Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bensinens egenskaper vs leverantör
<<   1, 2
3756 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Motorns kompression bestämmer vilket oktantal man bör ha, men bensinens oktantal bestäms av knackningsgränsen för testmotorn och vad det motsvarar för blandningsförhållande mellan isooktan och n-heptan. Alltså andelen isooktan. Så egentligen kan man ju med den definitionen inte ha högre oktantal än 100, men man har hittat på nån annan definition för oktantal över 100 som skall motsvara stegen under.

Här finns lite mer: http://en.wikipedia.org/wiki/octane_rating

Definitionen för oktantal högre än hundra tror jag man kan hitta hos Air BP:s hemsida. Deras soppa tror jag heter Avgas 100LL eller Avgas 130.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Preem ska ha en eloge för att dom verkar ha tagit tag i min frågeställning. Dom har gjort analys på bränslet från aktuell lagringstank på macken och det visade inte på ngt avvikande.

Vad som däremot var intressant var att dom trodde det berodde på kondens i bilens tank, dom säger att dom som enda svenska bolag har etanol även i 98 oktan och sommarvädret skapar mer kondens som tydligen inte fullt ut löser dig i etanolen i bränslet. Jag vet inte om resonomanget stämmer, men tydligen var det kännt för dom att det kan bli så och tydligen har dom tidigare informerat om det.

Positivt överraskad att ha fått ett snabbt svar! Sen löset det iofs inga "problem"

_________________
Pär Hylander
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Lite OT men JET verkar ta bort 98 oktan till förmån för E85. Har sett flera tappar i Gbg området som börjar med detta. Senast fick jag tanka på OK/Q8 för att få 98. Är 98 på väg bort från marknaden eller är det bara JET som tar bort det

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Freddan72 skrev:
Lite OT men JET verkar ta bort 98 oktan till förmån för E85. Har sett flera tappar i Gbg området som börjar med detta. Senast fick jag tanka på OK/Q8 för att få 98. Är 98 på väg bort från marknaden eller är det bara JET som tar bort det

JET har ju en lågpris-image och jag har svårt att se hur en så smal prestandaprodukt som 98 oktan skulle rymmas i den image:n.

Image!? Finns det inget svenskt ord?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Freddan72 skrev:
Lite OT men JET verkar ta bort 98 oktan till förmån för E85. Har sett flera tappar i Gbg området som börjar med detta. Senast fick jag tanka på OK/Q8 för att få 98. Är 98 på väg bort från marknaden eller är det bara JET som tar bort det
Det hela började med att Shell Express tog bort 98'an till förmån för Diesel. Nu följer JET efter.

Anledningen till att man gör så är för att 98'an står för minre än 8% av volymen medans Diesel bara ökar och ökar. 98'an har också fått stå tillbaka sen V-Power kom.

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



AndersY skrev:
Flera kartingåkare säger att de får lägre effekt med V-power än med vanlig 95 och nån på nilsons kartingforum som bromsade en micro(/mini?) fick i stort sett samma effekt, utom på högre varvtal där 95 oktan var bättre.

Det förklarades visst med att förbränningshastigheten i regel är lägre med högre oktantal och har man inte tillräcklig högt komp kan det leda till mindre hk. Om det stämmer vet jag dock inte, men det låter ju inte otroligt. Syrehalten i soppan har också betydelse för effekten, men där tror jag att det finns en lagstadgad maxnivå.

Jag är inte kemist eller bensinexpert men jag tror att det ligger en del i detta. För att få upp oktantalet måste man använda kolvätemolekyler som är mer svårantändliga (längre?). Detta innebär antagligen även att de brinner långsammare, eller möjligen att flamfronten färdas långsammare genom förbränningsrummet. Bränsle gjort speciellt för racingtvåtaktare har normalt en högre förbränningshastighet eftersom det har kortare tid på sig att brinna innan avgasporten öppnar.
Det är därför mycket troligt att man kan få"lägre effekt med högre oktantal om man inte kan dra nytta av oktantalet genom högre kompression, högre laddtryck eller mer förtändning.
Sedan går det säkert att blanda en bensin med högre oktantal som har minst lika snabb förbränning som 95 oktan så detta är nog ingen regel utan undantag.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Allmänt banåkaforum
Bensinens egenskaper vs leverantör
<<   1, 2
3756 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande