Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Söker bilder på Slim Borgudds Mazda X-Dos från 1994
1, 2   >>
2436 besök totalt
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Satt och kikade på historiken på Anderstorps Racing Club och såg att Slim Borgudd hade kört en mazda där. Nu undrar jag ju som Mazda skadad om någon sitter på några gamla bilder och vad hans X-Dos var för Mazda!!

1994 Reab Super Sports Sprint 4/9: FIA Klass 2 Race 1: 1) Slim Borgudd, Sverige, Mazda X-Dos

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Var inte det en ex-BTCC Xedos han körde? Som den på bilden (även om den är från 94). Mazda körde med modellen även 93.

Ljungby
Här sen Aug 2003

Jo det måste vara xedos, på bilden är det iallafall en Xedos6

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Hittar inga bra bilder, men jag har för mig att den var lila och gul
Hittade lite annat att läsa dock.

F1rejects.com skrev:
Borgudd then stayed away from saloon car racing of any form until 1993. By then Super Touring was on its way to becoming the dominant touring car class, and manufacturers flocked to join the BTCC. One was Mazda, running its Xedos 6 model for Patrick Watts that year, which largely proved uncompetitive. But in the lead-up to the inaugural Super Touring World Cup at Monza, the car was sold to Borgudd, who thus represented Sweden in the 43-strong entry list. Slim came 23rd in the first race, and was caught up in an accident on lap 2 of the second race. But taking a liking to the Super Touring formula, he and his Team Magic decided to use the Mazda for the 1994 Nordic Touring Car Championship. This was an odd affair, starting out as a one-off race in 1991, which, in a little-known fact, was won by one Mika Hakkinen in a BMW M3. By 1994, it had turned into a six race series, with two races each at Hämeenlinna in Finland, and Knutstorp and Anderstorp in Sweden.

Team Magic didn't attend the two Finnish races, but Borgudd then won both Knutstorp rounds and came 1st and 2nd in the Anderstorp events, taking the Nordic title by 85 points to 82 over Thomas Johansson in a BMW. The World Cup was then held at Donington, with Slim's Mazda and Peggen Andersson in a BMW representing Swedish honour. Borgudd though was only able to qualify 39th out of 40 cars, the only man behind him being Vaclav Bervid in the Czech BMW. However, a consistent performance in a chaotic race saw Slim finish 21st out of 24 finishers, ahead of Andersson and Matt Neal in a Mazda 323F, making Borgudd the first Mazda home. He was now so impressed with the category that Team Magic actually had plans to enter the entire 1995 BTCC with the Xedos, although it quickly became obvious that that car had never been, and was never going to be able to hold its own against the other constructors, and the plan was quietly shelved.

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Hittade en bild till slut...

Slåtte
Här sen Nov 2002

Kristian Larsson skrev:
Hittade en bild till slut...

Snyggare än snabb i alla fall...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Var på det rejset.

Var väl den och en 318is som Peggen köpt hem som var enda riktiga Supert Touring-bilarna i statfältet.
Resten var nertrimmade Grp.A-bilar osv.
Men det var ett kul initiativ och med tiden började dessa provrejs kallas STCC och resten är historia som de säger.

Speciellt snabb vara dock aldrig Mazdan.

Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Tackar tackar, då har man fått sin nyfikenhet stillad om vad för bil som kördes!! Får väl se om Mazda kliver in i WTCC till nästa år som det ryktas, då går det förhoppningsvis snabbare!!

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Galne skrev:
Får väl se om Mazda kliver in i WTCC till nästa år som det ryktas, då går det förhoppningsvis snabbare!!
Är det Mazda3 som det ryktas om? Vore ju skoj att se hur MZR2.0 står sig i konkurrensen.

Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Vad jag lyckats läsa mig till ska det va Mazda6, men tycker den känns lite stor jämfört med Seat Leon, Ford Focus och Alfa 156. Och sen är den ju några år gammal, 3an är ju nyare och borde va mer lämpad.. Men vi får se.

Inte så lätt ch hitta så mycketinfom om det tyvärr...

Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Vad jag har hört så skulle det vara tyskbyggda 6:or som skulle vara aktuellt.

Dock tror jag inte på det förrän jag ser det.

// magnus

Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Ah, gamla super tourers, och genast börjar hjärtat slå snabbare...

Borgudd köpte lös, som rapporterat, sin Mazda från England:

1993 var första året för Xedosen, innan kördes 323 utav Mazda i BTCC. Men efter 1994 la de ner verksamheten, då körde David Leslie och Matt Neal.

1993 Patrick Watts:

1994 Matt Neal:

Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Vilken Mazdamotor var det de hade i dessa bilarna? Xedos 6 kom ju med 2.5L V6:a men det var väl ändå en 2.0L radfyra de körde med?

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Mäcen skrev:
Vilken Mazdamotor var det de hade i dessa bilarna? Xedos 6 kom ju med 2.5L V6:a men det var väl ändå en 2.0L radfyra de körde med?
Googleri, googlera
http://www.geocities.com/eunos500_hk/btcc/btcc.html

Ser ut som ett topplock till en FE3 ungefär, tror jag...

Edit: Det verkar vara fel,
googlecache
Citat:
After testing the BTCC water with a low key effort in 1992, Mazda came back for a more serious assault, again with Patrick Watts behind the wheel.

Roger Dowson was still in charge of the team but the relatively small 323F was replaced by the more suitable Xedos 6 saloon, complete with a Zytec-prepared V6 engine. Mazda's efforts remained a low-budget affair however, Dowson managed the team and engineered the car, heading a tiny RD Motorsport team of just three full-time members.

The lack of a second team car also limited the amount of research that could be carried out. Watts gave it his best, albeit heavily out gunned by the larger factory outfits, and managed to put the car on the front row twice during the season. Unfortunately there were too many race retirements during the year, although the Xedos proved it was quite able of finishing mid table if it ever reached the chequered flag.

The best results of the year were two 4th places in the double header races at Knockhill, and another 4th at Donington Park.

In what proved to be something of a mediocre year for Mazda Watts finally finished the season 15th in the drivers table.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Niklas Falk skrev:
Mäcen skrev:
Googleri, googlera
http://www.geocities.com/eunos500_hk/btcc/btcc.html

Ser ut som ett topplock till en FE3 ungefär, tror jag...

Edit: Det verkar vara fel,
googlecache
Citat:
After testing the BTCC water with a low key effort in 1992, Mazda came back for a more serious assault, again with Patrick Watts behind the wheel.

Roger Dowson was still in charge of the team but the relatively small 323F was replaced by the more suitable Xedos 6 saloon, complete with a Zytec-prepared V6 engine. Mazda's efforts remained a low-budget affair however, Dowson managed the team and engineered the car, heading a tiny RD Motorsport team of just three full-time members.

The lack of a second team car also limited the amount of research that could be carried out. Watts gave it his best, albeit heavily out gunned by the larger factory outfits, and managed to put the car on the front row twice during the season. Unfortunately there were too many race retirements during the year, although the Xedos proved it was quite able of finishing mid table if it ever reached the chequered flag.

The best results of the year were two 4th places in the double header races at Knockhill, and another 4th at Donington Park.

In what proved to be something of a mediocre year for Mazda Watts finally finished the season 15th in the drivers table.

Det var väl samma v6:a som Ford körde med i Mondeon senare?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Niklas Sandström skrev:
Jag skulle väl ha gissat att Mazda körde med en KF-ZE (som moddats "lite").
I Mondeon "borde väl" Ford utgått från nåt annat (Det som blev Duratec senare kanske?)?

Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Niklas Sandström skrev:

Vet inte om det var exakt samma motor, men Mondeon hade en V6:a som usprungligen kommer från Mazda:

The engines used are Mazda derived 2500cc V6 taken from the Ford-USA Probe model. Cosworth Engineering were responsible for the race engine design, selecting the V6 due to it's excellent 24 value twin cam head design and larger piston area compared to the available four cylinder units. The all alloy 60 degree V6 was also light and compact (only 457cms) so could be fitted well down in the chassis to improve the car's center of gravity.

Ronneby
Här sen Sep 2003

Niklas Falk skrev:
Niklas Sandström skrev:
Jag skulle väl ha gissat att Mazda körde med en KF-ZE (som moddats "lite").
I Mondeon "borde väl" Ford utgått från nåt annat (Det som blev Duratec senare kanske?)?

Mondeon använde Mazdas 2,5-liters K-motor, antagligen KL-DE. Den satt ju i en Ford (Probe) så den var ju ok att ta. Iaf om man ska tro denna siten: http://www.supertouring.co.uk/the_cars/ford_mondeo.html

Edit: Jag var visst lite för sen

mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

KF-ZE som Niklas nämner är den trimmade varianten av 2.0L V6 på 170hk. Kan säkert stämma att de körde med den då Xedos 6 finns med en lite klenare 2-liters sexa.

KL-DE (som jag har i min bil) ligger på 167hk, och det är den som även finns i Xedos 6. Men om Ford körde med den motorn gjorde de nog en hel del med. Kul att se ITB:erna på sidan Joakim länkade till.
Dock skiljer sig en hel del på motorn på den bilden jämfört med min. Fördelare och generator sitter på andra ställen.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Synd att man inte har ngn bra bild där man kan se hur höger drivaxel på Mondeon går genom V:et som "bildas" av topplocken på sin väg till höger hjul.

Japp, Super Touring var extremt!

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Ford testade väl både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift på Mondeon, men den gick bäst med framhjulsdrift...

Supertouring var extremt..

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2436 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande