Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Välja banbil: 968 eller en EVO
1, 2, 3   >>
7800 besök totalt
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006

Trådstartare

Har en standard 968 som blivit alldeles för mjuk när jag gett mig ut på banäventyr. Att uppdatera med stolar, upphängning och diffspärr går på en 60- 70 000 eftersom jag inte kan göra jobbet själ (lägenhet i Stockholm, ovan att skruva, arbetar för mycket...) och en toppbil ligger närmare 200 000:- om jag byter.

Infinner sig alternativet: en Evo IIX eller IX. Har svårt för vingen och stuket, men kanske dags att känna sig som 20 igen? I övrigt så verkar den åka jämt med en Cayman på bana (Road and Track bland annat samt).

Vad tycker ni?

Mvh

Torbjörn

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Det är så olika bilar att valet borde vara lätt.

10 (15?) års skillnad i ålder på bilarna med, med lite tid över skulle jag köpa nyast möjliga bil = minst mek.

Köp silver och skruva bort vingen så är Evon rätt diskret.... Plus att den troligen är kul i perioden november-mars

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Evon går bra på bana. Den kunde dock vara lite hårdare satt och sänkt för banbruk. Däremot är den förvånansvärt snabb. Och som sagt skoj i vinterväglag (och på grus!!).

Den är däremot inte så kul med R-däck på essingeleden i rusningstrafik.

Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Kristoffer kör alfasud. På min andra banträff var jag stolt över att ha hållit en Lotus 111 R med R-däck bakom mig, sen kom en grön, mycket grön och lite rostig, bankittad alfasud och körde skjortan av mig

Peter kör Evo och Caterham?

Fråga: spelar evo 7, 8 eller 9 roll? Eller går det att titta på ännu äldre?

Någon 968 ägare som har provat båda?

TL

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag äger inte någon av dem, men jag har provkört ett par olika av varje modell. Och som lekfull körmaskin är Evomodellerna ballare, mer sprittande sprudlande busiga på bana. Porschecoupéerna mer GT-mässiga med sin transaxellayout och känns inte lika villiga att byta riktning. (Har ingen CS-erfarenhet dock)

En Evo kommer att vara utsatt för värdeminskning i högre grad än Porsche. Men det kanske uppvägs av att tyskorna kräver högre levnadsomkostnader?

Jag skulle valt en Evo av någon modell mellan 5 och 9 (V-IX) och skalat bort den fåniga vingen. thumbs up

//K. Konsument, www.kraniel.com

Citera
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Huvud utrymme? Är 198 och behöver plats för hjälm men sollucka är ju alltid trevligt? I 968 an blir det att sitta på sniskan.

Hur är det på långfärd jämfört med en 968/Porsche av diverse slag. Ibland så följer ju flickvänen med å så.

TL

Malmö
Här sen Feb 2004

Kraniel: Med lite anpassade hjulvinklar är transaxelbilarna kvicka i reaktionerna.

Torbjörn: Med en skalstol i 968 borde det inte bli något problem med hjälm, originalstolarna sitter ganska högt.

Långfärdskörning med Porschen skulle jag föredra, hur mycket bagageutrymme som helst och stor tank (80 liter). Jag har kört sträckor av 65 mil i hög fart hela vägen med bränsleföbrukning på 1,07 l/mil. Behövde alltså inte tanka en enda gång under resan.

Brämhult
Här sen Aug 2004

-Jag kör varken Porsche eller Mitschibischi.... om jag skulle välja motstånd på banan så blir det inte en preppad 968 utan rallybilen.....blir lite lättare att ta sig om den skulle jag tro. En evo lämpar sig bättre som dragbil eller gatgrusbus-bil enligt mitt sätt att se det

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

sweanders skrev:
Jag har kört sträckan Malmö- Sthlm i hög fart.

OT: Är inte det olagligt?

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Megablade skrev:
sweanders skrev:
Jag har kört sträckan Malmö- Sthlm i hög fart.

OT: Är inte det olagligt?

Jo.

Stockholm
Här sen Mar 2006

Trådstartare
superMOG skrev:
-Jag kör varken Porsche eller Mitschibischi.... om jag skulle välja motstånd på banan så blir det inte en preppad 968 utan rallybilen.....blir lite lättare att ta sig om den skulle jag tro. En evo lämpar sig bättre som dragbil eller gatgrusbus-bil enligt mitt sätt att se det

Enligt Road and Track så går Evo IX ämt med en Cayman på bana. Engelska Evo har en intresant lista runt Bedford Autodrome. Några smakprov ur denna:

Caterham R 500 Evo 1,19,62
Lambo Gallardo 2006 1,22,80
GT 3 1,23,85
Evo IX FQ 340 1,24,55 ("fabriks chippad" om jag förstått saken rätt)
Carrera S Sport 1,24,60
Carrera C 4 1,25,75
996 Tubo 1,26,00
Evo IX 320 1,26,1 (lite mindre fabriks chippad)
Imprezza 1,26,1
M 6 1,26,6
Boxter S 1,28,55
Cayman S 1,28,9
Elise 111 R 1,28,9

I Automobil ser siffrorna annorlunda ut (Gotland Ring)

Corvette Z 06 1,24,2
BMW Z 4 roadster M 1,36,6
Carrera S 997 1,36,6
M 6 1,38,0
Projekt 968 1,38,0
....
Evo 8 1,40,7
Boxter S 1,40,8

Vet inte om jag blev klokare av det. Nån Porsche tok som gått i klinch med en Evo?

TL

Ronneby
Här sen Sep 2003

Evon som testade i Automobil hade riktigt kassa icke original-däck som gjorde den ordentligt överstyrd.
Men jag tycker inte att de två listorna motsäger varandra. Dock så är ju ju Automobils 968 den enda i den listan som har R-däck.

abd

Här sen Feb 2003

En EVo9 med "standardtrim" (avgas, filter och "chip") har 380-400 hk och äter 968or till frukost.

Malmö
Här sen Feb 2004

abd skrev:
En EVo9 med "standardtrim" (avgas, filter och "chip") har 380-400 hk och äter 968or till frukost.

Jovisst, men vilken bil skulle du helst vilja leva med om man bara kunde välja en? Jag hade tvekat ganska länge.

Stockholm
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Så om jag ber Anders från Porsche lägret och någon Evo ägare som har koll på Porschen att göra en "för och emot lista" hur ser de då ut?

TL

Malmköping
Här sen Nov 2002

Porsche 968 CS.

+
Bra balans.
otroligt lätt körd, bra flyt i bilen.
Trevlig motor med bra vrid & fint skjut när vario camen griper in (Fins dom som tycker annat. ).
Kombi Cupè= bra last kapacitet
Stryktålig
Man slipper hamna i turboträsket= timning= dyrt .
Hk räcker till
Det är en sport bil... EVo;n är väll en familjebil ?
Lätt mekad, man kan göra mycket själv.

Det var några plus på 968;an.

Ärligt så är det ju två helt olika bilar. Du får nog ställa frågan igen till dig.
-Vad är det för typ av bil jag vill ha?

NS BTG: 9.10.21

Citera
abd

Här sen Feb 2003

sweanders skrev:
abd skrev:

Jovisst, men vilken bil skulle du helst vilja leva med om man bara kunde välja en? Jag hade tvekat ganska länge.

EVo9 är snabbare på sommaren och användbar/kul även på vintern medan 968 i mitt tycke inte är speciellt upphetsande på sommaren och antagligen avställd på vintern.. Kan det bli lättare att välja?

Pratar vi en lagom preppad 968 turbo så kanske läget bli annorlunda men det gjorde vi inte såvitt jag förstår?

Här sen Feb 2003

nu har jag kört ett par båda bilarna, dock har poschen inte riktigt gått så extremt fort när jag suttit bakom ratten av olika (förar) skäl så jag kan inte uttala mig helt 100% endå, men försöker:

för att göra detta klart, jag personligen hade valt evon 100ggr om innan jag änst tänkt på poschen. visst, trevlig "gt" vagn men inte äns inärheten av körglädjen och det praktiska som faktist evon e bra på.jag hade valt en 9:a, behållt den helt org i motorn, bytt avgas (till ett tre tums som är lite tystare än de andra tre tum, ja det finns sådana), bytt däck och bytt belägg fram. punkt slut. minst krångel, japan bilen är fortfarande "a la corolla" pålitlig. inga problem oxh ligga och snitta 250 på motorvägarna, inga problem å ligga i 110 då man kör svärmor till flygplattsen heller. vill du glassa med en pigelin i handen e det bara å strycka ner rutorna, åka in till stan på fredag kvällen och stanna vid jannes korvmoj. vill frugan handla så får det platts lika mycket i den bilen som en volvo s40, ska ni på semester är det likandant. nu till körglädjen, den finns där! tamef-n hela tiden dessutom. såsar du på motorvägen så behöver du itne fundera på om du ska somna, kurviga vägar i roslagen e det roligaste som finns. den är fruktansvärt lätt körd! om du placerar svärmor bakom ratten så kommer hon köra bara ett par sec långsamamre än den snababste föraren av bilen på banorna. extremt förlåtande bil kort och gott. sedan blir man mycket, mycket gladare av verkstads räkningen oxå, gämfört med poschen.

(oj, detta vart misst ett frossande i evo superlativer )

mvh C

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Torbjörn Linderson skrev:
Huvud utrymme? Är 198 och behöver plats för hjälm men sollucka är ju alltid trevligt? I 968 an blir det att sitta på sniskan.

Hur är det på långfärd jämfört med en 968/Porsche av diverse slag. Ibland så följer ju flickvänen med å så.

TL

Är också 198 men har bara provsuttit 9:an och jag satt kanonbra, knäna rymdes under ratten och (torr)körställningen var helskön. Jag tänkte fakiskt inte på takutrymmet men det var bättre än min Sierra Cosworth där jag får krypa ihop lite med hjälm på skallen.

968 vet jag inte men 993 Turbo kom jag knappt in i så det var ingen tanke på provkörning. Men det lär väl skilja en hel del mellan de två?

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Vad kostar en 9;a?
Vad får du för Porsche för dom pengarna? Kanske är nått att överväga?
Hur står sig en fin 996;a mot EVo;n?

Käns på nått sätt fel att jämföra en 968;a med en evo 9;a .

NS BTG: 9.10.21

Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004

Torbjörn Linderson skrev:
superMOG skrev:

Enligt Road and Track så går Evo IX ämt med en Cayman på bana. Engelska Evo har en intresant lista runt Bedford Autodrome. Några smakprov ur denna:

Caterham R 500 Evo 1,19,62
Lambo Gallardo 2006 1,22,80
GT 3 1,23,85
Evo IX FQ 340 1,24,55 ("fabriks chippad" om jag förstått saken rätt)
Carrera S Sport 1,24,60
Carrera C 4 1,25,75
996 Tubo 1,26,00
Evo IX 320 1,26,1 (lite mindre fabriks chippad)
Imprezza 1,26,1
M 6 1,26,6
Boxter S 1,28,55
Cayman S 1,28,9
Elise 111 R 1,28,9

I Automobil ser siffrorna annorlunda ut (Gotland Ring)

Corvette Z 06 1,24,2
BMW Z 4 roadster M 1,36,6
Carrera S 997 1,36,6
M 6 1,38,0
Projekt 968 1,38,0
....
Evo 8 1,40,7
Boxter S 1,40,8

Vet inte om jag blev klokare av det. Nån Porsche tok som gått i klinch med en Evo?

TL

Jag har kört mycket Evo på alla möjliga banor.
och kan varmt rekomendera 8-9
Ang, Automobils test hade dom som sagts kassa däck och felaktiga hjulvinklar >
Jag har som bästa tid 1,33 på GR med en nästan org, Evo 8:a
Bilen är enormt starkt byggd skall hålla för grupp N rally
Enda baksidan är en våldsam bränsletörst på bana rekord på 8 l/m thumbs down på Nurburgring!

Har även kört mot och med Porsche, tiderna på bana är likvärdig med GT3:or.
Lycka till thumbs up

BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
7800 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande