Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (37437 totalt) |
Ja då får man väl börja fundera ditåt då... shit! Dyrt med dubbla kattar ![]() Det sitter ju ett enkelt 3" system efter orginalkatten idag.. Och bilen är jävligt slö under 3000rpm tycker jag.. kan det kanske ha med saken att göra? Mvh _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||||
Jag tror Arne slant på tangentbordet. Tändföljden är naturligtvis 1-5-3-6-2-4. ![]()
Shit, jag har oxå tänkt att bygga enkelpipigt system... ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||||
Ja, jag har läst om många som gjort det... (byggt med enkelt rör) men om det inte är bra och man ändå ska bygga nytt, så varför bygga på ett sätt man vet inte är optimalt?? Ska du ha extractor också? Nä man får väl leta reda på ett par sportkattar.. jag tror de kostar 1600:- st på www.rakaror.se eller 1750:- om de är större än 2tum. ELLER så köper man EN katt, skär upp den, svetsar på 2st rör in och ut, och delar av den inuti... vet inte om det är nån bra idé, men man sparar ju 1600:- och en del plats under bilen. Kanske blir det ett lite vassare goare ljud med dubbla 2tum mot enkelt 2,5 eller 3tum!? ![]() orginal är det ju dubbla rör... men de går ju ihop inuti katten ju! och sen ut i två rör efter katten... kan inte vara bra. Och skulle man köpa en katt med dubbla rör både in och ut lär det väl vara gemensamt utrymme inuti den med. Fan här kommer man inte undan ![]() Men som jag brukar säga... Det blir bra när det blir färdigt! ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||||
Jag har nu funderat lite, och snackat med Krille. Om jag ska ha dubbelt 2,5tums rör så känns det lite onödigt att extractorn går ihop till 2tums rör först... Man kanske ska kapa bort 2tums delen vid kollektorerna... Och svetsa på 2,5tums rör redan därifrån.. Så slipper man hålla på med stegmuffar efter extractorn för att komma upp till 2,5tum.
![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||||
Har redan extractor, men har nu i efterhand hört att det inte skulle vara någon större skillnad ändå. Vet inte vad jag ska tro. Vore kul att bromsa samma bil med olika system för att se hur stor en eventuell skillnad är. I mitt fall vill jag bygga enkelpip bara för att det är smidigare att hantera när man skruvar. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||||
Märker du ingen skillnad på några varvtal? Eller är det bara skillnad på ljudet? Vad har du efter extractorn, orginalkat? I så fall så kanske det inte hjälper så mycket. Har du någon vassare kam? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||||
Sorry, uttryckte mig otydligt. ![]() Vad jag försökte få fram var att jag har hört andra säga att det inte spelar någon roll om det är enkelt eller dubbelt hela vägen. Vore kul att se effektmätning av de båda alternativen. Har tidigare bara haft dubbelt hela vägen men planerar bygga enkelsystem så jag kan inte uttala mig om någon skillnad, tyvärr. Än... ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||||
Aha! Du menar så. ![]() Bistec fick ju ut 243hk ur sin bil, och han har ju enkelsystem efter extraktorn. En annan kille jag läste om sa att han hade haft ett supersprint system på sin bil, men att han bytte till enkelt 3" och bilen gick bättre. Medans Krille_hlm säger att det är optimalt med två separata rör, de får inte gå ihop någonstans, inte i kat och inte i en gemensam dämpare längst bak. Och ingen x-pipe. Så jag ska bygga efter det receptet så får vi se ![]() Får väl höra vad du säger sen när du byggt ditt då! ![]() Köper du dina delar härifrån också? Eller köper du någon annanstans? http://www.a-alt-avgassystem.se/kata http://www.rakaror.o.se/ljuddampare. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||||
Vänta, nu fattar inte jag!
Skulle det vara någon skillnad på att bygga med ett X och sedan dubbla rör hela vägen, jämfört med att göra en kollektor och sedan ett grövre rör??? om man tittar på det rent teoretiskt borde ett rör med dubbla arean bli samma sak som två efter kollektorn, alltså när man tittar på rören som vågledare. Sedan är det ju så att två rör är enklare att få plats med eftersom det inte bygger så mycket på höjden och därmed är enklare att installera. Två rör hela vägen är en annan historia, och ytterligare en helt annan om man använder H-koppling. Alltså min fundering gäller ju endast om man har samma flöde och längd genom diagonalen på X-et som man har rakt igenom, men det kanske är där hemligheten ligger?! Är det "fullt hål" i X-et eller är det något inuti som gör att det flödar fult mellan rören? (ursäkta om jag bara krånglar till allt!) _________________ Martin Engström |
||||||||||
Ja vad jag fattat det som är det skillnad, ja! Eftersom i exet går de bara ihop lite... Det jag nu lurar på är att bygga dubbelt med en kat som jag delar av i två utrymmen inuti med en vägg och sen svetsar på två rör i varje ända. Borde ju funka. Så slipper man köpa två kattar. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||||
vad för typ av ljuddämpare skulle man ha om man inte vill blanda avgaserna någonstans
dubbla ljuddämpare är väll det ända alternativet då. Och det tar mycket plats sen har väll vikt och enkelhet lite med det att göra tycker ja, det är smidigare med ett 3" avgasrör än dubbla 2,5" rör men 2 st 2,5" flödar ju mer än enkelt 3" nån som har fler erfarenheter ang enkelt lr dubbelt rör _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||||
Jo det var dubbla dämpare jag tänkte på om man inte ska blanda gaserna någonstans. En butik som heter rakarör i Göteborgstrakten säljer många rostfria avgasdelar. http://www.rakaror.o.se/ljuddampare. ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||||
Jag går i liknande funderingar och jag har nog kommit fram till att jag ska bygga på enkelt 2,5" hela vägen från mina kollektorer och det gör jag mest för att spara vikt.
Kollektorerna är båda 2,5" _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Ja Bistec och Jürgen Wise körde ju med enkelt system efter grenröret också utan problem. Men Krille säger att man får lite mer på toppen om man kör dubbla hela vägen. Jag ska nog testa dubbla 2" hela vägen. Det flödar ju som 2,75" eller nått liknande. Borde ju räcka och bli över. Mina Kollektorer har 2" anslutningar. ![]() Edit: En sak jag är lite osäker på nu, är vilka dämpare jag ska använda längst bak.... Jag har tänkt att bara ha dämpare längst bak.. Men det blir ett rostfritt system, så det låter väl lite vassare. Jag vill ju ha ett gott ljud, men det får inte låta så mycket så man inte får köra på banträffarna.. Jag tänkte först ha Rakarörs 250mm långa dämpare... men det blir nog för mycket ljud med dem. Bättre att satsa på lite längre saker.. Kanske den jag visar ovan som är 400mm lång!? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||||
Jag har haft två olika system. Samma motor o likadan kaross på båda
Motor v8:a, 5,7 liter extraktorgrenrör med 2,5" kollektorer. Jag köpte en likadan bil o hinkade över motorn. I den nya satt det rostfritt 3" enkelt, så jag byggde bara om det lite för extraktorgrenrören skulle passa. 1) 1:a bilen: Två st 2,5" hela vägen, ingen ihopkoppling av dem, simpla "turbodämpare" längs bak 2) 2: andra bilen: 2,5" från kollektorerna o ihop till enkelt 3", enkel 3" "fullflödesdämpare" längst bak Kör nu med typ 2. Jag har ju inga mätdata utan kan bara referera till känsla minne och öra. typ 2 är TYST jämfört med typ 1. Avgaspulserna gjorde dessutom att typ 1 smattrade ordentligt, ganska gällt ljud när man drog på. Ljudet är mycket dovare också. Med typ 2 kan man stå o prata bakom bilen på tomgång. Typ 2 har märkbart jämnare effektkurva. Känns starkare i starten. Typ1 hade en slags puckel vid drygt 3000 varv som märktes väldigt tydligt på högsta växeln, dvs bilen var väldigt seg upp till 150 km/h, då den helt plötsligt vaknade till liv, ungefär som om en turbo började ladda Typ 1 kändes som om den hade märkbart mer att ge på högvarv. Effektkurvan kändes också lite flackare på högvarv _________________ Mats Andersen |
||||||||||
Mycket intressant läsning!! Eftersom jag har lite vassare kam så vaknar bilen till vid 4500-5000rpm ungefär... så kanske passar då system 1 mig bäst eftersom den ändå är slö på de lägre varven. ELLER så kör jag på typ 2 som då kompenserar bristerna på låga varv.. Bara det inte gör toppvarven sämre...? ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||||
Utan att gå in på detaljer, för ämnet är mycket komplicerat, så håller jag med om Hauge:s resonemang.
Ljudet är en mycket viktig faktor, för annars måste man kämpa för att få ner till tillåtet Db tal för banan, och då kan det sluta med en dämpare som stjäl ännu mer effekt än själva övriga systemet. Att på ett riktigt sätt stämma primärpiporna och kollector arrangemanget gör en stor skillnad ljudmässigt, särskillt på en V-8. Den har både 90 0ch 270 grader mellan avgaspulserna per bank och särskillt 270 varianten ger basljud. Att 270 gradaren dessutom kommer på långa avstånd gör det typiska mullriga V-8 ljudet. Jag har gjort mängder med V-8 system och det tystaste var ett 90 graderssystem, där behövdes nästan ingen ljuddämpare alls, (ok, det är relativt). Det systemet visade sig även ge bra effekt, 90 gdr:s satt bland annat på Carapi:s Pantera på Bonnewille. Det är svårt att diskutera en X-pipa:s vara eller inte. Avgassystem är en historia som helhet. Jag är dock förspråkare för jämna pulser rent effektmässigt eftersom det är enklare att hantera kalkyleringsmässigt. Vanligt V-8 system (om jag får ta mig friheten att bara prate V-8) blir lätt beroende av en bromsbänk för att bli riktigt bra. Fast det gör ju i och för sig alla avgassystemstyper. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||||
Ja det finns mycket att fundera på när det gäller det här.. Det bästa är väl som skrevs tidigare i tråden, att man har en x-pipe och vanligt rör att testa med
![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||||||
man kan ju kanske försöka göra den bästa av två världar så att säga.
Så om man hjälper motorn med ett relativt litet H-rör, säg 1/3-1/4 av arean så borde det dämpa ljudet o hjälpa motorn lite på lågvarv, samtidigt som det påverkar högvarvsegenskaperna i mindre utsträckning, osså blir avgaset inte lika jingligt heller, samtidigt som det är relativt lätt att sno ihop själv bara en utkastad idé .... _________________ Mats Andersen |
||||||||||
"En kompromiss; så ingen blir nöjd". ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
ååhh vad bra det hade varit om man både kunde ha kakan o äta den :-)
Jag funderar själv på att sno ihop ett dubbelt 2,5" utan h/x-rör i vinter. Eventuellt om jag skulle sätta ett på slutet på avgaset för att få ner ljudnivå och att jag inbillar mig att det påverkar motorns egenskaper mer marginellt. Det kanske Herr Malmberg har åsikt om förresten. Att jag tänkte köra utan är att jag gärna byter lite lågvarvsvrid mot lite mer på topp då den är alldels för stark på lågvarv i år (6,6l mot 5,7 o annan slaglängd). Dessutom känns det som om det enkla 3" stryper lite. _________________ Mats Andersen |
||||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (37437 totalt) |