Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad tror ni om It's Fun III tid på ringen?
1, 2   >>
6117 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460


Trådstartare
Vad tror ni om It's Fun III tid på ringen?

Jocke åkte ner till ringen igår. Bilen kördes för första gången för en timme sedan. Den har enligt obekräftade uppgifter satt 283km/h i GPS-hastighet igenom Scwedenkreutz på första varvet på snällaste gatuchip (0.8 bar). 1.2 bar chippet åker in under Scuderia Hanseat...vad gissar ni på för BTG tid senare under veckan om allt håller?


P.S.
Jag tänkte åka ner senare i veckan...kan man ta sig från Frankfurt till Adenau med allmänna transportmedel på något sätt?

Mvh.

`

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Kul, jag gissar på tid som är bra mycket snabbare snabbare än min.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Med tanke på effekten så kanske han tom måste confidence-lifta i Kesselchen!
Hoppas det blir en bra tid!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Jag vet bara att jag önskar Jocke & Co lycka till !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



BTG=7.41

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Re: Vad tror ni om It's Fun III tid på ringen?

beepbeep skrev:
Den har enligt obekräftade uppgifter satt 283km/h i GPS-hastighet igenom Scwedenkreutz på första varvet på snällaste gatuchip (0.8 bar).


Jag hoppas verkligen att det inte är GENOM Schwedenkreuz utan att det är vid inbromsningen efter krönet som det pratas om. Men det är fort ändå. Pagani Zonda låg kring de farterna vid Sport Autos test om jag inte minns fel.

_________________
Anders Dauner
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Själv kollar jag oftast vad jag har just när jag går över puckeln p g a strax efter puckeln tenderar det att gå lite långsammare för de flesta beroende på hur fort man väljer att bromsa ner sin fart:D .

om jag håller helt full pedal över krönet så kommer jag inte upp i mer än 250+km/h(mätarfart, lite svårt att se ibland även för de som sitter bredvid, men ca 250+ till ca 257) ganska direkt efter puckeln. Jag släpper därefter gas lite för att sedan bromsa längre fram.
Sport auto har på CSL 245km/h verklig fart, så gissningsvis mäter de på samma ställe tror jag, de lär va här det går fortast känns det som, så det är nog häromkring de mäter kan tänkas.


Sport auto har på GT2 samt CGT verklig fart ca 254km/h, dock vet jag inte exakt vart de mäter(som sagt). Men med all säkerhet kan de inte mäta allt för långt efter puckeln för då går det ju väldigt mycket långsammare ganska direkt.

Vill minnas att förra året då vi var nere med Anders F(loaded) samt Rickard G, Thed B mm körde Rickard Göransson över puckeln med ca 275km/h(mätarfart, vill jag minnas att det var) med loaded.
Så its fun ligger nog en bit fortare här på partiet med all säkerhet med tanke på effekt, vikt.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Göte RS6 Sjögren skrev:
Sport auto har på CSL 245km/h verklig fart, så gissningsvis mäter de på samma ställe tror jag, de lär va här det går fortast känns det som, så det är nog häromkring de mäter kan tänkas.


Vid Schwedenkreuz anger Sport Auto högsta fart innan inbromsningen. Mao varierar det säkert lite från bil till bil.

_________________
Anders Dauner
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460


Trådstartare
Jahopp. 8.06 BTG idag med mycket trafik på 0.8 bar chip och ljuddämpare. Inte illa med tanke på att all-time-high med gamla bilen låg på 8.07, och då kördes det på 1.2 bar

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Anders Dauner skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Sport auto har på CSL 245km/h verklig fart, så gissningsvis mäter de på samma ställe tror jag, de lär va här det går fortast känns det som, så det är nog häromkring de mäter kan tänkas.


Vid Schwedenkreuz anger Sport Auto högsta fart innan inbromsningen. Mao varierar det säkert lite från bil till bil.

Tack Anders, ja variera lär det ju göra helt klart. Men med all säkerhet bromsar inte Horst före puckeln kan jag tänka mig, de lär i så fall vara undantagsfall med väldigt effektstarka bilar kanske.

Klart kanske gör han just det i Pagani Z då Zondan tendenderar att skjuta på med mycket bönor här.

Just efter puckeln torde vara snabbast då man håller gas längre, men med en Zonda behöver man ha väldigt mycket hår på bröstet för att hålla full gas över, om Horst har det vet jag inte. Men Zondan når nog väl höga hastigheter såväl med gasuppsläpp(broms)före puckeln oxå

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

beepbeep skrev:
Jahopp. 8.06 BTG idag med mycket trafik på 0.8 bar chip och ljuddämpare. Inte illa med tanke på att all-time-high med gamla bilen låg på 8.07, och då kördes det på 1.2 bar


Är det antalet bar i systemet som anger varvtiden?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



beepbeep skrev:
Jahopp. 8.06 BTG idag med mycket trafik på 0.8 bar chip och ljuddämpare. Inte illa med tanke på att all-time-high med gamla bilen låg på 8.07, och då kördes det på 1.2 bar


Trafiken stoppar upp mycket mer än man tror! Får ni fritt så kommer det gå bra mycket fortare.

Lite beroende på hur mycket trafik ni hade på 8.06 varvet, men var det typ turistkörningstrafik så går det med all säkerhet bort 10-15 sek på mer eller mindre fritt varv skulle jag tro.

Sedan är ju ringen en bana som tenderar att bromsa de flesta i början av körningen, efter ett par dagar
brukar confidense liften bli färre o färre. Oftast kör man ju fortast där efter ett par dagar, så det lär ju ge några sek det med.
Skulle i övrigt tror jag att trafiken avgör mer än bar?.

Lycka till!

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



beepbeep skrev:
Jahopp. 8.06 BTG idag med mycket trafik på 0.8 bar chip och ljuddämpare. Inte illa med tanke på att all-time-high med gamla bilen låg på 8.07, och då kördes det på 1.2 bar


[sorry ot]
Vänta nu här Goran...
Vad är bar för något?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=433230#433230

[/sorry ot]


När på säsongen kan man förvänta sig mindre trafik på banan, Under 7min måste locka?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Eric Josefsson skrev:
När på säsongen kan man förvänta sig mindre trafik på banan, Under 7min måste locka?
Du menar nog under 8 (dvs en 7:## tid)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 418



Kör inte han (Jocke) mest rattlås racing?

_________________
Johannes Ericson
///M, Type R & R/T
Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Niklas Falk skrev:
Eric Josefsson skrev:
När på säsongen kan man förvänta sig mindre trafik på banan, Under 7min måste locka?
Du menar nog under 8 (dvs en 7:## tid)


Nåja, det menade jag iofs, men erkänn att en tid under 7 vore ännu häftigare

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460


Trådstartare
Erik B skrev:
beepbeep skrev:
Jahopp. 8.06 BTG idag med mycket trafik på 0.8 bar chip och ljuddämpare. Inte illa med tanke på att all-time-high med gamla bilen låg på 8.07, och då kördes det på 1.2 bar


Är det antalet bar i systemet som anger varvtiden?


Inte nödvändigtvis men det försökte jag inte säga heller. Jag skulle snarare belysa skillnaden mellan nya och gamla versionen på bilen med tanke på att nya bilen går så pass mycket fortare på "fismappen" jämfört med gamla som hade mer effekt. I och med att jag känner till fakta om hur mycket hästar det saknas mellan 0.8 och 1.2 kan jag med säkerhet säga: ja, i det här fallet anger det definitivt!

Ceteris Paribus, bilen kommer att gå fortare när nya mappen åker in. Förhoppningsvis får man ännu mer hjälp av faktum att banan är fri, att Jocke har fått flera varv och att tillyxade nödavgassystemet som hänger bakom bakluckan kan plockas bort.

Jag tror att det är fullt möjligt att komma under 8-minuterssträcket...med lite tur en bra bit under.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



beepbeep skrev:

Jag tror att det är fullt möjligt att komma under 8-minuterssträcket...med lite tur en bra bit under.


Jag gissar på 7,46 BTG. Mindre trafik, mer träning och mer mos borde kapa en hel del tid...
Heja!
(Fast det kan väl vara svårt att mäta BTG under Scuderian? Man kör ju hela långa rakan då.)

_________________
--
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

GT3 CS skrev:
Kör inte han (Jocke) mest rattlås racing?


och bana och förr även rally.

Vann Suzuki cup i rally typ 91 eller 92 så vrida ratt kan han.

_________________
Daniel Steiner
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Nu kan jag vara helt ute och cykla men jag tycker mig ha sett att den 8.07 tid som körts förut är helvarv dvs 7.47 btg?

_________________
Anders Berglund
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Fredrik har en poäng. Dock får man fram tiden på BTG om man har film på ett fullt varv.
När man kört runt hela GP kommer man ut på nordslingan T13(gammla depån). Starten här blir flygande för att köra hela fulla varvet och återkomma till T13 bromsandes inför däckbarriären och anslutningen till GP slingan igen. Så här ser det ut under scuderian.

om man sedan tar tid från filmen från gantry till bro och drar av den på fulla varvet så får man BTG. Exempelvis tog det mig i min bil 26.5 sekunder att köra GTB( gantry till bro på långa rakan).

GTB tid är de ofta nämda 20 sekundrarna många spekulativt lägger till på BTG varvet för att få uppskattat full varv. Men att bara lägga till 20sek och gissa sig till tid här blir ju fel.
Samt oftast när denna tid spekuleras i så tänker man bara på bilens prestanda och gissar på typ 20 sek eller nåt. Man glömmer ofta bort att det är individen som skulle tänkas kört stäckan med bilen och att man då gärna släpper av gasen mer eller mindre på toppen(döttingerhöe) efter nya depån ner mot bron vilket visar sig en del på tiden, den saken missar nog många
Intressant är ju att se att min bil som jag körde den då behövde klart fler än de nämnda 20 sek på denna sträcka, mer exact 26.5 sek! Nu fick jag bara filmat ett fullt varv i början av scuderian och det var vad som blev i tid då.

Dock ska nämnas att uppskattat 50-75m på T13 inte körs under scuderian,så här blir det ju heller inte helt 100%, dock är min BTG tid avrundad 0.5 sek upp samt att man bromsar sig ner i slutet av varvet, ej flygande under scuderian som det ex är på turistkörningens BTG.
Sport auto kör väl inte heller fullt varv ut på metern om minnet inte sviker. Dock tror jag skillnaden här är att de inte har däckbarriären att bromsa för i slutet på varvet mot T13, utan kommer på full karamell rakt ut på GP, dock vet jag inte heller hur sport auto startar, flygande eller inte, men att de startar på T13 de vet jag.

Nåväl närmare än så här har jag aldrig kommit att köra fullt varv. I övrigt gillar jag tråden, den får en att tänka på alla som är där nu och har kul, längtar ner

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad tror ni om It's Fun III tid på ringen?
1, 2   >>
6117 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande