Svara på inlägget  Forumlista  ->  Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle
163 besök senaste veckan (107079 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5  Nästa>>
   
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik



Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2005 12:10     Citera

Norden skrev:
Magnus Thomé skrev:
En undring (och glöm då inte att jag självkör en bil som inte kan vara så mycket mer annorlunda än din). Uppför kvarnkurvans backe verkar det gå riktigt bra, dvs det låter inte som några extrema problem med vikt/effekt utan gränsen sitter i fäste. Men uppför backen till Mohlins knäpp känns/låter det väldigt mycket segare. Och sen det jag egentligen undrar över, det känns som du släpper gasen tidigt över krönet och inte heller går så agressivt som man skulle kunna nedför backen och i högern bort mot TV-kurvan efter krönet. Jag hör att det slår o så men är det 100% optimalt kört där?


Det är sant som du säger. Jag åker mycket på säkerhet, ville inte riskera något med lillebrors bil, särskilt inte nu när den är till salu. Var ju bara för att prova på och kanske stilla abstinensen en aning.
Jag fick några riktiga kast i utgången av högern och valde därför att ta det extra lugnt just i den kurvan. Efter lite coachning från broder gick det bättre men ändå inte riktigt bra.
I början kan du höra att jag åker på treans växel, detta för att få lite mer flyt i körningen - efter några varv åker jag på fyran där (som de "riktiga" små/stora killarna gör) men lyckas inte finna det riktiga flytet och vågar därför inte gå på så hårt.


Bra film! Jag känner igen det där med bakvagnssläppen efter krönet. När jag åkte med tvåtaktarn på Sabbträffen 2003 så tyckte jag efter några varv (när chocken att vara på bana igen lagt sig, det var ju premiär för året) att man borde kunna åka på fyran istället för trean. Då studsade det ordentligt i bakvagnen, man farten var högre än förut. Jag prutade dock av senare, det kändes inte så lockande att iträda rollen som Carlsson på taket wannabe den dagen.


_________________
//Mikael Jardstam
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Per Hansson
LIDINGÖ



Här sen Apr 2003
Inlägg: 7241



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Apr 2005 10:11     Re: mitt spårval genom kvarn... Citera

ege skrev:


Jag vet att det verkar lite annorlunda...

................

Att detta funkar så bra beror på att fästet är mkt bättre längs med högerkanten än resten av banbredden.

.......................
Jag gick banan i lördags, krälade en del med för den delen, och under ett av kräla-passen såg jag att banan är något mer doserad på inre (högra) halvan av banan i utgången från Kvarnen. Det är inte mycket som skiljer, men det är ju en bidragande orsak till att greppet är bättre där.


_________________
Per Hansson

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33547

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Apr 2005 10:56     Citera

Sånt här är ju alltid intressant! Måste dit o pröva lite


_________________
Magnus Thomé
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MaZ
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 16288



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Apr 2005 11:38     Citera

Jag tycker det känns som att man åker över en "kant" om man släpper ut bilen för långt till vänster efter kvarnen, speciellt i vätan (men även på torrt) fick jag en del bakvagnshas där.
Eventuellt förvärras det om man släpper ut för tidigt men det är fjolårsminnen så det kanske inte stämmer så väl.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Per Hansson
LIDINGÖ



Här sen Apr 2003
Inlägg: 7241



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Apr 2005 12:19     Citera

Det är en rätt tydlig brytning mitt i banan, så din upplevelse av en kant stämmer nog. Det är så det blir med vanliga asfaltläggare.


_________________
Per Hansson

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
crilleolsen
Göteborg



Här sen Maj 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2005 19:55     Citera

jag hade 165 knutar igenom kurvan(under bron)..på pirelli p7 205/60/16... det bara skrek vill jag lova... sen nästa varv så släppte jag gasen under bron(170km/h) sen var det färdigkört det varvet..

peugeot 406 2,2 sport


_________________
Christian olsén
-Kung på ölhävarkvällar-
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Per Hansson
LIDINGÖ



Här sen Apr 2003
Inlägg: 7241



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Sep 2005 22:52     Citera

Hmmm, "eges" spår har jag nog alltid kört, mer eller mindre, det är närmsta vägen och om man inte har en massa pulver, så blir det nog bara så.

Kollade Nordens film igen och blev inspirerad till att växla upp till fyran mellan kvarnen och bron. 205:an går som f*n där i vänstern och varför grunda en mental begränsning genom att hacka på varvstoppet under 50 m innan bron? En uppväxling innan främjar både axet på rakan och den subjektiva upplevelsen av saktfärdighet! thumbs up

Jag trodde inte att högern efter Mohlin skulle vara den sista kurvan att putsa på man/mus-kvoten, men så är det.

Jag vet, på ett intellektuellt plan, att jag kan hålla plattan i mattan över krönet och dessutom svänga lite, för att sen ordna upp bilen en aning, dutta till på bromsen och sen bryta in oss.

Men det är långt ifrån det jag gör. Jag bromsar till innan krönet och cruisar följaktligen hela vägen till TV-kurvan.


_________________
Per Hansson

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PeL
götene



Här sen Feb 2006
Inlägg: 118



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Maj 2006 19:37     Akuthjälp på Kinnekulle Ring Citera

Akuthjälp på Kinnekulle Ring

Vi kan erbjuda viss hjälp om det krisar sig vid era race på Kinnekulle Ring.

Har inte allt, men kanske just det ni kan behöva vid just det tillfället ni
själva inte har det.
Har svets - gaskärrra - däckmaskin ev. däck / slicks / fälg mm.mm.

Är vi hemma och har möjlighet att hjälpa er så gör vi det.

Kan också ordna ny utrustning såsom klädsel-hjälm-stol mm.mm.

Även viss försäljning av beg. racingkläder - utrustning - däck m.m.
( i mån av tillgång ). Kan ordna en del Avon 9.0-25.0-17


Peter mobil: 070-555 92 94 bilmek@kinnet.nu
Erik mobil: 073-327 397 hanse.erik@tele2.se

Annonsen är godkänd av Chefen Thome'


_________________
Peter lundgren
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
bebbe
Härryda



Här sen Jul 2006
Inlägg: 125



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2006 09:59     Citera

När jag kört med hoj på Kinnekulle så har det varit enligt det gröna spåret på bilden. Det "tänkta" ideal spåret går inte att genomföra tillräckligt snabbt bla pga lite ojämnheter i början av kvarnkurvan som brukar resultera i att hojen skrapar i alltför mycket. Det har funkat för mig med hoj iaf, tiderna har legat som bästa på låga 58:or med en ombyggd Honda VTR1000SP1. Körde på strax över minuten med min motard hoj.


_________________
Mathias Nilsson
Opel Speedster 2,2 -02.
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Torbjörn Linderson
Stockholm



Här sen Mar 2006
Inlägg: 33



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2006 19:27     TV kurvan - tvära kast för en rookie Citera

"TV-kurvan består av en väldigt lång vänster som nyper allteftersom och dessutom avslutas med ett krön som man helst inte ska göra några dumheter över. Det är många många bilar som under årens lopp har snurrat i nedförsbacken precis efter krönet".

Gjorde just detta på mitt första besök på kullen (sista varvet).

(Försökte få med lite bilder laddade upp dem men hur får man med dem i meddelandet?)

Krafigt utbrott av häcken till höger, retur och av banan baklänges.

Gissningsvis har jag lite drift och placerar bilen för långt ut till höger så jag går över krönet på snedden, fronten lyfter, det är safe, baken lyfter, fronten landar och greppar och baken kommer farande?

Eller är det någon som vet vad som händer. För mig, som körde min andra gång på banan var det svårt att registrera vad som egentligen hände.

mvh

Torbjörn


_________________
Torbjörn Linderson
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33547

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Aug 2006 11:02     Citera

Nu vet jag inte hur mycket bana du kört? om du inte är jätteerfaren så gissar jag på gasuppsläpp utan att du märkte att du gjorde det ens = rumpan kommer farande. Krönet och svag sväng hjälper till att straffa det som kanske gått att klara i en annan sväng.


_________________
Magnus Thomé
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33547

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Aug 2006 11:09     Re: mitt spårval genom kvarn... Citera

Pär Hansson skrev:
ege skrev:


Jag vet att det verkar lite annorlunda...

................

Att detta funkar så bra beror på att fästet är mkt bättre längs med högerkanten än resten av banbredden.

.......................
Jag gick banan i lördags, krälade en del med för den delen, och under ett av kräla-passen såg jag att banan är något mer doserad på inre (högra) halvan av banan i utgången från Kvarnen. Det är inte mycket som skiljer, men det är ju en bidragande orsak till att greppet är bättre där.


Fick tips av mycket erfaren kullenåkare (sorry vet inte hur namnet stavas... Ollie?) och han tog sig aldrig in till höger över huvud taget, inte ens vid 8 utan låg kvar på närapå halva banbredden hela svängen! Släppte ut till vänster helt vid 9. Mjukt o fint spår thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MaZ
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 16288



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Aug 2006 12:37     Citera

Jag körde också det vid några tillfällen förra Lördagen, mest för att jag inte kom in riktigt vid apex nummer två, kändes inte som om det gick direkt fortare dock (jämfört med att tangera igen). Längre väg blir det ju iaf.

Finns filmer på detta i min biltråd,


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Torbjörn Linderson
Stockholm



Här sen Mar 2006
Inlägg: 33



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Aug 2006 12:42     Citera

Magnus Thomé skrev:
Nu vet jag inte hur mycket bana du kört? om du inte är jätteerfaren så gissar jag på gasuppsläpp utan att du märkte att du gjorde det ens = rumpan kommer farande. Krönet och svag sväng hjälper till att straffa det som kanske gått att klara i en annan sväng.


Fort gick det men skulle inte tro att jag släppte gasen eftersom jag just börjat accellerera ur körvan.

Vad trör du om min egen förklaring om att jag låg på drift över krönet för långt ut till höger och att det hela förorsakats av balansförskjutningar när först framvagnen lättar, sen bakvagnen som kanske fortfarande är lätt när framvagnen åter får grepp?

mvh

TL


_________________
Torbjörn Linderson
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
chrix74
Alingsås



Här sen Okt 2006
Inlägg: 938



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jul 2008 22:38     Citera

Känns som det borde finnas mer tips, SKall dit den 31e juli så man börjar ju plugga på i ämnet


_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rsjerry
Hedekas



Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jul 2008 11:53     Citera

Att jag inte läste spårvalsguiden innan jag åkte dit i torsdags!! Fanns ju hur mkt nyttig info som helst thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
chrix74
Alingsås



Här sen Okt 2006
Inlägg: 938



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Mar 2009 09:41     Citera

Har lagt ut några filmer när jag kör på Kullen, kan vara till hjälp för någon, MEN det vore stor hjälp för MIG om ni kommer med tips för hur jag skall åka fortare...
Jag kör medvetet lite fegt för d e inte min bil...

Filmerna finns uppladdade på www.nogg.se/christianracing


_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
chrix74
Alingsås



Här sen Okt 2006
Inlägg: 938



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Sep 2009 21:16     Citera

Finns några filmer till nu..


_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fastlane
Västkusten



Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jul 2010 12:37     Citera

Vore kul om nån som är duktig på kinnekulle ville ta en titt på min körning därifrån.

http://www.vimeo.com/13252656

http://www.vimeo.com/13252974

Tycker jag håller ett hyffsat spår, ibland lite off men oftast beror det på trafik. ligger ungefär på 57-59 sekunder från start/mål bron till apex ut genom kurvan innan start/mål. tappar massor av sekunder där (ut på rakan) pga att bilen understyr massor (just där) och saknar effekt. Bortsett från det har jag svårt att "komma vidare".

Hilfe! ni kan vara ärliga


_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14756



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jul 2010 15:00     Re: Citera

Fastlane skrev:
Hilfe! ni kan vara ärliga
Ärligt; Helt jättesvårt att säga nånting öht när man inte ser bilen och har Gopros fisköga att titta igenom (sitter kameran vänster, mitten eller höger?).
Ut på rakan är det "bara" att ladda mindre in i sväng så du kan hitta apex (nån del av asfaltslingan som tittar ner från depån) med så mycket gaspådrag som möjligt (och ändå naturligt "landa" vid sista delen av yttercurbsen).
Understyr det mycket vid gaspådrag får du ta senare apex.

Men du kör åt rätt håll och huvudsakligen på det svarta


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fastlane
Västkusten



Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jul 2010 21:36     Citera

Tar det som att jag kör hyffsat bra iaf, men jag vill köra snabbare!

Kameran är monterad dead center på nummerplåten som sitter mitt på bilen med.

Ska rendera bättre filmer då kvaliten på de som lades upp i all hast lämnar en del att önska =)

Provade lite olika spårval ut på rakan men tyckte inte det blev någon större skillnad, kanske att sent apex kunde göra lite mer.


_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle
163 besök senaste veckan (107079 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.160 sec)
Webbrowser render:
sec