Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilsports tunertest 03!
<<   1, 2, 3   >>
5373 besök totalt
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Erik B: Jag menar som det är: 300.000 kr är en hel massa pengar i enbart trim på en fabriksny skoda som är avsedd för att frakta 5 personer och 1 hund på bekvämt sätt.
Sen så har man på köpet fått en bra tid, 1.27 är inte dåligt alls, MEN!, 175.000 kr i motorn = en ny octavia RS nästan.

Ville man ha en snabb SS bil så skulle man lagt ner tid och pengar på att göra bilen lättare och bättre chassikomponenter som det var på ACEs TT bilar, det är rätt prioriteringar tycker jag.

Så här är det: för ca 500.000 kr så skulle jag aldrig köpt en Skoda octavia kombi, en M3 eller en A6 2.7 BiTurbo vore någonting då.

Det är min vits, och att man sedan lägger ner 175.000 kr i motorn från ett företag så förväntar jag mig nästan garantier, men en del kanske har för mycket pengar.

Men när man har mycket pengar, varför köpa en Skoda, så resonerar jag.

om det förvånar er så tänk ett steg längre:

Sven Svensson 40 år har nyligen jobbat ihop lite slantar och han har 2 barn i övre tonåren, en hund och en fru, vilken bil skulle han välja då?.

Tjänstebils skoda med 300.000 kr trim, en sleeper visst men inga garantier.

Tjänstebils Audi A6 som du Erik B.

Tjänstebil M3 E46 för ca 550.000 kanske lite way out of range.

Säg då mig vilket alternativ är realistiskt?.

Men i PR syfte är allt tillåtet, ville ACE att Skodan skulle vara riktigt snabb så en SEDAN är att föredra, lite mindre trim, lite mer chassitrim.

Insjön
Här sen Dec 2002

ThomasT skrev:
kid skrev:
Trist att se att ACE trimmar en standard octavia 1.8T med fyrhjulsdrift för ca 300.000 och den blir ändå inte så speciellt snabb, en octavia RS vore ett bättre utgångsmaterial.

Varför skulle framhjulsdrift vara bättre än fyrhjulsdrift?

kid skrev:
175.000 kr i motorn och då ingår inga garantier, jesus..

Visserligen trimmar Hohenester/Ace efter principen "better safe than sorry" men som sagt inga garantier.

Egentligen inte en väl så genomtänkt kommentar, jag upplever en standard octavia 1.8T FWD och 4x4 som riktigt komfortabla bilar för vanliga svenssons.

Sen så är en octavia RS ett snäpp vassare och mera lyhörd för förarens input till bilen.

Jag tror det blir billigare att fixa till chassiet på en octavia RS än en standard octavia 4x4, många exempel kan man se i superstagelistan, vilken bil går att få hur snabb som helst bara det är tillräckligt med pengar investerade.

Hursomhelst så är resonemanget: 300.000 kr i en Skoda lite väl way off.
Tänk på målgruppen, de som har mer pengar spenderar pengar på andra märken av sannolikhetskäl, finns alltid s.k entuiaster som gärna lägger 300.000 kr i en entry level produkt från VAG koncernen.

Got my point?, men sen när Dahlbäck plöjt ner 4 miljoner i sin Supergolf och den är inte särskilt snabb trots annat chassi, det visar på fel balans.
Enbart all show no go.

Jag är lite avig mot sådana PR jippon helt enkelt.

Hursomhelst så har jag sagt vad jag tycker det betyder inte att jag har rätt, det är bara just min åsikt.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Skoda kombin ser ut som en riktig "sleeper"!
Det och en 1:27-tid i superstage är det ballaste med den bilen!
thumbs up

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

kid skrev:
Sen så är en octavia RS ett snäpp vassare och mera lyhörd för förarens input till bilen.

Jag tror det blir billigare att fixa till chassiet på en octavia RS än en standard octavia 4x4, många exempel kan man se i superstagelistan, vilken bil går att få hur snabb som helst bara det är tillräckligt med pengar investerade.
Att RS:en är bättre från början är väl rätt ointressant för man kastar väl ändå de prylar som skiljer dem åt och ersätter med andra. Då borde det vara smartare att kasta billiga saker än dyra.
om det står Skoda på bilen istället för Audi inbillar jag mig att det är mindre nedtyngande saker i dem såsom ljudisolering. Jag upplever åtminstone Audi som mer dämpade i kupén än Skoda.

Jag uppfattade bilen som ett skolexempel på hur man gör en snabb kombivagn för "pöbeln".
Dessutom tror jag att den företagsgruppen försöker höja statusen på alla sina märken och inte ha Skoda som utpräglat lågprismärke utan få folk att tro att det har andra egenskaper.

Vallentuna
Här sen Mar 2003

Liten fråga?, varför en skoda när du kunde köpt en Lamborghini Countach för pengarna??

Täby
Här sen Nov 2002

Visst är det rätt korkat att lägga ner 1000 arbetstimmar och säkert ett par, hundratusen kr på en Opel Kadett för att få den lika snabb som en M3 när jag kunde köpt en M3 på en gång och lagt tiden på annat istället?

Det måste vara andra värderingar än rent rationella som styr vårt handlande, i vart fall när det handlar om hobby och intressen.

Kul med en Skoda som går riktigt fort tycker jag!

joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Har inget problem med varken det ena eller det andra, bara mkt nyfiken.

Insjön
Här sen Dec 2002

En sak är dock intressant ur penningsynpunkt.

En Skoda för 500.000 inkl bil och trim.
Den går riktigt bra på superstage, inget snack om saken.

Men är den byggd för superstage?, svaret är troligtvis nej.
Byggd som reklambil åt ACE?, svaret lutar mer åt ja än nej.

Sen så har vi denna Bilsportkadett, ändamålet var att bli riktigt snabb i superstage, det har den lyckats med i sammanhanget små investeringar.

Jag gillar bilar som byggs för ett ändamål, vore denna fyrhjulsdrivna skoda kombi byggd mer för superstage så skulle den nog kanske sett likadan ut men i sedanutförande.

Då har ju ACE gjort ett bra jobb, allt handlar ju om ändamål.

En Lamborghini Countach, är den bra på nåt förutom att se väldigt väldigt macho ut? thumbs up

Jag har som ett av delmålen med min 911 är att få den gå bra i superstage inte som shoppingbil, strippbil,etc..

Laholm
Här sen Nov 2002

kid skrev:
En sak är dock intressant ur penningsynpunkt.

En Skoda för 500.000 inkl bil och trim.
Den går riktigt bra på superstage, inget snack om saken.

Värst vad du hänger upp dig på pengarna. 500k med den prestandan är ganska häftigt om du jämför med resten av bilarna. Skodan byggs ju trots allt med VW teknik men utan prislappen som följer med om du köper en Golf eller en Audi. Om man jämför med många av de andra bilarna som ställde upp så framstår ju Skodan som ett kap. Vem bryr sig om att den är en Skoda? Trodde inte vi var så statusfixerade på rejsa, här brukar det handla mer om "evoness" och mindre om märke

Skodan har väl en "ny" motor från en TT, inte konstigt om en "tänkt" prislapp (för det handlar nog trots allt om en "tänkt" prislapp) gör att det springer iväg i pengar.

Kontenta: En rolig bil är en rolig bil är en rolig bil (oavsett märke, kostnad, hästkrafter osv)

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:

Värst vad du hänger upp dig på pengarna. 500k med den prestandan är ganska häftigt om du jämför med resten av bilarna.

Jo det är häftigt med en Skoda som kostar halvmiljonen och spöar många bilar på superstage.

Det är bara jag som spårar ur som vanligt

Skulle vara intressant att se vad den skodan sätter för tid på ringen, det ultimata testet på en bils prestanda.

Laholm
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Visst är det rätt korkat att lägga ner 1000 arbetstimmar och säkert ett par, hundratusen kr på en Opel Kadett för att få den lika snabb som en M3 när jag kunde köpt en M3 på en gång och lagt tiden på annat istället?

Svaret på den frågan är ja

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
kid skrev:
Skulle vara intressant att se vad den skodan sätter för tid på ringen, det ultimata testet på en bils prestanda.

Med tanke på klistermärket som sitter på bakluckan så borde det finnas ett svar:

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
Med tanke på klistermärket som sitter på bakluckan så borde det finnas ett svar

Det får vi verkligen hoppas. Annars har ägaren brutit mot några av de viktigaste reglerna som finns i universum!

#1. Man får bara sätta en Ringendekal på en bil som körts minst ett helt varv på banan. (Det gäller oavsett om ägaren/föraren vunnit 24-hrs där! Det finns dock inget som säger att man inte på sin egen kropp får sätta en dekal (eller tatuera slingan) om man kört där. Viktigt är dock att man vid kroppsutsmyckning iakttager regel #2.)

#2. Dekalen skall sitta i nordsydlig riktning som den karta den är.

Mvh / Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag har inte läst Bilsport ännu och vet inte hur de specat.

Man ska ha i minne att Skodan har en 6-växlad låda från Audi TT.
Den drar säkert iväg priset, minns inte vad Anders sa. (50-60k?)
Annars hade det rasat för länge sedan.

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Erik B skrev:

Pris Modifiering 299.420 kr.
Kaross 3500 kr (RS Front)
Motor 175.000 kr.
Transmission 25.000 kr
Bromsar 35.000 kr
Chassi 25.000 kr
Fälgar 20.720 kr
Däck 15.200 kr.

Så lade ACE sina pengar på firmabilen Skoda octavia 1.8T 4x4 värd 198.900 kr.

Karlstad
Här sen Apr 2003

kid skrev:
Erik B skrev:

Kaross 3500 kr (RS Front)
Motor 175.000 kr.
Transmission 25.000 kr
Bromsar 35.000 kr
Chassi 25.000 kr
Fälgar 20.720 kr
Däck 15.200 kr.

Så lade ACE sina pengar på firmabilen Skoda octavia 1.8T 4x4 värd 198.900 kr.

Tja bilsport varning...
Undrar hur snabb den hade blivit om dom hade satsat så här istället:

Kaross 0 kr (RS Front) går den fortare, knappast
Motor 5.000 kr. Enkel mappning
Transmission 5.000 kr hårdare koppling
Bromsar 20.000 kr brembo 4k ok, riktiga belägg osv orginalskivor
Chassi 103.500 kr Öhlins t.ex?
Fälgar 15.720 kr o.Z superleggera 7*15
Däck 15.200 kr Michelin slicks

Öl eller anlita racestall för fria tyglar 135.000

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Kunta skrev:

Tja bilsport varning...

Huvudet på spiken, lite skev fokusering när man satsar närmare 200.000 kr på motor och några tiondelar av det på allt annat.

Men de kanske gillar autobahnprestanda mera än att svänga med bilen?.

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
kid skrev:
Huvudet på spiken, lite skev fokusering när man satsar närmare 200.000 kr på motor och några tiondelar av det på allt annat.

Men de kanske gillar autobahnprestanda mera än att svänga med bilen?.

Chassiet är inte på något vis enkelt, det är ett special beställt Koni/Hohenester clubsportchassie. Byggt med kontrollmätta och justerade dämpare efter egna värden, fjädrar från race-sortimentet (hårdare än std clubsportsättning). Det finns vantskruvar inbyggt i hjulupphängningen för justering av vinklar mm.

I priset för motor ingår arbetskostnader, medans priset för chassiet är bara för dämpare/fjädrar. Så det stämmer inte helt.....

Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Kunta skrev:
Tja bilsport varning...

Mja, inte ens en uppsättning 3-vägs justerbara Öhlinsdämpare (46 HRX) med nya fjäderben osv kostar 103.500, snarare runt 60-70 kkr (om ens det, Stötdämparexperten tar ca 40 kkr för 46HRC runt om, och det räcker gott och väl för ett varv runt SS - dvs samma dämpare som sitter på Bilsports egna Kadett). Så det blir ännu mera till Öl (eller nå'tt)

Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

ThomasT skrev:
I priset för motor ingår arbetskostnader, medans priset för chassiet är bara för dämpare/fjädrar. Så det stämmer inte helt.....

okej, det lutar åt at ACE bil, hur läcker den nu än är, är något som antagligen inte går att köpa för ens 300.000 - utan troligen ännu mera. Gott om frågetecken är det (never mind att moddningarna som sagt kostat 150% av bilens inköpspris vilket jag personligen tycker är åt fel håll, men det är som med allt: alla har rätt till sin uppfattning).

och som sagt, det går definitivt att fixa till chassit. Ingen stans har de t.ex. nämnt krängningshämmarna (okejrå, krängningsfjädrarna). Är de ställbara, är de ens utbytta ??? Varför är inte dämparna ställbara ??? Den version som ACE nu kör med är byggd för något specifikt syfte (som vi ej känner till) och för EN person, men om någon annan kör så är det inte direkt ovanligt att man önskar ett annat beteende eller hur ???

============================================

Jag tror att det är bäst att vi avslutar dessa funderingar, för det kan lätt bli sandlådenivå. Vi är ett antal olika individer, vi har olika förutsättningar och olika målsättningar:
* Vissa gillar VAGs bilar, vissa gillar andra.
* Vissa gillar turbomotorer, vissa vill inte ha turbo.
* Vissa vill köra på slicks/r-däck, vissa vill köra på vanliga gatdäck.
* Vissa skall ha bakhjulsdrift, vissa skall ha framhjulsdrift och vissa villa ha 4-krafsare.
* osv.

Såhär kan vi hålla på hur länge som helst, och det kommer ALLTID vara någon som INTE delar någon annan åsikter och ALLTID kommer att försöka tuta i den andra parten att den har fel. Det fungerar liksom inte så...

En sak är säker, Bilsport SuperStage är ett "ballt" test. Men man måste ju delvis fråga sig: Måste man ta till t.ex. R-däck (eller Öhlinsdämpare) för att få kvala in på SS Som jag skrev tidigar, sätt en tuning budget till max 50.000 sek, och se vad de kan göra för dessa förhållandevis mera relevanta pengar än för 300.000 sek.

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Bamsefar skrev:

och som sagt, det går definitivt att fixa till chassit. Ingen stans har de t.ex. nämnt krängningshämmarna (okejrå, krängningsfjädrarna). Är de ställbara, är de ens utbytta ??? Varför är inte dämparna ställbara

Dämparna är ställbara, och jag är nästan säker på att krängningsfjädrarna är utbytta (org. tar nämligen i vid sänkning).

Allmänt banåkaforum
Bilsports tunertest 03!
<<   1, 2, 3   >>
5373 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande