Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad får fart på sprinttävlandet i instegsklasserna?
1, 2, 3, 4, 5   >>
9686 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Det har försiggått diskussioner om hur man lockar och håller kvar tävlande till resp. i serier i ett par trådar nu. Jag tror inte funderingarna är så väsensskilda mellan serierna. Faktiskt kokar det ner till en fråga:

-Varför sjunker deltagandet i SSK Kl1 och Roadsport C? (De viktigaste instegsklasserna).

MGCC växer.

Kostnader, upplägg osv. tror jag värderas annorlunda här än hos de som är etablerade inom racing varför jag inte tror att reglementesdiskussioner tar lika hård skruv i instegsklasserna som i dem över.

Jag tycker, vet och tror en del men väljer att hålla igen.

Nåväl. En tråd dedikerad till sprint och instegsracing.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Vad får fart på sprinttävlandet i instegsklasserna?

Pär Hansson skrev:
Det har försiggått diskussioner om hur man lockar och håller kvar tävlande till resp. i serier i ett par trådar nu. Jag tror inte funderingarna är så väsensskilda mellan serierna. Faktiskt kokar det ner till en fråga:

-Varför sjunker deltagandet i SSK Kl1 och Roadsport C? (De viktigaste instegsklasserna).

MGCC växer.

Kostnader, upplägg osv. tror jag värderas annorlunda här än hos de som är etablerade inom racing varför jag inte tror att reglementesdiskussioner tar lika hård skruv i instegsklasserna som i dem över.

Tror att det är så enkelt som att det finns mer alternativ än enbart SSK kl1 och Roadsport C.....

och just för instegsklasserna är priskänsligheten stor och man blir gärna lockad av att åka tillsammans med likadana bilar i en klubbserie där det inte finns "superproffs"

för vad finns för insteg idag?

MGCC KM
BMW Cup
Porsche Cup
Alfa (har väl någon tävlingsserie?)
och alla billigare Endurance-serier och klasser.

pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Pär Hansson skrev:

MGCC växer.

kostander?
oftast så ser man att startavgifterna ligger runt 2000-2750 medans tex bmw cup 1200 i serie avgift och sen en startavgift på 325 per deltävling dvs 650 spänn för en tävlings dag.
Det är dyrt att rejsa för en vanlig svenson utan sponser stöd, ingen stor plånbok osv osv. Sänk startavgifterna så lär fler köra.

Här sen Nov 2002

Pelle Persson skrev:
Pär Hansson skrev:

MGCC växer.

kostander?
oftast så ser man att startavgifterna ligger runt 2000-2750 medans tex bmw cup 1200 i serie avgift och sen en startavgift på 325 per deltävling dvs 650 spänn för en tävlings dag.
Det är dyrt att rejsa för en vanlig svenson utan sponser stöd, ingen stor plånbok osv osv. Sänk startavgifterna så lär fler köra.

Tror inte det är vägen att gå för SSKkl.1 och Roadsport, då det finns redan så många som gör det.

Frågan är väl mera om det finns utrymme för så många arrangörer som inriktar sig på "insteg" till lägsta pris. Jag tror det inte.

Utan man måste nog hitta andra saker för att locka till sig tävlande.

dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Jag tror det i längden är fel att "prisa in" sig med låga avgifter i instegsklasserna.

Tittar man på dragracingen så är det ganska stora problem där. Där kan man börja åka med sin svenssonbil på "en dag på strippen" för 150:- i start+licensavgift. Att sen ta klivet upp och betala 500:-/dag eller 1-2000:- i enbart startavgifter för en 2-3 dagars tävling är gigantiskt, och folk grinar väldigt åt det.

Tyvärr är det nog bäst att man får lära sig vad det kostar från början.

För mig faller det på tillgänligheten. Hade det funnits en bana i stockholm så hade jag kört 4-6 tävlingar om året.

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

dstr skrev:
Jag tror det i längden är fel att "prisa in" sig med låga avgifter i instegsklasserna.

Tittar man på dragracingen så är det ganska stora problem där. Där kan man börja åka med sin svenssonbil på "en dag på strippen" för 150:- i start+licensavgift. Att sen ta klivet upp och betala 500:-/dag eller 1-2000:- i enbart startavgifter för en 2-3 dagars tävling är gigantiskt, och folk grinar väldigt åt det.

För mig faller det på tillgänligheten. Hade det funnits en bana i stockholm så hade jag kört 4-6 tävlingar om året.

Ja, det ligger något i det att dom extremt låga kostnaderna som vissa klubbar håller typ Porsche och BMW sabbar för framtiden med vidarestegning i klasser och tävlingar.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Tydligare marknadsföring av säsongspaket kanske?

Visserligen skulle det strida mot den normala enonomiska huvét-i-sanden-metoden. För egen del skulle kostanden stiga 50% genom att åka tvådagarstävlingar med "riktigt" startavgift jämför med att åka i stort sett gratis (som nu). Totalkostnaden blir mao inte enormt mycket högre men den syns så tydligt när den kommer så nära inpå (betalar man säsongen i Januari så är det inte lika tydligt men likväl lika dyrt).
Vi vet ju alla om att racing är ekonomiskt självbedrägeri, då är det väl lika bra att man underlättar det genom att se till att startavgifterna betalas långt innan räntor på huslån och annat ovesäntligt.

Sen finns ju steget under de nämnda tävlingarna, diverse slalomserier mm där kostanderna är ännu lägre men tälingsnerverna kittlas lika fullt (absolut inte lika mycket som på en riktig bana men det täcker ett behov).

Kampanjtävlingar kanske, dvs göra det enklare att prova på en tävling?
om det skulle gå att få dispens från riktig vagnbok vid en tävling per år (dvs arrangören el dyl. står för säkerhetsbesiktning) så skulle tröskeln vara mindre för att fånga in nya.
Alternativt riktig vagnbokbesiktning+licenstagning på fredagen innan som nämnts i en annan tråd (dvs ett riktigt nybörjarpaket).

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Niklas Falk skrev:

Kampanjtävlingar kanske, dvs göra det enklare att prova på en tävling?
om det skulle gå att få dispens från riktig vagnbok vid en tävling per år (dvs arrangören el dyl. står för säkerhetsbesiktning) så skulle tröskeln vara mindre för att fånga in nya.
Alternativt riktig vagnbokbesiktning+licenstagning på fredagen innan som nämnts i en annan tråd (dvs ett riktigt nybörjarpaket).

Problemet är att idag så sätter SBF stopp för dispenser från vagnbok och det är inte tillåtet med vagnboksbesiktning i samband med tävling då den ska göras och BETALAS minst 2 veckor före tävling, så SBF hinner ta emot din betalning och sen skicka ut godkännande kvittot.... så det är inte smidigt idag.

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Fredrik - SLC skrev:

Ja, det ligger något i det att dom extremt låga kostnaderna som vissa klubbar håller typ Porsche och BMW sabbar för framtiden med vidarestegning i klasser och tävlingar.

Det är "kul" att vi inom klubbracing anses sabotera framtiden för svensk racing... thumbs down

Med fler som vågar prova ökar sannolikheten att ett antal klättrar vidare, eller ?
Att hålla kostnaderna nere är A och o för alla amatörer som oftast tyvärr behöver betala allt ur allt egen ficka.
Låga serie/startavgifter är en viktig del, och närheten till bana/banor är en annan då transport till och från kostar en slant i dag.
Tyvärr gör banägarna det svårare även för klubbracing genom att fortsätta med att höja banhyran till allt högre nivåer.

Det krävs ekonomiskt stöd för att kunna klättra vidare, och det är väl oftast där det falerar ?
Den som har envisheten, kunskapen, och orken att attrahera sponsorer har en större möjlighet.

Att sedan organisationer som SLC behöver dra in inkomster för att försörja även organisatören är något som ideella organisationer med fokus på klubbracing inte behöver ta höjd för när avgifterna ska spikas.
Inte heller behöver alla funktionärer hyras in av en ideell organisation om klubben tar ansvar för att utbilda även medlemmarna till funktionärer -inte enbart temporära flaggviftare handplockade för ett arrangemang.
Nackdelen däremot är att ideell klubbverksamheten faller platt om/när den ideella eldsjälens låga slocknar.

Skåne
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:
dstr skrev:

Menar du allvar??? Att bmwsc, pcs mfl kvaddar pga låga kostander?

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Lugn nu innan detta spårar iväg till inflamerad startavgiftsfråga.

Till att börja anser jag att man bör direkt göra klart att klubbracing är en sak och instegsklasser i "proffessionella" serier är en annan. De skall inte konkurera med varandra utan komplettera.

Klubbracing handlar om klubbverksamhet med mycket internt idéellt arbete även för de tävlande samt ofta är racingen en del klubben. Racingdelen är beroende gatbilssidan och omvänt. (Ja Hobbe, jag vet att vissa inom klubbarna sliter mer än andra.)

Visst är startavgifterna högre hos de "proffessionella" och så kommer det alltid vara. Jag tror man skall fokusera andra saker som tävlingens totala längd, från besiktning till målflagg. Skall allt rymmas på en dag eller vill man skapa sträcka ut det hela över två dagar.
Har utvecklingen inom instegsklassen skenat dvs har instegsklassen blir väl dyr eller avanserad. Krävs det tex extrema väghållningsprylar och nya däck varje tävling för överhuvudtaget kunna hänga med?
Kan rent av vagnparken upplevas lite trist av de deltagande?
ok startavgiften går inte komma ifrån, den syns så tydligt. Men ett våldsamt priskrig tror jag inte är lösningen heller.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

GunnarÖ skrev:
ok startavgiften går inte komma ifrån, den syns så tydligt. Men ett våldsamt priskrig tror jag inte är lösningen heller.
Det gäller väl egenterligen att se till att det upplevs som om man får nåt för startavgiften, förutom bara tid i depån.

Vissa klubbar har ju börjat uppmärksamma att en del medlemmar endast deltar i klubbmästerskap och inget annat (dvs tar medlemsavgiften som en del av startavgift för ett mästerskap).
MGCC hade en diskussion i vintras om att KM började bli lite väl stort som KM (fler än jag kallar det sydsvenska mästerskapen i tidsträning).
Själv kände jag ett moraliskt avsvar att stå och vifta på SSM iår eftersom jag endast deltar i KM för MGCC.

Nu måste det inte vara partaj varje tävlingslördag för att det skall vara intressant men kanske skulle man kunna sy ihop nåt av alla de driftiga människor som ändå finns i depån (det syns ju om inte annat på depåfordon, trailar, husbilar, bussar mm mm).

Eller är det så enkelt att man pröjsar extra för att inte behöva bry sig om mera än sig själv och sitt tävlande (dvs allt annat skall fixas av "nån annan"). Service kostar (oavsett om servicen upplevs bra eller bara tillräcklig).

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Hobbe skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Det är "kul" att vi inom klubbracing anses sabotera framtiden för svensk racing... thumbs down

Med fler som vågar prova ökar sannolikheten att ett antal klättrar vidare, eller ?
Att hålla kostnaderna nere är A och o för alla amatörer som oftast tyvärr behöver betala allt ur allt egen ficka.
Låga serie/startavgifter är en viktig del, och närheten till bana/banor är en annan då transport till och från kostar en slant i dag.
Tyvärr gör banägarna det svårare även för klubbracing genom att fortsätta med att höja banhyran till allt högre nivåer.

Det krävs ekonomiskt stöd för att kunna klättra vidare, och det är väl oftast där det falerar ?
Den som har envisheten, kunskapen, och orken att attrahera sponsorer har en större möjlighet.

Att sedan organisationer som SLC behöver dra in inkomster för att försörja även organisatören är något som ideella organisationer med fokus på klubbracing inte behöver ta höjd för när avgifterna ska spikas.
Inte heller behöver alla funktionärer hyras in av en ideell organisation om klubben tar ansvar för att utbilda även medlemmarna till funktionärer -inte enbart temporära flaggviftare handplockade för ett arrangemang.
Nackdelen däremot är att ideell klubbverksamheten faller platt om/när den ideella eldsjälens låga slocknar.

Nej då läser du mitt inlägg som fan läser bibeln.....

Det jag menar är att för att prata klartext.... klubbar som BMW gör en stor insats som klarar göra billiga tävlingar (och det är jättebra för dom budgetmedvetna) men nackdelen är att det blir ett så stort hopp startavgiftsmässigt till "stora" arrangörer.

Sen iofs tycker jag att vissa kostnader kapar BMW lite för mycket, t.ex säkerhets-sidan när man inte har någon Läkare inhyrd, och att man inte hyr in några riktiga säkerhetsbilar, för även i BMW Cup går det en hel del riktigt snabba och häftiga bilar som kan få riktigt stora olyckor..... vilket ju faktiskt har hänt, som den på Karlskoga med en Ex STCC bil som kvaddade riktigt ordentligt och ingen kom ut och kollade om han var skadad.

En fråga där till BMW folket.... får ni verkligen köra utan läkare? som Arne skrev i en annan tråd

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Pelle Persson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
dstr skrev:

Menar du allvar??? Att bmwsc, pcs mfl kvaddar pga låga kostander?

nej och ja..... beroende på vad man vill ska hända i framtiden..... Om man vill att många ska ta steget vidare efter något år i klubbtävlingsvärlden... så ja...... men om man inser att dom flesta är nöjda med att tävla där så nej.....

dvs missförstå mig rätt...... jag är inte motståndare alls mot låga startavgifter i klubbracing, men samtidigt så har DSTR en poäng när han gör jämförelsen med dragracing......... man vänjer folk vid att det är så billigt och då blir det svårt med en fortsättning.

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Fredrik - SLC skrev:
Hobbe skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Nej då läser du mitt inlägg som fan läser bibeln.....

Det jag menar är att för att prata klartext.... klubbar som BMW gör en stor insats som klarar göra billiga tävlingar (och det är jättebra för dom budgetmedvetna) men nackdelen är att det blir ett så stort hopp startavgiftsmässigt till "stora" arrangörer.

Sen iofs tycker jag att vissa kostnader kapar BMW lite för mycket, t.ex säkerhets-sidan när man inte har någon Läkare inhyrd, och att man inte hyr in några riktiga säkerhetsbilar, för även i BMW Cup går det en hel del riktigt snabba och häftiga bilar som kan få riktigt stora olyckor..... vilket ju faktiskt har hänt, som den på Karlskoga med en Ex STCC bil som kvaddade riktigt ordentligt och ingen kom ut och kollade om han var skadad.

En fråga där till BMW folket.... får ni verkligen köra utan läkare? som Arne skrev i en annan tråd

Fredrik,

Att BMW Sport Club/BMW Cup enligt dig saboterar kan knappast läsas fel oavsett vem som läser vad.
Det är väl snarare vad du skrev som kunde har formulerats bättre ?
Klartexten var ju i alla fall mer lyckad.

Banlicensen avgör säkerhetsnivå - inte subjektivt tyckande. Eller ?
Tävlingledaren bestämmer nivån utöver vad banlicensen anger - oftast efter diskussion med bla förarna.

Antalet deltagare i BMW Cup har ökat de senaste åren , och med ökat antal deltagare ökar risken för incidenter.
Givetvis gör vi vårt bästa för att våra tävlande ska känna sig trygga och säkra oavsett antal, samt har alltid målsättningen att säkerheten alltid tillfredsställer samtliga involverade.

Säkerheten minskar inte heller när våra gatbilar utnyttjar tiden mellan deltävlingarna. Utan även dessa förare har samma nivå som våra Cupförare.
Inte många klubbar/organisationer/arrangemang som ligger på denna nivå.

Har du frågor om ev. incidenter under BMW Cup så kan du ju prata med tävlingsledaren.
Du har säkert kvar telefon# sedan tiden då BMW Cup gjorde ett kortare gästspel under SLC:s vingar.
Själv känner jag bara till en STCC bil som var inblandad i en incident på Gelleråsen förra säsongen.
om det var förra säsongen du menade ?
Den satt fast i gruset efter avåkning. Inget värre än så.

Tillägg I:

Då ämnet var hur främja antalet förare i instegsklasserna i sprint så kan jag meddela att BMW Sport Club alltid har arbetat för detta.
Med lite tur och mycket ideellt arbete så kommer BMW Sport Club att inför nästa säsong försöka höja ribban för klubbracing i Sverige.
Med lyckat resultat kommer förhoppningvis fler att motiveras ta steget in i organiserad racing, och givetvis är önskemålet att dessa förare så småningom tar sig vidare till högre klassade tävlingsformer.

Tillägg II:

Gällande hypotesen att klubbracing vänjer förare vid låga avgifter, och att detta då försvårar nyrekrytering till tävlande på en högre nivå.
Vår nyrektering till tävlingsverksamheten kommer många gånger via våra medlemmar som börjar med organiserad bankörning med sina gatbilar först.
Ett naturligt steg.
Detta steg hade tyvärr inte varit möjligt för många nybörjare på amatörnivå med avgifter på tex SLC:s nivå.

Fredrik,
om du nu är efter någon som enligt hypotesen dumpar priser på bekostnad av säkerheten, och framtida ev. nyrekrytering till instegsklasser så kan du ju bara titta vidare på forumet.
Det finns ett antal "svartarrangemang" för gatbilar, dvs arrangemang utanför SBF som flertalet gärna besöker utan minsta tanke på konsekvenserna gällande potentiella incidenter.

Stockholm
Här sen Jan 2004

testar...

Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006

Mycket snack om startavgifter här...

Min erfarenhet, efter att ha plogat runt på banorna under några år i de "dyra" serierna (SLC och Modsport) är att det är trevligt med låga startavgifter, men tittar du på hela kostnadsbiten för racing så är det ändå inte där det stora problemet ligger. Transporter (Cheva Van, 1.8 l/mil), boende, trasig bil (ni anar inte...) och inte minst DÄCK gör att startavgifterna förbleknar... (Höj nu för farao inte startavgifterna, Fredrik!!!!).

Jag inser att i de sk. instegsklasserna är däckskontot kanske inte skyhögt, men det beror säkert även där på ambitionsnivå. Vill man vinna behöver man säker även där färskt gummi emellanåt!

Nej, min teori är som följer:

1. Tillgänglighet.
20-25% av Sveriges befolkning bor i närheten av Stockholm. Var f-n är räserbanan??!!!!! Se till att det byggs en rejäl bana i Stockholmsområdet (inom 10 mil) och ni skall få se på deltagarökning.

2. Motorsport är show!
Får vi igång intresset för motorsport och kommer ut i media och liknande kommer instegsklasserna att följa med av bara farten. Hur tusan gör man det då? Svaret, tror jag, är fetare bilar som publiken kan älska! Här tycker jag arrangörerna har ett stort ansvar. T.ex SSK skulle behöva ha en fetklass i sitt utbud. Jag vet att jag talar i egen sak, men GT-bilar är fett och folk gillar det. När Modsport var nere på Kinnekulle och körde med SSK hörde jag flera i publiken säga typ "äntligen kommer det lite riktiga bilar" (observera att jag VET att inte alla tycker som jag, det finns många klasser med högre kurvhastigheter...).
Jag vet inte man skall bryta fotbollsförstoppningen som samtliga sportredaktioner lider av, men utan massmedialt intresse får vi nog fortsätta att gräla om en tusenlapp hit eller dit i startavgifter...

Sedan kanske grepp som Streetsport (i Automobil Sports Car Cup) kan vara något. På det sättet kan man kanske lura ut streetracarna till banorna, vem vet...

MVH/ Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det enda "sabotage" mot nationella sprintklasserna från klubbrejsing jag kan tänka mig är om tävlande tar steget ner" för att få en bättre tävlingsupplevelse för en lägre kostnad. Detta skulle ju kunna ses som att klubbarna dränerar underlaget till bra nationella tävlingar.

Det hela blir ju lite hönan och ägget, med nationell rejsning som svämmar över av tävlande och ger en exeptionell upplevelse så kommer intresset för att "ta steget upp" att växa...
Men hur man får till den positiva spiralen är ju en liten nöt att knäcka (och det som tråden kanske borde handla om).
Att en del klubbtävlingar börjar växa sig lite "för stora" för organisationen kan vi lämna utanför (fördelar/nackdelar med ideellt arbete har redan nämnt). Svartarrangemangen finns ju på banåka sidan, knappast som tävlingsalternativ (om man inte nöjer sig med konåka).

Skulle BMWSC (eftersom Hobbe redan visat engagemang i frågan) mäkta med att hantera arrangemanget tilsammans SPVM el SSK under en helg (dvs samarr)?
MGCC sliter och står i så svetten lackar för att få ihop SSM (funktionärer lånas in från alla håll) men fler storarr på ett år hade nog inte gått.

Edit: och visst skall det vara show (det är ju det som ger mervärde och inte bara tid i depån), Pekka lyckades ju locka rejält med publik på SSM (ett exempel). Nordic Supercar är ju en annan brutalklass som lockar.
Instegsklasser skall helst ha startfält om 25+ bilar så det blir fight i alla steg, men hur når vi dit (inom befintliga(?) nationella klasser)?

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Niklas,

Du är givetvis välkommen att föra en diskussion med oss i BMW SC om möjligheten att inleda ett samarbete i någon form.
Inte något löfte om att vi kan mäkta med ett samarrangemang, eldsjälarnas antal är begränsat, men det är helt klart intressant att diskutera.

Ring mig på 070-2670364.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Michael Karpers skrev:
1. Tillgänglighet.
20-25% av Sveriges befolkning bor i närheten av Stockholm. Var f-n är räserbanan??!!!!! Se till att det byggs en rejäl bana i Stockholmsområdet (inom 10 mil) och ni skall få se på deltagarökning.
Det finns ju förslag om att göra Arlandas 3e bana krokig men det blir nog omöjligt att få det att landa i god politisk jord. Rejsing är ju nåt som Hovet sysslar med (Knugen kanske vill stödja?)...

om de kan lyckas få till nåt i Enköping så hade det varit kanon.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Hobbe skrev:
Niklas,

Du är givetvis välkommen att föra en diskussion med oss i BMW SC om möjligheten att inleda ett samarbete i någon form.
Ett samarbete gynnar båda parter vad det gäller kostnad, resurser, och icke att förglömma -rolighetsfaktor
Nu ska du inte förväxla mig med någon som genomför sina ideér (nåja kanske 10% då)
Dessutom sitter jag som tur är inte i betydelsefull ställning i nån av de organisationerna jag är med i.

Att du är positiv till ett sånt samarr låter mycket lovande men hur tex SPVM ser på det är ju inte upp till mig att avgöra.

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4, 5   >>
9686 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande