Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6117 besök totalt |
Vad tror ni om It's Fun III tid på ringen?
Jocke åkte ner till ringen igår. Bilen kördes för första gången för en timme sedan. Den har enligt obekräftade uppgifter satt 283km/h i GPS-hastighet igenom Scwedenkreutz på första varvet på snällaste gatuchip (0.8 bar). 1.2 bar chippet åker in under Scuderia Hanseat...vad gissar ni på för BTG tid senare under veckan om allt håller? P.S. Jag tänkte åka ner senare i veckan...kan man ta sig från Frankfurt till Adenau med allmänna transportmedel på något sätt? Mvh. ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re: Vad tror ni om It's Fun III tid på ringen?
Jag hoppas verkligen att det inte är GENOM Schwedenkreuz utan att det är vid inbromsningen efter krönet som det pratas om. Men det är fort ändå. Pagani Zonda låg kring de farterna vid Sport Autos test om jag inte minns fel. _________________ Anders Dauner |
||||
Själv kollar jag oftast vad jag har just när jag går över puckeln p g a strax efter puckeln tenderar det att gå lite långsammare för de flesta beroende på hur fort man väljer att bromsa ner sin fart:D .
om jag håller helt full pedal över krönet så kommer jag inte upp i mer än 250+km/h(mätarfart, lite svårt att se ibland även för de som sitter bredvid, men ca 250+ till ca 257) ganska direkt efter puckeln. Jag släpper därefter gas lite för att sedan bromsa längre fram. Sport auto har på CSL 245km/h verklig fart, så gissningsvis mäter de på samma ställe tror jag, de lär va här det går fortast känns det som, så det är nog häromkring de mäter kan tänkas. Sport auto har på GT2 samt CGT verklig fart ca 254km/h, dock vet jag inte exakt vart de mäter(som sagt). Men med all säkerhet kan de inte mäta allt för långt efter puckeln för då går det ju väldigt mycket långsammare ganska direkt. Vill minnas att förra året då vi var nere med Anders F(loaded) samt Rickard G, Thed B mm körde Rickard Göransson över puckeln med ca 275km/h(mätarfart, vill jag minnas att det var) med loaded. Så its fun ligger nog en bit fortare här på partiet med all säkerhet med tanke på effekt, vikt. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Vid Schwedenkreuz anger Sport Auto högsta fart innan inbromsningen. Mao varierar det säkert lite från bil till bil. _________________ Anders Dauner |
||||
Tack Anders, ja variera lär det ju göra helt klart. Men med all säkerhet bromsar inte Horst före puckeln kan jag tänka mig, de lär i så fall vara undantagsfall med väldigt effektstarka bilar kanske. Klart kanske gör han just det i Pagani Z ![]() Just efter puckeln torde vara snabbast då man håller gas längre, men med en Zonda behöver man ha väldigt mycket hår på bröstet för att hålla full gas över, om Horst har det vet jag inte. Men Zondan når nog väl höga hastigheter såväl med gasuppsläpp(broms)före puckeln oxå ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Är det antalet bar i systemet som anger varvtiden? ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Trafiken stoppar upp mycket mer än man tror! Får ni fritt så kommer det gå bra mycket fortare. Lite beroende på hur mycket trafik ni hade på 8.06 varvet, men var det typ turistkörningstrafik så går det med all säkerhet bort 10-15 sek på mer eller mindre fritt varv skulle jag tro. Sedan är ju ringen en bana som tenderar att bromsa de flesta i början av körningen, efter ett par dagar brukar confidense liften bli färre o färre. Oftast kör man ju fortast där efter ett par dagar, så det lär ju ge några sek det med. Skulle i övrigt tror jag att trafiken avgör mer än bar?. Lycka till! _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
[sorry ot] Vänta nu här Goran... ![]() Vad är bar för något? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() ![]() [/sorry ot] När på säsongen kan man förvänta sig mindre trafik på banan, Under 7min måste locka? ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() ![]() |
||||
Nåja, det menade jag iofs, men erkänn att en tid under 7 vore ännu häftigare ![]() ![]() ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Inte nödvändigtvis men det försökte jag inte säga heller. Jag skulle snarare belysa skillnaden mellan nya och gamla versionen på bilen med tanke på att nya bilen går så pass mycket fortare på "fismappen" jämfört med gamla som hade mer effekt. I och med att jag känner till fakta om hur mycket hästar det saknas mellan 0.8 och 1.2 kan jag med säkerhet säga: ja, i det här fallet anger det definitivt! Ceteris Paribus, bilen kommer att gå fortare när nya mappen åker in. Förhoppningsvis får man ännu mer hjälp av faktum att banan är fri, att Jocke har fått flera varv och att tillyxade nödavgassystemet som hänger bakom bakluckan kan plockas bort. Jag tror att det är fullt möjligt att komma under 8-minuterssträcket...med lite tur en bra bit under. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag gissar på 7,46 BTG. Mindre trafik, mer träning och mer mos borde kapa en hel del tid... Heja! ![]() (Fast det kan väl vara svårt att mäta BTG under Scuderian? Man kör ju hela långa rakan då.) _________________ -- |
||||
Fredrik har en poäng. Dock får man fram tiden på BTG om man har film på ett fullt varv.
När man kört runt hela GP kommer man ut på nordslingan T13(gammla depån). Starten här blir flygande för att köra hela fulla varvet och återkomma till T13 bromsandes inför däckbarriären och anslutningen till GP slingan igen. Så här ser det ut under scuderian. om man sedan tar tid från filmen från gantry till bro och drar av den på fulla varvet så får man BTG. Exempelvis tog det mig i min bil 26.5 sekunder att köra GTB( gantry till bro på långa rakan). GTB tid är de ofta nämda 20 sekundrarna många spekulativt lägger till på BTG varvet för att få uppskattat full varv. Men att bara lägga till 20sek och gissa sig till tid här blir ju fel. Samt oftast när denna tid spekuleras i så tänker man bara på bilens prestanda och gissar på typ 20 sek eller nåt. Man glömmer ofta bort att det är individen som skulle tänkas kört stäckan med bilen och att man då gärna släpper av gasen mer eller mindre på toppen(döttingerhöe) efter nya depån ner mot bron vilket visar sig en del på tiden, den saken missar nog många ![]() Intressant är ju att se att min bil som jag körde den då behövde klart fler än de nämnda 20 sek på denna sträcka, mer exact 26.5 sek! Nu fick jag bara filmat ett fullt varv i början av scuderian och det var vad som blev i tid då. Dock ska nämnas att uppskattat 50-75m på T13 inte körs under scuderian,så här blir det ju heller inte helt 100%, dock är min BTG tid avrundad 0.5 sek upp ![]() Sport auto kör väl inte heller fullt varv ut på metern om minnet inte sviker. Dock tror jag skillnaden här är att de inte har däckbarriären att bromsa för i slutet på varvet mot T13, utan kommer på full karamell rakt ut på GP, dock vet jag inte heller hur sport auto startar, flygande eller inte, men att de startar på T13 de vet jag. Nåväl närmare än så här har jag aldrig kommit att köra fullt varv. I övrigt gillar jag tråden, den får en att tänka på alla som är där nu och har kul, längtar ner ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6117 besök totalt |