Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Orimliga startavgifter?
1772 besök totalt
Fredric G
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Orimliga startavgifter?

Tänkte åka sista tävlingen på anderstorp, men nu är jag tveksam. Det kommer med träning och transponderhyra kosta nära 5000:-!
Någon tjänar uppenbarligen en massa pengar på oss entusiaster som betalar ur egen ficka. Hur kommer det sig att det kostar 500:- att "hyra" transponder vid vissa tävlingar och vid vissa är det gratis.
Är det bara jag som tycker det börjar närma sig gränsen för vad det är värt att tävla?

Här sen Nov 2002

Re: orimliga startavgifter?

Fredric G skrev:
Tänkte åka sista tävlingen på anderstorp, men nu är jag tveksam. Det kommer med träning och transponderhyra kosta nära 5000:-!
Någon tjänar uppenbarligen en massa pengar på oss entusiaster som betalar ur egen ficka. Hur kommer det sig att det kostar 500:- att "hyra" transponder vid vissa tävlingar och vid vissa är det gratis.
Är det bara jag som tycker det börjar närma sig gränsen för vad det är värt att tävla?

Kan svara här likväl som jag gjort det på Modsport forumet.....

Startavgiften är 2.750:- inkl EL och inget annat....... Och det är en "standidariserad" avgift som andra arrangörer tar och dom andra sprintklasserna hos oss betalar...... varken dyrare eller billigare åt något håll... sen att ni väljer att åka 2 tidsträningar och 1 race istället för 1 tidsträning och 2 race som alla andra är ju SPVM's eget val. Tiden det tar att arrangera är ju exakt samma och det är exakt samma antal funktionärer i drift.

Sen har SLC en dyrare träning än andra sprint-arrangörer och det beror på att SLC gör träningsdagen FRÄMST för våra Endurance-åkare, ni i Modsport är inbjudna att vara med endast om ni vill och tycker det är värt att lägga 1.500:- för en DAG med testkörning (3.5h effektiv körtid) dvs Inget som ni varken måste eller är ens tänkta att ALLA ska vara med på.

Innan året så hade vi möte i RaceSam föreningen och med SPVM, då bestämdes det från SPVM's håll att det skulle göras obligatoriskt med personliga transpondrar i SPVM och därigenom så kom alla arrangörer fram till att man skulle ta 500:-- i hyra för att göra det värt något att skaffa en egen transponder..... Och anledningen till att alla tidtagare vill promota egna transpondrar är främst att det är en oerhörd förenkling personellt (och funktionärer är svårare och svårare att få tag på) och att många börjar få slitna och gamla utlånings-transpondrar.

dvs avgiften är 2.750 inkl El och inget annat...... träningen är inte menad för er utan ni är bara medbjudna om ni accepterar våra villkor för den och transponderhyran är det faktiskt SPVM som bestämt från början, så diskutera det med dom isåfall om ni nu inte har skaffat en transponder även fast serien bestämt att alla skulle göra det.

För övrigt kan jag nämna att för 500:- extra så får ni åka SLC GT eller SLC Modifierad som har 2 st race efter era race och då får ni ytterligare 1 tidsträning och 2 race mycket billigt.

Allmänt banåkaforum
Orimliga startavgifter?
1772 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande