Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2026 besök totalt |
Bilder och tips på utanpåliggande avgassystem 911
Är det någon som har bilder på hur ljuddämpare för att klara db nivån på bana som ligger utanpå karossen på Porsche 911 med dubbla utblås kan se ut? och är det godkänt att det får sticka ut grejor lite hur som helst därbak? Jag tänkar på om det är godkänt att sätta varsin dämpare rakt bakåt, det lär ju sticka ut minst 30-40 cm. Ska slutröret gå bakåt, neråt elr svänga hö/vä för minst ljud? Tips i stort att tänka på när man ska bygga? _________________ Joachim Qvarnström |
||
Re: Bilder och tips på utanpåliggande avgassystem 911
Får nog inte sticka ut mer en enstaka centimetrar utanför kaross. Men två ljuddämpare liggandes på varandra (på tvären) så vinner du utrymme. Utblås ska vara variant diesel, riktade ner mot asfalten för ytterligare sönderslagning av ljudet och lägre störnivå. _________________ Roland Johansson |
||
Hmm, vart har jag sett en långlopps911 med två simonsburkar från ytterrörren och avslutades med 90gradersböjar tillsammans i mitten (urkass beskrivning ).
Den lösningen låg ju helt utanför karossen men det var rätt snyggt gjort. |
||
Halloj
vi har byggt ett sådant på Hubbes SLC bil (996 Supercup) har jag möjlighet så skall jag ta med kameran och ta ett par bilder.. Det är tilverkat i rostfritt och går från 2st 2,5tums rakt utstickande rör till två 45gradera till en 2x 2,5tum till 3tum "BYXA" vidare in i minsta modellen av simons rostfria dämpare upphängd i bogseröglan rkat till höger om man står bakom bilen. Ser riktigt bra ut i mina ögon.. Denna konstruktion sätts på vid banor med låg tolerans mot ljud och är godkänd enligt reglerna vad jag förstår.. Mvh Pete _________________ ######################## Peter Eriksson |
||
Tänkte på gamla (raggar)bubblor som har rör som sticker ut en bra bit, blir det samma grej där att det inte är lagligt? För annars kanske kan sticka ut rören om dom får det...
![]() Vad sägs om att dra fram avgasrören genom bakskärmarna och ha utblåsten precis framför bakhjulen? Inte så bra om du leder in friskluft där till motorn iofs, samt att det blir tillräckligt varmt att lacken kanske kan krackelera... _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2026 besök totalt |