| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bygga i glasfiber... Lite frågor..
|
4 besök senaste veckan (6178 totalt) |
|
Bygga i glasfiber... Lite frågor..
Till lite större prylar som huvar, bakluckor etc, hur många lager 300 grams glasfiber behöver man lägga? Tänkte använda "ickeorienterad" glasfibermatta. Funderade på att göra nån form av sandwich-konstruktion för att få lite bättre styvhet. Skumplast av nåt slag verkar billigt och enkelt att jobba med, men måste det vara nån speciell sort för att tåla polyestern, eller kan man ta ett gammalt liggunderlag?
Formen skall som bekant vaxas, men vad använder man för typ av vax egentligen? Glasfiber för Dummies...
_________________ Rikard Ahlin |
||
|
Re: Bygga i glasfiber... Lite frågor..
Ta och skicka ett PM till Pär Hylander. Han jobbar på företaget som har det rätta kärnmaterialet för dig, divinycell heter det. Går bra att bearbeta om du vill ha krökt yta. Liggunderlag avråder jag å det starkaste från att använda!
Använd gärna vinylester istället för polyester, då polyestern har ganska stor krympning. Det är inte svårare att använda en vävd matta än en huggen,men den vävda ger bättre styvhet. Visst är formbarheten sämre, men ska du gära en enkelkrökt yta eller svagt dubbelkrökt är det lugnt. Ska du göra en huv med skarpa veck så är en huggen matta att föredra för formbarhetensskull. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
|
Divinycell i all ära, men är inte det dyrt? Tanken var att köpa 9 kvm matta på biltema för 229 spänn och testa lite för att lära sig handskas med glasfiber överhuvudtaget. Blir det skit av allting så kvittar det då, kalla det läropengar...
_________________ Rikard Ahlin |
||
Det finns ett Kalle Anka material som heter Inotan. Du kan ju använda det till att testa dig fram på. Det finns mycket info på nätet om att bygga sandwichpaneler. Använd sunt förnuft när du sållar bland tipsen på nätet. Jag föredrar att använda peelply, vadd, påse och vacuum för att få bort överflödig matris. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
|
Jag brukar lägga 2-3 lager.....och 2 extra på utsatta ställen.
och du kan använde elrör av plast, till färstyvningar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Då blir det test med 2 lager i "ytterskalet" så kan man förstärka med nån skumhistoria och ett lager på insidan där man tycker det behövs.
Vinylrör är ju en kanonide!! Var köper man då Inotan och vad är det för typ av material? Vad vaxar man formen med för vax? _________________ Rikard Ahlin |
||
|
Åk till en båtbyggare eller plasindusti och köp plast om du hittar någon, för då kan du köpa släppmedel samtidigt. Släppmedel ger lite sämre yta....men det spelar ingen roll.....och sedan måste du ha gelcoat.
Grejorna måste även finnas på Färgaffären _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
"Maz" har skrivit ett ganska långt och bra inlägg om detta, sök i forumet!
I övrigt håller jag med Håkan, Lägg ca tre lager 300 g matta. Runt kanterna kan du lägga ytterligare något lager. Aluminiumrollern är ett extremt bra verktyg men man ska inte trycka för hårt bara, då kan man knäcka fibrerna. För att få laminatet fritt från luft är den dock outstanding. Min motorhuv består av två lager 300 g matta. På detta ligger 10 mm polyurethanskum och ovanpå skummet ytterligare ett lager 300 gram matta. Resultatet blev mycket styvt men ändå lätt. För att forma skummet efter huvformen (den är svagt böjd) lade jag sandsäckar ovanpå skummet. När polystern härdat var det bara att ta bort säckarna och lägga det sista lagret ovanpå skummet. Tänk på att du inte kan använda vanlig "frigolit" ihop med polyester. Däremot fungerar det bra ihop med epoxi. Använder du polyester måste du ha t ex divinylcell eller polyurehtanskum istället. En fördel med att använda släppmedel (PVA) istället för vax är väl att det går att tvätta bort med vanligt vatten. Vaxet är svårare att få bort om/när man ska lacka. Min erfarenhet av Biltemas polyester är att den fungerar bra. Däremot är jag inte lika nöjd med deras gelcoat. Mattan är ok men det kan vara skarvar mitt i en rulle vilket gör att bitarna kanske inte räcker till som man tänkt sig. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
om man nu ska göra en avgjutning på en dörr tex så vill man ju ha med sidodelarna så att säga där låskista samt gångjärn sitter på vardera sida hur gör man det på smidigaste sätt? Funderade på att göra 2 formar. Dra en markering i mitten på dörren i detta fallet. Börja från höger och plasta in sidan samt halva dörren låta härda. Försöka få bort och sedan göra andra halvan. Sen får man väll försök fixera de där när man ska gjuta i formen sen så det är stabilt när det är ihopsatt men samtidigt går att få isär på ett vettigt sätt.
Vad tror folket? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
Byggplast, http://www.byggplast-batprylar.se/ , har allt du behöver. Boncell är lättare att forma än Divinycell samt något lättare. Vävd matta är starkare än huggen. Polyester krymper 2 %. Epoxi är stabilt dock canserogent. Glöm inte släppvinklar när du gör formen. Stötta med spant/ o stringers innan du frilägger för att behålla formen.
Används släppmedel och lägg tunn 22 grams ytmatta närmast formen för att skydda väven. Det är viktigt att få ut luften. Glöm inte härdare. Räkna med temperaturen vid dosering. Rengör med aceton. Enkla engångshanskar är bäst. Mask med lösningmedelsfilter är inte fel. _________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||
|
Re:
Ställ en plåt eller motsvarande på högkant där du vill ha skarven, släppbehandla den på samma sätt som dörren. Gjut ena halvan av formen (på ena sidan av den plåten alltså) så får du en rejäl fläns på formens kant mot plåten, ta bort plåtbiten, släppbehandla kanten av formen där plåten satt, gjut upp andra halvan av formen och gör en likadan kant mot den andra formhalvans kant. Borra bulthål mellan kanterna och tadaaa: en tvådelad form som är enkel att sätta ihop med åtminstone millimeterprecision! _________________ Ulf Gunnarsson |
||
|
Hej,
om inte Biltemas grejor duger har säkert de här: http://www.seasea.se/ nåt du kan använda. Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||
|
Det bästa tipset jag kan ge från lite experimenterande med motorhuvar och formelbilsdetaljer är att köpa vävd matta. Det är SJUKT mycket trevligare att jobba med, resultatet blir fasen så mycket snyggare och kräver mindre efterarbete. Du slipper dessutom en stor del av fiberflisor som sitter kvar i händerna ett par dagar efter du jobbat med det.
Se till att använda ordentlig skyddsutrustning också (mask, handskar osv). _________________ Pontus Fyhr |
||
|
Re:
Jag skulle ha gjort två formar. En med bara yttersidan och en med hela insidan även kanten runt om som är yttersidans baksida. Sedan limmar man ihop dom två delarna när dom är klara. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Bygga i glasfiber... Lite frågor..
|
4 besök senaste veckan (6178 totalt) |

