Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ascona på bana
1195 besök totalt
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Ascona på bana

Jag funderar på att införskaffa mig en Ascona B och göra den till
en banbil, finns det inga sedan tidigare? finns det någon som har
erfarenhet av Ascona på bana?

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Finns massor med snabba Asconor av A och B model, samt Kadetter och Mantor i SSK, Kamasa Tools Cup. Kolla där så finner du.

Kolla även en gammal vinnarbil från Kamasa, en Manta A, som går i ERF just nu.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Re: Ascona på bana

Niklas L skrev:
Jag funderar på att införskaffa mig en Ascona B och göra den till
en banbil, finns det inga sedan tidigare? finns det någon som har
erfarenhet av Ascona på bana?


Har ingen erfarenhet av bankörning med Asconan, men vid buskörning understyr den om man sattsar in i kurvorna och om man sattsar ut ur kurvorna så överstyr den. Vet inte hur jag ska beskriva det. Om det är torrt på vägen så understyr den oftast, när det är blött så går det brett. Fick värsta tjuvsläppet i en rondell senast idag. Om man inte vill sladda (vilket inte är ofta ) så får man passa sig med gasen när det är blött ute. Men annars är den rätt snäll.

Mycket roligt att köra med tanke på hur slö den är. Jag har inga problem att hålla hastighetsgrännserna vilket är bra då lappen är ganska färsk.

Bilen är "original" bortsett från Biltema stötdämpare, 13 alu fälgar och 2.0s motor med Weber 38:a. Slö som fan!

Funderar själv på att skaffa mig en egen Ascona eller Manta och bygga busbil av. Nu kör jag med brorsans vinterbil och den har jag ingen lust att lägga pengar på även om det är ett bra utgångs objekt.

http://w1.545.telia.com/~u54514667/ASCONA_1.JPG

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



AL skrev:
Finns massor med snabba Asconor av A och B model, samt Kadetter och Mantor i SSK, Kamasa Tools Cup. Kolla där så finner du.

Kolla även en gammal vinnarbil från Kamasa, en Manta A, som går i ERF just nu.


Vart kan man hitta bilder på någon av bilarna?

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Det undrar jag med fast jag vill veta lite fakta om dom.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bilder...Hmmm... www.erf.nu kan vara en bra början. Kolla efter en Vit Manta A med lite svart splitter i fronten. Mohlins gammla vinnarbil.

Fakta om dom är ju mer intressant, men SSK lever i en värld där man notorisk blundar för IT-sammhället...för då kanske ngn börjar diskutera sinemellan utan "diktatoröversyn"...vilket kunde leda till en nytändning och utveckling av klasserna...men det vore ju farligt..eller ngt sådant...
oj, det var lite OT. SSK är kanonbra, men tyvärr har dom nog skjutit sig själva lite i foten...

Har för mig att Asconan svarar bra på "140 trixet". Man sänker inre, övre, länkarmens infästning ca 25 mm för ett korrekt rollcentra ihop med "racehöjd" på bilen. (Man får mäta och skissa lite, men ungefär 25mm.)

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Niklas L skrev:
Det undrar jag med fast jag vill veta lite fakta om dom.


Viktfördelningen är gynsam nästintill 50/50. Dom är lätt mekade och det är lätt att få tag på billiga delar. Man kan även byta upp sig till större motor ganska lätt tex 2.4 från Opel omega. Man behöver 2.0:ans oljetråg och lite annat små fix bara.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Marcus Nyström skrev:


Viktfördelningen är gynsam nästintill 50/50. Dom är lätt mekade och det är lätt att få tag på billiga delar. Man kan även byta upp sig till större motor ganska lätt tex 2.4 från Opel omega. Man behöver 2.0:ans oljetråg och lite annat små fix bara.


Men då är väll inte viktfördelningen lika bra, för visst är 2,4l tyngre.
Jag har en 2.0l bänkade med 197hp det får räcka tills man bygger nytt.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Niklas L skrev:
Marcus Nyström skrev:


Viktfördelningen är gynsam nästintill 50/50. Dom är lätt mekade och det är lätt att få tag på billiga delar. Man kan även byta upp sig till större motor ganska lätt tex 2.4 från Opel omega. Man behöver 2.0:ans oljetråg och lite annat små fix bara.


Men då är väll inte viktfördelningen lika bra, för visst är 2,4l tyngre.
Jag har en 2.0l bänkade med 197hp det får räcka tills man bygger nytt.


Det är ju samma block så någon stor skillnad kan det inte vara. Max några kilo. Inget som man inte kan kompensera med glasfiber huv eller något annat skoj.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



AL skrev:
Kolla även en gammal vinnarbil från Kamasa, en Manta A, som går i ERF just nu.


Den går så ini helv.... dessutom så rattas den av utomordentligt trevliga grabbar!

Team Wild ones Racing

http://hem.bredband.net/gillberg

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
AL skrev:
Kolla även en gammal vinnarbil från Kamasa, en Manta A, som går i ERF just nu.


Den går så ini helv.... dessutom så rattas den av utomordentligt trevliga grabbar!

Team Wild ones Racing

http://hem.bredband.net/gillberg


Jo att Gillet å grabbarna är trevliga och att den bilen har en ruggig potential vet ju vi som sett bilen och träffat grabbarna om...

Hade dock glömt deras teamnamn.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Ascona på bana
1195 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande