Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Streetsport -ny klass i Automobil Sports Car Cup
1, 2, 3, 4   >>
9146 besök totalt
SDM
Malmö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Streetsport -ny klass i Automobil Sports Car Cup

Vi som jobbar med Automobil Sports Car Cup (ASCC) fått en hel del förfrågningar från förare som vill köra med oss men har bilar som idag inte klassar in i någon av klasserna Modsport eller Roadsport (se lista över vad som idag defineras som sportvangn på www.spvm.se/reglemente.php). Det innebar vi förra året satte igång med att arbeta fram grunderna för en klass som skulle fånga upp intresset för att köra med "Street-trimmade" bilar. Tanken är att får en klass mer inriktad mot mer den typ av bilar som man idag ser på gatan och på "trackdays.

Arbetsnamnet för klassen är Streetsport.

Vi definierar klassen som en klass för vägregistrerade tvådörrars bilar enligt en lista (ännu så länge preliminär. maila: info@spvm.se ). I grunden har vi använt Roadsport reglementet men med tanken är att förenkal det ytterligare inom vissa områden som däck och chassi. Hästkraft per kilo gränserna är heller inte ännu definerade.

På ASCC finaltävlin på Anderstorp 16-17sep tänker vi kör en "försöks-heat" under SBF "prova bilsport" reglemente. Så därför undrar vi om det finns några som är intresserade av att komma till Anderstorp och testa? Vi behöver få ihop min 15 bilar för att det skall köras. Vill du köra med oss i Anderstorp hör av er till info@spvm.se eller mumm@algonet.se

Stefan Mumm ASCC/SPVM

_________________
Stefan
Mumm
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Skickade mail för någon dag sedan, men inget svar. Tankar kring tilltänkta bilar kan inte läggas ut här så länge?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Det här måste vara ett jättebra tillfälle att prova på att tävla, måste finnas massor med bilar på det här forumet som kan vara med.

_________________
Robert Gustafsson
Citera
SDM
Malmö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Streetsport billista

Här kommer den preliminära lista över bilar vi tänkt oss skulle passa in i Streetsport klassen enligt dom riktlinjer vi lagt upp 2-dörrars, sportig, performance och så vidare som jag beskrev. Fyll gärna på med bilar som har sportig/performance karaktär! och om ni vill ta bort någon så berätta varför (hur ni tänker).
Visst ja, snälla hacka inte på detaljer. Listan är som sagt preliminär så det är nog en hel trave fel. Men tillsammans så kan vi nog plocka fram en rimligt bra lista. Och tanken är att om någon kommer med en bil som inte finns på listan så tar upp den i ASCC/SPVM ledning och röstar om den (som vi gör med sportvagnarna idag).

Alfa-Romeo: alla tvådörrars
Audi: RS4, S3, Quattro...
BMW: alla tvådörrars (touring?)
Bristol: 603/S2
Chevrolet: Camaro...
Citroen:...?
Ford. Mustang, Cougar, Phrobe, Escort RS, Focus ST; SierraCosworth...
Honda: TypR, CRX, Prelude...
Jaguar: XJS...
Lancia: Beta Coupe
Maserati: Biturbo, 222, 228, Coupé...
Mazda: MX6, RX-8 (hur räkna smådörrana?)
Mercedes: CL, CLK...
MG: ZX...
Mitsubishi: Eclipse, 3000GT, Lancer Evolution, Starion...
Nissan: 350GT, 300ZX, 200NS, 180ZX, Skyline...
Opel: Tigra, Astra, Calibra, Manta, Monza...
Peugeot: 205 GTI, 206 GTI, 307 Coupé, 406 Coupé...
Pontiac: Firebird, TransAm...
Porsche: 928...
Reliant: Schimitar...
Renault: Megane Coupe, 5 turbo, Fuego...
SAAB: 900Aero, 9-3 Aero, 9000Aero, 9-5 Aero
Volvo: C70, 480, 780...
Suzuki:...
Toyota: Celica, Supra...
VW: Corrado, Golf GTI, Scirocco...

Så vad mer kan man tänka sig?

Stefan Mumm

_________________
Stefan
Mumm
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Spelar det någon roll hur man räknar dörrarna på RX-8:an, det finns ju andra 4-dörrarsbilar i listan? Jag tänker på t.ex. Audi RS4 och Mitsu Lancer Evo. Jag tycker dock inte att dessa bilar ska bort.

Sen finns det kanske vissa bilar som jag tycker lika gärna skulle kunna passa i roadsport (men som inte finns med i roadsport-listan) men det är väl en annan fråga.

Edit: Mazda MX-3 borde nog kunna vara med i listan.
Edit2: Subaru SVX och XT också.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20259



Joakim Winkler skrev:
Sen finns det kanske vissa bilar som jag tycker lika gärna skulle kunna passa i roadsport (men som inte finns med i roadsport-listan) men det är väl en annan fråga.
Porsche928 finns med som sportvagn, många 2dörrarsalfor också. Men att kunna köra i två klasser samma helg är ju inte fel.

Hur kommer det bli med turbovänligheten i reglemente/bedömning? Många av de listade bilarna har ju lättjusterad överladdning.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Niklas Falk skrev:
Joakim Winkler skrev:
Sen finns det kanske vissa bilar som jag tycker lika gärna skulle kunna passa i roadsport (men som inte finns med i roadsport-listan) men det är väl en annan fråga.
Porsche928 finns med som sportvagn, många 2dörrarsalfor också. Men att kunna köra i två klasser samma helg är ju inte fel.

Jag såg att RX-8:an också var med i den listan så där antar jag att tveksamheten med dörrarna gällde om den skulle hamna i den klassen eller denna, inte om den skulle hamna i denna eller utanför helt och hållet som jag först trodde.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Jag skulle kunna tänka mig att delta i en sån här klass. Kommer det att bli något av en budgetklass? Iden låter iaf utmärkt!

Jag tar för givet att Rx-7:an är godkänd(?).

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



RX-7:an är redan godkänd för roadsport, så det är bara att börja köra det.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Jättekul att detta ventileras thumbs up

Jag vet inte om jag är rätt ute men här är ett par förslag till:

Honda - Civic VT/VTi även Integra men den kanske passar bättre i Roadsport (med tanke på att CRX redan finns med där).

Citroen - Saxo

Ford - Capri, Escort Cosworth

Opel - Kadett GSi

Subaru - Impreza finns i 2-dörrarsutförande (tex 22B)

Seat - Ibiza Cupra (finns säkert fler 2-dörrars varianter)

Skoda - RS modeller (från gamla 130RS till Fabia)

Lancia - A112 Abarth

VW - Golf/Corrado G60, R32, VR6, Polo Gti/G60

Jag är lite nyfiken på "försöks heatet" ni tänkte köra på Anderstorp. Vad är det som krävs för att köra (licens, skyddsutrustning, vagnbok etc.)??

Nu har jag ingen bil att köra med (min Porsche 944 är redan klassad i Roadsport) mest allmänt nyfiken och ni kanske skulle lagt upp en separat tråd här med info för att eventuellt locka deltagare .

Jag håller tummarna för att det utvecklas till en bra klass thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ford Capri
Datsun 120Y Coupe (finns det några sådana kvar?)

_________________
Pär Hylander
Citera
SDM
Malmö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
TURBObegränsningar

Q:Hur kommer det bli med turbovänligheten i reglemente/bedömning? Många av de listade bilarna har ju lättjusterad överladdning.[/quote]

A:När det gäller turbotrimmning har vi diskuterat samma lösning som i LMP det vill säga insugsrestriktor i förhållande till motorvolym och vikt.
Vad sägs?

_________________
Stefan
Mumm
Citera
SDM
Malmö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
RX-7=vinnarbil

Zebb skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att delta i en sån här klass. Kommer det att bli något av en budgetklass? Iden låter iaf utmärkt!

Jag tar för givet att Rx-7:an är godkänd(?).


RX-7 är redan tillåten i Roadsport. Så välkommen och gasa bara.
PS. RX-7:an är som jag ser det en av de top 5 sportvagnarna när det gäller vinnar potentiall i Roadsport. Synd bara att ingen taget steget. DS.

_________________
Stefan
Mumm
Citera
SDM
Malmö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
928

Joakim Winkler skrev:
Niklas Falk skrev:
Joakim Winkler skrev:
Sen finns det kanske vissa bilar som jag tycker lika gärna skulle kunna passa i roadsport (men som inte finns med i roadsport-listan) men det är väl en annan fråga.
Porsche928 finns med som sportvagn, många 2dörrarsalfor också. Men att kunna köra i två klasser samma helg är ju inte fel.

Jag såg att RX-8:an också var med i den listan så där antar jag att tveksamheten med dörrarna gällde om den skulle hamna i den klassen eller denna, inte om den skulle hamna i denna eller utanför helt och hållet som jag först trodde.


Tanken var att flytta över 928 till Streetsport eftersom det inte körs några ASCC för närvarande.

_________________
Stefan
Mumm
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20259



Re: TURBObegränsningar

SDM skrev:
Q:Hur kommer det bli med turbovänligheten i reglemente/bedömning? Många av de listade bilarna har ju lättjusterad överladdning.

A:När det gäller turbotrimmning har vi diskuterat samma lösning som i LMP det vill säga insugsrestriktor i förhållande till motorvolym och vikt.
Vad sägs?
Låter som en bra idé. Det blir väl samma för RoadSport antar jag (eftersom det reglementet skall skrivas om för nästa år).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: TURBObegränsningar

Citat:
SDM skrev:
Q:Hur kommer det bli med turbovänligheten i reglemente/bedömning? Många av de listade bilarna har ju lättjusterad överladdning.


A:När det gäller turbotrimmning har vi diskuterat samma lösning som i LMP det vill säga insugsrestriktor i förhållande till motorvolym och vikt.
Vad sägs?
[/quote]

Jag tycker det är viktig att man ska kunna "trimma lagom" utan att det beräknas som "astrimmat" med påföljande hög minivikt. Att inte kunna göra så i roadsport i klassens största nackdel tycker jag, läge att förbättra för streetsport alltså. om restriktor är rätt ur det perspektivet vet jag inte.

Anledningen till att jag tycker det är viktigt är för att många bilar ska kunna bli konkurrenskraftiga avsett hur vagnen hamnar mellan klassgränserna pga sin vikt och motorkonfiguration orginal så att säga. Vidare är det oxo pga att en icke helt omodifierad motor ska kunna kunna användas och vara driftsäker, dvs reglementet ska inte "tvinga" till dyrbar "astrimning" med påföljande äventyrad driftsäkerhet för att ekipaget ska kunna vara konkurrenskraftigt. Roadsportreglementet kan se ut som det möjliggör "lagomtrimning" när man läser det, men i praktiken blir det knappast så menar jag.

Sen hur en sådan "lagomtrimmad" motoreffekt ska räknas ut eller mätas är däremot kanske en hård nöt att knäcka. (jag förespråkar ju fortfarande att accelerationsförmåga ska mätas, vilket är en omskrivning för vikt/effekt men det kan relativt enkelt mätas på banornas raksträckor)

_________________
Pär Hylander
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Peugeot: 106 Rallye får ju inte glömmas bort!

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
SDM
Malmö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Uppdaterad RoadSport lista

Alfa-Romeo: alla tvådörrars
Audi: RS4, S3, Quattro...
BMW: alla tvådörrars (touring?)
Bristol: 603/S2
Chevrolet: Camaro...
Citroen: Saxo...
Ford. Mustang, Cougar, Phrobe, Escort RS/Cosworth, Focus ST, SierraCosworth, Capri...
Honda: TypR, CRX, Prelude, Civic VT/VTI...
Jaguar: XJS...
Lancia: Beta Coupe, A112 Abarth...,
Maserati: Biturbo, 222, 228, Coupé...
Mazda: MX3, MX6, RX-8 (hur räkna smådörrana?)
Mercedes: CL, CLK...
MG: ZX...
Mitsubishi: Eclipse, 3000GT, Lancer Evolution, Starion...
Nissan: 350GT, 300ZX, 200NS, 180ZX, Skyline...
Opel: Tigra, Astra, Calibra, Manta, Monza, Kadett GSI...
Peugeot: 205 GTI, 206 GTI, 307 Coupé, 406 Coupé...
Pontiac: Firebird, TransAm...
Porsche: 928...
Reliant: Schimitar...
Reanult: Megane Coupe, 5 turbo, Fuego...
Seat: Ibiza Cupra (2-dörrar)...
Subaru: SVX, XT, Impreza 22B...
Skoda: RS (2-dörrar)...
SAAB: 900Aero, 9-3 Aero, 9000Aero, 9-5 Aero
Volvo: C70, 480, 780...
Suzuki:...
Toyota: Celica, Supra...
VW: Corrado, Golf GTI, Scirocco,G60, R32, VR6, Polo Gti/G60...

_________________
Stefan
Mumm
Citera
SDM
Malmö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 13


Trådstartare
Re: TURBObegränsningar

Pär Hylander skrev:
Citat:
SDM skrev:
Q:Hur kommer det bli med turbovänligheten i reglemente/bedömning? Många av de listade bilarna har ju lättjusterad överladdning.


A:När det gäller turbotrimmning har vi diskuterat samma lösning som i LMP det vill säga insugsrestriktor i förhållande till motorvolym och vikt.
Vad sägs?


Jag tycker det är viktig att man ska kunna "trimma lagom" utan att det beräknas som "astrimmat" med påföljande hög minivikt. Att inte kunna göra så i roadsport i klassens största nackdel tycker jag, läge att förbättra för streetsport alltså. om restriktor är rätt ur det perspektivet vet jag inte.

Anledningen till att jag tycker det är viktigt är för att många bilar ska kunna bli konkurrenskraftiga avsett hur vagnen hamnar mellan klassgränserna pga sin vikt och motorkonfiguration orginal så att säga. Vidare är det oxo pga att en icke helt omodifierad motor ska kunna kunna användas och vara driftsäker, dvs reglementet ska inte "tvinga" till dyrbar "astrimning" med påföljande äventyrad driftsäkerhet för att ekipaget ska kunna vara konkurrenskraftigt. Roadsportreglementet kan se ut som det möjliggör "lagomtrimning" när man läser det, men i praktiken blir det knappast så menar jag.

Sen hur en sådan "lagomtrimmad" motoreffekt ska räknas ut eller mätas är däremot kanske en hård nöt att knäcka. (jag förespråkar ju fortfarande att accelerationsförmåga ska mätas, vilket är en omskrivning för vikt/effekt men det kan relativt enkelt mätas på banornas raksträckor)[/quote]

Lagomtrimmning handlar om var vi skall sätta "taket" de vill säga många kilo per hk som tllåts i StreetSport.
Sen vet jag att det gäller hur man kommer fram till det beräknade antalet hk:s.

_________________
Stefan
Mumm
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864



Är det här en serie där man får ha lättade bilar med bur och annan tillhörande säkerhetsutrustning som tidigare inte har platsat in i SPVM's reglementer eller är det tänkt för vanliga gatbilar med passagerarstolar och full utrustning?

Min förhoppning var att klassen skulle bli enligt det förstnämnda.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Re: RX-7=vinnarbil

SDM skrev:
Zebb skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att delta i en sån här klass. Kommer det att bli något av en budgetklass? Iden låter iaf utmärkt!

Jag tar för givet att Rx-7:an är godkänd(?).


RX-7 är redan tillåten i Roadsport. Så välkommen och gasa bara.
PS. RX-7:an är som jag ser det en av de top 5 sportvagnarna när det gäller vinnar potentiall i Roadsport. Synd bara att ingen taget steget. DS.


Pengar. Som vanligt är det pengarna det hänger på. Skulle man inte kunna få köra med en original 7:a i denna klassen också, eller blir det för mkt?

Edit: Kan inte reglerna för Roadsport, ska läsa på NU

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Allmänt banåkaforum
Streetsport -ny klass i Automobil Sports Car Cup
1, 2, 3, 4   >>
9146 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande