Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3756 besök totalt |
Motorns kompression bestämmer vilket oktantal man bör ha, men bensinens oktantal bestäms av knackningsgränsen för testmotorn och vad det motsvarar för blandningsförhållande mellan isooktan och n-heptan. Alltså andelen isooktan. Så egentligen kan man ju med den definitionen inte ha högre oktantal än 100, men man har hittat på nån annan definition för oktantal över 100 som skall motsvara stegen under.
Här finns lite mer: http://en.wikipedia.org/wiki/octane_ Definitionen för oktantal högre än hundra tror jag man kan hitta hos Air BP:s hemsida. Deras soppa tror jag heter Avgas 100LL eller Avgas 130. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Preem ska ha en eloge för att dom verkar ha tagit tag i min frågeställning. Dom har gjort analys på bränslet från aktuell lagringstank på macken och det visade inte på ngt avvikande.
Vad som däremot var intressant var att dom trodde det berodde på kondens i bilens tank, dom säger att dom som enda svenska bolag har etanol även i 98 oktan och sommarvädret skapar mer kondens som tydligen inte fullt ut löser dig i etanolen i bränslet. Jag vet inte om resonomanget stämmer, men tydligen var det kännt för dom att det kan bli så och tydligen har dom tidigare informerat om det. Positivt överraskad att ha fått ett snabbt svar! Sen löset det iofs inga "problem" _________________ Pär Hylander |
||
Lite OT men JET verkar ta bort 98 oktan till förmån för E85. Har sett flera tappar i Gbg området som börjar med detta. Senast fick jag tanka på OK/Q8 för att få 98. Är 98 på väg bort från marknaden eller är det bara JET som tar bort det
![]() _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
JET har ju en lågpris-image och jag har svårt att se hur en så smal prestandaprodukt som 98 oktan skulle rymmas i den image:n. Image!? Finns det inget svenskt ord? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Anledningen till att man gör så är för att 98'an står för minre än 8% av volymen medans Diesel bara ökar och ökar. 98'an har också fått stå tillbaka sen V-Power kom. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||
Jag är inte kemist eller bensinexpert men jag tror att det ligger en del i detta. För att få upp oktantalet måste man använda kolvätemolekyler som är mer svårantändliga (längre?). Detta innebär antagligen även att de brinner långsammare, eller möjligen att flamfronten färdas långsammare genom förbränningsrummet. Bränsle gjort speciellt för racingtvåtaktare har normalt en högre förbränningshastighet eftersom det har kortare tid på sig att brinna innan avgasporten öppnar. Det är därför mycket troligt att man kan få"lägre effekt med högre oktantal om man inte kan dra nytta av oktantalet genom högre kompression, högre laddtryck eller mer förtändning. Sedan går det säkert att blanda en bensin med högre oktantal som har minst lika snabb förbränning som 95 oktan så detta är nog ingen regel utan undantag. _________________ Tomas Lindbäck |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3756 besök totalt |