Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (9132 totalt) |
X1R-MCR och andra mirakeltillsatser?
Var hos en kund idag som sysslar med försälning av verkstadstillbehör m.m. till bilverkstäder och han stack en broschyr i handen på mej som handlar om en metallbehandlare som heter X1R-MCR, som ska minska friktion och slitage i motorn, mycke har man hört om dom här s.k. mirakeltillsatser, den här brukar användas av NASA, samt används den i Koenigseggs bilar, lite info följer nedan http://www.x1r.info/cc.html http://www.x1r.info/varumcr.html Påstås att ge en effektökning ut från växellådan med 5%, samt en minskad friktionsförlust från 14% till 10%, på Koenigseggen. Vi har ju folk här på forumet som jobbar där, nån som vill bekräfta eller dementera? och ni övriga experter vad säger ni om såna här grejer? ![]() ![]() |
||||
Brukar alltid vara skeptisk mot sådanhär.
men Magnus J som jobbar på Sportbilsfabriken hällde det i sin gammla slitna 518 vill jag minnas. Han fick betydligt lägre soppaförbrukning och var tvungen att ställa ner tomgången. Så visst minskar friktionen... Men hur mkt och vad det gör i övrigt har jag inte en susning om. |
||||
Hitta lite mer info :read2: NASA använder MCR och har företaget X1R med på sin hall of fame lista.
Maskintekniska högskolan i Helsingfors testade tillsatsämnet MCR och dess inverkning på metallytors slitning och friktion i motorer och hydralsystem. Så här såg resultaten ut, (snitt uträknat på varje prov som är genomfört 3ggr) olja Minskning av metallförslitning (i medeltal) Mineralolja 74% Hydrualolja 58% Syntetisk motorolja 50% transmissionsolja 48% Känns som om man ska göra ett ovetenskapligt test av sörjan vid tillfälle ![]() |
||||
Men varför skulle oljebolagen bry sig om intäkter från verkstäderna?
Nej, jag tror inte så mycket på sånt där men visst, det kan ju vara något nytt som kommer. Vi får väl se Att lite ospecificerat dra till med NASA känns konstigt. Vad har NASA medlet till då? Jag får en flashback av "NASA-klistret" som säljs på TV-shop. Jag får hela tiden intryck av att det var är cyanidlimm (snabblim) men det poängteras gång på gång att det t o m är NASA som tillverkar det.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
http://www.spacetechhalloffame.org/i
http://www.spaceconnection.org/index Tydligen hade dom smörjningsproblem på Crawlern som transporterar rymdfärjan till startplattan... |
||||
Häll för i h-vete inget sådant här i motoroljan.
Sådana här "mirakelmedel" innehåller små partiklar vilka minskar friktionen, och det är väl en sak om man ska ha det till att smörja ett kullager, en kedja eller något liknande. Men om du häller det i motorn... dels så kommer dessa partiklar att fastna i oljefiltret, oljekanaler men det kommer också att sätta igen honingsspåren i cylindern vilket leder till att oljan har svårare att hålla sig kvar på cylinderväggar. Liknande fenomen uppkommer i lagrena. Tidigare har bland annat DuPont gått ut och varnat om detta då vissa tillverkare sålt oljetillsatser innehållande teflon. Pennzoil har/hade en olja som innehöll Pennzane och detta gjorde de ett väldigt liv om att det har minsann används av NASA, vad de sedan inte nämnde var att det var utvecklat för smörjning i vacuum vilket knappast är så nödvändigt i en bilmotor. Sedan var Pennzane så himla dyrt att mängden de tillsatte i motoroljan nästan måste vara obefintlig, den oljan kunde ju i alla fall inte förstöra en motor vilka dessa lågfriktiontillsatser kan göra. Sedan när man åndå håller på så får man väl köpa ett optimabatteri också, för det är minsann utvecklat för NASA det också..... |
||||
Teflon är väl förresten också ett "NASA-material", togs fram i samband med Apollo-projektet har jag för mig, men vet inte till riktigt vad.
Men det kan ju kanske vara bra för växellådan och liknande? Men visst blir man lite misstänksam när stora oljebolag inte har det i sina svindyreoljor... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Har inte pappret framför mej men dom garanterade att dom inte hade några micropartiklar eller teflon i vätskan, ska dock dubbelkolla detta.. |
||||
Står på hemsidan: "Behandlar alla järnhaltiga metaller som utsätts för belastning med en fullständigt unik procedur som ökar den belastningsutsatta ytans jämnhet och hårdhet" Du kommer alltså bland annat minska honingsmönstret på cylinderväggarna. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (9132 totalt) |