Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 39023 besök totalt |
Så har man varit på Kinnekulle en hälg med massar av BMW-åka. Kul att köra med Linus och alla dom andra, inte minst "Ringen-taxi" med Elanders grymma E-46, Johan och Arne.
![]() Själv var jag en liten sväng ute i gruset på lördagen, ingen skada dock ![]() Bilen gick bra på söndagen när jag strammade upp dämparne till nästan max oc sänkte luft-trycket med en halv kilo. ![]() Problem dock, sannolikt med huvudbromscylinder som är svampig för att seja det försiktig. Bytte bromsbomben för träffet, men det hjalp inte. NÅGON SOM HAR EN BRA CYLINDER LIGGANDES??? ![]() Annars lite småproblem med bränslepumpen dår det i blant visar 3 volt på säkringen. Någon goda ideér? Funkar med tjuvström direkt från batteriet och releén är i ordning.. Motorn ger sannolikt inte fullt, då den går lika med Linus som har mätt 225 hk på bakhjulen. Den dra också 1.2 på milen på transportstäckor i 130 km/t, så något måste vara fel. Ideér? Annars så fick man en en fin uppmuntran i form av pokal som " Träffets grymmaste BMW". Det blev jag mycket glad för efter lite för mycket problem en tid. ![]() Jan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Är du säker på att reläet är ok? Jag hade ju ett liknande problem (väldigt lika) på min innan Gelleråsen, och det var ju faktiskt bränslepumpsreläet som var trasigt visade det sig senare. Så mitt tips innan du börjar tokmeka med något annat, byt relä! Kom o tänka på att du har ju bara en bränslepump på din, jag har två, är du säker på att S38:an får tillräckligt med soppa? Bara en tanke... Sedan har jag faktiskt inte 225hk på bakhjulen, det ska vara 226... ![]() Hoppas allting löser sig, och ett STORT grattis till pokalen ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||
Hej Linus,
Var inom Micke söndags kväll när den inte ville starta. Vi försökte med hans releér, men det gjorde ingen skillnad. Det kom 12 volt fram till releét, men vid returen till säkringsdosan var det bara 3 kvar, så jag undrar på om det inte kan vara något brudd däremellan. Kontakten på dosan var liite lös, men tror inte det skulla vara nog.. Ber om ursäkt, 226hk ska det vara ![]() _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Jag har en huvudbromscylinder liggandes men den är nog i lika stort behov av renovering som din. Kolla på skrotarna, finns säker någon fräsch liggandes där.
Kolla upp bränsletrycket med, kan ju vara som Linus säger, att den får för lite soppa. Det i sin tur kan ju vara skadligt då soppan ju även kyler en del. _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
Ja, det är nog något i det ni sejer. När jag skulle starta i dag, ville den inte gå, even med en sladd direkt från batteriet till bränslepumpen. Laddade batteriet en stund, och den gick med det samma. Undrar på om det evt. kan vara något med strömspenningen til spridarna? När vi ga den ekstra ström med starthjälp på Kinnekulle, dro den jo också i gång
![]() _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Hej Adam!
Jag satte lamdan där rören kom i hop före den framre ljuddämparen. Det riktiga, som jag har förstått i efterhand, är dock att laga ett rör i mellan dom två rören, like efter att dom seks har gått i hop till två, om du förstår. ![]() Att sätta bara på den ena vill nog funke, men är inte optimalt.. Och det vill man jo ha. Skicka gärna ett PM och berätta lite mer. _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Hej Jan!
Kul å se att det rullar på för dig med bilen, vad blir nästa steg nu...? Man får väl pula ner nåt "riktigt" i Dekan och komma och ge dig en match nån gång...! Hörs å ses! Mvh Micke Brinck , för dagen vilande räjsåkare... _________________ Mikael Brinck |
||
Men du har väl kopplat strömmen till pumpen på den grön/lila kabeln i kontakten?
Har du ordentlig jord då? |
||
Hej Micke! Tror nog du kan ge mig en match när som helst.. ![]() ![]() _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Hej oliver! Tack för det, du vet, 3 tumms Apple.. Tänkte gå att prata med är, men vi var ute och fulgte "Stockholm open" (streetrace med dragsters/funycars och andra värstingbilar, jättehäftigt!!), så vi skulle bara proviantera lite snabbt. Vore kanskje kul att ha en E28 träff vid en mack eller likanande i Stockholm en kväll? Kunde väl lägge ut en tråd på E28 forumet om det i så fall? Både Micke och jag kan nå på förstkommande onsdag vid 19-tiden.. ![]() om andra kan så vore väl Mc Donalds vid Klintberg & Way / McDonald'sKungens Kurvaleden 1, ett lämpligt ställe? Så E28 ägare, svara här eller med PM, så kan vi spika något. ![]() _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Man lär sig stadigt något när man har lita udda greior.
![]() Här i väckan var jag en sväng hos JWR / Jürgen Weise för att kolla lite på motorn. Den karln har lite mer koll än dom flesta, låt det vara sagt. Vi började med att köra BMW's testprogram via Motronicpluggen. Det visade sig at allt var normalt utan Lamdan, som var ute för det mesta. I tillegg hade jag fått info av diversa när motorn blev motorn blev monterad, att det räckte med den stora styrboxen, då den lilla var till cruise control etc. Fel! ![]() Det visar sig att den styr öppningen av spjället inuti plenumet. Luften ska gå den långa vägen under ca. 4000 varv, och den korta vägen över 4000. Styrs med en liten electro-ventil på plenumet. När jag först var där, så började vi prata lite om chip. ![]() ![]() Effekten, om allt annat funkar, ska då gå till 340 hk med standard luftburk och avgas.. Ringde till Börje, som har massor av M5 delar, och några timmar senare satt det ny styrbox och lambda på bilen. Det funkade ![]() Annars så hade Jürgen också en enkel och sannolik rätt förklaring till att bilen inte vill starta efter att ha stannat motorn bara en kort tid. Spridarna är lite gamla, det droppar efter stopp då trykket står på en stund, motorn får för rik blanding och vill inte starta med gasen tilbaks. Har nå testat med att starta med gasen i båtten direkt, i stället. Det funkar. Den går i gång med ett vrål, men den startar i alla fall ![]() Till någras besvikelse har jag kapat en decimeter av splittern, då den var lite väl besvärlig att åka med, samt att jag ville börja med hellre för lång än för kort längde. Har också köpt huvudbromcylinder på skroten som går på när jag hinner.. Nok för nå, vi hörs. Diverse bilder kommer om en dryg väcka. _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Hej igen, Har tänkt lite på ditt problem.. Det värkar mest som att den får för lite bränsle. Om den gick ok med gamla motorn och du inte har rörd pumpen eller tanken sedan dess, så ligger jo problemet från där du kopplade på gamla slangen och framåt. Va med att kolla lite på själva fästet mot spridarbryggan. Min koppling var trång där, och det kan jo tänkas att den har kommit i knip när du skruvade fast den. Annars maila Jürgen Weise. Tror hans hemsida var www.jwr.se. Finns också många andra här på siten som har mycket bra koll. Krille f. eks. _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Jag tror också på blänslet. Jag kan ha gjort nått fel när ja mätte trycket. Tog även löst förpumpen i förra veckan. Den var helt död, plus att kontakterna ovanpå var helt bort ärjade. Ny (begagnad) pump är beställd. Hoppas man får den till veckan, och att de blir någon skillnad. Fast de kan ju vart nått annat fel också, man ska inte hoppas för mycket =)
_________________ Per Bergström |
||
Motorn ska jo levara 220 hk+ utan problem med bara den vanliga pumpen, så förpumpen är nog bara del av det hela. Om du koplar en sladd direkt från batteriet til säkringsboksen, bränslereleet, ska du höra att soppan circulerar genom spridarbryggan och tilbaks, med motorn avstängd. Testa och rapportera! _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Nu är förpumpen bytt, men de blev ingen skillnad. Provade ävan kabel direkt från batteriet. *suck* men men, ska kolla lite på vevaxelgivaren också. Du har ingen aning vad de ska vara för värden? De är tre stift.
_________________ Per Bergström |
||
Hur går det med banhajjen?
Tänkte kolla med dig ang spaxdämparna. Är dem som coilovers bak? Dvs går det att justera i höjd? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 39023 besök totalt |