Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
3150 besök totalt |
Har aldrig varit på ringen själv... men har fått för mig att den räknas som landsväg, dvs försäkring borde funka med den man normalt har för landsvägskörning?!
|
||||||
jo men som jag såg i någon annan tråd - FB struntar i om det räknas som väg, tex TH betalar inte en spänn om du har vält på ringen (allt enligt andras uppgifter) _________________ Henrik Troeng |
||||||
Jag tror de kan ha att göra med om det är på turistvarven eller på Scuderias kurser. för på turistvarven tror jag inte dom kan neka eftersom de räknas som allmän betalväg. _________________ Gustav Berggren |
||||||
Jodå, de kan visst neka. De ersätter säkert de skador som du eventuellt åsamkar omgivningen men din bil ska du inte ta för givet att de betalar (hypotetiskt resonemang i fall du själv skulle ha otur). Ska jag sammanfatta tidigare trådar här så: kolla innan du åker ner! Det varierar enormt mellan bolagen. Tycker de att det handlar om "tävlingsliknande förhållanden" så är det mycket lite eller inget du kan kan göra för att påverka ett beslut i en ersättningssituation. Det finns knappast med i deras risk-kalkyl att försäkringstagaren ska fräsa runt på en avspärrad bana i rejstempo. Och det har de ju faktiaskt rätt i. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Att försäkringsbolagen har mycket skiftande regler och framförallt tolkningar är helt uppenbart och det bli därför nästintill meningslöst att vi här på forumet försöker ge varandra råd om vad som gäller och inte gäller.
Där håller jag inte med. Vad jag förstår så grundar sig försäkringsbolagens premier på tidigare skadeutfall. De ser helt enkelt till att ta in tillräckligt med premier för att täcka sina skador och generera viss vinst. Man kan kanske tycka att det finns en orättvisa i försäkringskollektivet om "skötsamma" får betala för "risktagare". Så är det ju i all försäkringsverksamhet och det gäller väl helt enkelt att hitta en rimlig balans. Tyvärr så vet varken du (?) eller jag vad den faktiska skaderisken för körning på Nordslingan i förhållande till övriga skaderisker. Visst kan man spekulera och anta saker, men endast bolagen sitter inne med hela bilden. Som en indikation på var risken är störst har jag en högre premie på min bil för stöld, brand, glas och maskinskada än vad jag har för vagnskada. Jag skulle ju kunna tycka det är orättvist att stöldförsäkringen gäller för den som parkerar sin Porsche på Östermalm över natten... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Skiljer sig inte LF en aning mellan de olika länen? Kan vara värt att kolla upp. |
||||||
Spelar igentligen ingen roll då du inte kan försäkra annat än i ditt län. Inte tror jag heller att man kan ta ett "ok" från förs-bolaget gällande ban eller ring-körning speciellt alvarligt såvida det inte är skadechefen el dylik person som har gett utsagon. Den snälla söta damen i kundtjänst är inte den som hanterar ärendet när du parkerat i räcket. Tycker liksom Anders att vi visst kan diskutera försäkringar och dess betydelser, men knappast ge andra råd. _________________ Stefan Larsson |
||||||
Värst va du va pessimist
![]() "den snälla söta damen" kanske har frågat chefen/experten vad som gäller ![]() Enligt "den snälla söta damen" så är det det som står i vilkoren som gäller... Länk till SalusAnsvars vilkor kan du titta på här: ftp://saftp01.salusansvar.se/civilmo http://www.vx220.org.uk/forums/index _________________ Johan Classon |
||||||
Ja kanske det. Men mera realistisk och erfaren skulle man kunna säga. Då är "erfaren" i det här sammanhanget inget posetivt vill jag poängtera.
Har hon det får hon till 99% ett nej. Be om skriftligt får du se.
Salusansvar ville inte ta bankörning på min GT3 överhuvudtaget. Skriftligt svar. Betänk gärna att trafikskadelagen inte gäller på inhägnat tävlingsområde. Där skiter redan sig det mesta. om vilkoren fortf känns ok så är dom i tex LF:s fall upp till bedömning, samt att dom bedömmer vilket aktivitet som skadan skett under. "Tävlingliknande former" är väl inte precis solklart.... Tillräckligt osäkert för mig som försäkrad för att våga gå upp i en rättslig tvist iaf. _________________ Stefan Larsson |
||||||
Detta är en djungel.
Nu tänker jag inte direkt på försäkringsbolagen men mera allmänt. Rent generellt så är det ju så att om en person som företräder ett företag säger att så här är det. ( gällande vad som helst, regler, avtal, pris, leveransbesked mm) Ja då får man som kund anta att det är så som den personen som företräder företaget säger. Det ligger således på företagets ansvar att ansvara för vad deras anställda säger. Även om hon eller han säger saker som egentligen inte stämmer enligt företagets gällande regler och normer. Nåja har för mig att detta är gälland enligt min fru som är jurist. Jag vill minnas att hon använder sig av det då och då till vår fördel, med min goda min ![]() (Muntligt avtal gäller, det är ju bara det att bevis bördan är grymt mycket tyngre.) _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
En bra sak man kan göra är att helt enkelt banda samtalet med "söta-snälla-damen-på-kundtjänst" för att använda som bevis på det muntliga avtalet man får.
Tyvärr kom jag på idén efter att jag hört efter med mitt försäkringsbolag (LF) vad som gällde och inte. Om jag ringer dem någon fler gång så ska jag nog banda samtalet på nått sätt. ojj.. nu drog jag upp en gammal tråd.. men den är nog alltid aktuell:) _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
3150 besök totalt |