Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Att tänka på när man bygger avgassystem.. Vad gör X-pipen?
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (37437 totalt)
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
Alltså, jag rekommenderar inte enkelt rör på en rak sexa om du ska ha ut mest effekt.
Jag har byggt många avgassystem till bmw och det har aldrig blivit några roliga motorkaraktärer med enkelt rör.. Jag vet att det är mycket extrajobb att bygga dubbla rör hela vägen.. men det är värt besväret


Ja då får man väl börja fundera ditåt då... shit! Dyrt med dubbla kattar

Det sitter ju ett enkelt 3" system efter orginalkatten idag.. Och bilen är jävligt slö under 3000rpm tycker jag.. kan det kanske ha med saken att göra?

Mvh

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Tomas L skrev:
Björn Davidsson skrev:
Arne skrev:
Göran Malmberg skrev:

Jag skulle ha designat det som ett tre-kollectors system, med ett saftigt slutrör.
och modernare collectorer.


Varför tre collectors? och i så fall vilka cylindrar ska man dra ihop?
Tändföljden är 1-5-3-6-4-2 på en sån här sexa..


Lite OT kanske, men är tändföljden verkligen 1-5-3-6-4-2?
Vet att vi har på våra sexor 1-5-3-6-2-4, detta för att tändningarna skall komma bankvis varannan gång, motorn går jämnare.

Vet inget om BMW men rent logiskt borde tändföljden vara 1-5-3-6-2-4. Vevaxeln borde vara spegelsymmetrisk runt centrum, dvs vevtapparna för cylinder 3 & 4 borde ligga på samma gradtal, likaså 2 & 5 och 1 & 6. Då ska cylinder 6 tända ett varv efter cylinder 1, dvs på fjärde plats, cylinder 2 ett varv efter cylinder 5 och cylinder 4 ett varv efter cylinder 3. Detta ger 1-5-3-6-2-4.


Jag tror Arne slant på tangentbordet. Tändföljden är naturligtvis 1-5-3-6-2-4.

Krille_hlm skrev:
Alltså, jag rekommenderar inte enkelt rör på en rak sexa om du ska ha ut mest effekt.
Jag har byggt många avgassystem till bmw och det har aldrig blivit några roliga motorkaraktärer med enkelt rör.. Jag vet att det är mycket extrajobb att bygga dubbla rör hela vägen.. men det är värt besväret


Shit, jag har oxå tänkt att bygga enkelpipigt system...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Samson skrev:

Shit, jag har oxå tänkt att bygga enkelpipigt system...

Ja, jag har läst om många som gjort det... (byggt med enkelt rör) men om det inte är bra och man ändå ska bygga nytt, så varför bygga på ett sätt man vet inte är optimalt?? Ska du ha extractor också?

Nä man får väl leta reda på ett par sportkattar.. jag tror de kostar 1600:- st på www.rakaror.se eller 1750:- om de är större än 2tum. ELLER så köper man EN katt, skär upp den, svetsar på 2st rör in och ut, och delar av den inuti... vet inte om det är nån bra idé, men man sparar ju 1600:- och en del plats under bilen.
Kanske blir det ett lite vassare goare ljud med dubbla 2tum mot enkelt 2,5 eller 3tum!?

orginal är det ju dubbla rör... men de går ju ihop inuti katten ju! och sen ut i två rör efter katten... kan inte vara bra. Och skulle man köpa en katt med dubbla rör både in och ut lär det väl vara gemensamt utrymme inuti den med. Fan här kommer man inte undan

Men som jag brukar säga... Det blir bra när det blir färdigt!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Jag har nu funderat lite, och snackat med Krille. Om jag ska ha dubbelt 2,5tums rör så känns det lite onödigt att extractorn går ihop till 2tums rör först... Man kanske ska kapa bort 2tums delen vid kollektorerna... Och svetsa på 2,5tums rör redan därifrån.. Så slipper man hålla på med stegmuffar efter extractorn för att komma upp till 2,5tum.


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Nisse977 skrev:
Samson skrev:

Shit, jag har oxå tänkt att bygga enkelpipigt system...

Ja, jag har läst om många som gjort det... (byggt med enkelt rör) men om det inte är bra och man ändå ska bygga nytt, så varför bygga på ett sätt man vet inte är optimalt?? Ska du ha extractor också?


Har redan extractor, men har nu i efterhand hört att det inte skulle vara någon större skillnad ändå. Vet inte vad jag ska tro. Vore kul att bromsa samma bil med olika system för att se hur stor en eventuell skillnad är. I mitt fall vill jag bygga enkelpip bara för att det är smidigare att hantera när man skruvar.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Samson skrev:

Har redan extractor, men har nu i efterhand hört att det inte skulle vara någon större skillnad ändå. Vet inte vad jag ska tro. Vore kul att bromsa samma bil med olika system för att se hur stor en eventuell skillnad är. I mitt fall vill jag bygga enkelpip bara för att det är smidigare att hantera när man skruvar.

Märker du ingen skillnad på några varvtal? Eller är det bara skillnad på ljudet? Vad har du efter extractorn, orginalkat? I så fall så kanske det inte hjälper så mycket. Har du någon vassare kam?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Nisse977 skrev:
Samson skrev:

Har redan extractor, men har nu i efterhand hört att det inte skulle vara någon större skillnad ändå. Vet inte vad jag ska tro. Vore kul att bromsa samma bil med olika system för att se hur stor en eventuell skillnad är. I mitt fall vill jag bygga enkelpip bara för att det är smidigare att hantera när man skruvar.

Märker du ingen skillnad på några varvtal? Eller är det bara skillnad på ljudet? Vad har du efter extractorn, orginalkat? I så fall så kanske det inte hjälper så mycket. Har du någon vassare kam?


Sorry, uttryckte mig otydligt.
Vad jag försökte få fram var att jag har hört andra säga att det inte spelar någon roll om det är enkelt eller dubbelt hela vägen. Vore kul att se effektmätning av de båda alternativen.

Har tidigare bara haft dubbelt hela vägen men planerar bygga enkelsystem så jag kan inte uttala mig om någon skillnad, tyvärr. Än...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Samson skrev:

Sorry, uttryckte mig otydligt.
Vad jag försökte få fram var att jag har hört andra säga att det inte spelar någon roll om det är enkelt eller dubbelt hela vägen. Vore kul att se effektmätning av de båda alternativen.

Har tidigare bara haft dubbelt hela vägen men planerar bygga enkelsystem så jag kan inte uttala mig om någon skillnad, tyvärr. Än...


Aha! Du menar så.

Bistec fick ju ut 243hk ur sin bil, och han har ju enkelsystem efter extraktorn. En annan kille jag läste om sa att han hade haft ett supersprint system på sin bil, men att han bytte till enkelt 3" och bilen gick bättre. Medans Krille_hlm säger att det är optimalt med två separata rör, de får inte gå ihop någonstans, inte i kat och inte i en gemensam dämpare längst bak. Och ingen x-pipe. Så jag ska bygga efter det receptet så får vi se

Får väl höra vad du säger sen när du byggt ditt då!

Köper du dina delar härifrån också? Eller köper du någon annanstans?
http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html
http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Vänta, nu fattar inte jag!
Skulle det vara någon skillnad på att bygga med ett X och sedan dubbla rör hela vägen, jämfört med att göra en kollektor och sedan ett grövre rör???
om man tittar på det rent teoretiskt borde ett rör med dubbla arean bli samma sak som två efter kollektorn, alltså när man tittar på rören som vågledare. Sedan är det ju så att två rör är enklare att få plats med eftersom det inte bygger så mycket på höjden och därmed är enklare att installera.
Två rör hela vägen är en annan historia, och ytterligare en helt annan om man använder H-koppling.
Alltså min fundering gäller ju endast om man har samma flöde och längd genom diagonalen på X-et som man har rakt igenom, men det kanske är där hemligheten ligger?! Är det "fullt hål" i X-et eller är det något inuti som gör att det flödar fult mellan rören?

(ursäkta om jag bara krånglar till allt!)

_________________
Martin Engström
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
triple skrev:
Vänta, nu fattar inte jag!
Skulle det vara någon skillnad på att bygga med ett X och sedan dubbla rör hela vägen, jämfört med att göra en kollektor och sedan ett grövre rör???
om man tittar på det rent teoretiskt borde ett rör med dubbla arean bli samma sak som två efter kollektorn, alltså när man tittar på rören som vågledare. Sedan är det ju så att två rör är enklare att få plats med eftersom det inte bygger så mycket på höjden och därmed är enklare att installera.
Två rör hela vägen är en annan historia, och ytterligare en helt annan om man använder H-koppling.
Alltså min fundering gäller ju endast om man har samma flöde och längd genom diagonalen på X-et som man har rakt igenom, men det kanske är där hemligheten ligger?! Är det "fullt hål" i X-et eller är det något inuti som gör att det flödar fult mellan rören?

(ursäkta om jag bara krånglar till allt!)

Ja vad jag fattat det som är det skillnad, ja! Eftersom i exet går de bara ihop lite...

Det jag nu lurar på är att bygga dubbelt med en kat som jag delar av i två utrymmen inuti med en vägg och sen svetsar på två rör i varje ända. Borde ju funka. Så slipper man köpa två kattar.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454



vad för typ av ljuddämpare skulle man ha om man inte vill blanda avgaserna någonstans
dubbla ljuddämpare är väll det ända alternativet då. Och det tar mycket plats

sen har väll vikt och enkelhet lite med det att göra tycker ja,
det är smidigare med ett 3" avgasrör
än dubbla 2,5" rör

men 2 st 2,5" flödar ju mer än enkelt 3"

nån som har fler erfarenheter ang enkelt lr dubbelt rör

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Spjuvern skrev:
vad för typ av ljuddämpare skulle man ha om man inte vill blanda avgaserna någonstans
dubbla ljuddämpare är väll det ända alternativet då. Och det tar mycket plats

sen har väll vikt och enkelhet lite med det att göra tycker ja,
det är smidigare med ett 3" avgasrör
än dubbla 2,5" rör

men 2 st 2,5" flödar ju mer än enkelt 3"

nån som har fler erfarenheter ang enkelt lr dubbelt rör

Jo det var dubbla dämpare jag tänkte på om man inte ska blanda gaserna någonstans.

En butik som heter rakarör i Göteborgstrakten säljer många rostfria avgasdelar. http://www.rakaror.o.se/ljuddampare.htm Bland annat denna 100mm tjocka runda dämpare. Sätter man två sådana jämte varandra så blir det ju inte mer än 200mm brett.. Det är ju inte så brett

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Jag går i liknande funderingar och jag har nog kommit fram till att jag ska bygga på enkelt 2,5" hela vägen från mina kollektorer och det gör jag mest för att spara vikt.

Kollektorerna är båda 2,5"

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Jeppe skrev:
Jag går i liknande funderingar och jag har nog kommit fram till att jag ska bygga på enkelt 2,5" hela vägen från mina kollektorer och det gör jag mest för att spara vikt.

Kollektorerna är båda 2,5"

Ja Bistec och Jürgen Wise körde ju med enkelt system efter grenröret också utan problem. Men Krille säger att man får lite mer på toppen om man kör dubbla hela vägen.

Jag ska nog testa dubbla 2" hela vägen. Det flödar ju som 2,75" eller nått liknande. Borde ju räcka och bli över. Mina Kollektorer har 2" anslutningar.


Edit: En sak jag är lite osäker på nu, är vilka dämpare jag ska använda längst bak.... Jag har tänkt att bara ha dämpare längst bak.. Men det blir ett rostfritt system, så det låter väl lite vassare. Jag vill ju ha ett gott ljud, men det får inte låta så mycket så man inte får köra på banträffarna.. Jag tänkte först ha Rakarörs 250mm långa dämpare... men det blir nog för mycket ljud med dem. Bättre att satsa på lite längre saker.. Kanske den jag visar ovan som är 400mm lång!?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



Jag har haft två olika system. Samma motor o likadan kaross på båda
Motor v8:a, 5,7 liter extraktorgrenrör med 2,5" kollektorer. Jag köpte en likadan bil o hinkade över motorn. I den nya satt det rostfritt 3" enkelt, så jag byggde bara om det lite för extraktorgrenrören skulle passa.
1) 1:a bilen: Två st 2,5" hela vägen, ingen ihopkoppling av dem, simpla "turbodämpare" längs bak
2) 2: andra bilen: 2,5" från kollektorerna o ihop till enkelt 3", enkel 3" "fullflödesdämpare" längst bak

Kör nu med typ 2.
Jag har ju inga mätdata utan kan bara referera till känsla minne och öra.

typ 2 är TYST jämfört med typ 1. Avgaspulserna gjorde dessutom att typ 1 smattrade ordentligt, ganska gällt ljud när man drog på. Ljudet är mycket dovare också. Med typ 2 kan man stå o prata bakom bilen på tomgång.
Typ 2 har märkbart jämnare effektkurva. Känns starkare i starten. Typ1 hade en slags puckel vid drygt 3000 varv som märktes väldigt tydligt på högsta växeln, dvs bilen var väldigt seg upp till 150 km/h, då den helt plötsligt vaknade till liv, ungefär som om en turbo började ladda
Typ 1 kändes som om den hade märkbart mer att ge på högvarv. Effektkurvan kändes också lite flackare på högvarv

_________________
Mats Andersen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
hauge skrev:
Jag har haft två olika system. Samma motor o likadan kaross på båda
Motor v8:a, 5,7 liter extraktorgrenrör med 2,5" kollektorer. Jag köpte en likadan bil o hinkade över motorn. I den nya satt det rostfritt 3" enkelt, så jag byggde bara om det lite för extraktorgrenrören skulle passa.
1) 1:a bilen: Två st 2,5" hela vägen, ingen ihopkoppling av dem, simpla "turbodämpare" längs bak
2) 2: andra bilen: 2,5" från kollektorerna o ihop till enkelt 3", enkel 3" "fullflödesdämpare" längst bak

Kör nu med typ 2.
Jag har ju inga mätdata utan kan bara referera till känsla minne och öra.

typ 2 är TYST jämfört med typ 1. Avgaspulserna gjorde dessutom att typ 1 smattrade ordentligt, ganska gällt ljud när man drog på. Ljudet är mycket dovare också. Med typ 2 kan man stå o prata bakom bilen på tomgång.
Typ 2 har märkbart jämnare effektkurva. Känns starkare i starten. Typ1 hade en slags puckel vid drygt 3000 varv som märktes väldigt tydligt på högsta växeln, dvs bilen var väldigt seg upp till 150 km/h, då den helt plötsligt vaknade till liv, ungefär som om en turbo började ladda
Typ 1 kändes som om den hade märkbart mer att ge på högvarv. Effektkurvan kändes också lite flackare på högvarv

Mycket intressant läsning!!

Eftersom jag har lite vassare kam så vaknar bilen till vid 4500-5000rpm ungefär... så kanske passar då system 1 mig bäst eftersom den ändå är slö på de lägre varven. ELLER så kör jag på typ 2 som då kompenserar bristerna på låga varv.. Bara det inte gör toppvarven sämre...?


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Utan att gå in på detaljer, för ämnet är mycket komplicerat, så håller jag med om Hauge:s resonemang.
Ljudet är en mycket viktig faktor, för annars måste man kämpa för att få ner till tillåtet Db tal för banan, och då kan det sluta med en dämpare som stjäl ännu mer effekt än själva övriga systemet. Att på ett riktigt sätt stämma primärpiporna och kollector arrangemanget gör en stor skillnad ljudmässigt, särskillt på en V-8. Den har både 90 0ch 270 grader mellan avgaspulserna per bank och särskillt 270 varianten ger basljud. Att 270 gradaren dessutom kommer på långa avstånd gör det typiska mullriga V-8 ljudet.

Jag har gjort mängder med V-8 system och det tystaste var ett 90 graderssystem, där behövdes nästan ingen ljuddämpare alls, (ok, det är relativt). Det systemet visade sig även ge bra effekt, 90 gdr:s satt bland annat på Carapi:s Pantera på Bonnewille.

Det är svårt att diskutera en X-pipa:s vara eller inte. Avgassystem är en historia som helhet. Jag är dock förspråkare för jämna pulser rent effektmässigt eftersom det är enklare att hantera kalkyleringsmässigt.
Vanligt V-8 system (om jag får ta mig friheten att bara prate V-8) blir lätt beroende av en bromsbänk för att bli riktigt bra. Fast det gör ju i och för sig alla avgassystemstyper.

Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Ja det finns mycket att fundera på när det gäller det här.. Det bästa är väl som skrevs tidigare i tråden, att man har en x-pipe och vanligt rör att testa med

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



man kan ju kanske försöka göra den bästa av två världar så att säga.

Så om man hjälper motorn med ett relativt litet H-rör, säg 1/3-1/4 av arean så borde det dämpa ljudet o hjälpa motorn lite på lågvarv, samtidigt som det påverkar högvarvsegenskaperna i mindre utsträckning, osså blir avgaset inte lika jingligt heller, samtidigt som det är relativt lätt att sno ihop själv

bara en utkastad idé ....

_________________
Mats Andersen
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



hauge skrev:
man kan ju kanske försöka göra den bästa av två världar så att säga.

Så om man hjälper motorn med ett relativt litet H-rör, säg 1/3-1/4 av arean så borde det dämpa ljudet o hjälpa motorn lite på lågvarv, samtidigt som det påverkar högvarvsegenskaperna i mindre utsträckning, osså blir avgaset inte lika jingligt heller, samtidigt som det är relativt lätt att sno ihop själv

bara en utkastad idé ....

"En kompromiss; så ingen blir nöjd".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



ååhh vad bra det hade varit om man både kunde ha kakan o äta den :-)

Jag funderar själv på att sno ihop ett dubbelt 2,5" utan h/x-rör i vinter. Eventuellt om jag skulle sätta ett på slutet på avgaset för att få ner ljudnivå och att jag inbillar mig att det påverkar motorns egenskaper mer marginellt. Det kanske Herr Malmberg har åsikt om förresten.
Att jag tänkte köra utan är att jag gärna byter lite lågvarvsvrid mot lite mer på topp då den är alldels för stark på lågvarv i år (6,6l mot 5,7 o annan slaglängd). Dessutom känns det som om det enkla 3" stryper lite.

_________________
Mats Andersen
Citera
Racetech
Att tänka på när man bygger avgassystem.. Vad gör X-pipen?
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (37437 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande