Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Projekt-ångest
1797 besök totalt
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Projekt-ångest

Så jag börjar tvivla på mitt projekt... Tanken var att bygga en rolig bil som skulle funka kalas på is och asfalt. Naturligtvis 4wd för det är ju fränt. Och stoor och mullig sugmotor med flera hundra hästar för att få snurr på 1000kg kärran. Har gjort nya bärarmar, har nästan alla delar... Allt är ju bra. Det är ju bara det att jag inte känner att jag orkar med. Jag menar, det är mycket jobb och jag känner inte direkt längre att det är rätt för mig. Jag börjar inse att jag förmodligen aldrig kommer att använda skiten när den är klar. Siktet var ju ringen men det känns som att det aldrig blir av.

Så jag har börjat kika runt efter smartare bilar. En bil som är relativt billig och som ger mycket tillbaka. Tänkte sälja bort det som går och satsa på en Porsche 944 Turbo istället. Billigt, relativt billig att fixa till. 300hk lätt att uppnå, borde gå att få ner till 1200kg rätt lätt - ut med baksäte och stolar och i med en halvbur. Det kanske finns annat som är roligare ändå men det känns som att en 944 är ganska vettig och att den borde ha rätt bra potential på bana också. Jag har hittills inte lyckats äga en bil utan att bygga om den - kan inte ens köpa en pizza utan att lägga till och dra ifrån - men jag har inte möjlighet och tid att göra ett vålds-bygge just nu. Jag vill ju bara köra lite på bana och till korvkiosken ibland... Vad fan ska jag göra??

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Låter som en bra plan - keep it simple.... se till att du köper en bil som går att köra med utan att du behöver riva den först, så kommer du i alla fall att få ut lite körglädje... Sen kan du bygga om den i vinter! thumbs up

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

köp åtminstone inte en amerikanare...

Åtminstone inte äldre än 20 år
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Det är svårt det här. på ena sidan står mina polare som bygger ungefär lika som jag tänkte - ett koncept som är fram-snackat sedan flera år tillbaka. Å andra sidan ligger min oro för att jag inte har de 10år jag tror det tar.. Jag jobbar mycket, oprövat nytt bygge, ingen aning om hur en bil ska bete sig på bana, viss oro över att den i slutändan inte blir så gatvänlig som jag hoppas idag. Det är hårt.

Så i min panik så började jag titta på annat då. Men jag undrar, hur "bra" är en 944? Eller nån annan bil? Jag menar, jag vill ju inte hoppa från en bil endast jag "förstår" till en annan? Fattar ni hur jag menar - jag vill inte gå från en extrem till en annan... Jag vill leka lite på bana, ha en fräsig bil som jag kan modda lite lätt så att det känns bra - och inte lägga mer än 100000:- i slutändan. En 944 för 60000:- och sen 40000:- på det. Ja jag vet, dyrt, men greppbart och genomförbart. Vill ha en bil som inte står i fyra år under byggtiden utan som jag kan modda eftersom. Jag vill modda bara för att modda, men jag har inte sån koll på min framtid att jag vill sätta mig i garaget och låsa dörren fyra år framåt.

VAD SKA JAG SATSA PÅ? Har läst alla trådar på detta forum - gillar inte BMW och då är ju 80% av tipsen borta. Kvar står 944:an. Den går ju att få till så den ser bra ut men frågan är hur bra det blir i slutändan? Knäpp fråga jag vet, men hur bra blir de??

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

om du är intresserad av 944 så poppar det upp färdiga byggen lite då och då för 60-80kkr. Ofta är det färdiga bilar för PCSR.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Har du tvekan på att bygga klart så sälj direkt, det blir aldrig klart med den inställningen. Projekt tar hårt på psyke och inte minst ekonomi. Sälj-sälj medans det är värt något och du fortfarande är bilintresserad!

944 Turbo måste vara ett snabbt och smart val som slår de flesta på det mesta.

Tokholm
Här sen Jan 2003

-- skrev:
...En 944 för 60000:- och sen 40000:- på det. Ja jag vet, dyrt, men greppbart och genomförbart...

Det är inte dyrt! Svensson lägger tre gånger så mycket på en bil som e' så tråkig så man somnar!

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Jag har nu efter mången stund av tänkeri kommit fram till att hela min panik ligger i att jag åker på att bredda bilen. Fånigt? Japp. Men jag vill inte råka ut för att den bara ser ut som ett Rieger kit. En total Bilsport produkt (visst finns det riktiga bilar där också men ni fattar vad jag menar - bil som är stylad för 100 papp men med 1.5ltr fyra och fejk-gas flaska...). Risken med mitt bygge är att det blir så knäppt. Jag vill ju ha en sån där norsk Audi (Qvarnis du vet hur jag menar!) - typ en gammal rallycrossa som är gatanpassad. Stuket alltså. Jag är bara oroad att det blir galet. Bilen blir grym, iaf enligt spec - vill bara inte att det blir en oanvändbar raggar bil.

Kan iaf säga att inspirationen börjar återkomma igen. Var och provsatt lite och tittade på pedalstället och smekte lite på topplocket. Kändes bra.

Fan va jag surrar.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Finns många bilar som har en tendens att lura in många ägare i en moddningskarusell*. Och så finns det faktiskt bilar som mer inbjuder till att man bara sätter sig i och kör både till Ikea och på Kinnekulle utan att känna något större moddningsbehov. Lite arbete med självkontroll och aktiv besinning får man jobba med mentalt obereoende vad man skaffar för bil tror jag men vissa bilar verkar vara enklare att bara köra och leva med som de är än andra.

Mina

(just den senaste veckan så har jag pga en provkörning på Kinnekulle av en ganska speciell bil haft ett par dagars mental attack av "oj jag vill ha minst 800 hk i min bil". Men nu efter några dagar så tror jag det värsta har släppt )

* "moddningskarusell" blir ju för många själva bilhobbyn i sig. Verkligen inget fel med det! Det är väl nästan den vanligaste varianten? Inte min grej bara eftersom jag hatar att skruva...

Projekt-ångest
1797 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande