Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (5413 totalt) |
Emmaboda Superstage Mått
Tjenare! Det är ett mått som saknas på banskissen som finns här på rejsa. Vad är det exakta måttet mellan starten till första konen i hörnet ut mot banan? Jag har ritat på skissen så ni förstår vad jag menar. ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Exakta mått? Näää... Ritning gjord efter så gott-det-går-metoden. En förutsättning för att det ska stämma är att upplösningen/skalan (dvs meter per pixel) som lantmäteriet angiver stämmer...
_________________ ![]() |
||
Grejas inte måttet innan 10/9 så kan jag mäta det.
![]() Testa annars att PM:a Erik "Mooseman" Han mätte upp vad jag minns var en exakt kopia på Uråsa flygält. Eller så kanske Erik hittar hit själv? ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Står det ens en kona där? Jag har för mig att man tangerar gräslinjen ut mot konan vid 143m
![]() Edit: fel av mig, det står en kona där, men konan står på gräset så jag hade i praktiken rätt iaf. ![]() Edit2, fel igen, två konor, en i början och en av slutet av "kurvan" vad jag kan se. Edit3: Bild. ![]() ![]() Edit4: eller jag kanske ser fel på filmen, i den här bilden från Renaultklubbens SS så ser kona nr 2 ut att ligga på "rakan" efter "kurvans" "slut". https://rejsa.nu/im/_bantraffar/35-n _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Jag har som Karl säger mätt upp banans exakta layout för ett par år sedan. Då måttade vi med mäthjul dubbla gånger och det kombinerade mätfelet blev 6 cm. Jag har ritning i cadformat, mätbar för allsköns mått. Ge mig ett förslag så kan vi kanske lösa något, är väldigt restriktiv med tanken att min framarbeta ritning sprids i landet.
F ö så är banskissen som länkats till ovan en grov uppskattning som inte alls stämmer med den riktiga varan i verkligheten. Inte ett mått stämmer, typ. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Perfekt! Det kanske vore nått att försöka göra Superstage banan i åmsele efter den ritning du har då, om du vill förståss.. Inte för att gämföra tider mellan banorna men bara för att få den så lik orginalet som möjligt... Iofs har vi väldigt roligt på banan som den är nu oxå när den är gjord enligt skissen ovan. ![]() / Gustav, som inte tror sig kunna köra 1.22.92 på emmaboda... ![]() |
||
Ahha.... Ok. ![]() ![]() ![]() Ingen vore gladare än jag om vi fick ta del av dina mätningar och bygga om banan. Vad hade du tänkt dig för någon typ av förslag, pengar, en ölback, ett vedlass..? ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Glöm inte att tiderna är väldigt beroende av asfalten! När man asfalterade om Emmaboda förförra året sjönk tiderna med flera sekunder... Så om man tittar i tabellen med tider här på Rejsa så behövs verkligen en före och efter om-asfalteringenindikation i tabellen!!!!
Det har delvis med asfaltbeläggningens yta (fäste) att göra men även gupp o gropar påverkar tiderna enormt!!! Så en exakt kopia där tiderna går att jämföra inom någon sekund kan man nog glömma tyvärr. _________________ ![]() |
||
Jo.... Precis vad jag satt och tänkte på.. Det är nog som du säger- Jag får nog släppa tanken att kunna jämföra tiderna mellan de två banorna.. Vi får helt enkelt göra en egen "Åmsele SS lista".. Tackar för svaren!! ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Det finns exempel på bilar som kört före/efter asfalteringen och kört sämre tider på nya asfalten, enligt gullabo är tiderna samma som förut.
_________________ Anders Berglund |
||
Jag är i tron att nya asfalten faktist gjort mycket för tiderna, speciellt om man har hård sättning av bilen. Inte så mycket för att greppet är mycket bättre, utan för ojämnheterna som var väldigt påtagliga i snabba konpartiet tidigare. Där skuttade min bil rätt hårt på gamla asfalten och man tappade lite av flytet. Numera är väl enda nackdelen att när det blir riktigt riktigt varmt, exempelvis vår körning 22 juli i år, med över 60 grader i asfalten att det blir väldigt halt. Teorin är att klistert flyter upp till ytan och skapar denna hala yta.
Men jag är ingen tekniker inom beläggning så det är bara vilda gissningar jag fått förklarat för mig, men låter rätt logiskt. Ska tydligen vara mer markant på nyare beläggningar. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Ni har nog rätt båda två. Svaret är "det beror på" som vanligt.
Extremt varma dagar så är nyare asfalt en klar nackdel pga sämre fäste. Vid normalare temperaturer så slipper man det problemet och då är det mest en fråga om hur asfaltsytan var innan och vad för typ av asfalt som lagts på. Sen får man dessutom räkna med allt sakta ändrar sig det första och andra året... Men sist och allra mest, de partier som var gropiga ellerguppiga påverkade fästet väldigt mycket eller mindre väldigt beroende på bil. Hårt avfjädrad? Dämparrsetup? Downforce? Mycket camber? Inbromsningen till den bortre vändningen var ju inte slät som en balsal precis innan. Eller den allra första 90-graders högern där man skulla acca massor... Osv. Jag tycker en jämförelse med omasfalteringen av Kinnekulle är klockren. Allt ovanstående såg man ju där, gupp och gropar, asfaltsyta osv. Tiderna sjönk initialt drastiskt. Men sen normaliserade det sig så småningom. Jag tror dock de fortfarande är lägre än innan? Trots att vi nu är tillbaka på en iaf lite "gammal" asfalt efter några år. _________________ ![]() |
||
Precis som ni säger är det ju. Gullabo må påstå att det inte gör någon större skillnad och de må vara bilar som kört lika eller längsammare än innan. Dock kör den stora massan avsevärt mkt snabbare nu än innan. Att det dock blir kanonhalt en varm sommardag kan även jag skriva under på. Tiderna kapades ju 2-3 sekunder senare på kvällen när tempen sjönk! Svårt det där, helt omöjligt att staka en identisk bana att jämföra med känns det som. Om man inte har ett nyasfalterat flygfält att leka på. Frågan är bara om det är vägasfalt eller flygbaneasfalt de lagt på samt om det är någon skillnad melland e bägge..?
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Vilka är det som betalat omasfalteringen? Vet inte om det stämmer ![]() Vet inte hur stor skillnad det är när asfalten är riktigt varm, men vad jag hört av en kille som kör dragrace så är det en snuskig skillnad när det är lite blött ute. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
Där är väl "vanlig" asfalt de lagt på i Emmaboda, då ivartfall asfalten som finns på Uråsa gamal flygfält är av helt annat slag.
Asfalten till banan är betald av Emmaboda kommun ic samarbete med Förlag Albinsson & Sjöberg, det har i vartfall lokal pressen skrivit här nere! |
||
Erik> om du kan tänka dig att lämna ifrån dig lite grov info så jag kan fixa det som du ser är de största felen på min skiss? Vore ju kanon. Min skiss är och ska vara ungefärlig men om du ser något som sticker i ögonen värre än nåt annat så?
_________________ ![]() |
||
När Gullabo körde våran Porsche i SS i somras så frågade jag just om det var några skillnader i tider före och efter asfaltering. Han sa att det enligt hans uppfattning inte gick att säga vare sig bu elr bä och att de fått samma tider på några bilar de kört med samma setup som tidigare. När vi var där var det en av de här dumdervara sommardagarna men jag måste säga att jag tyckte det var väldigt bra grepp ändå.
_________________ Joachim Qvarnström |
||
Uråsa är ett tiktigt flygfält, dock såldes det från försvarets regi för några år sen. För ännu fler år sen så var det ju det som var Växjö flyplats!! Minns inte när, men det är inte så jätte många årsen de asfalterade om hela flygrakan på Uråsa, då ägdes den av försvaret så det är säkert inte den billigaste typen av asfalt som användes. Asfalten äter däck som attan och har hyfsat fäst tills det släpper, då blir det halt och man rullar på sanden som mjölas av från asfalten! Den är som någe slags sandpapper! |
||
Jo, är väl medveten om hur beläggningen ser ut och känns. Min kommentar om ej riktig flygplatsunderlag baseras på att jag aldrig varit på något annat fält nån annan stans där det är samma beläggning. Och det är mänga flygplatser det.
![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (5413 totalt) |