Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ABS i BMW Cup Standard
2021 besök totalt
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
ABS i BMW Cup Standard

Hejsan,

Håller på att plugga Cup reglementet och har kommit till "SBF Appendix J Art.254 6.5 Bromssystem":

Har jag tolkat regelverket rätt om jag kommit fram till att man får ha ABS i Standard om det sitter ABS på bilen orginal och att man även får "försätta ABSen ur funktion"?

I Modifierad och Special står det tydligt att ABS ej är tillåten så där är det ju enkelt.

Kan man använda ABS sensorerna för dataloggning?
"Sensorer och givare på ingånssidan ska vara orginal liksom dess funktion."

(säg till om ni inte vill ha denna konversation på detta forum, då tar jag det direkt med reglementsgruppen)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: ABS i BMW Cup Standard

Geijer skrev:
(säg till om ni inte vill ha denna konversation på detta forum, då tar jag det direkt med
reglementsgruppen)

Du är helt rätt!

Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004

Är nyfiken på svaret...

Öjarp
Här sen Nov 2004

Tittar man på Klass Std reglemente så står det inget om ABS, i början av reglementet så står det under
2.0 Modifieringar och tillägg
Endast modifieringar och tillägg som här specificeras genom dessa regler är tillåtna.
Alla komponenter som ej täcks av dessa regler skall förbli helt i standardskick, utan några som helst modifieringar.
Modifieringar enligt Grupp N Racingregler är tillåtet (SBF Appendix J, Art.254).

Utdrag ur Fyndbörsen cup reglementet!
Bromsbeläggen är fria.
Det är tillåtet att förändra bromsskölden för att förbättra kyllufttillförseln.
Det är tillåtet att koppla ur ABS samt byta bromsledningar/slangar till s.k. stålomspunna.

Utdrag ur SBF Art 254
Är bil utrustad med servobromsar och/eller låsningsfria bromsar får detta system sättas ur funktion eller utbytas mot homologerat kit enl Vo. Om ABS-systemet är borttaget eller urkopplat är det tillåtet att montera en Vo-homologerad mekanisk bromsreducering.

Reglementet i BMW Cup skall skrivas om iår och ABS punkten är något att ta upp. Men som jag tolkar nuvarande reglemente (som f-n läser biblen) så är ABS tillåtet i Std. Jag tror inte ABS är till någon fördel på torrt underlag däremot en mycket stor fördel på vått underlag.
Då vår E21 byggdes innan denna uppfinning så har jag aldrig provat med ABS bromsar på bana.
Per-ola Mattsson

Växjö
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Det är vad jag också kom fram till...

Per-ola Mattsson skrev:
Reglementet i BMW Cup skall skrivas om iår och ABS punkten är något att ta upp.

Intressant, då avvaktar jag med mitt definitiva beslut, räknar ju inte med rejspremiär förrän säsong 2008...

ABS i BMW Cup Standard
2021 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande