Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1586 besök totalt |
En nybörjare som behöver hjälp med bilval
Hejsan. Jag tänkte höra med er ifall denna bil är något att ha? http://www.blocket.se/vi/9085013.htm Vad får du ut för "rakt fram" prestanda från en sådan bil? Är de rätt prylar på den bilen? Går den att leva med om man skall ut på "stan" en sväng? Jag bor i Norrbotten så användningsområdet blir Superstage och en eller två träffar på MittSverige banan. Skulle vara kul att få lite tips på bil av ni som verkligen kan. Jag har tidigare haft en Audi S4 4,2 som vardagsbil men sålde den då intresset efter att svänga ökade. Jag har sökt efter en Evo II/III dom senaste månaderna som skulle passa mig perfekt då den kan leverera så bra på is-banan åxå men ledsnat på att alla exemplar är så förbaskat slitna o skavankiga. _________________ Fredrik Larsson, Piteå Mitsubishi Lancer EVOlution 8 '04 Volvo V70 T5 '97 Sponsorer: http://www.advan.se/app , http://www.piteabilvardscenter.se |
||
Hej,
Det är absolut en bil att ha. Om du ska tävla i Roadsport C och inte använda bilen till vardags. Ska du åka fort rakt fram så är det bortkastade pengar. Ska du ha den till lite banträffar + att köra till glasskiosken med också så köp min istället, där har du t ex stereo och bekväm passagerarstol, och så är lite mer av inredningen kvar + att den är grön. Den går alltså definitivt att köra till vardags. Synd att jag plockade ur Webasto-motorvärmaren, den hade passat i Norrland, men den går att montera i igen... http://www.blocket.se/vi/8751311.htm ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Miata är omöjlig att göra fel med. Den går aldrig sönder o det finns miljoner tillbehör. Dock är det ingen rakt fram racer. Men i svängarna är det få som slår den.
|
||
Tackar för era svar, Jag har förstått att det inte är en raktfram racer men vad pratar vi egenterligen om för prestanda ~890kg bil med 138hk, 0-100? Har ni några förslag på andra bilar än Miatan? _________________ Fredrik Larsson, Piteå Mitsubishi Lancer EVOlution 8 '04 Volvo V70 T5 '97 Sponsorer: http://www.advan.se/app , http://www.piteabilvardscenter.se |
||
Enkelt sagt brukar man väl "runda" av till att 0-100 ~ vikt/effekt, alltså 6.5sek i detta fallet. Sen beror det ju på vad som är "vikten" om det är med/utan vätskor, mängd bensin, förare... Osv. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
0-100, ingen aning, det kör man ju bara en gång per race på första varvet.... Räkna med en ekipagevikt på 960-1000 kg eller så beroende på chaffis och bränslemängd, dividera med 138 hk så hamnar man ngnstans på 7-7,2 kg/hk. Jämför det med valfria bilar där du tar tjänstvikt/effekt så har du ett mått på accelerationsförmåga. Ex. vassare volvo, 1600 kg(?) / 300 hk = 5.3 kg/hk. Normal tjänstebilsvolvo, 1600/210= 7,6 kg/hk Nu är det ju inte aktuellt för dig kanske, men tro inte detta är en konkurrenskraftig roadsportC-bil, denna blir blir snarare en icke konkurrenskraftig roadsportB-bil pga att motorn är modifierad mer än tillåtet enligt reglementet för att räknas som icke modifierad tror jag. _________________ Pär Hylander |
||
Jag har kört en hel del på Mittsverigebanan och tror miatan kan vara ett bra val där. Jag har iofs inte sett så många miator på just den banan men det borde funka ypperligt. Mittsverigebanan är ju eg inte någon speciellt snabb bana (undantaget långrakan) där effekten betyder mycket...
ojj.. då borde min göra 0-100 på 4,9sek ![]() _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
Men vinnarbilarna i C på 90talet revs ju inte så ofta så hur modifierade de var vill nog ingen skriva under på... Nybörjarbil vill jag nog inte kalla det i vilket fall som helst, en färdigpreppad racebil är inte lättkörd på nåt vis (den kan bita tillbaka giftigt vid mindre misstag alt. maskera grundläggande misstag totalt när man laddar under gränsen). |
||
Denna bil är väldigt mycket räser och inte mycket gatbil.
Det är en av de mer kompromisslösa Miator jag sett i Sverige. Den är dokumenterat snabb så prylarna är nog OK. HT är en lättviktsavgjutning, hela fronten är glasfiber, osv osv. Det är också en ren räser vad gäller finish, dvs inte glassätarbil. Jag tror inte det blir en njutning att åka till korvmojen... Är det nåt jag är skeptisk till är det fronten, en tidigare ägare hade en del problem med motoröverhettning pga lite fel räknande på kylintaget fram. Det kan ju vara löst för det var några år sen jag såg den i aktion, dock ser man inte fronten på bilderna. Skall du tävla == klockrent Skall du åka sporadiskt == köp en lättmoddad Miata och njut av vägåkat. Det var som Per skrev lite dividerande huruvida den borde vara C eller B men det tror jag du kan skita i om du skall köra där. Det fanns och finns och kommer finnas många bilar/förarkombinationer som i gråzoner i Roadsports. Min Miata var ca 2 sek långsammare per varv på Kinnekulle, vann det mesta i slalomväg och användes som transport till vardags och semester - du kan läsa på min hemsida vad som var gjort på den. |
||
De' va' då h..vete va' alla va negativa. >
![]() Pruta ner den till 55.000; o' du har fått j..ligt mycke' kul för pengarna. ![]() Dessutom har jag sett; att just HSK-Miator e' extra snabba. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Jag tycker oxo den verkar kul. Är man själv och ev passagerare lite tåliga så är det ju en kool glasskioskrejser oxo!
Dock så lära man ju gå förlorande ur många amerikanska rivstartstävlingar, så är det viktigt så är det nog ändå fel bil... Attans vad det blev möjligt för miatafolket att se genom fingrarna med smygtrimning nu då ![]() ![]() *sen är iofs såna där mätningar mer eller mindre lotteri IMHo.... _________________ Pär Hylander |
||
Det finns inget som ger mer för pengarna än en färdig räser. Bara delarna kostar mer och arbetet kan man inte ta betalt för...
"Smygtrim" har jag iaf inget emot, så länge som man kan hävda att det är inom det tillåtna för reglementet (korrekt blueprintning är ju tillåtet, balansering inom orginalspecifikationer är tillåtet). Personligen tror jag att det stört omöjligt att få den effekten ur en 1,6a med omodifierad/utbytt dator eller ojusterad orginal AFM. Man behöver trots allt få in (och kunna hantera) mer luft än orginal för 19% mera effekt. |
||
Härligt att se att det blev en ordentlig diskussion!
Det yttrades många kloka ord i dom meddelanden som skrivits och det tackar jag för. Det är dags att sätta sig ned och fundera vilken väg jag vill gå. _________________ Fredrik Larsson, Piteå Mitsubishi Lancer EVOlution 8 '04 Volvo V70 T5 '97 Sponsorer: http://www.advan.se/app , http://www.piteabilvardscenter.se |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1586 besök totalt |