör man upphängningen fjädrande skulle man rent teoretiskt kunna bulta den i karossen men som övriga sa tidigare, jag tror att det är smartare att skruva fast den på motorn istället.
Men rent generellt skulle jag först kolla om det finns plats/möjlighet attt monteera dubbla turbos istället för en stor. Stora turbos finns för det mesta i lastbilsversioner och det kostar ofta mer än det smakar att dra långa primärrör i turbosar. Två stycken Garrett GT30BB's kan monteras närmare blocket och du slipper flera meter glödande rör i motorrummet. Dessa borde också ge lite bättre effekt/mindre turbolag. Men visst, budgeten styr antagligen. |
Den lösningen du nämner ovan kör jag med till saabmotorn, å HX50 turbo.
Ställning och vantskruv som turbon hänger i. (Iofs numer stumt monterat i ställningen eftersom den sviktar "lagom" i sig själv. Å det funkar ju fint fortfarande.
Är ändå sugen på "fordinstallationen" som är avbildad här ovan.
Å då blir ju åtminstone resp. banks grenrör snarlika i utformning.
Ang två aggregat så har jag vacklat fram och tillbaks, men jag tror att en singel trots allt tar mindre plats.
Samt sidan vid rattstången är ett helvete att trassla runt grenrör turbo och downpipe på
Å väljer man ett aggregat som inte är helt överdimensionerat på avgassidan borde de 4.6l ge ganska bra knuff redan från mellanregistret.
Kikar på tre alternativ för singel. (Har dem numer på hyllan för test)
HX50 71/104 kompressor 72mm exd turbinhjul, 19cm3 turbinhus
HX50 71/104 kompressor 72mm exd turbinhjul, 22cm3 turbinhus
HX60 72/108 kompressor 80mm exd turbinhjul 25cm3 turbinhus
om jag hade kört 2x hade aggregaten lystrat till namnet HX35 alt HX40
Kan tyckas tokigt att bygga en motor för 150kkr och hänga på "lastbilsjunk" men med rätt turbinhus funkar detta "junk" förträffligt.
4-8000kr istället för ~40kkr för två GT30R.
Den påtagliga nackdelen är ju tyvärr vikten, som jag nu försöker lösa
Eftersom jag inte är ekonomiskt oberoende, lägger hellre mellanskillnaden av "turboförtjänsten" på en TKo600
Porsche 997 Turbo
|
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

07 Aug 2006 18:56
| Dude skrev: | Gör stag från motorn istället för chassiet
Trycket i grenrören är betydligt högre än i avgassystemet. Grenrörstrycket är minst laddtrycket + 0.2-0.3 bar (Lågt räknat då du isf har 100% verkningsgrad på både turbin och kompressor). Dessutom pulserar flödet. Så jag tror att skarvar är att be om läckage. Finns flexzoner på vissa grenrör. Sitter sådant på mitt 480 turbogrenrör och den är iaf tät förtfarande.
Verkar dumt att göra stag ifrån chassiet till turbon. Bättre att göra stag ifrån motorn eller växellådan. Karnske blir en adapterplatta mellan motorn till lådan och då kan du lätt göra ett undre stag där. Det övre borde gå att fästa i topparna. Verkar konstigt att det inte skulle gå om du gör ett snyggt stag som har några fästpunkter.
Fordlösningen ser helt ok ut även om det är vettigt att bygga mer kompakta grenrör.
Dock borde det inte behövas överdrivet stora turbos om du kör på dubbla. Då cylindervolymen per bank inte är större än i en normal personbil. Du tjänar rätt mycket i respons samt toppeffekt om du kör på dubbla personbilsaggregat. Jag hade räknat på 2st K24 ifrån Volvos R-modeller. Om de ligger rätt i flödeskapacitet är nog den lösningen svårslagen. Borde gå att hitta för vettiga pengar. Borde fungera utmärkt till över 600hk på den motorn med svårslagen respons och register. Dessutom har de inbyggd wastegate så där sparar man lite.
Det enda som hade verkat vettigt är en twin-entry lastbilsturbo men frågan är hur hållbarheten är då konstruktionen är termiskt utsatt.
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
|
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

07 Aug 2006 19:56
bara en liten tanke... men iaf på polarens 200sx.. så har det väl hänt mer än en gång att grenrör och turbo blivit glödande rött.. under hård körning.. Och hur funkar det med stag emot motorn... tänker mer på att upphättat järn inte direkt har samma styvhet som när det är kallt..
men det kanske funkar att motor och tex sprängkåpan blir ett par hundra grader? (för värmen sprider ju sig även fast det inte blir glödande..)
det måste ju även ge ett helvete till oljekylningen... ?
bara lite tankar ifrån en lekman...
_________________ //Björn Strömberg
BMW Abuser
|
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

08 Aug 2006 06:36
| Stingray skrev: | | bara en liten tanke... |
Med tanke på att det normalt är 4-6st cylindrar där det eldas flera hundra kW bensinbrännare direkt mot topp och block så ska det nog fungera med ett stag mot blocket som är 200 grader varmt
_________________ Michael Vallinder
"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
|
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

08 Aug 2006 07:45
jo visst att det blir varmt men sist ja kollade hade man ju kylkanaler i både topp och block medans en växellåda oftast inte har oljekylare.. eller tänker ja helt käpprätt?
edit ja tänker nu mest på varianten med turbon ovanför växellådan...
BMW Abuser
|
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

08 Aug 2006 16:44
Jo, fast lådan sitter ju ihop med motorn, så den har väll ganska precis samma temperatur som motorn, kanske något lägre pga förstärkningsflänsar som kanske kyler något.
_________________ Michael Vallinder
"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
|
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

08 Aug 2006 17:53
okey vi får väl se hur det går.. ja skulle dock vara orolig utan oljekylare till lådan om turbon satt så nära...
BMW Abuser
|
|