Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Beträffande hastigt påkommen regeländring.
7606 besök totalt
Hubbes Team
Röbäck
Här sen Aug 2006

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Det är inte lätt att vara bäst!
För vårt team är långloppsracing ett teamarbete som består av en uthållig bil, förarnas skicklighet, taktisk teamledning, samt sist men inte minst ett bra depåarbete.
Det är tydligen inte bra att ha duktiga chaufförer på en jämn nivå som har utvecklats i teamet under ett par, tre års tid.
Dom allra flesta team har idag åtminstonde två stycken muttersnurror, och går man igenom depån och tittar, så nog finns det personal till varje team så det räcker.
Jag tycker att alla team skulle satsa på just snabba depåstopp, eftersom det verkar vara nyckeln till framgång. Ett par muttersnurror tror jag inte det hänger på om man ser vad det kostas på i övrig depåutrustning som bussar, tält, trailers, depåmoppar etc.
Det är väl inte meningen att någon ska behöva lämna handicap bara för att förarna har utbildat sig väl.
Vi har ju haft samma depåutrustning i 5 (fem) år så det verkar lite sjukt att ingen har tagit efter.
Eftersom jag tror att vi tankar snabbast så kanske nästa straff är att vi skall börja tanka med jeepdunk?
I reglementet står "på enskild bil för att få ner prestandan på bil som avviker starkt från klassens allmänna prestanda".
Så vitt jag vet så finns fler bilar med samma eller ännu större prestanda i klassen så den tolkningen köper vi inte. Dessutom finns inget i reglerna som säger att man kan bestraffa teamets utrustning.
om man vill minska personalantalet vid t. ex. däcksbyten så se då till att det blir en GENERELL åtgärd.
Vi tillhör dom som helst inte vill ha depåstopp vid Code 60 eftersom teamen då skulle vara tvungna att jobba med utvecklingen av depåstoppen. Det är ju långlopp och där ingår depåstopp.

Med vänlig hälsning
Ett team som inte känner sig önskvärd i SLC
Hubert Bergh Motorsport
Sven Isaksson/ Hubert Bergh

Här sen Nov 2002

Re: Beträffande hastigt påkommen regeländring.

Hubbes Team skrev:
Det är inte lätt att vara bäst!
För vårt team är långloppsracing ett teamarbete som består av en uthållig bil, förarnas skicklighet, taktisk teamledning, samt sist men inte minst ett bra depåarbete.
Det är tydligen inte bra att ha duktiga chaufförer på en jämn nivå som har utvecklats i teamet under ett par, tre års tid.
Dom allra flesta team har idag åtminstonde två stycken muttersnurror, och går man igenom depån och tittar, så nog finns det personal till varje team så det räcker.
Jag tycker att alla team skulle satsa på just snabba depåstopp, eftersom det verkar vara nyckeln till framgång. Ett par muttersnurror tror jag inte det hänger på om man ser vad det kostas på i övrig depåutrustning som bussar, tält, trailers, depåmoppar etc.
Det är väl inte meningen att någon ska behöva lämna handicap bara för att förarna har utbildat sig väl.
Vi har ju haft samma depåutrustning i 5 (fem) år så det verkar lite sjukt att ingen har tagit efter.
Eftersom jag tror att vi tankar snabbast så kanske nästa straff är att vi skall börja tanka med jeepdunk?
I reglementet står "på enskild bil för att få ner prestandan på bil som avviker starkt från klassens allmänna prestanda".
Så vitt jag vet så finns fler bilar med samma eller ännu större prestanda i klassen så den tolkningen köper vi inte. Dessutom finns inget i reglerna som säger att man kan bestraffa teamets utrustning.
om man vill minska personalantalet vid t. ex. däcksbyten så se då till att det blir en GENERELL åtgärd.
Vi tillhör dom som helst inte vill ha depåstopp vid Code 60 eftersom teamen då skulle vara tvungna att jobba med utvecklingen av depåstoppen. Det är ju långlopp och där ingår depåstopp.

Med vänlig hälsning
Ett team som inte känner sig önskvärd i SLC
Hubert Bergh Motorsport
Sven Isaksson/ Hubert Bergh

svarar samma sak här som jag svarar i mitt personliga mail till dig Sven.

Men regeländringen är ingen regeländring utan en regelåtgärd enligt reglerna, som har tillkommit för att göra tävlingarna mer jämna och inget som handlar om att få er välkomna eller inte. Tyvärr så har ni varit allt för överlägsna i depåarbetet utan att något team orkar/vill ta efter er och till slut så inser jag att det är bättre att begränsa er än att tappa tävlande som ledsnar på att inte ha någon chans att vinna. Självklart hade det varit bättre och roligare om andra team tagit efter men nu är ju inte så fallet.

EDIT med tillägg:

Att förarna har blivit mycket bättre och snabbare stämmer och det är inget problem utan bara kul, utan det är enbart teamets överlägsenhet i däcksbyten som det handlar om och med åtgärden att ni enbart får använda en muttersnurra och 2 personer i däcksbytet så beräknar jag att ni kommer ha samma tider i depåstopp som övriga team och därmed låta era förare vinna tävlingarna på banan istället för i depån.

Gäst

ang. regeländring

Jag tycker att det är fel väg att gå att straffa ett enskilt team för att de är seriösa & supersnabba i sina depåstopp, tittar man generellt på teamen så är det ju inte så många som har sådär värst bråttom vid förarbyten & dylikt vilket kan tränas upp utan att det kostar en enda krona! Desutom är det väl långt ifrån alla som behöver byta däck
Då får man kanske istället göra som man gjorde i grupp C på åttiotalet att alla depåstop exklusive tankning ska ta minst 60 sekunder så blir det lika för alla.

MVH
BRS Motorsport
Andreas Boström
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Anonymous skrev:

Då får man kanske istället göra som man gjorde i grupp C på åttiotalet att alla depåstop exklusive tankning ska ta minst 60 sekunder så blir det lika för alla.

MVH
BRS Motorsport
Andreas Boström

Ja, det är en möjlig väg att gå regelmässigt nästa år om majoriteten av dom tävlande önskar det.

Nu har jag gjort en kortsiktig lösning som löser årets problem och gör tävlingarna jämbördiga inför dom två sista tävlingarna.

Men det är inte en bestraffning utan enbart en åtgärd för att göra tävlingara ovissare. På samma sätt som t.ex STCC lägger in och tar bort vikt, Nascar ändrar på vingen etc när något team blir för överlägset.

Dvs för att prata klarttext, Hubert Bergh Motorsport får hemskt gärna vinna med 1 varv men inte med 12 varv som nu i helgen när närmaste konkurrent som inte tillhörde H.Bergh var så många varv efter i 6h loppet.

Gäst

hej

Som fast tilskurer, syntes jeg det er et underligt "tiltag" ,dog er Hubbe dygtige, men det er BRS,Delta,Spalding,MV feks også.
Håber ikke dette odelægger en fin Racing-serie.

mvh

Jean Larsen

Danmark
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Kan nämna även att jag har haft funderingarna på att lägga på en minimivikt på #37 MV Racing , då dom kör med en Porsche GT2, en bil som på papperet är betydligt mer avancerad och snabbare än vad klassen ska ha som norm. Nu har iofs varken bilen varit så modern och hållbar att det har behövts än men det är naturligtvis en reell chans att det händer om teamet väljer att modernisera och framförallt höja laddtrycket till höga nivåer så effekten sticker iväg allt för mycket.

Detta vet iofs teamet om och har istället valt att inte höja laddtrycket så man har sluppit extrakilon iom att vi har haft en dialog hela tiden.

Gäst

Code 60

Fredrik !

Har det aldrig fallit dig in att hubbes teams överlägsenhet i helgen helt enkelt
berodde på att det var ovanligt lite code 60 ????? eller att bärgingarna har börjat att
skötas som de ska...........
För detta vansinniga påfund var väl aldrig på tapeten efter sturup o förra gången
på mantorp, eller ?????

o varför bara ett team, avför inte isåfall en regel som gäller alla ????

Nää, fy vad detta luktar unket o dålig förlorare !!!!!!!!!!!

Från en som väljer att vara lika annonym som de som har ''lobbat'' för detta .......
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Code 60

Anonymous skrev:
Fredrik !

Har det aldrig fallit dig in att hubbes teams överlägsenhet i helgen helt enkelt
berodde på att det var ovanligt lite code 60 ????? eller att bärgingarna har börjat att
skötas som de ska...........
För detta vansinniga påfund var väl aldrig på tapeten efter sturup o förra gången
på mantorp, eller ?????

o varför bara ett team, avför inte isåfall en regel som gäller alla ????

Nää, fy vad detta luktar unket o dålig förlorare !!!!!!!!!!!

Från en som väljer att vara lika annonym som de som har ''lobbat'' för detta .......

Detta är ingen ny tanke hos mig, den aktualiserades bara nu efter ytterligare en "överlägsen" helg och som jag vill motverka med öppna och jämna tävlingar på dom två återstående helgerna i år. För oavsett vad alla "anonyma" tror så är mitt enda syfte att få fram ovissa tävlingar där både Nr 1 & 2 har vinstchans likväl som andra tävlande.

Jag skulle inte bli förvånad om Nr1 Hubert Bergh vinner även dom tävlingarna och det är helt ok såklart men marginalen kommer inte bli lika stor och det är mitt syfte med denna regel.

Kul att höra att bärgningarna uppfattas att dom sköts som dom ska efter den taskiga kritik vi fick i början när dom var nya.

MatsH
Göteborg / Racerbanan
Här sen Dec 2002

Gör ett rättvist handikapp istället

Fredrik!

Grundproblemet ligger inte i att Hubbes team är snabba i depån. Vi i Matex Racing tillhör nog de snabbare teamen i depåbyten, så det kanske är vår tur att bestraffas nästa gång...

Nej grundproblemet är ett felaktigt handikapp på Mantorp som innebär att vi trots en perfekt genomförd tävling under fredagen, utan några incidenter, med snabba varvtider och depåstopp, kom NIo VARV efter vinnande Hubbe # 1.

Där har du problemet Fredrik. Det finns inget klass 1, 2 eller 3 team som kan vinna på Mantorp om inte det sker nåt drastiskt som ett haveri eller liknande. Och med 4 av 6 deltävlingar på Mantorp iår så blir ju detta helt utslagsgivande.

Så se till att vi får ett rättvist handikapp de sista tävlingarna så finns det möjlighet för för fler team att vinna!

Här sen Nov 2002

Re: Gör ett rättvist handikapp istället

MatsH skrev:
Fredrik!

Grundproblemet ligger inte i att Hubbes team är snabba i depån. Vi i Matex Racing tillhör nog de snabbare teamen i depåbyten, så det kanske är vår tur att bestraffas nästa gång...

Nej grundproblemet är ett felaktigt handikapp på Mantorp som innebär att vi trots en perfekt genomförd tävling under fredagen, utan några incidenter, med snabba varvtider och depåstopp, kom NIo VARV efter vinnande Hubbe # 1.

Där har du problemet Fredrik. Det finns inget klass 1, 2 eller 3 team som kan vinna på Mantorp om inte det sker nåt drastiskt som ett haveri eller liknande. Och med 4 av 6 deltävlingar på Mantorp iår så blir ju detta helt utslagsgivande.

Så se till att vi får ett rättvist handikapp de sista tävlingarna så finns det möjlighet för för fler team att vinna!

Med det antalet Code60 varv som det brukar vara så hade ni varit närmare och om det hade varit som i början av säsongen så hade ni nog till och med kunnat varit framför....... men det är mycket möjligt att jag borde öka handikappet nu till slutfasen av säsongen, jag gjorde det ju till förra säsongen med på slutet.

Eftersom av erfarenhet så vet jag att det ALLTID är mycket Code60/Pacecar-varv i början av säsongen och betydligt mindre i slutet när bilar och förare är mer utsorterade (frågan är mer varför det börjar om med mycket såna varv igen varje år )

men å andra sidan på Sturup så fick jag mig en jäkla massa ovett och skäll om att det var alldeles för dåligt handikapp för kl.4, så det är nog bäst om jag får fler synpunkter på handikappet från fler team innan jag gör någon ändring.

Patrik1212
Stockholm
Här sen Okt 2005

Jag måste bara kommentera detta.

Jag kan på intet sätt förstå denna hastigt påkommna regeländring. Hur kan man straffa ett team för att de är duktiga i depån?

Jag trodde detta var TÄVLING? I en tävling handlar det oftast om att göra ett eller flera moment så bra som möjligt, således tycks inte vara fallet här.

Vi började åka förra året och är fortfarande ett hobbygäng som gör mängder av "rookie" misstag, men vår intention och inställning är att hela tiden bli snabbare och bättre i alla moment. Vi byter idag förare 3 ggr snabbare än när vi började. Vi är 6-7 sekunder snabbare runt Mantorp per varv idag än förra året. För oss ligger en hel del av drivet och glädjen med det vi gör i att just förbätra oss och klura ut hur vi ska kunna vinna. Jag kan bara inte acceptera att man godtyckligt straffar någon/några bara för att de råkar ha kolla på alla momenten av racing. Vi andra team ska kika och lära så kanske vi får en serie i form av SLC, värdigt TV sändningar...

Detta är inget annat än en "fars" hälsar

Patrick Söderlund/JAP Racing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Patrick skrev:
Jag måste bara kommentera detta.

Jag kan på intet sätt förstå denna hastigt påkommna regeländring. Hur kan man straffa ett team för att de är duktiga i depån?

Jag trodde detta var TÄVLING? I en tävling handlar det oftast om att göra ett eller flera moment så bra som möjligt, således tycks inte vara fallet här.

Vi började åka förra året och är fortfarande ett hobbygäng som gör mängder av "rookie" misstag, men vår intention och inställning är att hela tiden bli snabbare och bättre i alla moment. Vi byter idag förare 3 ggr snabbare än när vi började. Vi är 6-7 sekunder snabbare runt Mantorp per varv idag än förra året. För oss ligger en hel del av drivet och glädjen med det vi gör i att just förbätra oss och klura ut hur vi ska kunna vinna. Jag kan bara inte acceptera att man godtyckligt straffar någon/några bara för att de råkar ha kolla på alla momenten av racing. Vi andra team ska kika och lära så kanske vi får en serie i form av SLC, värdigt TV sändningar...

Detta är inget annat än en "fars" hälsar

Patrick Söderlund/JAP Racing

Än en gång, regeln är varken hastig eller påkommen, utan enbart till för göra tävlingarna mer jämbördiga på samma sätt såsom handikapp-systemet är uppfunnet för att göra.

Fakta är att Hubert Bergh Motorsport Nr1 har vunnit kl.4 7 av 8 tävlingar i rad och oftast MYCKET överlägset (med en mer eller mindra bruten tävling) till stor del beroende på ett överlägset depåarbete, det depåarbetet är överlägset av 3 anledningar, Inhyrd personal i tillräckligt stor mängd, Bättre och mer utrustning och till sist bättre träning.

Det jag gör att att begränsa antalet människor (vilket spar pengar) och antalet muttermaskiner, sin överlägsna träning och kunskap hos personalen behåller man. Vilket gör i slutändan att man kommer även i fortsättningen byta däck snabbare än övriga team dock inte med så mycket som tidigare.

Självklart så fanns ju möjligheten även hos andra kl.4 team att ha 4st dedikerade däcksbytare och ställningen över depågatan med flera muttermaskiner men av olika anledningar så har ingen mer valt att köpa in/skaffa dessa saker. Och om man då tänker sig en framtid, vilket är bäst för serien att man "tvingar" alla tävlande att ha 4st dedikerade däcksbytare med tillhörande utrustningen om man ska ha en chans att placera sig eller lägger en begränsning på att man max får vara 2 st däcksbytare och endast 1 muttermaskin i bruk?

Nu har jag valt att begränsa Hubert Bergh Motorsport under resten av året till max 2 däcksbytare och 1 muttermaskin och förmodligen blir den begränsningen permanent för alla nästa år. Vilket gör spelfältet jämnare och får tävlingarna mer att avgöras ute på banan och i depån med likvärdiga förutsättningar. Och begränsar kostnaderna iaf en smula.

Mike Billett

Gäst

The Beginning of the End!

First and foremost I would like to apologise in advance for being too lazy to write my comments in Swedish and for what I feel might be a rather long posting. I hope therefore that all of you can understand English well enough to allow me to put my comments on the record.

My Name is Mike Billett, I have been involved in motor sport from the time I was old enough to stand up on my own with my father in his workshop, 20 years ago I started working for a company building race engines and cars for people like Ayrton Senna, Mansell, Herbert, Sainz, McRae and so on and so on.
I have worked in the BTCC in the first few years of its existence with Toyota Motorsport, and with Ford on the WRC.
I have seen some stuff during the past 20 years!

So now I have finished blowing my own horn and I hope I have your attention!

Fredrik, placing such a restriction on Hubert Bergh's team is just plain wrong.
You could have perhaps limited the number of mechanics on a team active during pit stops to 2 people and avoided this storm you have blown up, but by openly admitting that this restriction is to Hubbe and nobody else is just about the most idiotic act of organisational suicide I have ever witnessed! I am not calling you an idiot personally, but this restriction is (in my humble opinion, idiotic).

With regard to your comments about how STCC and NASCAR add restrictions to teams to keep the racing close. Hello.. this is SLC, Budget Endurance racing.. So don't get delusions of grandeur and start comparing SLC to NASCAR or even STCC for that matter.
SLC fills a gap in the endurance racing world, for private teams, most with no sponsorship, and allows regular folks to go racing and have a good time.
Now in my opinion, if a highly respected, well organised and apparently well financed team (Hubbe's Team) choose to compete in the SLC, then that is their prerogative, regardless of the fact that they would get a better run for their money elsewhere, SLC appears to be the series of choice for "Hubbe and his Pot-Hunters" ;-)

My views on the handicap system are no secret, why on earth should a low budget Class 1 car win a race outright when it is clearly slower than the expensive cars that run in class 4. It makes no sense at all.

The fastest cars should be the ones winning, as well as the fastest and best prepared pit crews.

I would be willing to uphold a CODE 60 No PIT fairplay agreement, and I would also have no problems limiting pit crew to three people per car.

Sorry for the long posting, but to conclude I would like to re-iterate that placing this restriction on Hubert Bergh's team and on nobody else is not how I interpret fair play.

If Hubbe and his team decide to move to another racing series, then it will be at the loss of SLC and a sad day for the smallsville racing world of Sweden in general.

Mike Billett - Racing Green Motorsports.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: The Beginning of the End!

Mike Billett skrev:
First and foremost I would like to apologise in advance for being too lazy to write my comments in Swedish and for what I feel might be a rather long posting. I hope therefore that all of you can understand English well enough to allow me to put my comments on the record.

My Name is Mike Billett, I have been involved in motor sport from the time I was old enough to stand up on my own with my father in his workshop, 20 years ago I started working for a company building race engines and cars for people like Ayrton Senna, Mansell, Herbert, Sainz, McRae and so on and so on.
I have worked in the BTCC in the first few years of its existence with Toyota Motorsport, and with Ford on the WRC.
I have seen some stuff during the past 20 years!

So now I have finished blowing my own horn and I hope I have your attention!

Fredrik, placing such a restriction on Hubert Bergh's team is just plain wrong.
You could have perhaps limited the number of mechanics on a team active during pit stops to 2 people and avoided this storm you have blown up, but by openly admitting that this restriction is to Hubbe and nobody else is just about the most idiotic act of organisational suicide I have ever witnessed! I am not calling you an idiot personally, but this restriction is (in my humble opinion, idiotic).

With regard to your comments about how STCC and NASCAR add restrictions to teams to keep the racing close. Hello.. this is SLC, Budget Endurance racing.. So don't get delusions of grandeur and start comparing SLC to NASCAR or even STCC for that matter.
SLC fills a gap in the endurance racing world, for private teams, most with no sponsorship, and allows regular folks to go racing and have a good time.
Now in my opinion, if a highly respected, well organised and apparently well financed team (Hubbe's Team) choose to compete in the SLC, then that is their prerogative, regardless of the fact that they would get a better run for their money elsewhere, SLC appears to be the series of choice for "Hubbe and his Pot-Hunters" ;-)

My views on the handicap system are no secret, why on earth should a low budget Class 1 car win a race outright when it is clearly slower than the expensive cars that run in class 4. It makes no sense at all.

The fastest cars should be the ones winning, as well as the fastest and best prepared pit crews.

I would be willing to uphold a CODE 60 No PIT fairplay agreement, and I would also have no problems limiting pit crew to three people per car.

Sorry for the long posting, but to conclude I would like to re-iterate that placing this restriction on Hubert Bergh's team and on nobody else is not how I interpret fair play.

If Hubbe and his team decide to move to another racing series, then it will be at the loss of SLC and a sad day for the smallsville racing world of Sweden in general.

Mike Billett - Racing Green Motorsports.

tja visst kunde jag ha varit mer allmänn och inte varit öppen med anledningen till orsaken, genom att ha gjort begränsingen generell för alla, eftersom det ju inte är någon mer än Hubbes team som har 4 dedikerade däcksbytare och muttermaskinställning över depån. Men nu är jag ingen fegis som försöker mörka min egentliga anledning till åtgärden. Sen att inte alla skulle gilla ändringen, javisst det förstår jag med.

Nu blir det ju lika för alla, och det är grunden till ändringen, och inte att ge hubbe större begränsningar än någon annan som många av er tydligen väljer att misstolka mitt agerande som.

Men det är klart, om andra kl.4 team helt plötsligt dyker upp med 4 dedikerade däcksbytare och depåställning över depån med fler muttermaskiner så lär jag antingen låta hubbe få samma möjlighet eller förbjuda även dessa team att använda fler maskiner och personal på samma sätt.

Så innan ni dissar mig mer, tänk en gång till på vad den här ändringen får för konsekvenser tävlings och resultatmässigt inom kl.4....... antingen så har ett team bättre förutsättningar än andra och vinner ALLA tävlingar, eller så blir fler team tvungna att skaffa mer personal och mer utrustning för att konkurrera.

Jag som arrangör har valt att försöka motverka ökade kostnader och försöka jämna till tävlingarna genom att dom genomförs med någorlunda samma grundmaterial inom kl.4.... (på samma sätt som jag har haft en dialog med #37 MV Racing hela året att dom inte ska öka laddtrycket till vad en GT2 har möjlighet till och därmed få betydligt större fartresurser, vilket dom har lyssnat på och skött enligt önskan och därmed haft en på papperet betydligt värre bil som ändå stämt hyggligt in i klassens prestanda)

Som du mycket riktigt påpekar Mike, SLC är inte Nascar eller STCC, så det gäller för mig som arrangör iaf lite motverka kostnadsökningar på material för att många ska kunna vara med och tävla (och även på papperet iaf ha chans att vinna) och helt klart är att ha 4st mekar anställda enbart för att sköta däcksbyten inte är billigt och något dom flesta team inte vill eller väljer att göra bevisligen.

Men nu i slutändan så är det jag som bestämmer och det jag bestämmer gör jag för att JAG personligen tror att det gör tävlingarna mer rättvisa och får fler tävlande möjligheten till att vinna, även Hubert Bergh Motorsport har lika god chans om inte bättre ändå än alla kl.4 team, då man har både snabba förare, väloljad teamledning, ultrasnabb tankning och fortfarande kommer ha den snabbaste däcksbytar-avdelningen då man är det enda teamet som aktivt tränar på det vad jag vet i kl.4 och till sist mycket hållbara bilar.

Det är många som anklagat mig för mycket och många olika saker under årens lopp .... t.ex att jag alltid gynnar hubbe's gäng med regler och nu anklagar ni mig för precis motsatt sak att jag missgynnar dom....

kanske sanningen är att jag försöker följa dom regler som finns och göra tävlingarna rättvisa oavsett vem det gynnar eller drabbar ??

För i slutändan är jag ett stort fan av motorsport och har varit hela mitt liv då jag har levt med och av motorsport sedan jag var 17år gammal. Men just nu känns den här ankdammen med anklaganden och spekulationer skittrist och något som gör att jag funderar på om det överhuvudtaget är något att fortsätta med. Livet kanske har andra saker för sig.

Är det någon som vill bestämma reglerna och tolkningarna av serien istället för mig, köp då serien. idag är den iaf till salu.... så kan ni bestämma vilka regler ni vill.

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Fredrik: Vad är det som gör att du inte agerar politiskt korrekt och ålägger alla team denna restriktion?

Vad jag förstått skulle detta ha samma effekt som den aktuella punktinsatsen och bara 'drabba' Hubbe och kanske nåt till team marginellt.

Eftersom du är föredömligt öppen med tankar runt driften av din serie tänkte jag att jag skulle utnyttja detta faktum och förhöra dig om dina tankar bakom detta beslut.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
antal mekar

Gäst

Frredik

Eftersom hubbes Team har 2 bilar så blir det ju bara 2/mek per bil !

och sen tror jag ju inte att Hubbes killar bara byter hjul....... de har ju 2 bilar
att ta hand om på kvällarna mellan 3H och 6H(8) racen.

För när man går igenom depån på kvällstid så lyser nog flitenslampa längst
hos hubbes killar, detta kanske är en del i deras framgångsrecept........?

Eller du kanske skall ta och bestraffa dem beroende av vem/vilka som gör iordning
bilarna / set -up etc. före racen. För där börjar ju racet, eller hur?
Citera

Gäst

antal mekar skrev:
Frredik

When was the last time both cars came in at the same time to change tyres?

Fredrik, I understand your motivation and admire your open attitude rather than playing cloak and dagger. But I still feel that this regulation/restriction should apply to all teams in all classes or to none at all.

#37-- too fast on the track = ask them to lower turbo boost
#1-- Too fast in the pit = restrict the number of nut runners and boys

Suggestion:
#944-- most ugly transporter/trailer = reduce entry fees to half ;-)
New Beetle-- HUGE transporter = they can pay the other half of our entry fees ;-)

Until a restriction is placed on teams who have full time personnel and more than 2 wheels on thier trailers our plans to take over the world will have to wait.

I just hope that Hubbe cleans up at Anderstorp, even with the new restrictions, wins yet again.

Hubert Bergh Motorsport tänk på Jäntelagen??

Thou shalt not change wheels quicker than thy neighbour. ;-)

So keep the tyre changes within 5% ET of the other teams, or else SLC could restrict you to one mechanic in a wheelchair with his good hand tied behind his back.

Mike
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Pär Hansson skrev:
Fredrik: Vad är det som gör att du inte agerar politiskt korrekt och ålägger alla team denna restriktion?

Vad jag förstått skulle detta ha samma effekt som den aktuella punktinsatsen och bara 'drabba' Hubbe och kanske nåt till team marginellt.

Eftersom du är föredömligt öppen med tankar runt driften av din serie tänkte jag att jag skulle utnyttja detta faktum och förhöra dig om dina tankar bakom detta beslut.

Just precis av den anledningen som du skriver, effekten av en generell bestämmelse och enbart begränsning på Nr 1 & 2 är exakt samma.... då ingen annan har denna däcksbytar-avdelning såsom Hubbe.

Men visst effekten hade blivit exakt densamma, men min tanke är att då hade folk kunnat anklaga mig för att missgynna Nr1 & 2 på ett dolt sätt, medans nu är INGEN omedveten om anledningen till regeltolkningen. Vilket enligt mitt sätt att se det är mer "öppet"

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

antal mekar skrev:
Frredik

och sen tror jag ju inte att Hubbes killar bara byter hjul....... de har ju 2 bilar
att ta hand om på kvällarna mellan 3H och 6H(8) racen.

För när man går igenom depån på kvällstid så lyser nog flitenslampa längst
hos hubbes killar, detta kanske är en del i deras framgångsrecept........?

Eller du kanske skall ta och bestraffa dem beroende av vem/vilka som gör iordning
bilarna / set -up etc. före racen. För där börjar ju racet, eller hur?

Nu är det mest anonymt gnäll-svammel.

det enda begränsningen gäller är att vid vilket givet tillfälle som helst så får Nr1 ELLER Nr2 endast använda 2st mekar och en Luftmuttersnurra för att byta däck.

Sen om dom vill ha 40st som lagar bil, byter vindrutetorkarblad, lagar mat, tvättar bil etc etc är helt ok för SLC

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

För övrigt kan väl nämnas att SLC INTE är ensamma om att som Endurance-arrangörer göra punktinsatser på ENSKILDA bilar för att utjämna tävlingar.

I Tyskland finns det en serie som heter VLN (körs på Nurburgring och där ingår även 24h loppet) som även flera SLC bilar har kört.

Dom har tagit till enskilda åtgärder på enskilda bilar vid flera tillfällen, t.ex Viperbilar som fått egen tankstorleks-begränsning, Porsche GT2 som fått Laddtrycksbegränsning osv osv.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Tråd stängd och låst på trådskapare Hubert Bergh Motorsports begäran.

Allmänt banåkaforum
7606 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande