Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2748 besök totalt |
Reglementestolkning - Är TURBOkonvertering trimming?
Efter att ha vrididt, vänt och diskuterat Roadsportreglementet ganska länge (det bli en och annan depådiskussion) så är det en tolkning som jag inte kan få klarhet i. 1. Bilen skall vara i besiktningsbart skick förutom motoreffekt och vingar. Detta borde innebära att en extremodifierad motor som aldrig skulle kunna rulla igenom en besiktninghall (som godkännd effektökning iaf) är helt ok. 2. Motor; Fri trimmning, dock skall motorfabrikat och typ överensstämma med registreringsbeviset. Exempel på motortyp finns i reglementet (4takt, 2takt, wankel), men är överladdad motor ytterligare en dimension av motortyp eller endast en form av trimmning? För att ta ett extremt räkneexempel så kan vi ta en turbokonverterad MCmotor på en liter. 130 litershästar orginal är ju ganska vanligt. Räknar men på en turbokonvertering som modifierad motor så blir det 146,5 hästar ![]() Det faktum att ingen kör med överladdad MCmotor i nån av sjuorna i A tar jag som halvbevis att det inte är tillåtet men jag har hittils inte hört en vattentät anledning med koppling till reglementet. Att ta besiktningsbarheten som anledning håller inte hela vägen ut eftersom en maxmodifierad twincam skulle vara godkänd som modifierad motor men (bör) knappast fungera i besiktningshallen. Den enda anledning som jag kan se är att överladdning tolkas som byte av motortyp, är jag på rätt spår här? |
||||
Kul fråga!
Tror ingen vågar chansa eftersom man nog kan "åka dit" på den skrivningen med realistisk effekt. Sen kan man lägga en annan ännu mera ovettig regelvrängarfundering, om man behåller motorn intakt men modifierar grenrör och insug före spjället (ok på omodifierad motor) och monterar en anordning som omvandlar avgastryck till insugslufttryck, har man då en modifierad motor? (ja, självklart säger jag, men vad säger en bokstavstrogen reglementstolkning?) _________________ Pär Hylander |
||||
Jag har också funderat på detta....
Tyvärr kan jag inte öppna reglementet här på jobet (pga "låsta" datorer men en ålderstigen variant av acrobat) men jag vill minnas att det finns en skrivning i stil med att att tävlingsledningen har rätt att klassa upp bil som uppenbart inte uppfyller kraven för klassen alternativt hänvisa den till Modsport. Har jag rätt? Är det detta som Pär syftar på med "realistisk effekt"? Att tvinga bilen att byta klass gjorde man t ex med för några år sedan med Molle Robertsson eftersom hans bil ansågs överlägsen. Finns skrivningen kvar i reglementet så skulle nog en bil som skulle ha så mycket mera effekt (och därigenom bli så mycket snabbare än de andra) klassas upp omedelbart med hänvisning till denna regel. I grunden visar det återigen på att beräkningsfaktorerna är felaktiga och borde ändras. Exempelvis så får ju en turbomatad ottomotor löjligt låg effekt medan t ex en turbomatad wankel får orimligt hög. Det är svårt att skriva rättvisa och icke tolkningsbara reglementen.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Följande formulering finns för omodifierade motorer:
För modifierade motorer finns det följande:
![]() Samma borde väl gälla alla motorer som har 110+ litershästar som orginal... Man behöver mao inte vara rätt att halka över gränsen mellan omodifierat och modifierat. Då kan ju den praktiska lösningen bli att det är ok att köra med överladdning så länge som man inte vinner (eller är alltför tydligt överlägsen på rakorna)... Detta om överladdning är trimmning och inte byte av motortyp. Siktet kan ju i så fall vara att få till körbarheten och inte pressa ut så mycket mer än den beräknade effekten (ca 210 hk ur en 1,6 motor i B tex)... |
||||
Man får inte glömma att SBFs regler för racing gäller:
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Gemensamma Tekniska (GT) - Tekniska Regler.doc - Utgåva: Januari 2006 Sidan 3 av 28 c 2006 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET Gemensamma Tekniska Regler (TR) TILLÄMPNING AV TEKNISKA REGLEMENTET När du läser det tekniska reglementet ska du tänka på följande: Läs regeltexten och om det inte speciellt anges att något är tillåtet så betyder det att man inte tillåter någon form av förändring från originalutförande. Detta betyder att det som inte uttryckligen finns angivet, är att betrakta som förbjudet. Andra bestämmelser kan finnas i de sportgrensvisa reglerna. Denna skrivning gör att det som många tror är en brist/möjlighet i ett reglemente i princip redan är hindrad. Anders _________________ Anders Hofverberg |
||||
Står det inte i klassreglementet att överladdning är förbjudet, Så måste det vara tillåtet.
Överladdning är ett trimsätt och inte ett grundmotorkoncept. Sen att reglementet helt enkelt aldrig har förutsett att diskussionen skulle komma är en annan femma. Jag skulle tro att det dyker upp en regeländring ASAP, om ngn kommer med ett turbotrim ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Roadsportreglementet är ju lite speciellt med sitt viktsberäkningssystem med omodifierad och modifierad motor och gränsdragningen däremellan. Det finns betydligt fler öppningar för tolkningar här än in andra klassreglementen (även om allt är förbjudet som inte yttryckligen står som tillåtet). Formuleringen "Fri trimmning" tycker inte jag begränsar den modifierade motorn speciellt mycket. Det blir intressantare i Modsport som inte har formuleringen "Realistisk" effekt, där borde man mao kunna köra en gränslöst turboladdad Busamotor i en jättelätt modsportbil utan att riskera straffviktning. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2748 besök totalt |