Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2577 besök totalt |
Allmänbanåkning med bil??
Hej. Har kört en hel del allmänbanåkning med hojar men börjar nu bli jäkligt intresserad utav detta med bil. Har lite funderingar på hur det funkar med bil och vilka skillnaderna är? -Vad är det för regler på klädsel? -Finns det vanliga kvällskörningar så som det finns med hoj? Tex att man kan åka ner till Falkenberg på en onsdag kväll och köra några pass bara hojen är registrerad och man har godkänd skyddsutr? och att det inte behövs licens eller särskillt ombyggd bil mm (bur och annat)? -ordnas det mycket körningar? Eller är det mest klubbanslutna körningar som tex Porche klubben eller liknande? Japp, det var väl det tills vidare. Får skriva mer om jag kommer på någonting nytt ![]() _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Japp, har kollat där men det känns som om det är lite olika på olika ställen?
Hur är det med försäkrinar normalt set? Täcker den vanl försäkringen någonting eller är man helt oförsäkrad om man kör utan licens? _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||||
Räkna med att din är helt oförsäkrad, Men personskador täcks av trafikförsäkringen. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
ok, samma som med hojarna ![]() _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||||
Enligt min tolkning så täcker den även skador du orsakar på andras bilar. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||||
ok, inte illa det heller. Kan ju tänka mig hur det kan bli annars ![]() _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||||
Detta med försäkringar är diskuterat till förbannelse. Det som är säkert är att om du åker med en SBF-ansluten klubb så är du som person, alla funktionärer, arrangören och allt matriellt kring banan försäkrat. Inget försäkringsbolag MÅSTE ersätta dig vid en olycka via vagnskadan enligt en indisputiv lag men vissa ersätter iaf (okunskap eller varför låter jag vara osagt) . Klart är dock att så fort du tar dig in på ett tävlingsområde så som tex en bana så gäller inte lagen om trafikförsäkran alls. Spelar ingen roll om du spelar pingis eller kör någon racingserie så är det så. Detta är inte möjligt att genom avtal förhandl om på något sätt
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||
Saxat från BMW Sport Clubs hemsida:
Men med hjälp av BMW Club Schweden har man löst det med en överenskommelse med original Försäkring under vissa förutsättningar, mer info under rubriken Bilförsäkringar här. Min erfarenhet är att när man pratar med försäkringsbolagen så har det stor betydelse med vem man pratar, det verkar också som de dragit öronen åt sig och blivit mer försiktiga med vad de säger. T.ex Länsförsäkringar har tidigare accepterat skador vid "förarträning" på bana, men när jag pratade med dem i våras så var det ett tydligt "NEJ". Så min tolkning är, utan licens så är risken stor att man är helt utan försäkring. Med licens och evenemanget är sanktionerat av SBF så är förare och funktionärer försäkrade genom licensen men bilarna är oförsäkrade om man inte har någon extra överenskommelse av något slag. _________________ Tobias Geijersson ![]() |
||||||||
Lagen är indisputiv så det spelar ingen roll vad ditt försäkringsbolag säger eller ens ger dig på papper. Den dagen du smäller kan dem undkomma att betala i vilket fall och detta med stöd i lagen. Sen att dem fortfarande ersätter en del personer gör detta riktigt rörigt. Eftersom man inte VET att man får ersättnign anser jag att man ska kära en såpass billig bil (olika dyr för olika personer) att man har råd att sätta den i räcket och bli utan ersättning
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||
Dom du kör med kanske inte håller samma marginaler och drar ner dig som oskyldig också... ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
...men då kan jag få ersättning om jag är oskyldig? Under förutsättning att det inte är några personskador, då går SBF:s försäkring in. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
I övrigt bör man vara medveten om att saker kan hända vid bankörning oavsett om man håller marginal än hit än dit. Saker kan gå sönder på egen bil eller annans och det behöver ju inte ha nåt att göra med om man kör med marginal eller inte, likväl kan det leda till mer eller mindre allvarlig incident. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Naturligtvis, det är ju en del av tjusningen med bankörning, att pressa mer ur materialet och dig själv än du någonsin kan göra på en vanlig väg. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Sant, men det händer väl aldrig? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Ingen ersättning får du för bilen utan bara för dina personskador. Detta är viktigt att påpeka _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||
Var det inte det jag skrev? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Du menar nog indispositiv och det innebär inte det du säger, det innebär att den inte kan avtalas bort då den är tillämplig. Däremot finns det inget som hidrar att de kan avtala med dig om att bilen är försäkrad till fullo, inkl. trafikmomentet även om det inte är tvugna av lag. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2577 besök totalt |