Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9146 besök totalt |
Re: RX-7=vinnarbil
Det har gått många RX-7 SA/FB i Roadsport, både orginal och trimmade. FD har i alla fall inte jag hört om i Roadpsort tidigare. En sån får bli otrimmad i så fall. Annars hamnar beräknad effekt för en wankel med turbo på 500 hk eller så och då måste bilen väga minst 1500 kg. Mazda RX-8 är med i listan över godkända bilar för Roadsport så "smådörrarna" är uppenbarligen inget problem.... Eller hur tänker ni? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Med risk för att låta neggo så har jag funderat lite.
Vill stryka under att jag tycker detta initiativ är MYCKET kul och bra, så ingen tror ngt annat. I nästan all sprintracing i landet, under STCC-paketet, ser man serier som knappt har 10 bilar på startlinjen. Våra märkesknutna klubbserier är ett possitivt undantag från detta. Behöver vi då ytterligare en serie för sprintåkare? Roadsport verkar tappa delatager dom oxå och vagnparken ser inte direkt purung ut... Varför då inte bara göra det enklaste och tillåta de sk. "Streetsport-bilarna" inom Roadsport och med detta ha en klass med 20-25 bilar istället för 2 med 10 i varje. Blir det 2 klasser med få delatager i varje så lär dom iaf köras samtidigt så problemet ligger inte i ngn form av prestandaskillnad...om man inte tänker strypa/släppa fritt SS radikalt med väldigt annorlunda regler mot RS. En ytterligare fråga, som Fuling pointerade, är om en Saab med 4/5 dörrar är mer sportig än en BMW M3 med lika många dörrar bara för att Saaben heter Aero... Mao, låt enkelheten råda och var glada för alla bilar som vill åka, listor på "OK" bilar kommer bara ställa till problem och framstå för den oinvigde inom racing (som jag tror ni vill lock) som besvärligt. Sammanfattning: Gör en klass av SS och RS. Skippa listan på bilar och låt de som vill åka åka. Med tanke på det jag inledde med så är behovet för en sprintklass med rimligt trimmad, märkesobundna karossbilar riktigt stort. Potentialen är enorm och ni har ett guldläge att lyckas om ni inte krångla till det för mkt. |
||||||
Med tanke på att RoadSport körs med ABC i samma heat så är inte prestandaskillnaden nåt större hinder för att få lämpligt antal bilar på griden.
Det är nog enklast att starta StreetSport som ett eget reglemente till att börja med (att skriva om RoadSport radikalt hade nog genererat mycket friktion). Om det om några år visar sig lämpligt att jämka ihop reglementena till ett (tex genom att man blandat Road/Street i samma heat med gott resultat) så go for it. Men ett nytt reglemente möjliggör nyare annorlunda beräkningsmetoder för vikt/effekt... Om det görs bra så kanske StreetSport blir större än RoadSport om några år. Amatörbyggen (Gatreggad rörramsbil med siluett av StreetSportbil)? ombyggda fordon (Gatreggat byte av drivlina+bromsar)? Hel/halvbur, GT eller andra dimensioner? Överladdningskonverterade motorer (ej besiktningsbara)? Andra modifierade motorer (ej besiktningsbara)? |
||||||
Min idee byggde underförstått på att köra på med samma regler som Roadsport fast tillåta fler biltyper. om detta sen är genomförbart eller bar vet jag inte. Nga radikala omskrivningar skulle ju inte vara nödvändiga heller, men kanske små justeringar. Fast grundarna till ideen kanske har andra visioner om vad Streetsport verkligen ska bil? Vore kul om ngn av er med insikt kunde speca upp lite av en normbil, bara lite löst, då är det enklare att ha en åsikt och komma med förslag. |
||||||
För att gissa skulle jag tagit Roadsportreglementet, anta halvbur och sedan fundera fram några bilar med samma vikt/effekt (7,0, 5,2 och 3,2 kg/hk) med regbevisets effektuppgift (moddad motor är för jobbigt att räkna på). En 1000kg 318is kanske ![]() Honda Civic på under 1000kg Det är nog bara att gå igenom våra banåkarbilar så finns det nog massor av förslag. om vikt/effekt kommer att vara samma som för Roadsport vet jag naturligtvis inte. Kanske ska Streetsport straffas lite (Så inte vi i sportvagnar bli ifrånkörda om det blir blandade heat) ![]() ![]() |
||||||
Men vill du ändra reglementet eller inte? Nu skriver du ju motsatta saker i två på varandra följande inlägg.
![]() Så man skulle bara tillåta bilar som "hamnar rätt" om man räknar på dom med reglementet? Det låter ju helt absurt, funkar det ens på de bilarna som är med idag? Vad har jag missat? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Japp, det verkar vara en evig röra om regeltolkningar... För mkt styrning, som inte ligger i fas med tiden, kan ibland ha motsatt effekt...
Ja det är nog bäst... ![]() ![]() |
||||||
Personligen skulle jag gärna se ett tydligare Roadsportreglemente men det är nog vettigare att satsa på att få Streetsport till ett fräsh, vaken, hipp tävlingsform istället (en framkomligare väg som genererar fler bilar på griden per satsad arbetstimma än att fila på Roadsport). Eller var det nån annan motsägelse du tänkte på? |
||||||
Som jag ser det så får du lätta bilen eftersom det hela i grunden bygger på kilo/hk. En viss nivå av säkerhet typ störtbåge kommer att krävas (enl SBF:s regler) för att köra i klassen. En av de viktiga grunderna för StreetSport klasse n är att bilen skall tävlas i det skick som den besiktigas av bilprovningen. Det innebär du göra vad du vill åt inredning. Byta passagerarstolen till en lättare och sånt (antar att det är vad du menar med "full utrustning")så länge Bilprovningen tillåter det. Vad vi tittar på när det gäller reglerna är hur mycket det skall vara tillåtet att modifiera hjulupphängningarna. Vi vill gärna hålla reglerna enkla och ändå väldigt tydliga. Av erfarenhet vet vi att det är viktigt att anpassa reglerna för dom som är längst bak i fältet. _________________ Stefan Mumm |
||||||
Billista för StreetSport
"Free for all" är en intressant tanke. Men hur man är "skruvar" ihop ett reglemente så kommer vissa bilar inte att passa in. När man definerar en klass med hjälp av HK/Kg så behöver man också kompletera det med en maxvikt för att hålla skillnaderna i acc och kurvhastighet inom ett rimligt "spektrum" så att säga. Så hur man än gör så kommer vissa bilar att hamna utanför. Dessutom ser vi StreetSport som en klass för bilar som från början kan uppfattas som "sportiga" och som passar in en "Sportvagnsserie". _________________ Stefan Mumm |
||||||
Grejen är att nuförtiden är sportbil inte lika med 2 dörrar längre.
Ni har ju själva lagt med Lancer Evo, men det finns ju en mängd andra 4-dörrars bilar som uppfattas som sportiga, även lite äldre modeller. Som tex mb 190 16v, som chassimässigt slår de flesta sk Gti bilar lrliknande. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||
Sant! Man kan hitta fler sånna underligheter som att ingen Volvo med 4 dörrar får vara med, men 4 dörrrars Saab är ok...även om det finns sånna med 2 dörrar oxå. Ska inte tjata om det då det lätt kan tas för att vara gnälligt, men detta ser jag som källa till problem då det kommer, rätt eller ej, tjatas om favorisering av vissa märken osv tillslut. Sen är jag fullt med på att ngn form av tak på vikt osv är ett måste och att alla inte kommer kunna få åka med. Men säg då att målgruppen är "Sportiga Touringcars" istället för att räkna antalet instegshål. Tillfredställa all kommer man aldrig kunna, men att "snipa av" acceptansen "mitt i" en grupp bilåkare med väldigt liknande inriktning kan komma att skapa problem. Hoppas nu alla inblandade kan ha riiiiktigt högt i tak i denna tråd och att vi kan föra fram bra och dåliga ideer så det tillslut skapas ngt flertalet kan uppskatta. ![]() |
||||||
Är det verkligen det? Många kallar alla möjliga slags bilar för sportbilar nuförtiden. Är en VW transporter med kjolpaket och VR6-motor en sportbil? ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
Kan hålla med om att många vill kalla sina produkter sport lite väl vidlyftigt nu förtiden...men exemplet du gav känns lite fånigt då det bara skapar mer osämja än tillför ngt till debatten. Jag hoppas vi kan hålla oss till sakliga argument och sunt förnuft. och jo, jag tycker nog allt en Lancer Evo IXVYIX passerar som sportig trots 4 dörrar. Men jag är kanske i minoritet... ![]() ![]() |
||||||
Det var mer ett exempel på att det kan vara svårt att dra en gräns. Vilka får vara med om du får bestämma? sedaner med sportiga ambitioner? Kombis? Familjebussar? Lancer Evo är säkert sportig men inte en sportbil enligt mig iaf. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
Ja, att dra en gräns är svårt, men som jag sa innan, sätt gränsen vid sk. Touringcars så är detta löst.
Max si och så lång osv. Då faller snart extremerna bort och man har då kvar, vad jag tror, är det initiativtagarna vill ha kvar. Nu kommer ngn fråga sig "Vad är en touringcar då?" ![]() ![]() Så det är väl min syn på det hela. Tillåt "vanliga standardbilar lik dom i listan, men stirrar inte er blinda på antalet dörrar." Att utesluta kombis och vanar är inget ovanligt som extra tillägg i flertalet reglementen man läst. Sen var det väl inte sportbilar som söktes (Dom åker väl Roadsport?), det var väl just "sportiga standardbilar"? |
||||||
Jag trodde disskussionen handlade om vad som var sportbil och inte och huruvida de skulle åka ihop med Roadsport. Jag tycker nog som dig annars att fyrdörrars sedaner ska få vara med i Streetsport så man kan få M3:or mot 190:is och evos mm ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9146 besök totalt |