| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Styrväxel från Z3 M coupe -01 till 325 E30 ??
|
4 besök senaste veckan (18307 totalt) |
|
Jag köpte min styrväxel från Zionsville Autosport. Jag hade tidigare 4.1 rattvarv på min 320is och är nu nere på 2.7 rattvarv.
Styrväxeln kommer från en amerikanskspecad M3E36 av 1995 års modell. http://www.zionsvilleautosport.com http://tinyurl.com/bfdd9 _________________
BMW M3 E92 -10 |
||||
|
Ja det låter så trevligt! Kommer som sagt bli grym skillnad från mina 4,7varv till 3varv nånting
Jag tror jag köper en styrväxel från skroten.. såg ju en för ganska små pengar.
Bra länkar! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
Hörru Drygo...eller ska jag säga Slöo?
"Inside..." Eller så får jag kanske chans att be om en själv Vecka 1 el. 2. QuickRak hade kit tidigare för småpengar, men de sålde kanske för dåligt för tillverkningen är nedlagd.
|
||||
|
Finns en kille i Österrike som har sådana.
Mycke fina grejor har själv köpt en del av honom.
Pris 57 Euro + frakt Är det av intresse kan jag beställa en åt dig jag väntar en leverans från honom om ett par veckor. Så slipper du frakten. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
Jag har turen att jobba i verkstad.. så jag tänkte också göra en sen... Hmm.. Mycket planerat att göra med bilen nu... - Corrado 280mm bromsar fram - Renovera bromsoken runt om, blästra och lacka dem - Bygga 3" rostfritt avgassystem med metallkat och extraktorgrenrör - Motera servostyrning med växel från e36 - Fixa mitt mycket glappiga växellänkage... (blir väl till att svarva lite delar här med) - Laga rost, byta dörrar och skärmar, lacka om. Jag hinner nog inte allt på en gång.. men bromsar avgassystem och växellänkaget ska man väl kunna hinna med innan det blir säsong för busbil igen!
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
Hur har det gått med styrningsuppgraderingarna?
Hittade en originalbussning igår när jag rotade i en låda i garaget och eftersom allt annat gick åt skogen som jag skulle göra så passade jag på att göra en bussning i alu. Inte lika fin som den Wiking visade men funktionen är nog minst lika bra
om någon är sugen så är det lätt att fixa sådana. _________________ Jonas Edling |
||||
Alla uppgraderingar ligger stilla för min det.. för tillfället.. men jag har i alla fall fått hem mitt "servokit" bestående av: Pump med fäste Rem Remskiva Slangar Behållare Sen ska jag ju bara ha en styrväxel och styrknuten från en servo-bil.. så har jag allt. Eller måste jag har styrlederna från en servo-bil också? Jag har möjlighet att köpa en E46 styrväxel, men vet inte om den passar? Så jag undrar om nån vet om det är samma växel som E36 och Z3??? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
Jag köpte mig en vanlig E36 styrväxel.. Har dock inte monterat den än. Den ska väl ge lite färre varv än mina 4,7 i alla fall
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
har letat efter en sånn här tråd..
jag köpte en styväxel från en m3e30.. som ska ha 3.5 rattvarv?. Tänkte inte så mycket när jag köpte den, men nu när jag kolla så går det att skruva 4.10 varv på ratt stången är det något jag missat eller har jag blivit blåst?
ska inte styväxel från e36 m3 3.0 vara på 2.5 ratt varv? jag har även en styrväxel från en e30 325:a oxå.. har inte kollat ratt varven på den. även en styrväxel som sitter i min projekt kaross e30 320is.. vad ska dom ha för utväxling/rattvarv? Ang. servo.. blev välldigt sugen på att köpa el servo =) .. sitter bla på saab 9-3 sport (någoting)tdi _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -89 |
||||
|
Enligt vad jag har hört så ger de olika växlarna det här:
4,7varv - E30 utan servo 4,1varv - E30 med servo 3,5varv - E30 M3 3,0varv - E36 och E36 M3 3,2l (sån jag köpte för 700kr..) 2,75varv - E36 M3 3,0l Men folk säger ju lite olika värden.. så det är inte helt lätt att veta om det stämmer.. Men det ger väl en fingervisning i alla fall. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
så det finns risk att jag har blivit blåst.. köpta den styväxeln för 1500.:-.. surt.. köpte den typ förra året.. men jag kanske ska höra med säljaren om han har lust att häva köpet
_________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -89 |
||||
|
Nja blåst är du väl inte.. Jag hade dock köpt en vanlig E36 växel istället.. precis som jag gjorde.
Har rättat till min lista lite också.. Såhär ska det stå: 4,7varv - E30 utan servo 4,1varv - E30 med servo 3,5varv - E30 M3 3,0varv - E36 (316-328) och E36 M3 3,2l (sån jag köpte för 700kr..) 2,75varv - E36 M3 3,0l och detta är vad det blir när man monterar dem på en E30. Idag har jag en 4,7varvs växel utan servo... Så det lär väl bli go skillnad med 3varvs växeln kan jag tro
|
||||
Kommer det inte bli för tungt? Kan man göra något med hjul vinklarna så det går lättare? Min sänkta is är nämligen betydligt tyngre att styra jämfört med min osänkta... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Njae.. jag får ju servo... då blir det ju lättare
|
||||
Vad har du för superstyrväxel då?
|
||||
Mera negativ camber gör att det blir mer lättstyrt i depån. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Styrväxel från Z3 M coupe -01 till 325 E30 ??
|
4 besök senaste veckan (18307 totalt) |