Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Etik om man blir påkörd?
1033 besök totalt
Old school
Helsingborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Etik om man blir påkörd?

Hörde en historia om en (känd förare och motorbyggare) som råkade åka på en medtävlande rejält där bak efter en för sen inbromsning inför en varvning. Killen som gjorde misstaget såg till att den påkörda bilen blev helt återställd. Dessutom så betalades ett belopp för "sveda och värk" till den drabbade!

Antar att detta hör till ovanligheterna men kan inte låta bli att fundera vidare. Har någon varit med om något liknande eller på vilken nivå ligger "etiken" om man gör en dundertabbe och åker på medtävlande bil som denne troligen kan mörda för...

Har, som tur är, än så länge inte hamnat i situationen ovan men jag antar att någon form av "oskriven lag" gäller.

Jag menar alltså inte repor och småbulor utan rejäla smällar OCH när det handlar om klara tappar som skulle kunna undvikas. Som sagt, vad gäller?

Här sen Nov 2002

Re: Etik om man blir påkörd?

old school skrev:
Hörde en historia om en (känd förare och motorbyggare) som råkade åka på en medtävlande rejält där bak efter en för sen inbromsning inför en varvning. Killen som gjorde misstaget såg till att den påkörda bilen blev helt återställd. Dessutom så betalades ett belopp för "sveda och värk" till den drabbade!

Antar att detta hör till ovanligheterna men kan inte låta bli att fundera vidare. Har någon varit med om något liknande eller på vilken nivå ligger "etiken" om man gör en dundertabbe och åker på medtävlande bil som denne troligen kan mörda för...

Har, som tur är, än så länge inte hamnat i situationen ovan men jag antar att någon form av "oskriven lag" gäller.

Jag menar alltså inte repor och småbulor utan rejäla smällar OCH när det handlar om klara tappar som skulle kunna undvikas. Som sagt, vad gäller?

det har hänt att påkörande haft ekonomiska resurser och tillräckligt med dåligt samvete för att stå för den andres skador.... men det tillhör ovanligheterna och är absolut ingen oskriven lag..... utan tvärtom den oskrivna och skrivna lagen är att var och en står för sitt på en racerbana......

Old school
Helsingborg
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Ja du har rätt. Något annat föhållningssätt vore otänkbart, är man med i leken....

Har inte funderat på saken förrän jag hörde denna story, som måste vara unik, det kom ju inga fler här!

Etik om man blir påkörd?
1033 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande