|
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197
Trådstartare

10 Aug 2006 08:39
Senast ändrad av Galne, 11 Aug 2006 16:30, ändrad totalt 1 gång
Söker bilder på Slim Borgudds Mazda X-Dos från 1994
Satt och kikade på historiken på Anderstorps Racing Club och såg att Slim Borgudd hade kört en mazda där. Nu undrar jag ju som Mazda skadad om någon sitter på några gamla bilder och vad hans X-Dos var för Mazda!!
1994 Reab Super Sports Sprint 4/9: FIA Klass 2 Race 1: 1) Slim Borgudd, Sverige, Mazda X-Dos
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

10 Aug 2006 08:45
Var inte det en ex-BTCC Xedos han körde? Som den på bilden (även om den är från 94). Mazda körde med modellen även 93.
_________________ /Kristian Elisson
|
TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003
Inlägg: 217

10 Aug 2006 11:31
Jo det måste vara xedos, på bilden är det iallafall en Xedos6
_________________ Tobias Pettersson
Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

10 Aug 2006 11:59
Hittar inga bra bilder, men jag har för mig att den var lila och gul
Hittade lite annat att läsa dock.
F1rejects.com skrev: | Borgudd then stayed away from saloon car racing of any form until 1993. By then Super Touring was on its way to becoming the dominant touring car class, and manufacturers flocked to join the BTCC. One was Mazda, running its Xedos 6 model for Patrick Watts that year, which largely proved uncompetitive. But in the lead-up to the inaugural Super Touring World Cup at Monza, the car was sold to Borgudd, who thus represented Sweden in the 43-strong entry list. Slim came 23rd in the first race, and was caught up in an accident on lap 2 of the second race. But taking a liking to the Super Touring formula, he and his Team Magic decided to use the Mazda for the 1994 Nordic Touring Car Championship. This was an odd affair, starting out as a one-off race in 1991, which, in a little-known fact, was won by one Mika Hakkinen in a BMW M3. By 1994, it had turned into a six race series, with two races each at Hämeenlinna in Finland, and Knutstorp and Anderstorp in Sweden.
Team Magic didn't attend the two Finnish races, but Borgudd then won both Knutstorp rounds and came 1st and 2nd in the Anderstorp events, taking the Nordic title by 85 points to 82 over Thomas Johansson in a BMW. The World Cup was then held at Donington, with Slim's Mazda and Peggen Andersson in a BMW representing Swedish honour. Borgudd though was only able to qualify 39th out of 40 cars, the only man behind him being Vaclav Bervid in the Czech BMW. However, a consistent performance in a chaotic race saw Slim finish 21st out of 24 finishers, ahead of Andersson and Matt Neal in a Mazda 323F, making Borgudd the first Mazda home. He was now so impressed with the category that Team Magic actually had plans to enter the entire 1995 BTCC with the Xedos, although it quickly became obvious that that car had never been, and was never going to be able to hold its own against the other constructors, and the plan was quietly shelved.
|
_________________ /Kristian Elisson
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

10 Aug 2006 12:12
Hittade en bild till slut...
_________________ /Kristian Elisson
|
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696

10 Aug 2006 23:15
Kristian Larsson skrev: | Hittade en bild till slut...
 |
Snyggare än snabb i alla fall...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)
"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

10 Aug 2006 23:30
Var på det rejset.
Var väl den och en 318is som Peggen köpt hem som var enda riktiga Supert Touring-bilarna i statfältet.
Resten var nertrimmade Grp.A-bilar osv.
Men det var ett kul initiativ och med tiden började dessa provrejs kallas STCC och resten är historia som de säger.
Speciellt snabb vara dock aldrig Mazdan.
|
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197
Trådstartare

11 Aug 2006 07:48
Tackar tackar, då har man fått sin nyfikenhet stillad om vad för bil som kördes!! Får väl se om Mazda kliver in i WTCC till nästa år som det ryktas, då går det förhoppningsvis snabbare!!
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251

11 Aug 2006 08:20
Galne skrev: | Får väl se om Mazda kliver in i WTCC till nästa år som det ryktas, då går det förhoppningsvis snabbare!!  | Är det Mazda3 som det ryktas om? Vore ju skoj att se hur MZR2.0 står sig i konkurrensen.
|
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197
Trådstartare

11 Aug 2006 11:18
Vad jag lyckats läsa mig till ska det va Mazda6, men tycker den känns lite stor jämfört med Seat Leon, Ford Focus och Alfa 156. Och sen är den ju några år gammal, 3an är ju nyare och borde va mer lämpad.. Men vi får se.
Inte så lätt ch hitta så mycketinfom om det tyvärr...
|
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925

11 Aug 2006 15:45
Vad jag har hört så skulle det vara tyskbyggda 6:or som skulle vara aktuellt.
Dock tror jag inte på det förrän jag ser det.
// magnus
_________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
|
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019

11 Aug 2006 18:08
Ah, gamla super tourers, och genast börjar hjärtat slå snabbare...
Borgudd köpte lös, som rapporterat, sin Mazda från England:
1993 var första året för Xedosen, innan kördes 323 utav Mazda i BTCC. Men efter 1994 la de ner verksamheten, då körde David Leslie och Matt Neal.
1993 Patrick Watts:
1994 Matt Neal:
_________________ Johan Meissner
|
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009

11 Aug 2006 18:51
Vilken Mazdamotor var det de hade i dessa bilarna? Xedos 6 kom ju med 2.5L V6:a men det var väl ändå en 2.0L radfyra de körde med?
_________________ Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251

11 Aug 2006 20:05
Mäcen skrev: | Vilken Mazdamotor var det de hade i dessa bilarna? Xedos 6 kom ju med 2.5L V6:a men det var väl ändå en 2.0L radfyra de körde med? | Googleri, googlera
http://www.geocities.com/eunos500_hk/btcc/btcc.html
Ser ut som ett topplock till en FE3 ungefär, tror jag...
Edit: Det verkar vara fel,
googlecache Citat: | After testing the BTCC water with a low key effort in 1992, Mazda came back for a more serious assault, again with Patrick Watts behind the wheel.
Roger Dowson was still in charge of the team but the relatively small 323F was replaced by the more suitable Xedos 6 saloon, complete with a Zytec-prepared V6 engine. Mazda's efforts remained a low-budget affair however, Dowson managed the team and engineered the car, heading a tiny RD Motorsport team of just three full-time members.
The lack of a second team car also limited the amount of research that could be carried out. Watts gave it his best, albeit heavily out gunned by the larger factory outfits, and managed to put the car on the front row twice during the season. Unfortunately there were too many race retirements during the year, although the Xedos proved it was quite able of finishing mid table if it ever reached the chequered flag.
The best results of the year were two 4th places in the double header races at Knockhill, and another 4th at Donington Park.
In what proved to be something of a mediocre year for Mazda Watts finally finished the season 15th in the drivers table. |
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187

11 Aug 2006 22:42
Niklas Falk skrev: | Mäcen skrev: | Vilken Mazdamotor var det de hade i dessa bilarna? Xedos 6 kom ju med 2.5L V6:a men det var väl ändå en 2.0L radfyra de körde med? | Googleri, googlera
http://www.geocities.com/eunos500_hk/btcc/btcc.html
Ser ut som ett topplock till en FE3 ungefär, tror jag...
Edit: Det verkar vara fel,
googlecache Citat: | After testing the BTCC water with a low key effort in 1992, Mazda came back for a more serious assault, again with Patrick Watts behind the wheel.
Roger Dowson was still in charge of the team but the relatively small 323F was replaced by the more suitable Xedos 6 saloon, complete with a Zytec-prepared V6 engine. Mazda's efforts remained a low-budget affair however, Dowson managed the team and engineered the car, heading a tiny RD Motorsport team of just three full-time members.
The lack of a second team car also limited the amount of research that could be carried out. Watts gave it his best, albeit heavily out gunned by the larger factory outfits, and managed to put the car on the front row twice during the season. Unfortunately there were too many race retirements during the year, although the Xedos proved it was quite able of finishing mid table if it ever reached the chequered flag.
The best results of the year were two 4th places in the double header races at Knockhill, and another 4th at Donington Park.
In what proved to be something of a mediocre year for Mazda Watts finally finished the season 15th in the drivers table. |
|
Det var väl samma v6:a som Ford körde med i Mondeon senare?
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251

11 Aug 2006 22:58
Niklas Sandström skrev: | Det var väl samma v6:a som Ford körde med i Mondeon senare? | Jag skulle väl ha gissat att Mazda körde med en KF-ZE (som moddats "lite").
I Mondeon "borde väl" Ford utgått från nåt annat (Det som blev Duratec senare kanske?)?
|
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019

11 Aug 2006 23:32
Niklas Sandström skrev: |
Det var väl samma v6:a som Ford körde med i Mondeon senare? |
Vet inte om det var exakt samma motor, men Mondeon hade en V6:a som usprungligen kommer från Mazda:
The engines used are Mazda derived 2500cc V6 taken from the Ford-USA Probe model. Cosworth Engineering were responsible for the race engine design, selecting the V6 due to it's excellent 24 value twin cam head design and larger piston area compared to the available four cylinder units. The all alloy 60 degree V6 was also light and compact (only 457cms) so could be fitted well down in the chassis to improve the car's center of gravity.
_________________ Johan Meissner
|
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491

11 Aug 2006 23:39
Niklas Falk skrev: | Niklas Sandström skrev: | Det var väl samma v6:a som Ford körde med i Mondeon senare? | Jag skulle väl ha gissat att Mazda körde med en KF-ZE (som moddats "lite").
I Mondeon "borde väl" Ford utgått från nåt annat (Det som blev Duratec senare kanske?)? |
Mondeon använde Mazdas 2,5-liters K-motor, antagligen KL-DE. Den satt ju i en Ford (Probe) så den var ju ok att ta. Iaf om man ska tro denna siten: http://www.supertouring.co.uk/the_cars/ford_mondeo.html
Edit: Jag var visst lite för sen
_________________ Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
|
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009

12 Aug 2006 18:25
KF-ZE som Niklas nämner är den trimmade varianten av 2.0L V6 på 170hk. Kan säkert stämma att de körde med den då Xedos 6 finns med en lite klenare 2-liters sexa.
KL-DE (som jag har i min bil) ligger på 167hk, och det är den som även finns i Xedos 6. Men om Ford körde med den motorn gjorde de nog en hel del med. Kul att se ITB:erna på sidan Joakim länkade till.
Dock skiljer sig en hel del på motorn på den bilden jämfört med min. Fördelare och generator sitter på andra ställen.
_________________ Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

12 Aug 2006 18:38
Synd att man inte har ngn bra bild där man kan se hur höger drivaxel på Mondeon går genom V:et som "bildas" av topplocken på sin väg till höger hjul.
Japp, Super Touring var extremt!
|
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696

12 Aug 2006 20:46
Ford testade väl både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift på Mondeon, men den gick bäst med framhjulsdrift...
Supertouring var extremt..
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)
"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
|
|