Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Tidig Volvo S40 Super Tourer
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (14803 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan Meissner skrev:
supertouringregistry

ÅÅÅKKKKÄÄÄJJJ!!!

Fram med en länk!

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Johan Meissner skrev:
Hmm, enligt supertouringregistry så var det inte prototypen Sundberg körde.

Prototypen såldes till Volvo Guatemala och senare vidare till Sydafrika.

Den bil som Sundberg körde gick först i BTCC med Burt/Rydell för att senare skeppas över till Australien där Jim Richards körde den.

Skall man dra historien yttreligare ett varv fanns det tydligen två chassin att tillgå i Halmstad. Det första var rätt slitet, men användes under de inledande rookie-testdagarna, och då hade teamet häng (hyggligt i alla fall). Men till tävlingarna plockade man fram det andra, som då såg betydligt fräschare ut men visade sig vara långsammare. Varför man inte återgick till den första bilen vet jag inte, hyresavtalet kanske inte medgav det

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Johan Meissner skrev:
supertouringregistry

ÅÅÅKKKKÄÄÄJJJ!!!

Fram med en länk!

Go nuts

http://www.supertouringregister.com

och du är skyldig mig en öl

teckomatorp sweden
Här sen Jun 2006

Riktigt fin bil. Minns själv när man var en liten (iaf mindre) palt och satt klistrad framför tvn för att heja på rydell.

Varför övergav man supertouring reglementet och började använda dagens reglemente i btcc och stcc (om det är samma)

För själv tycker jag att bilarna har blivit "mjukare". Inte så kompromisslösa monster som de var på mitten av 90 talet.

mvh

Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan Meissner skrev:
Andreas Lidström skrev:
Johan Meissner skrev:
supertouringregistry

ÅÅÅKKKKÄÄÄJJJ!!!

Fram med en länk!

Go nuts

http://www.supertouringregister.com

och du är skyldig mig en öl

Men den har jag ju varit inne på tidigare...och ändå gav google ingen hit.
Öl kan du få en ändå. thumbs up

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

stenben skrev:
Riktigt fin bil. Minns själv när man var en liten (iaf mindre) palt och satt klistrad framför tvn för att heja på rydell.

Varför övergav man supertouring reglementet och började använda dagens reglemente i btcc och stcc (om det är samma)

För själv tycker jag att bilarna har blivit "mjukare". Inte så kompromisslösa monster som de var på mitten av 90 talet.

mvh

Varför?

Kolla en ST från säg... -93. Ganska enkel.
Sen gör vi samma sak med en från säg -98 och framåt... Rymdraketer på hjul.

Det fanns knappt nga tillverkare kvar sista åren som ville lägga de pengar det kostade att ha dessa monster igång. Kan tänka mig att en säsongs BTCC i slutet av 90-talet kostade mellan 50 och 100 mille.

S2000 är inte gratis det heller...men det hade varit än dyrare med ST fortfarande.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
stenben skrev:

mvh

Varför?

Kolla en ST från säg... -93. Ganska enkel.
Sen gör vi samma sak med en från säg -98 och framåt... Rymdraketer på hjul.

Det fanns knappt nga tillverkare kvar sista åren som ville lägga de pengar det kostade att ha dessa monster igång. Kan tänka mig att en säsongs BTCC i slutet av 90-talet kostade mellan 50 och 100 mille.

S2000 är inte gratis det heller...men det hade varit än dyrare med ST fortfarande.

Inget unikt med Super Touring, så är det väl nästan i all motorsport. Två steg framåt, ett steg bakåt med hjälp av nya reglementen.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Men den har jag ju varit inne på tidigare...och ändå gav google ingen hit.
Öl kan du få en ändå. thumbs up

Hehe

Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Synd bara att man, jag dvs, inte känner lika stor entusiasm för S2000. Kan dock inte riktigt sätta fingret på vad det är som behövs för att få upp mer entusiasm för det. Snabbare bilar? Vildare bilar? Större fälgar? Rydell tillsammans med Volvo?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan Meissner skrev:
Synd bara att man, jag dvs, inte känner lika stor entusiasm för S2000. Kan dock inte riktigt sätta fingret på vad det är som behövs för att få upp mer entusiasm för det. Snabbare bilar? Vildare bilar? Större fälgar? Rydell tillsammans med Volvo?

Jag säger "nyhetens behag"...eller snarare avsaknaden av den samma.

När SVT NÖJE (!!!) i precis rätt tid började sända BTCC, med Volvo och svärmorsdrömmen Rydell sammtidigt som hela världen foga in sig i ett och samma reglemente, då ska det mkt till att inte lyckas med produkten. För "alla" var med, de som körde var superstars och racen var riktigt (för?) hårda.

Innan detta fanns det kvar rester av Grp.A och tyska DTM hade blivit en 3 bilsklass iom Klass 1/ITC där Alfas 8 bilar sista året kostade mer i budget än hela Ferraris F1-säsong.

Spretigt så det förslog...men så nappade FIA på de enklare 2litersreglerna BTCC hade börjat åka efter kring -90. Stringensen kunde ses, det var relativt billigt med tanke på exponeringen och succen var given.

STCC kom till i sverige och det kom stor publik och "alla" var med här oxå. Men allt har sin ende och jag tror bara det är så att allt går i cykler. Ok, bilarna är inte lika håriga som ST, men kolla under skalet på de senaste årsmodellerna...dom börjar närma sig. Viktigare är att racen är jämna och inte körs som ett 40min utdraget stint med ett depåfönster längre en en lagstadgad svensk industrisemester. Men det är en annan fråga.
Jag tror helt enkelt att nyhetens behag av tät standardbilsracing lagt sig, även för oss supernördar...eller kanske än mer för oss då iaf jag kanske sett lite för mkt STCC-lopp i mina dar utöver vad som anses normalt. Man blir kräsen.

Större hjul? Nope!
Men smalare!
Japp jag menar allvar. Det mekaniska greppet från dessa breda hjul är så överlägset allt annat på bilen att "de går att köra hur fort som helst in och ur kurvorna". (Flertalet "kända namn" har oberoende sagt exakt samma sak när de berättat om för och nackdelar med reglerna.) Med smalare däck och sämre grepp hade färden blivit mkt mer vinglig och de som verkligen kan hantera en bil på gränsen den som haft störst nytta av detta. Mao, förartalang hade varit mkt mer tongivande för resultatet än tex motoreffekt.

Så tror jag.

Störst kick idag får jag nog när jag åker, allt för sällan, på historisk racing.
Coola modeller, fina byggen och ljud som är underbart fina. Sen att många av dom hör till de absolut mer begåvade piloterna i landet gör inte saken sämre. Och så kör dom på lätt sladd. thumbs up

När jag blir stor ska jag åka historiskt...med en M3 E30 Grp.A.

Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Haha, jag håller med dig i nästan allt du skriver

Jag tror definitivt att det behövs en viss modifkation på S2000-reglerna. S2000+.

Smalare däck, jajamen! Smalare däck tillsammans med något mer hästar. Fast frågan är hur man ökar hästkraftsantalen utan att det blir dyrt. Från 2000cc till 2200cc? Många tycker nog inte att öka hästkraftantalet är vägen att gå, men det tillsammans med smalare däck ger definitivt hårigare och spektakulär racing.

Visst är S2000 fortfarande i uppstartandet. Men det behövs fler tillverkare. Kolla på BTCC 1994 tex, jisses vad många tillverkare som var inblandade. Men det är väl också något som ändrar sig med tiden, i och med tex. uppköpandet utav märken. VAG, Ford, osv. Det måste inte alltid hindra tävlandet, men gör det oftast.

Tex. SEAT vs Audi i Sverige. Vore ju klockrent att ta hit SEAT i och med deras fart i WTCC och Rydell. Men gillar Audi/VAG det?

osv.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
och just det - när jag blir stor ska jag köra historisk racing i en Volvo 240 Grupp A... Mums.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan Meissner skrev:
och just det - när jag blir stor ska jag köra historisk racing i en Volvo 240 Grupp A... Mums.

Då blir det kamp om förstaplatsen mao...fast Volvon var fusktrimmad. Det är reglementet efter -87 som gäller.

Fler bilar hade varit nice, men som du säger, tillverkarna köper upp varandra osv. Nga har seriöst försökt komma till start med märken vi idag inte ser deltaga. Få har dock lyckats eller fått välja andra "mer gångbara" fabrikat. *my lips are sealed*

Såg en Lexus IS200 billigt som gick BTCC -05 senast...
Man kanske skulle bidra med ett fabrikat till...man får ju åtminstånne åka bakhjulsdrivet.

EDIT: Enligt Göransson vore ca 100hk till lagom för att ge bilen balans mellan tillgängligt grepp och effekt. Men frågan är hur man skaffar sig det på ett billigt och hållbart sätt. Om man nu kan säga att dagens maskiner på ca 500 000kr är billiga?

Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Hörrödu, BMW hade väl också sin del utav diskvalificerade bilar, fast det kanske var 635:an?

Andreas Lidström skrev:
*my lips are sealed*

Är det Saab du tänker på, måntro? Flashen var väl riktigt nära där ett tag. Precis som han var med SEAT för den delen...

Appropå svenska bilar. Jag vill gärna se den nuvarande S40:n i S2000 skrud... C30 kanske någon säger, och då säger jag förbannelse åt alla hatchbacks i touring cars! TC-racing ska vara med sedaner, och där med basta!

Ja, effektökning utan att det kostar allt för mycket är som sagt en bra fråga. Men borde inte ökning utav motorvolymen vara ett utav de enklaste sätten?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Alla M3:or i första racet på Monza -87 (?) blev diskade...tror det var 8 eller 12 bilar. För tunn karossplåt!!!
Men nu var det inte det jag avsåg...

Dom hade f*n ingen stressfläkt! o det ska inte en TC ha heller...iaf inte om inte alla andra har det oxå. oj vad laddtryck Volvo och Ford hade på Anderstorp för att kunna bygga upp tillräklig lucka bakåt för att inte hinna bli ifattåkta i kurvorna av "vissa andra bilar".

Fast som Peggen förklarat, den som tror att 240 hade en extrem motor och det är den bilen levde på har fel. Väghållningen i 240 ska ha varit riktigt riktigt bra.

Tror vi får gära en markering kring 86 87 så vi inte blandar "felreglementerade" bilar med riktiga TC:s.

Du har PM!

Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Ja det är inget fel på 240:ns väghållning, trots tegelstenslooken. Inte worlds fastest brick for nothing

Det går ju en 240 i, hmm vad heter serien, nåväl de kör på Nordschleife, uteslutande äldre bilar. Den 240 där har satt riktigt bra tider och hänger på betydligt hårigare bilar.

Vad det gäller stressfläktsbilar vs. n/a så tycker jag det är charmen. Vi hade Volvos frustande turbomotorer, BMWs ylande sexor/senare fyror, Jaguars smattrande V12:or, och så vidare.

Idag är det bara BMWn och Volvon som man hör skillnad på bland alla fyror.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Känns inte som om det där registret är så komplett..
Kollade lite på BMW och där saknas många bilar.. bl.a. Kenneth Hurtigs.
Kollade även på Honda och Chrysler, och även där saknas det bilar.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Arne skrev:
Känns inte som om det där registret är så komplett..
Kollade lite på BMW och där saknas många bilar.. bl.a. Kenneth Hurtigs.
Kollade även på Honda och Chrysler, och även där saknas det bilar.

Kunde inte hitta PEA:s heller...men jag kanske var för snabb?

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

När ni ändå snackar gamla M3 E30 grp A...
Lite bilder från senaste träningen på Falkenbergs Motorbana.

Kördes tydligen av Mika Hakkinen förr?
Det är Georg Bakajev som har den nu. Han pratade om att det var en serie under FIA-flagg på gång för äldre touringcars

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tack Patrik! thumbs up

Stämmer nog mkt bra för färgen är iaf samma som den Hakkinen åkte EM (enstaka race?) i Grp.A med ngn gång på 80-talet. Ska ha varit med på ngt race på Anderstorp bla.

FIA-klass...

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Kul tråd som väcker gamla minnen till liv och så fick man lära sig massa nytt som man inte snappade upp på den tiden. thumbs up

Minns att det var en annan medlem i RS owners Club som köpte Menu's Mondeo men vilka år han körde Ford minns jag ju inte. Kan det ha varit någon av de sista åren?

Som cosworthtok finns det ju inte så mycket annat att göra när man blir stor än att ratta en RS500 och bli omkörd av Andreas L's E30 i kurvorna.

Bilder o videos
Tidig Volvo S40 Super Tourer
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (14803 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande