Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Det enaxliga fordonets dynamik
3674 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Ponera att man har en Coupé Fiat. Rent hypotetiskt alltså. Det är en bil där nästan två tredjedelar av vikten vilar på framaxeln. Understeer! hörs massornas dömanden, ekande från läktarna. Men i min värld är det en däcksfråga. Det måste väl vara så, att tillräckligt stora däck (möjligen i hårdare gummiblandning än bakaxelns) kompenserar för viktfördelningen? och varför vill man ha en viss viktfördelning, är det för att kompensera för däcksbegränsningar i reglementen etc? För rimligen skulle man väl vilja lägga så mycket vikt som möjligt på drivhjulen?

Därmed var jag inne på ett i princip enaxligt fordon, där det icke-drivande hjulparets enda uppgift var att hålla fordonet rimligt vågrätt.

Helt plötsligt förändras förutsättningarna för fordonsbyggande. Man behöver inte bygga ett bulkigt chassi för att vara vridstyvt, och man får ett accelerationsgrepp som vida överstiger vanliga tvåhjuldrivna bilars. All vikt (eller kanske åtminstone 80%) ligger på drivande hjul.

Jag forskade lite i om det ändå inte fanns ett sådant fordon, och se, det gjorde det. Peugeot 20Cup, ett trehjuligt framhjuldrivet konceptfordon med 80% av vikten på framaxeln:

Nu kan vän av ordning ställa några frågor om det här verkligen kan fungera. Med så mycket vikt på framaxeln, måste tyngdpunkten ligga väldigt lågt för att fordonet inte ska slå runt, framlänges, vid tvära inbromsningar. Alternativt får man använda en lång hjulbas, men det har i varje fall inte Peugeot gjort.

och vilken balans får bilen vid laterala g-krafter? Hur beter sig bilen vid kurvtagning?

Nåja, det är väl petitesser. Det jag undrar är, om jag i mitt inledande resonemang har tänkt rätt, eller om jag förbiser någonting.

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Du har nog inte helt fel....... det gick ju fort som attan på banorna redan 1928 med 3-hjuliga Morgans med Jap-motorer..... iofs var dom bakhjulsdrivna men ändå.......

tror att en modernt byggd Fwd 3-hjuling med rätt dimensionering på däck och spårvidd kontra axelavstånd skulle gå att få gå fort som attan...

liten bonusbild på en Morgan "in Action"

[img]http://www.southbayriders.com/forums/attachment.php?s=79f14b6df7b6bb675dd6530dbd890636&attachmentid=10828&d=1126409415[/img]

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Viktförflyttingen är broms
dFx=CGH*m*ax/L
L=axelavstånd

Vikt/kraft statisk
F12=vikt/kraft när bilskrället står till på framhjulen
F34=vikt/kraft bak

F12x=F12+dFx
F34x=F34-dFz

viktförflytting sida
dFy=CGH*m*ay/tw

F1=F12/2+dFy
F2=F12/2-dFy

F3=F4=F34 pga att bakhjulet inte tar någon viktförflytting i sida i huvudtaget.
Det ger att framaxen får ta ALLT.

Sen är det bara dimensiontera fram däcken och bakdäcket så man så man den under/överstyring man vill.

om nu aset slår runt eller ej vid broms hänger presis som Kraniel är inne på CGH och greppet.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Det enaxliga fordonets dynamik

Greppet är ju en friktionsfråga, så hur fort man kan åka i kurvorna avgörs av detta. Vi känner ju till hur detta hänger ihop med belastning osv. En lätt bil blir ju ganska snabb då en tyngre bil måste kompensera sig med bredare däck för samma grepp, men någonstans går ju gränsen praktiskt sett. Nu ändras ju inte µ talet sådär förskräckligt så skillnaderna blir inte så stora, men kanske väl så viktiga i tävlingssammanhang. En trehjulig bil som dessutom har all vikt på bara två hjul kanske lätt blir offer för problem totalgreppsmässigt sett, och kan få svårt att slå en bil som använder alla fyra hjulen. Men visst, snabb kan den bli men jag tror inte på snabbast.
Göran

Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005

För några år sedan laborerade jag lite med en radiostyrd framhjulsdriven bil.
Det var en Kyosho mantis ff med en volvo s40-kaross i skala 1/10
Det jag gjorde vara att placera drivaccet (batteriet) framför framaxeln på kofångaren vilket fick tyngdpunkten hamna 5cm bakom framaxeln. Bilen gick mycket bättre och fick bättre acceleration och kurvtagningeförmåga. Den fick heller nästan aldrig sladd med bakvagnen.
Nackdelarna var att däckslitage fram samt att bilen lyfte bakhjulen under inbromsning vilket såg väldigt komiskt ut.

Det största problemet som jag ser är inbromsning om man inte har en bil med väldigt låg tyngdpunkt.

mvh Johannes

1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Mr. Pink skrev:
Den fick heller nästan aldrig sladd med bakvagnen.
mvh Johannes

Finns det någon som gjort samma erfarenhet med en fullskalig trehjuling?

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

VW har ju varit på konceptet några gånger. Första gången på 80-talet
men det blev ju aldrig mer än en experimentbil. Det ser ut att bli väldigt
lite däck i marken bak i böjarna med deras konstruktion.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Det ser ut att bli väldigt
lite däck i marken bak i böjarna med deras konstruktion.

om vi nu antar en viktfördeing på 70/30 (fram/bak)
så ligger det också 30 bak i böjen, men ytter fram får ta all viktförstjutingen.
Allså pallar bara bakosten de 30% av viktens sidobelsaing är röven säkrad.
Ytter fram har bärimot det svättigt som 35% (70/2) + hela åkets viktförstjuting i sidledd på sig.

Umeå
Här sen Maj 2004

Re: Det enaxliga fordonets dynamik

Kraniel skrev:
P

Jag forskade lite i om det ändå inte fanns ett sådant fordon, och se, det gjorde det. Peugeot 20Cup, ett trehjuligt framhjuldrivet konceptfordon med 80% av vikten på framaxeln:

Nu kan vän av ordning ställa några frågor om det här verkligen kan fungera. Med så mycket vikt på framaxeln, måste tyngdpunkten ligga väldigt lågt för att fordonet inte ska slå runt, framlänges, vid tvära inbromsningar. Alternativt får man använda en lång hjulbas, men det har i varje fall inte Peugeot gjort.

och vilken balans får bilen vid laterala g-krafter? Hur beter sig bilen vid kurvtagning?

.

ett inte helt nytt koncept från frankrike. någon som sett en "Lomax", en krympt seven med båtsvans och 2CV drivlina (tvåcylindrig boxer framför frmaxeln)

Men det jag egentligen funderade över var den där peugoten, ser ut att vara ganska lätt, 80/20 viktfördelningen, är det med eller utan förare. Med en såpass lätt skapelse blir "dököttet" en försvarlig andel av totalt deplacement, och med gumpen så nära aktern blir det lätt skilnad.

--VVTS--
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Jörgen (Jet) skrev:
VW har ju varit på konceptet några gånger.

och här är deras senaste version.
http://www.autoblog.com/2006/01/04/vw-gx3/
Är snack om serieproduktion på den, men snack är det väl alltid, fram tills att det blir verklighet antar jag.

Angående frågan som sådan, så minns ni väl filmerna från de brittiska autocrossracen, där snubbarna i princip bara åkte runt på en framvagn med stödhjul, och siktade konorna genom plastrutor i dörrarnas nederkant. De bilarna hade knappast problem med understyrning iaf.

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

20Cup är dessutom bakhjulsstyrd.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971

Micke borde väl ha koll på trike-beteendet även om det skiljer i motorplaceringen och bakhjulsdrift.
om inte annat skillnad med och utan passagerare (vilket flyttar tyngdpunkten ännu mer bakåt) thumbs up

Citera
Racetech
3674 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande