Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 T16 -77. Avslutat. Såld... | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 28856 besök totalt |
Ja, nu har den det varmt och skönt. Fast det händer inte så mycket, som jag skulle vilja, i garaget..... Mvh Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Det var alldeles för länge sedan det skrevs något här......
Nu har jag ju inte alltför mycket nytt att komma med, men kände att det var dags för en liten uppdatering ändå. Växellådan är färdig!!! Jag hade lyckats förstöra en gaffel. Så nu är den utbytt, inte alltför lätt att hitta nya förstärkta gafflar för dubbla fingrar.... Byggde även ett nytt internt stopp för växelförarstången i lådan, så att inte samma sak händer en gång till. Sen är grenröret färdigt, ska bara linda lite avgasbandage på det. Så har jag byggt om bakre motorfästena, körde med std 900 kuddar bak, men de blev så här med en gång: Nu har jag byggt nya fästen så att jag kan köra med motorkuddar från en Volvo Valp. Stenhårda. Har börjat lite med downpipen, fått dit flänsen för v-bands klamman som sen monteras på turbon. Resten får jag bygga när jag fått motorn på plats. Har byggt ett fäste för nya wastegate-klockan. Tog en del från ett orginalfäste som sitter på T3an, och svetsade fast det på ett vinkeljärn. Blev faktiskt förvånandsvärt bra. Var tänkt som en tillfällig lösning, men den kan nog bli permanent. Har haft lite bekymmer med att den gått lite varmt när jag kört på bana. Ska bygga en ny kylare. Men, för att utesluta att termostaten stryper flödet för mycket, har jag modifierat den lite.... Det var allt för denna gång, ska väl inte dröja lika länge till nästa uppdatering, hoppas jag..... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Så här blev grenröret efter jag lindat på bandage.
Monterade på turbon och provade även att wastegaten passade på nya fästet. Gjorde fästena till fuelrailen på insuget för klena, så de sprack förra året. Nu har jag gjort nya fästen. Hade även problem med att insuget sprack iom att övre stora delen flexade för mycket, gjorde en tillfällig reparation förra året, men nu har jag bytt ut plåten till en tjockare gjord av en hårdare legering. Ska bara skära till en ny insugspackning, sen är insuget färdigt för montering. Här ser man hur mycket toppen är portad, har lagt en orginalpackning under den jag förstorat. Kanalen är inte så mycket större längst upp, mesta portningsjobbet är gjort längre ner, i "böjen". Det var allt för denna gång. Men, i morgon ska jag ut i garaget igen. Bäst att passa på att smida medans järnet är varmt........ /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Har fått hem min nya kylare som jag ska kapa bort plastgavlarna på och bygga nya i aluminium.
Nya tryckplattan har letat sig hem också. Har fått till oljereturen från turbon också. Kommer att köra med slang som har AN-anslutningar. Har därför monterat en AN-nippel i blocket samt byggt en liten rörstump med AN-anslutning ut från turbon. Nu tror jag att jag har allting för att kunna montera motorn i bilen, så jag räknar med att kunna få i den i morgon. Sen är det bara att ta tag i downpipen. Har besiktningstid inbokad den 8:e augusti, och ska köra på Gelleråsen den 12:e......... Men, det hinns nog (hoppas jag). Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Ville ju hinna få ihop bilen så att jag skulle kunna köra på Gelleråsen i helgen som var.
Ni som var där i söndags kanske såg att jag lyckades. Provstartade bilen på tisdagen den 8e, och rullade in på bilprovningen dan efter. Får väl ta de tvåor som blir, tänkte jag, bara jag kan börja köra med bilen. Visst, det blev ett par tvåor, men inga stora saker. Fixade till lite småsaker på motorn, ställde framvagnen, och sen bar det av mot Karlskoga på söndagen. På vägen dit hade jag lambdascannern och avgastempmätaren inkopplade. Hade ju inte riktigt tid att göra en ordentlig ommappning efter senaste motormodifieringarna, utan fick nöja mig med att köra på förra årets mappning. Fetade bara på den lite för att vara på den säkra sidan. Visst den gick lite fett, men avgastempen var helt ok och den hade inga som helst spiktendenser. Det fick duga. Men, "inkörningen" på Gelleråsen gick faktiskt över förväntan, allt fungerade riktigt bra. Hade förvisso lite temperatur problem, men det kommer förhoppningsvis nya kylaren råda bot på. Huvudsaken var ju ändå att allt funkade och att inget gick sönder. Lite ordentlig mappning på det här och det kommer att bli riktigt roligt Förhoppningsvis kommer jag att bli nöjd med motor och låda nu, så att jag kan satsa på chassit till nästa år istället för att bygga om motorn igen Lite bilder från hopmonteringen: Färdigbyggd downpipe: Monterad downpipe: Det mesta klart på motorn: Nyss hemkommen från besiktningen. Allt godis monterat, inget fusk här inte. Notera att luftfiltret endast är tillfälligt monterat. Nya kylaren som jag kapat bort gavlarna på, för att kunna bygga nya i aluminium. Hoppas att monteringen av denna kommer att hjälpa mig med mina temperatur bekymmer. Som sagt, hur kul som helst att jag hann få ihop det innan helgen, och att allt funkade så bra som det faktiskt gjorde. Återkommer med bilder när nya kylaren blir färdig. Hej, så länge _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
kul att det går som du vill och lycka till nu med den riktiga mappningen.
vill gärna höra vad du plågar ur den stackarn |
||||
Då avslutades denna säsong precis likadant som de två tidigare.
Med växellådsras...... Första året jag hade bilen igång, så körde jag med orginallåda, vilken totalrasade.... Andra året hade jag fått ihop min dogbox-låda. Då höll lådan, men en gaffel gick sönder.... I år så rasade primären fullständigt. Huset bröts sönder och kedjorna rasade.... Det här rasade ut när man demonterade locket.... Visst, det finns sätt att förstärka primärhuset på. Men, ärligt talat så börjar jag tröttna på att det aldrig håller.... > Man brukar ju säga att styla en Volvo, är som att sminka en gris.... Och ärligt talat så är det väl nåt liknande med att försöka göra en Saab till en banbil.... Så, nu har jag börjat fundera på ett nytt projekt. Att det ska baseras på en 70-80 tals bil, med attityd, är klart. Exakt vilken vet jag inte. Men, jag har några heta kandidater: - Bmw 02. - Alfa Bertone Coupe. - Opel Kadett Gt/E. - Ford Escort Mk1. Det lutar väl åt en av de två första.... Sen vet jag inte riktigt vad jag skall göra för bil av den. Antingen bygger jag en ren banbil, fast gat-reggad, med vässad sugmotor. Vilken jag kan börja köra lite riktig racing med. Retro-racing eller nån märkesbaserad serie. Då kommer det förmodligen bli en alfa. Eller så bygger jag en ren busbil, mest för användande på banträffar, och sätter i en Saab-motor på ca 450hk (har ju redan prylar för det). Då blir det förmodligen en Bmw. Blir väl inte så lättkört, men fan så roligt.... Nån som har några synpunkter? /Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Har väll aldrig med att göra att vridet är xxxx antal gånger högre än std??
Eller tom xxx antal ggr värre än vad tävlingsgrejorna är skapta för. om man ser till att flytta upp effekten i varvtals registeret och ser till att inte ha tok vrid i botten så håller grejorna förmodligen. Vist är det trist när det rasar med det gör det alltid för eller senare när man åker trimmat och kör hårt. Är det dyre grjor som rasat? Eller är det typ std grejor? Är det ett känt fel? ps Inte ge upp saabaset utan buss på skrotet _________________ Johan Sjölinder |
||||
Säger det samma som Fuling. Det är ju lite att man försöker få fart på en från början tråkig och icke svängvänlig bil som är lite av charmen med våra bilar. Kanske är det en lösning att fixa ihop lådan igen och sedan göra som Fuling skrev och lägga vridet lite högre upp i varv samt kanske lägga ribban för effekt lite lägre? Hellre än hållbar fungerande bil med lite mindre pulver än en värsting som bara står still anser jag. Hoppas du tar förnuftet (eller oförnuftet? ) till fånga och lagar lådan. Mvh Jonathan |
||||
Faktum är att motorn är byggd för att hålla nere vridmomentet. Mesta effekten ligger högt upp i varvtalsregistret. Det är inte så mycket pengar i huset som rasat. Mest en massa jobb. Är en hel del special på det. Men, jag är mest orolig att drevsatsen skall rasa nästa gång.... Fixar jag till lådan nu är den värd en hel del pengar. Utan drevsatsen är den inte mycket värd.... Det är ju inget kul att åka omkring och vara orolig för att lådan skall rasa hela tiden. Har man en standard låda är det ju brara att byta. Men, på den här lådan är ju allting specialtillverkat. Så, tyvärr ser det mörkt ut för saabaset.... Mvh Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
He, he... Hade faktiskt planer på det. Innan jag tog mitt förnuft till fånga, och insåg att man faktiskt inte MÅSTE köra Saab.... Men, jag måste medge att det kändes lockande att komma till Saabfestivalen nästa år med en 450hk RWD 99a. Men, men.... Så blir det väl inte.... Tror jag.... Fan, nu blev jag ju sugen på det igen.... /Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Du är inte ensam om den idén kan jag säga.... Mvh Jonathan |
||||
+ =
Klart du ska bygga en räser-Opel! Rejsiga 02:or, Bertonecoupéer och Escorter finns det nog av på forumet redan... Annars håller jag på Alfan, den är ju så snygg. Nästan som en kadett... _________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Den här finns ju.... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men, då måste jag ju bestämma mig med en gång.... /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 T16 -77. Avslutat. Såld... | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 28856 besök totalt |