Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Entusiastförsäkring?
1799 besök totalt
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Entusiastförsäkring?

Har sökt runt lite överallt utan att få svar på min fundering:
Kan man entusiastförsäkra en sportbil (t ex Porsche 964 eller 968CS) som är yngre än 20år på något sätt?

Finns det några andra sätt att få en billigare försäkring förutom att ställa bilen på nån äldre person?

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Entusiastförsäkring?

Patrik Rydh skrev:
Har sökt runt lite överallt utan att få svar på min fundering:
Kan man entusiastförsäkra en sportbil (t ex Porsche 964 eller 968CS) som är yngre än 20år på något sätt?

Finns det några andra sätt att få en billigare försäkring förutom att ställa bilen på nån äldre person?

Ja, jag har min 92:a 928 Entusiastförsäkrad, helförsäkring 4.900 helår..... men man får ha bra argument för att lyckas.... som t.ex att det är fin bil och det är ju enklare med 928 än 964

7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Det skulle vara om din klubb har ett specialavtal med något försäkringsbolag. Alla bolag har dragit öronen åt sig för generella försäkringar av den typen, men om de hänger upp det på en klubb de har en bra relation till så kan det funka. Jag kapade själv från ca. 4000 per år till 1500 på en ganska ny TVR genom LF och ett klubbavtal.

stockholm
Här sen Jan 2005

Jag har länsförsäkringar entusiastförsäkring på min pontiac Fiero GT -87.
Kraven är följande :

Villa/hemförsäkring hos länsförsäkringar
En annan bruksbil skall finnas , också denna försäkrad i länsförsäkringar
Bilen skall stå i garage
Brandsläckare i bilen
Dold strömbrytare helst immobilizer

och en jävla skön personlighet och ett bra pokerfejs

Man kommer på en "besiktning" men den har inget med bilen att göra. Det är en besiktning utav personen i fråga. Så uppfattade jag det iaf. Jag tror jag fick min försäkring mest för att jag satte på mig min busschauförsuniform innan jag åkte dit, drog en vals om att jag kom direkt från jobbet.. yeah right :P Men det visade ändå på att jag ansvarar för människoliv i mitt yrke osv osv och det funkade. Jag har min 1200:/ års helförsäkring.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
ok så det kan gå mao thumbs up
Får väl ringa runt och höra lite.

Eget garage har jag en bit från där jag bor. Bruksbil har jag och hemförsäkringen kan jag ändra så det löser sig kanske.

Är lite trött på att ge 12.000kr/år för bruksbilen, 2500kr/år halvförsäkring på sjuan och 5000kr/år för tjejens bil i försäkring..

Berg

Här sen Maj 2004

Fick detta svaret från en person som sitter med i LF:s referensgrupp för entusiastförsäkring: "...men vi inriktar oss företrädelsevis på lite äldre fordon, som vi anser betingar ett historiskt eller kulturellt värde. Vi har också senaste tiden blivit mycket mer restriktiva med att försäkra nyare fordon i produkterna Entusiast- eller Klubbförsäkring. Orsaken till detta är en negativ skadeutveckling för denna kategori bilar."

Det handlar nog om att ha en bil som rimligen kan klassas som entusiastbil, bra munläder och en stor portion tur
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Som 7-11 skrev, så har vissa bilklubbar avtal med entusiastförsäkringsbolag.
Jag försäkrar min bil hos Bilsport-Mc Moderna försäkringar på detta sättet.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Allmänt banåkaforum
Entusiastförsäkring?
1799 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande