Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Emmaboda Superstage Mått
3 besök senaste veckan (5413 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Emmaboda Superstage Mått

Tjenare! Det är ett mått som saknas på banskissen som finns här på rejsa. Vad är det exakta måttet mellan starten till första konen i hörnet ut mot banan? Jag har ritat på skissen så ni förstår vad jag menar.



_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42367

Forumägare
Forumägare

Exakta mått? Näää... Ritning gjord efter så gott-det-går-metoden. En förutsättning för att det ska stämma är att upplösningen/skalan (dvs meter per pixel) som lantmäteriet angiver stämmer...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Grejas inte måttet innan 10/9 så kan jag mäta det.

Testa annars att PM:a Erik "Mooseman" Han mätte upp vad jag minns var en exakt kopia på Uråsa flygält.
Eller så kanske Erik hittar hit själv?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Står det ens en kona där? Jag har för mig att man tangerar gräslinjen ut mot konan vid 143m

Edit: fel av mig, det står en kona där, men konan står på gräset så jag hade i praktiken rätt iaf.

Edit2, fel igen, två konor, en i början och en av slutet av "kurvan" vad jag kan se.

Edit3: Bild.


Edit4: eller jag kanske ser fel på filmen, i den här bilden från Renaultklubbens SS så ser kona nr 2 ut att ligga på "rakan" efter "kurvans" "slut".
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/35-new_2004-22-08-crs_emmaboda.jpg

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 929



Jag har som Karl säger mätt upp banans exakta layout för ett par år sedan. Då måttade vi med mäthjul dubbla gånger och det kombinerade mätfelet blev 6 cm. Jag har ritning i cadformat, mätbar för allsköns mått. Ge mig ett förslag så kan vi kanske lösa något, är väldigt restriktiv med tanken att min framarbeta ritning sprids i landet.

F ö så är banskissen som länkats till ovan en grov uppskattning som inte alls stämmer med den riktiga varan i verkligheten. Inte ett mått stämmer, typ.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 929



Erik "Mooseman'' skrev:
Jag har som Karl säger mätt upp banans exakta layout för ett par år sedan. Då måttade vi med mäthjul dubbla gånger och det kombinerade mätfelet blev 6 cm. Jag har ritning i cadformat, mätbar för allsköns mått. Ge mig ett förslag så kan vi kanske lösa något, är väldigt restriktiv med tanken att min framarbetade ritning sprids i landet.

F ö så är banskissen som länkats till ovan en grov uppskattning som inte alls stämmer med den riktiga varan i verkligheten. Inte ett mått stämmer, typ.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Erik "Mooseman'' skrev:
Jag har som Karl säger mätt upp banans exakta layout för ett par år sedan. Då måttade vi med mäthjul dubbla gånger och det kombinerade mätfelet blev 6 cm. Jag har ritning i cadformat, mätbar för allsköns mått. Ge mig ett förslag så kan vi kanske lösa något, är väldigt restriktiv med tanken att min framarbeta ritning sprids i landet.

F ö så är banskissen som länkats till ovan en grov uppskattning som inte alls stämmer med den riktiga varan i verkligheten. Inte ett mått stämmer, typ.


Perfekt!
Det kanske vore nått att försöka göra Superstage banan i åmsele efter den ritning du har då, om du vill förståss..
Inte för att gämföra tider mellan banorna men bara för att få den så lik orginalet som möjligt...

Iofs har vi väldigt roligt på banan som den är nu oxå när den är gjord enligt skissen ovan.

/ Gustav, som inte tror sig kunna köra 1.22.92 på emmaboda...
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Erik "Mooseman'' skrev:
Jag har som Karl säger mätt upp banans exakta layout för ett par år sedan. Då måttade vi med mäthjul dubbla gånger och det kombinerade mätfelet blev 6 cm. Jag har ritning i cadformat, mätbar för allsköns mått. Ge mig ett förslag så kan vi kanske lösa något, är väldigt restriktiv med tanken att min framarbeta ritning sprids i landet.

F ö så är banskissen som länkats till ovan en grov uppskattning som inte alls stämmer med den riktiga varan i verkligheten. Inte ett mått stämmer, typ.


Ahha.... Ok. Så ritningen som finns här på rejsa är alltså inte den exakta ritningen.. Då är det ju inte så konstigt att våra tider är lite väl optimistiska.. tråkigt... Det borde vara skrivet på skissen så man vet att det endast är en principskiss inte en ritning på orginalet..
Ingen vore gladare än jag om vi fick ta del av dina mätningar och bygga om banan. Vad hade du tänkt dig för någon typ av förslag, pengar, en ölback, ett vedlass..? Är ritningen hemligstämplad för allmänheten?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42367

Forumägare
Forumägare

Glöm inte att tiderna är väldigt beroende av asfalten! När man asfalterade om Emmaboda förförra året sjönk tiderna med flera sekunder... Så om man tittar i tabellen med tider här på Rejsa så behövs verkligen en före och efter om-asfalteringenindikation i tabellen!!!!

Det har delvis med asfaltbeläggningens yta (fäste) att göra men även gupp o gropar påverkar tiderna enormt!!!

Så en exakt kopia där tiderna går att jämföra inom någon sekund kan man nog glömma tyvärr.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Glöm inte att tiderna är väldigt beroende av asfalten! När man asfalterade om Emmaboda förförra året sjönk tiderna med flera sekunder... Så om man tittar i tabellen med tider här på Rejsa så behövs verkligen en före och efter om-asfalteringenindikation i tabellen!!!!

Det har delvis med asfaltbeläggningens yta (fäste) att göra men även gupp o gropar påverkar tiderna enormt!!!

Så en exakt kopia där tiderna går att jämföra inom någon sekund kan man nog glömma tyvärr.


Jo.... Precis vad jag satt och tänkte på.. Det är nog som du säger- Jag får nog släppa tanken att kunna jämföra tiderna mellan de två banorna.. Vi får helt enkelt göra en egen "Åmsele SS lista".. Tackar för svaren!! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Det finns exempel på bilar som kört före/efter asfalteringen och kört sämre tider på nya asfalten, enligt gullabo är tiderna samma som förut.


Magnus Thomé skrev:
Glöm inte att tiderna är väldigt beroende av asfalten! När man asfalterade om Emmaboda förförra året sjönk tiderna med flera sekunder... Så om man tittar i tabellen med tider här på Rejsa så behövs verkligen en före och efter om-asfalteringenindikation i tabellen!!!!

Det har delvis med asfaltbeläggningens yta (fäste) att göra men även gupp o gropar påverkar tiderna enormt!!!

Så en exakt kopia där tiderna går att jämföra inom någon sekund kan man nog glömma tyvärr.

_________________
Anders Berglund
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Jag är i tron att nya asfalten faktist gjort mycket för tiderna, speciellt om man har hård sättning av bilen. Inte så mycket för att greppet är mycket bättre, utan för ojämnheterna som var väldigt påtagliga i snabba konpartiet tidigare. Där skuttade min bil rätt hårt på gamla asfalten och man tappade lite av flytet. Numera är väl enda nackdelen att när det blir riktigt riktigt varmt, exempelvis vår körning 22 juli i år, med över 60 grader i asfalten att det blir väldigt halt. Teorin är att klistert flyter upp till ytan och skapar denna hala yta.

Men jag är ingen tekniker inom beläggning så det är bara vilda gissningar jag fått förklarat för mig, men låter rätt logiskt. Ska tydligen vara mer markant på nyare beläggningar.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42367

Forumägare
Forumägare

Ni har nog rätt båda två. Svaret är "det beror på" som vanligt.

Extremt varma dagar så är nyare asfalt en klar nackdel pga sämre fäste.

Vid normalare temperaturer så slipper man det problemet och då är det mest en fråga om hur asfaltsytan var innan och vad för typ av asfalt som lagts på. Sen får man dessutom räkna med allt sakta ändrar sig det första och andra året...

Men sist och allra mest, de partier som var gropiga ellerguppiga påverkade fästet väldigt mycket eller mindre väldigt beroende på bil. Hårt avfjädrad? Dämparrsetup? Downforce? Mycket camber? Inbromsningen till den bortre vändningen var ju inte slät som en balsal precis innan. Eller den allra första 90-graders högern där man skulla acca massor... Osv.


Jag tycker en jämförelse med omasfalteringen av Kinnekulle är klockren. Allt ovanstående såg man ju där, gupp och gropar, asfaltsyta osv. Tiderna sjönk initialt drastiskt. Men sen normaliserade det sig så småningom. Jag tror dock de fortfarande är lägre än innan? Trots att vi nu är tillbaka på en iaf lite "gammal" asfalt efter några år.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 929



Precis som ni säger är det ju. Gullabo må påstå att det inte gör någon större skillnad och de må vara bilar som kört lika eller längsammare än innan. Dock kör den stora massan avsevärt mkt snabbare nu än innan. Att det dock blir kanonhalt en varm sommardag kan även jag skriva under på. Tiderna kapades ju 2-3 sekunder senare på kvällen när tempen sjönk! Svårt det där, helt omöjligt att staka en identisk bana att jämföra med känns det som. Om man inte har ett nyasfalterat flygfält att leka på. Frågan är bara om det är vägasfalt eller flygbaneasfalt de lagt på samt om det är någon skillnad melland e bägge..?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5862



Erik "Mooseman'' skrev:
Frågan är bara om det är vägasfalt eller flygbaneasfalt de lagt på samt om det är någon skillnad melland e bägge..?

Vilka är det som betalat omasfalteringen?
Vet inte om det stämmer men jag hart hört att flygasfalten är 4 ggr dyrare

Vet inte hur stor skillnad det är när asfalten är riktigt varm, men vad jag
hört av en kille som kör dragrace så är det en snuskig skillnad när det är lite blött ute.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Där är väl "vanlig" asfalt de lagt på i Emmaboda, då ivartfall asfalten som finns på Uråsa gamal flygfält är av helt annat slag.

Asfalten till banan är betald av Emmaboda kommun ic samarbete med Förlag Albinsson & Sjöberg, det har i vartfall lokal pressen skrivit här nere!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 929



Beläggningen på Uråsa vettefanken vad det är eg, men det är inget som man har på ett "riktigt" flygfält. Där har man vanlig asfalt, dock tydligen i mkt dyrare tappning.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42367

Forumägare
Forumägare

Erik> om du kan tänka dig att lämna ifrån dig lite grov info så jag kan fixa det som du ser är de största felen på min skiss? Vore ju kanon. Min skiss är och ska vara ungefärlig men om du ser något som sticker i ögonen värre än nåt annat så?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



När Gullabo körde våran Porsche i SS i somras så frågade jag just om det var några skillnader i tider före och efter asfaltering. Han sa att det enligt hans uppfattning inte gick att säga vare sig bu elr bä och att de fått samma tider på några bilar de kört med samma setup som tidigare. När vi var där var det en av de här dumdervara sommardagarna men jag måste säga att jag tyckte det var väldigt bra grepp ändå.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Erik "Mooseman'' skrev:
Beläggningen på Uråsa vettefanken vad det är eg, men det är inget som man har på ett "riktigt" flygfält. Där har man vanlig asfalt, dock tydligen i mkt dyrare tappning.


Uråsa är ett tiktigt flygfält, dock såldes det från försvarets regi för några år sen. För ännu fler år sen så var det ju det som var Växjö flyplats!! Minns inte när, men det är inte så jätte många årsen de asfalterade om hela flygrakan på Uråsa, då ägdes den av försvaret så det är säkert inte den billigaste typen av asfalt som användes. Asfalten äter däck som attan och har hyfsat fäst tills det släpper, då blir det halt och man rullar på sanden som mjölas av från asfalten! Den är som någe slags sandpapper!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 929



Jo, är väl medveten om hur beläggningen ser ut och känns. Min kommentar om ej riktig flygplatsunderlag baseras på att jag aldrig varit på något annat fält nån annan stans där det är samma beläggning. Och det är mänga flygplatser det.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Allmänt banåkaforum
Emmaboda Superstage Mått
3 besök senaste veckan (5413 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande