Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vill du köra i Roadsport (SPVM)?
1, 2, 3, 4, 5   >>
19297 besök totalt
Jan Warg
Båstad
Här sen Feb 2006

Hjälpmoderator
Trådstartare

Hej

Säsongen är snart slut. SPVM har årsmöte i anslutning till sita racet på Anderstorp.
Kan vi få in synpunkter på vad vi kan förbättra inför nästa år så är det hög tid nu. Det gör inget om det kommer senare heller.

Tillskottet i år är ganska bra i Roadsport B med ett gäng Prosche Boxterförare och en Alfa åkare och undertecknad som klassade upp C bilen. I A-klassen är det små förändringar och i C-klassen den katastrof man kunde förutse.
C-klassen är ett av SPVMs största bekymmer. Det borde vara här man smyger igång.

Det finna en del tankar kring vad man kan göra för att få igång folk:
- Dubbelrace per tävlingshelg, så att man får rejsa mer?
- Lägre avgifter? Enlösning på detta är att det kommer fler tävlande
- Träna, kvala, tävla på en dag till lägre kostnad?
- "Track day", prova på bana övning så man kan känna lite på sin eventuella tävlingsbil?
- "Streetsport", med ett enklare reglemente där det är mer öppet för olika bilmodeller?
- Är publiktävling viktigt?

Vad är det som inte är bra?
- Startavgiften?
- El kostnaden?
- Tidtagningskostnaden?
- Val av tävlingsbanor?
- Något annat?

Kom igen nu, ge oss lite feed-back!

Fixhult
Här sen Apr 2004

Kommer det att vara ett öppet årsmöte på Lördagen eller Söndagen (det räcker ju om övriga får lyssna lite)?

Mina anledningar till att köra i sydsvenskan istället för SPVm delas nog med många andra:

* Flerdagsengagemang ("Zigenarlivet" medför en del kostnader)
* Vagnboken (det är iaf en tröskel som inte är gratis, elelr iaf svåröverblickad kostnad)
* Startavgiften inklusive el (oavsett om man använder elen eller inte)

Med en driftbudget på ca 20kkr (bensin, däck, bromsar inklusive transport till från bana) för en säsong med fem tävlingar i sydsvenskan nu så blir hoppet i kostnader ganska stort till fem helger med SPVM (lika stort slitage på materialet eftersom det är lika många körminuter ungefär).

Naturligtvis kan man inte jämföra sydsvenskan med SPVM rakt av men det är inte långt undan.

Ps Sydsvenskan är ett i mina ögon lämpligare begrepp för MGCC KM Ds

bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Re: Vill du köra i Roadsport (SPVM)?

Jan Warg skrev:
Hej

Säsongen är snart slut. SPVM har årsmöte i anslutning till sita racet på Anderstorp.
Kan vi få in synpunkter på vad vi kan förbättra inför nästa år så är det hög tid nu. Det gör inget om det kommer senare heller.

Tillskottet i år är ganska bra i Roadsport B med ett gäng Prosche Boxterförare och en Alfa åkare och undertecknad som klassade upp C bilen. I A-klassen är det små förändringar och i C-klassen den katastrof man kunde förutse.
C-klassen är ett av SPVMs största bekymmer. Det borde vara här man smyger igång.

Det finna en del tankar kring vad man kan göra för att få igång folk:
- Dubbelrace per tävlingshelg, så att man får rejsa mer?
- Lägre avgifter? Enlösning på detta är att det kommer fler tävlande
- Träna, kvala, tävla på en dag till lägre kostnad?
- "Track day", prova på bana övning så man kan känna lite på sin eventuella tävlingsbil?
- "Streetsport", med ett enklare reglemente där det är mer öppet för olika bilmodeller?
- Är publiktävling viktigt?

- Startavgiften?
- El kostnaden?
- Tidtagningskostnaden?
- Val av tävlingsbanor?
- Något annat?

För min egen del som funderar på antingen Roadsport C eller PCSR är valet idag självklart PCSR pga av förhållanden körning/avgifter.
Runt tusenlappen och det är oftast 2 dagar med otroligt mycket körning. SPVM är det enligt mig för lite race, för lite träning och alldeles för höga avgifter och att sedan reglementet inte är bra för någon annan bil än Seven med gammal förgasar motor talar ju inte riktigt för SPVM heller tyvärr.

Jag tycker Roadsport är en härlig serie med många blandade biltyper och om det blir lägre avgifter och mer körning kommer jag med största sannolikhet börja rejsa i C med min 944.

Kul serie som jag hoppas får många deltagare nästa år!! thumbs up

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Hmm, värst vad gnälligt det blev

Möjlighet till endagsarr (kval+rejs+rejs) för budgetklasserna kanske (möjlighet till extra träning på lördagen för de som vill betala?
Att med Streetsport som mantel går det ju att få till ett antal provapå pass för att fylla ut kassan (banhyrorna blir ju inte billigare).
Publik är ju ett lite löst begrepp numera. Betalande på plats med kaffekorg blir det väl bara SSM som lockar i större mängd även i fortsättningen.
om tävlingshelgerna blir fullmatade med aktiviteter på banan och lockar lite friskt blod så kanske det kommer mer publik på andra tävlingar också (Internetpubliken och läsarna i Automobil skall inte glömmas bort). Om inte ens de närmast sörjande lockas ut till banorna så är det nåt som inte är så bra.
Så "publiktävling" är kanske inte så viktigt men tävlingarna måste ju lockat tillräckligt med intresse för att kunna överleva (intresse från icketävlande är ju et mått på det).

Banvalet har jag inte nämnt men det ser jag inga problem med (förutom att Mantorp är så långt bort ).

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

bjorre82 skrev:
.... Och att sedan reglementet inte är bra för någon annan bil än Seven med gammal förgasar motor talar ju inte riktigt för SPVM heller tyvärr.
Sevens med MCmotor går rätt bra i A... Och skulle man ta en hint från Sydsvenskan så borde Miatorna fortfarande vara det som gäller i C (bortsett från 118hk Elise då...).
Det "enkla" vikt/effekt får ju lite problem när vikten ibland skiljer en faktor 2 inom en klass (650kg seven och 1300kg karossbil). Hade startfälten bågnat av tävlande skulle man kunna tänka sig att dela klasserna på över/under 900kg eller nåt (en brytgräns som jag inte har några som helst belägg för).
Men reglementesdiskussioner var det inte frågan om i denna tråd utan glada nya förslag om hur tävlingsformerna skulle kunna locka fler tävlande.

Frågan om steget från motionär till tävlande har ju varit uppe på Rejsa förr och jag trodde till en början att Streetsport skulle få ett stort startfält. De 10-15kkr som går till avgifter/vagnbok kan nog ses som en tröskel (speciellt eftersom många blundar för vad bankörningsbudgeten ligger på och ofta använder marginalen (dvs även en 30% ökning av budget är omöjligt)).

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Citat:

- Startavgiften?
- El kostnaden?
- Tidtagningskostnaden?
- Val av tävlingsbanor?
- Något annat?

Huvudsakerna som jag tycker
-Start/ELavgiften det är ju givet, för mycket pengar för kör-tiden
-Att för många av tävlingarna går över flera dagar, någon kan göra det men inte alla
-Höj vikten i C till 7,5 el 8 kg /hk
-Vagnsboken, ta bort den och många fler kommer. Motivera gärna varför vi skall ha den ?

Sen om det skulle gå att lösa så man kunde mäta bilars effekt på plats och klassa in bilarna efter det så man kom bort från dessa eviga diskussioner om vad mam får göra och inte göra.

Jag vill gärna köra SPVM 2007 och kommer försöka fixa vagnsboken och övrigt men det är inte kul att köra om jag blir ensam i C

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Problemet med just Roadsport är nog att för många där är just hobby-åkare som endast vill åka till en väldigt liten avgift och då passar nog en arrangör som gör klubbracing-arrangemang med fokus på låga avgifter såsom Södras KM.... Och inte större arrangemang där kostnaden automatisk stiger.

Så jag ser nog ingen framtid för varken Roadsport eller Streetsport som klass annat än rent lokalt och som hobby-arrangemang till lägst möjliga kostnad för dom tävlande. Men det är nog inte fel heller, alla klasser behöver ju inte vara med överallt.

obs bara lite personliga funderingar och inga officiella åsikter på något sätt.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Josen skrev:
-Vagnsboken, ta bort den och många fler kommer. Motivera gärna varför vi skall ha den ?

Varför ska Roadsport inte ha den? om alla andra klasser måste ha den.... Vi vill inte ha den i Endurance heller...

Men behöver inte Södras KMs klasser ha vagnbok?? för isåfall ska jag ta ett seriöst snack med Racingutskottet för det är isåfall åt H-vete om det särbehandlas på något sätt..... klart fall av snedvriden konkurrens isåfall.

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Fredrik - SLC skrev:
Josen skrev:

Varför ska Roadsport inte ha den? om alla andra klasser måste ha den.... Vi vill inte ha den i Endurance heller...

Men behöver inte Södras KMs klasser ha vagnbok?? för isåfall ska jag ta ett seriöst snack med Racingutskottet för det är isåfall åt H-vete om det särbehandlas på något sätt..... klart fall av snedvriden konkurrens isåfall.

Jag frågade varför vi skall ha den inte varför andra har den

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Fredrik - SLC skrev:
Så jag ser nog ingen framtid för varken Roadsport eller Streetsport som klass annat än rent lokalt och som hobby-arrangemang till lägst möjliga kostnad för dom tävlande. Men det är nog inte fel heller, alla klasser behöver ju inte vara med överallt.
Du har ju själv bevisat att det går att arrangera racehelger med många olika upplägg för de olika klasserna. Det skulle ju kunna gå att blanda tvådagarsarrangemang med endagars (även om det kanske kan bli slitningar mellan klasserna).

Budgetklasserna är ju inte automatiskt dömda att vara lokala företeelser även om korta avstånd underlättar vid endagsarrangemang. Själv vet jag att 30 mil är lite kämpigt att ha som avstånd om aktiviteterna pågår 8:00-17:00, speciellt om man inte trailar, men det går...
Har man längre blir det ju nästan tvunget med övernattning iaf...

Men som alltid finns det undantag, SSM övernattar man ju gärna på och där är det inget problem med tredagarsarr för min del (det är ju sommarens höjdpunkt).

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Josen skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Josen skrev:

Jag frågade varför vi skall ha den inte varför andra har den

orsaken varför vet jag..... det försörjer en massa tekniker och SBF.......

sen varför vi bör ha den .... tja det kan man väl tycka vad man vill om.... men en bra grej med den är att iaf teoretiskt så får vi lika bedömning och en kvalitesäkring på säkerheten såsom bur, stol, bälten mfl säkerhetsrelaterade saker.... Och jag inser att man inte kan lämna det helt åt dom tävlande efter ha sett allt för många skräck-exempel såsom burbyggen av vattenledningsrör, burar där övre rör har 30% svets för att taket var ivägen mfl exempel.

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Fredrik - SLC skrev:
Problemet med just Roadsport är nog att för många där är just hobby-åkare som endast vill åka till en väldigt liten avgift .

Kan du ge din bild över vad en väldigt liten avgift är i summor ?
och vad du tycker är rimligt som arrangör att ta ut av deltagarna ?

Både BMW-cup och PCR lyckas ju skapa serier där jag upplever det vara mycker billigare att åka än i SLC och SSK ?

/Joachim

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Niklas Falk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Du har ju själv bevisat att det går att arrangera racehelger med många olika upplägg för de olika klasserna. Det skulle ju kunna gå att blanda tvådagarsarrangemang med endagars (även om det kanske kan bli slitningar mellan klasserna).

Budgetklasserna är ju inte automatiskt dömda att vara lokala företeelser även om korta avstånd underlättar vid endagsarrangemang. Själv vet jag att 30 mil är lite kämpigt att ha som avstånd om aktiviteterna pågår 8:00-17:00, speciellt om man inte trailar, men det går...
Har man längre blir det ju nästan tvunget med övernattning iaf...

Men som alltid finns det undantag, SSM övernattar man ju gärna på och där är det inget problem med tredagarsarr för min del (det är ju sommarens höjdpunkt).

Jo, och det funkar för dom flesta klasser men just roadsport klassen känns som mest "priskänslig"...

som nu på Anderstorp där jag tar 2750 i startavgift istället för SSK som tog 2100... Och dom 650 har fått ca 10st att avanmäla sig..... en klass där 650:- gör skillnaden på ett startfält på 22 eller 12 bilar är inte en stabil klass som iaf jag inte kommer bjuda in utan garantier på startfält-antal.

så jag inser väl att den förmodligen passar bättre i SSK, MGCC KM mfl lågpris-arrangörer som mer inriktar sig på arrangemang enbart för lågt pris än roliga arrangemang...

(sen är iofs MGCC SSM ett lysande undantag där man lyckats bygga mervärden och därigenom ändå får med sig hobby-åkare)

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Josen skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Problemet med just Roadsport är nog att för många där är just hobby-åkare som endast vill åka till en väldigt liten avgift .

Kan du ge din bild över vad en väldigt liten avgift är i summor ?
och vad du tycker är rimligt som arrangör att ta ut av deltagarna ?

Både BMW-cup och PCR lyckas ju skapa serier där jag upplever det vara mycker billigare att åka än i SLC och SSK ?

/Joachim

både BMW CUp och PCR bygger sin ekonomi på ett nollsumme-spel och där tävlingsbilarna subventioneras av gatbilar...

Men för att prata lite klarttext..... tar man 700 i startavgift som bmw och porsche gör så går det inte att få ekonomin att gå runt på enbart tävlande.

banhyra 1 dag..... 45.000
Ambulans läkare .. 10.000
tidtagning .... 5.000
bärgare/räddning.. 5.000
övrigt ... 10.000

Det här är ett minimum av kostnader som få klarar av att undgå.... Och det blir då 75.000 för en dag och då får dom tävlande själva ställa upp med t.ex flaggvakter.....

ska du då ta 700 i avgift av dom tävlande så behöver du mer än 100 tävlande för att ens gå runt och vilken klubbtävling får ihop det på endagars-evenemang ??

RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

SPVM

Jag tror att SPVM måste skaffa sig en samarbetspartner för det behövs fler startande så att inte start avgiften blir för hög för banhyran är ju given, RHK, SSK, SLC ?? Sen förstår jag inte det där med vagnbok det är ett krav från förbundet som måste vara kvar, finns i alla bilsport klasser.
sen är ju frågan om det är krav på kat nästa år någon som vet? 2008 skall ju alla ha det förutom His FIA klassade bilar. Transponder är ju åxo en fråga i luften.
Angånde vilka tävlinsgar som är lämpliga så föreslår jag att: Lördag träning på förmidagen kval på eftermiddagen. Söndag nytt kval på förmiddagen sedan race. Fredagen jobbar vi för att ha råd att Reca !!
Slutligen så kan jag nämna att jag har föritslagit styrelse i Modsport klasen att ta bort klasserna 1,2,3 för att införa två klasser en under två liter och en över två liter, med vissa vikt restrektioner nuvarade regler är i från hedenhös tiden.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Givet är att ju att det kostar att hyra banor med det som behövs och pengar måste hämtas hem någonstans - men frågan här i tråden var ju vad det är som gör att Roadsport C dör ut. Och för folk med normala inkomster så är ~3000:- för en helg för dyrt helt enklet

Sen när det gäller vagnsboken har jag uppfattar jag det också som ett sätt att SBF få in pengar...
Säkerhets bedömmingen av bilarna borde kunna lösas på ett annat sätt än genom vagns-boken - men det är min personliga åsikt

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Josen skrev:
Givet är att ju att det kostar att hyra banor med det som behövs och pengar måste hämtas hem någonstans - men frågan här i tråden var ju vad det är som gör att Roadsport C dör ut. Och för folk med normala inkomster så är ~3000:- för en helg för dyrt helt enklet

Precis...... så roadsport C borde nog inte åka i SPVM utan passar väl bäst egentligen med en arrangör som BMW Cup...... frågan är väl vilken samarbetspartner vill samarbeta med Roadsport C och subventionera ner kostnaderna.till samma låga nivåer som Bmw Cup med 700 i startavgift .... mer än möjligen då MGCC.

men som jag förstått så är det väl bara enstaka Roadsport C åkare som åkt SPVM senaste åren. Utan största delen av Roadsport består väl av Porschar som ju lika gärna kan åka i Porsche Cup, förvånande bara att Porsche klubben inte gör ett roadsport heat så bilar utan burar kan tävla där.

RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Vagnbok

Ja priset på vagnboken är en anna sak ! Ett sätt är att ex SPVM tar på sig ansvaret för boken för att få ner priset det är nog en förhadlingsak mellan förbundet o SPVM det viktiga är ju att fel o brister åtgärdas till nästa tävling, i folkrace kostar ju boken någon hundring. Det samma gäller ju regbesiktningen.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Vagnbok

RCM skrev:
Ja priset på vagnboken är en anna sak ! Ett sätt är att ex SPVM tar på sig ansvaret för boken för att få ner priset det är nog en förhadlingsak mellan förbundet o SPVM det viktiga är ju att fel o brister åtgärdas till nästa tävling, i folkrace kostar ju boken någon hundring. Det samma gäller ju regbesiktningen.

oavsett hur mycket SPVM eller SLC vill att SBF ska sänka priset på vagnboken så lär dom inte göra det.... det är för stor del av SBFs budget som kommer in den vägen.......

enda chansen är att välja en helt ny styrelse isåfall som har som agenda att minska SBFs och dom tävlandes kostnader och det har inte nuvarande styrelse är jag rätt övertygad om. Vilket ju katalysator-kravet visar på med......

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:
Både BMW Cup och PCR bygger sin ekonomi på ett nollsumme-spel och där tävlingsbilarna subventioneras av gatbilar...

Men för att prata lite klarttext..... tar man 700 i startavgift som bmw och porsche gör så går det inte att få ekonomin att gå runt på enbart tävlande.

banhyra 1 dag..... 45.000
Ambulans läkare .. 10.000
tidtagning .... 5.000
bärgare/räddning.. 5.000
övrigt ... 10.000

Det här är ett minimum av kostnader som få klarar av att undgå.... Och det blir då 75.000 för en dag och då får dom tävlande själva ställa upp med t.ex flaggvakter.....

ska du då ta 700 i avgift av dom tävlande så behöver du mer än 100 tävlande för att ens gå runt och vilken klubbtävling får ihop det på endagars-evenemang ??

När det gäller BMWCup så skulle jag inte säga att gatbilarna subventionerar Cupen, de delar bantiden med tävlingsverksamheten och därmed kostnaden också.. Gatbilarna upptar över 50% av bantiden.

Sen tar du i rejält när du räknar, Fredrik..
En bandag med allt du nämner ovan kostar ca 60.000:- i snitt under årets BMWSC arrangemang.
Med ca 30startande som betalar 900kr/racedag (i startavgift, serieavgift & medlemsavgift) =27000 så bär sig BMWCup väl med tanke på att vi använder under 50% av bantiden.
Dock är BMWCup beroende av gatbilarna och vice versa.

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Klart man vill köra Roadsport! Bara man inte går och förbjuder en massa saker, som turbobilar t ex.

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4, 5   >>
19297 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande