Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Katastrofala problem med framvagn
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (4569 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Det här börjar kanske bli lite tjatigt; baserat på bilden, och på den uppgivna fjäderkonstanten, säger jag: Öka fjäderkonstanten fram 30 ~ 40 %.

Japp!

Att bilen känns stötig rakt fram är till 99% säkerhet enbart dämparorienterat.

NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Trådstartare
ice skrev:
Hur funkar det där (är den övre "torsions"staven egentligen en böjfjäder)?

Lite bägge och tycker jag mig få det till att det fungerar. Där är en del vridning och lite böjning kombinerat.

Ice, fuling, AL m.fl.: Jag ska testa rejält hårdare fjädrar fram.

Nån som vet nån som kan skaka fram nåt lämpligt? Gärna till bra pris såklart
om vi utgår ifrån samma längd så är det 8" längd och 2.5" diam (funkar 60mm tro eller är det no-no?) och således ~500 lb/in alt. 90 N/mm fjäderkonst...

Här sen Sep 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Att bilen känns stötig rakt fram är till 99% säkerhet enbart dämparorienterat.

Jag tror mer o mer också det, men är det egentligen bra att det är så???? Minsta gruskorn i kurvan och bilen studsar av banan

Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Var sitter std krängarn fast?
I bärarmen eller i fjäderbenet fram?

om den sitter i bärarmen så ligger förmodligen MR på ca 0,5-0,8.
Flyttar man infästingen till fjäderbenen så ökar MR till ca 0,94-0,98.
Ger en anserlig öking av hjulkostanten för fram krängarn.

Leda dämparna är väll justerbara, eller?

Skåne
Här sen Sep 2003

Trådstartare
fuling skrev:
Var sitter std krängarn fast?
I bärarmen eller i fjäderbenet fram?

om den sitter i bärarmen så ligger förmodligen MR på ca 0,5-0,8.
Flyttar man infästingen till fjäderbenen så ökar MR till ca 0,94-0,98.
Ger en anserlig öking av hjulkostanten för fram krängarn.

Sitter i fjäderbenet

fuling skrev:
Leda dämparna är väll justerbara, eller?

Ja, kombinerat komp/retur med 5-11 (eller 24) klicklägen, står som sagt i mittenläge.

Här sen Feb 2003

Verkar som detta inte tagits upp här och efter som jag undrar så: Spelar det någon roll att fjädern är förspänd?

38N/mm bak med grövsta torsionsstaven låter herrejössesmjukt även om bakänden inte väger många kilo. På Sciroccon (båda är lätta grävlingar) hade jag ~60 bak och ~90 fram och det var sportkomfortigt.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

38 är hjulkonstant, är 60 hjul eller fjäderkontant?
om nu inte minnet sviker mig sitter fjädern en bit framför hjulaxen Sciroccon/golfen.
Ger då MR ca ca ca 0,6-0,9 och det slår rätt hårt på hjulkonstnten.

Tumme pekfinger så är det 160kg ofjädrat bak och då hjulkonstant på 38 inte helt fel.
Även om den förmodligen skulle kunna vara lite till.

Stuttsar bilen släpp på dämparna tills den gungar och vrid åt lite.
Bara testa.

Jag skulle börja med 70N/mm framfjädrar.
90 käns för hårt i förhållande till bak.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Kan du inte skaffa ett par justerbara topplagringar och öka cambern i fram mot -4 grader eller mer istället?
Det måste väl vara en annan väg för att minska understyrdheten och nå en mer neutral eller t o m överstyrd bil om nu det är ett självändamål

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

fuling skrev:
38 är hjulkonstant, är 60 hjul eller fjäderkontant?
om nu inte minnet sviker mig sitter fjädern en bit framför hjulaxen Sciroccon/golfen.
Ger då MR ca ca ca 0,6-0,9 och det slår rätt hårt på hjulkonstnten.

Tumme pekfinger så är det 160kg ofjädrat bak och då hjulkonstant på 38 inte helt fel.
Även om den förmodligen skulle kunna vara lite till.

Stuttsar bilen släpp på dämparna tills den gungar och vrid åt lite.
Bara testa.

Jag skulle börja med 70N/mm framfjädrar.
90 käns för hårt i förhållande till bak.

Coilover bak nästan mitt för hjulaxeln. Ur mitt vaga minne kanske 50mm bakom hjulaxeln och 400mm hävarm = 0,87 * 60 = 52N/mm?

EDIT: Mitt för hjulaxeln är det.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

JohnC:
Det ena behöver inte utesluta det andra.
Men mer statisk camber pajar bromsförmågan, man får aldrig vara riktig glad
Så det är en prioreteringsfråga.

Bålsta
Här sen Dec 2004

ice skrev:
Det här börjar kanske bli lite tjatigt; baserat på bilden, och på den uppgivna fjäderkonstanten, säger jag: Öka fjäderkonstanten fram 30 ~ 40 %.

Jag blir också tjatig.. Det kan ju hända att den är stum på ytterhjulet och att innerfjädern skallrar. Mät först om den fjädrar ner alls på ytterhjulet. Det är en bild till som ska tas i parkerat tillstånd och en jämförelse med åkbilden. Då behöver vi inte gissa och kan lämna en parameter därhän, nästan gratis och utan att lossa en enda skruv, mer än möjligen ett linsskydd.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Nik skrev:
ice skrev:
Hur funkar det där (är den övre "torsions"staven egentligen en böjfjäder)?

Lite bägge och tycker jag mig få det till att det fungerar. Där är en del vridning och lite böjning kombinerat.

Det är där jag också är lite konfunderad. Jag tror att det funkar på följande sätt:
Tycker att man borde betrakta den övre "torsionsstaven" som en rundstav som är fast inspänd i ändarna.

Frågan är ju lite vad som händer då bakvagnen inte är kopplad direkt till den undre torsionsstaven som är den som sköter den normala fjädringen.

om man tänker sig att man åker över ett gupp med bägge bakhjulen samtidigt kommer de bägge övre stavarna först böjas (rödmarkerade) innan de undre (grönmarkerade) stavarna (som sitter fast i karossen i ytterkant) vrids.

om bilen istället kränger kommer den ena övre (rödmarkerade) staven att böjas och vrida mittstycket så att de undre (grönmarkerade) stavarna vrids. Den andra staven kommer sannorlikt att verka mot att den andra sidans hjul lättar ifrån marken.

Tror likväl inte att problemet ligger i bakaxeln utan i framaxeln. Sen är det ett faktum att baxaxeln i sig är halvstel. Så att säga att konstanten på hjulet bara beror på torsionsstyvheten och hävarmen är nog en förenkling. (Som karnske duger utmärkt. Jag vet som sagt inte) Är möjligt att det är annorlunda på Peugeot 205 men jag tror inte det.

Min bil lättar iaf inre bakhjulet i kurvorna trots att bägge bakre trorsionsstavarna är orginal och framfjädrarna har 3 gånger högre fjäderkonstant än orginal. Främre kränghämmaren är också den orginal. Min bil borde därmed vara hemskt understyrd men det är den inte. Att gå upp i fjäderstyvhet fram gjorde underverk då man slipper att skrotet kränger som ett slagskepp och skapar kassa förhållanden för däcken.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Där är gott och väl en 15-20mm mellan däck och skärmbreddare och vid kraftig kurvtagning, t.ex. vid konbanekörning, så tar däcket i skärmbreddare och skärmkant.

Hämtat från första inlägget, så skroten verkar fjädra in på ytterhjulet.
Kan det vara så aset bottnar ytter fram???
om ja så lär det inte så kul att vara däck

om jag nu fattat rätt hur dessa bakvagnar funkar så skall man se det som en svingarm med en toutionsfjäder.
Lättast att kolla om ett hjul på verkar det andra är väll att koppla den krängarn och hiss ett hjul.
Hmm med bilkräket stående på pallbockar.

Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

På 205:an sitter totalt tre torsionsstavar i bakvagnen. De är fästa enbart i ändarna och det finns inget mittstycke som på R5:an. Svingarmarna aktiverar var sin oberoende stav. Inne i bakaxelröret sitter den tredje staven, krängningshämmaren, som fäster i svingarmarna mha plattor. Beräkningsmässigt tycker jag den på så vis verkare enklare än R5:ans bakvagn.

Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

fuling skrev:
Citat:
Där är gott och väl en 15-20mm mellan däck och skärmbreddare och vid kraftig kurvtagning, t.ex. vid konbanekörning, så tar däcket i skärmbreddare och skärmkant.

Hämtat från första inlägget, så skroten verkar fjädra in på ytterhjulet.
Kan det vara så aset bottnar ytter fram???
om ja så lär det inte så kul att vara däck

om jag nu fattat rätt hur dessa bakvagnar funkar så skall man se det som en svingarm med en toutionsfjäder.
Lättast att kolla om ett hjul på verkar det andra är väll att koppla den krängarn och hiss ett hjul.
Hmm med bilkräket stående på pallbockar.

OK, det hade jag missat och inte letat efter eftersom "är-den-stum?"-debatten kom upp. *skäms*

Bottnar den? om den sjunker 25 mm är det ganska lätt att titta på avståndet mellan varven i fjädern och se om fjädern kan ha bottnat. Troligen gör den inte det.
För att se om dämparen bottnar måste man ta bort den efter att ha markerat var den är i viloläget, och sen se om den kan pressas ihop mer är dom där 25 mm som fanns.
Eller ett alternativ att mäta: Kan man lossa centrummuttern i topplagringen och trycka ner stånten för att se var det tar stopp? Då borde man få en indikation.

Under körning tar det ju en liten stund innan dämparen tyckts ihop. Om understyrningen kommer efter några graders insvängning kan det vara bottningen som är problemet.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
OK, det hade jag missat och inte letat efter eftersom "är-den-stum?"-debatten kom upp. *skäms*

Nu har du stulit mitt paradnummer, läst ALLT missat hälften.
Ajabaja in skäla

Skåne
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Så här ser bakaxeln ut i bild. Som André sa så ansluter alltså en torsionsstav ena sidans svingarm mot bakaxelbalken i andra änden. Inuti balken sitter k-fjädern och dess anslutningsplatta syns till höger, en silvrig historia...

<<   1, 2
3 besök senaste veckan (4569 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande