Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad får fart på sprinttävlandet i instegsklasserna?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9686 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
skrev:
Jag vet t.ex att jag kommer antagligen inte börja rejsa förens den dagen jag har en riktigt konkurrentkraftig bil (att jag är långsam är en sak) och samma sak gäller för mina kompisar som är sugna på attt börja med racing.......

Jag är uppriktigt talat nyfiken på varför man resonerar så, kan ärligt talat inte riktigt förstå varför. om det är ngn sorts prestationsångest eller liknande så borde det ju bli värre ju konkurrenskraftigare bil man sitter i? Dessutom finns det ju stor risk för att en konkurrenskraftig bil både är mer komplicerad och dyrare att driva (avancerad utrustning och dyra, sköra komponenter, motortrim t.ex)

Själv så halkade jag inte på klubbracing på ett bananskal, meningen var att skaffa en dedikerad ban(mötes)bil vilket oxo gjordes (vilket råkade vara en gammal roadsport/PorscheCup-räser). Att det sen blev mest klubbracing av det var för att det var roligare än jag trodde från början (100% racing och träning i år, 0% banmöten). Det var på inget sätt konkurrenskraftig bil från början utan det var först efteråt som jag började klass-anpassa den och den blev konkurrenskraftig.

Jag har märkt det med...... Och tror att det bottnar mer och mer i vår lilla värld här på nätet, informationen flyger så lätt och det är inte lätt att vara "anonym" längre och då är man rädd för att åka längst bak i fältet för det syns ju utåt numera på ett helt annat sätt........ Och det är ju inget kul att bli känd för att vara sist.

easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Inte ?

/ från Lomma

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hällre sist i ök än nästan sist i västing.
och skall man vänta till man får en västing så lär man komma näst sist pga brist på träning.

Här sen Nov 2002

Säger ju inte att alla resonerar så.... Easec ....... men fler och fler tycker jag det känns som. Och många som inte vågar tävla överhuvudtaget utan enbart håller sig till att bygga och prata på forum.

easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Re: Vad får fart på sprinttävlandet i instegsklasserna?

Pelle Persson skrev:
Pär Hansson skrev:
Det har försiggått diskussioner om hur man lockar och håller kvar tävlande till resp. i serier i ett par trådar nu. Jag tror inte funderingarna är så väsensskilda mellan serierna. Faktiskt kokar det ner till en fråga:

-Varför sjunker deltagandet i SSK Kl1 och Roadsport C? (De viktigaste instegsklasserna).

MGCC växer.

Kostnader, upplägg osv. tror jag värderas annorlunda här än hos de som är etablerade inom racing varför jag inte tror att reglementesdiskussioner tar lika hård skruv i instegsklasserna som i dem över.

Jag tycker, vet och tror en del men väljer att hålla igen.

Nåväl. En tråd dedikerad till sprint och instegsracing.

kostander?
oftast så ser man att startavgifterna ligger runt 2000-2750 medans tex bmw cup 1200 i serie avgift och sen en startavgift på 325 per deltävling dvs 650 spänn för en tävlings dag.
Det är dyrt att rejsa för en vanlig svenson utan sponser stöd, ingen stor plånbok osv osv. Sänk startavgifterna så lär fler köra.

Jag håller med om att kostnaden är ett stort hinder, men jag tror inte startavgifterna.

Vad kostar de billigaste rejsklasserna toitalt, om man skall hanka runt en hel sässong.

och räknar med bil, däck, kläder, soppa resor, boende, mm. mm.

För många tropr jag det är helheten, kommer man under 100k på en (första) sässong?

Jag tror de långa avstånden i sverige kan bidra till att det är svårare att få bred uppslutning, skulle jag själv börja köra tävlingar så kan jag räkna med i snitt kring 200 mil resa per tävling, kanske mer. Och vad kostar det att köra med biltransport per mil? sen skall man ha boende och förplägnad, kanske måste åka på fredag för att hinna fram, bara resan i sig skulle gå loss på minst 4k sen tillkommer bil, kläder, däck, soppa, startavgift mm.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Det där finns faktiskt en jätte-enkel lösning på.....

Gör som Mattias mf i Retroracingl och sätt ihop ett eget reglemente och se till att ni är ca 20st som vill köra ex antal tävlingar efter det reglementet, så lovar jag det finns arrangörer som gärna arrangerar åt er.... jag gör det iaf.

Nu tror jag du är nära kärnan av problemet.

-"Vadå, ska man lyfta ett finger själv? Jag vill ju köra!" är en allt för vanligt mentalitet inom svensk bilsport idag.

Likadant innom allt föreningsliv.

--VVTS--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Magnus L skrev:
Jag håller med om att kostnaden är ett stort hinder, men jag tror inte startavgifterna.

Vad kostar de billigaste rejsklasserna totalt, om man skall hanka runt en hel sässong.

För många tropr jag det är helheten, kommer man under 100k på en (första) sässong?
Jag har nämnt det förr men för min del ligger totalkostnaden för en säsong med MGCC KM på ca 20kkr i slitdelar (bensin, oljor,däck, bromsar, avgifter). Utöver detta tillkommer naturligtvis mera långsiktiga slitage samt uppgraderingsvilja men de kostnaderna glömmer vi gärna.

Skulle jag istället köra SPVM så stiger kostnaden med 50% bara med startavgifterna och så tillkommer lite boende och längre transporter (förväntat slitage är detsamma), men det skulle fortfarande hålla sig under 35kkr. Ska du bo i ny husbil och ha värsta trailern så blir det lite andra kostnader (inte minst kapitalbedrägeri).

För andra instegsklasser tror jag att kostnadsläget är ungefär detsamma (35-40kkr), kraftigt beroende på hur mycket gammal skåpmat du kan använda (dragbil och trailer kan bli dyrt eller redan finnas).

dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:
dstr skrev:
Nu tror jag du är nära kärnan av problemet.

Vilket problem är det du pratar om?

I denna tråden finns i huvudsak:

- och så en förbundskille, dstr, som dels tycker att höjda anmälningsavgifter är bra för att folk ska vänja
sig vid det, dels påpekar att bilsportfolk har blivit helt passiviserade.

Hej, jag heter Daniel.

Jag bor i Märsta och tycker det är kul med racing och drifting. Jag har varit intresserad av biltävlande senaste 10 åren i olika former, bla dragracing.

Att jag på dagarna sen 2.5 år tillbaka arbetar med it-frågor/drift på ett kansli norr om stockholm berör inte mitt bilintresse nämnvärt - eventuellt kanske negativt på det personliga planet för att vara helt ärlig. Så referera inte till mig som någon "förbundskille".

Min jämförelse med dragracingen där Bilsport "subventionerar" en "instegsklass", vilket sänker andra ideella arrangörer, kanske inte helt går att jämföra med racing. Men fenomenet blir detsamma när ideella arrangörer gör det för kommersiella.

Jag påstod aldrig att avgifter skulle höjas. Jag är dock för marknadsmässigt satta priser, annars skapas det en tröskel som blir mer som en björntjänst.

Problematiken som berörs i den här tråden var att få fart på instegsklasserna, och jag har redan nämnt att det faller på tillgänglighet för mig. Alltså behövs det fler arrangörer på fler håll i landet.

Det bästa vore ju om det kunde poppa upp 10 nya klubbar som arrangerar någon tävling var om året ideellt, och tillsammans bygger 2-3 nya banor, varav en i stockholm. (Säkra rykten säger att www.dapa.se uppdateras inom någon månad.)

Det tror jag skulle gynna instegsklasserna - att kunna utöva racing som "spontanidrott".

Älska varje varv!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Niklas Falk skrev:
Magnus L skrev:

Vad kostar de billigaste rejsklasserna totalt, om man skall hanka runt en hel sässong.

Jag har nämnt det förr men för min del ligger totalkostnaden för en säsong med MGCC KM på ca 20kkr i slitdelar (bensin, oljor,däck, bromsar, avgifter). Utöver detta tillkommer naturligtvis mera långsiktiga slitage samt uppgraderingsvilja men de kostnaderna glömmer vi gärna.

Skulle jag istället köra SPVM så stiger kostnaden med 50% bara med startavgifterna och så tillkommer lite boende och längre transporter (förväntat slitage är detsamma), men det skulle fortfarande hålla sig under 35kkr. Ska du bo i ny husbil och ha värsta trailern så blir det lite andra kostnader (inte minst kapitalbedrägeri).

För andra instegsklasser tror jag att kostnadsläget är ungefär detsamma (35-40kkr), kraftigt beroende på hur mycket gammal skåpmat du kan använda (dragbil och trailer kan bli dyrt eller redan finnas).

Stämmer ju om man bor i anslutning till banan, men blir det 200 mil per tävling så räcker det med en gammal dieselhäck och tält för att kostnaden skall skena iväg.

--VVTS--
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Magnus L skrev:
Niklas Falk skrev:
Magnus L skrev:

Stämmer ju om man bor i anslutning till banan, men blir det 200 mil per tävling så räcker det med en gammal dieselhäck och tält för att kostnaden skall skena iväg.

Ja, fast det bekymmret har ju ni som bor där uppe i obygden för alla möjliga sorters aktiviteter utom möjligen skoteråka........ fast å andra sidan bor ni betydligt billigare normalt sett och andra fördelar som inte storstadsbor har...... t.ex så är det ju inte så lätt att hitta en mek-lokal i sthlm till rimliga pengar.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Magnus L skrev:
Med de avstånden så är det väl hela raceveckor som skulle passa bäst (mån-fre) med tre tävlingstillfällen på en gång (kräver iofs hel verkstadsbuss eller löjligt driftsäker bil). Då skulle ju en hel serie kunna bestå av två tillfällen (möjligen skulle veckan kunna delas mellan två banor (Mantorp, Gelleråsen för att ta de "norra")).

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Niklas Falk skrev:
Magnus L skrev:
Med de avstånden så är det väl hela raceveckor som skulle passa bäst (mån-fre) med tre tävlingstillfällen på en gång (kräver iofs hel verkstadsbuss eller löjligt driftsäker bil). Då skulle ju en hel serie kunna bestå av två tillfällen (möjligen skulle veckan kunna delas mellan två banor (Mantorp, Gelleråsen för att ta de "norra")).

Exactamundo dessutom borde väl banhyrorna vara billigare på veckodagarna?

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

cat7even skrev:
Niklas Falk skrev:
Magnus L skrev:

Exactamundo dessutom borde väl banhyrorna vara billigare på veckodagarna?

Varierar lite men på dom flesta banorna är dom inte billigare..... eftersom alla helger ändå är uthyrda

Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005

Fråga till Fredrik-SLC ,det är mycket prat om höga anmälnings avgifter, jag har för mig att du vid något tillfälle sa "kom och åk ,betala vad du tycker det är värt." Vad blev resultatet av det?

Här sen Nov 2002

Cabri skrev:
Fråga till Fredrik-SLC ,det är mycket prat om höga anmälnings avgifter, jag har för mig att du vid något tillfälle sa "kom och åk ,betala vad du tycker det är värt." Vad blev resultatet av det?

Absolut inte ett gensvar på det........ så jag insåg då att låga avgifter inte är en faktor egentligen.... men ett bra svepskäl för andra anledningar.........

sen finns det alltid en brytpunkt när saker blir för dyrt så man tappar på grund av det såklart......

Reinhold
Arboga
Här sen Okt 2004

SSK erbjuder de som inte kört tidigare under året att vara med de sista tå tävlingarna i år för en reducerad peng. Facit vad gäller Fyndbörsen på " En dag på racerbanan " blev en återfallsbil och en långloppsbil.( Dåligt ) Återstår att se vad som händer på finalen 22-23/9.
Ett problem värkar vara det här med vagnsbesiktning och licenserna för dom som inte varit igång.

Arangören kanske gör aktiviteten för sent - vad skulle hända om man gör något i början på säsongen i stället. Alla nytillkomna kör gratis/reducerat de inledande tävlingarna.

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag tror att vi får acceptera att sprintracingen är död...!!!

Själv står jag med en bil som aldrig kommer att klassa in, någonstans igen.
Surt men sant.

Denna utvekling har pågått sedan -80 talet......då Porcheåkarna inte vågade tävla mot andra och började åka i egen regi.
BMW, Alfa och MGCC har gjort "problemet" ännu större...

MEN......dessa bilägare och klubbar avgör ju själva vad som är bra för dom.......och vi andra ska nog inte ha allt för mycket åsikter om det.
Det är tillgång och efterfrågan som gäller.

SLC lägger ner sin sprint......och jag hoppas att SSK gör det samma.....Lägg ner hela SSK.

Jag hoppas jättemycket på Retroserien....och den kan mycket väl breddas och utveklas i framtiden.
Kan bli en succe , om det inte blir en "enbane-klass"

Ärligt talat....jag tror inte en sekund på resonemanget.."Jag har byggt en bil för 200000:- +.....men åker inte för att startavgifterna är 10000:- för dyra/år."
Nää.....skärp er..

Nej....skrota dålig sprintracing.....gratulera dom som har en klubb som arrangerar tävlingar....och låt märkesklubbarna förtsätta med sin inavel....

Framtiden ligger i långlopp.....som men dessutom kan dela med sina vänner.

Det görs jämförelser med dragracingen på olika plan. Men ni missar det väsentliga.

I en dragracingdepå....tar deltagarna hand om varandra, nybörjare och pratar med publiken..!!
I en banracingdepå är det en jävla snobbattityd...men så har det alltid varit...och det kan vi inte ändra på här. Men det främjar inte tillväxten.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Niklas Falk skrev:
Magnus L skrev:

Fast å andra sidan så skulle helveckorstävlingar betyda semesterveckor, och det blir ju problematiskt det med.

Jag tycker det inte är nåt större problem att köra 150-200 mil en helg, men det är ju en kostnad, och sammantaget blir det inte billigt att syssla med racing, oavsett några hundringar hit eller dit i startavgift.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Fredrik - SLC skrev:

Ja, fast det bekymmret har ju ni som bor där uppe i obygden för alla möjliga sorters aktiviteter utom möjligen skoteråka........ fast å andra sidan bor ni betydligt billigare normalt sett och andra fördelar som inte storstadsbor har...... t.ex så är det ju inte så lätt att hitta en mek-lokal i sthlm till rimliga pengar.

vanliga fördommar, det är inte ett dugg billigare att bo i glesbyggd än i storstad, finns inga billiga meklokaler att hitta här omkring heller, inga alls faktiskt, man får bygga själv.

--VVTS--
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Magnus L skrev:

vanliga fördommar, det är inte ett dugg billigare att bo i glesbyggd än i storstad

OT....men endå......Det är en otrolig skilnad på fastighetspriser.
Jag köpte min fastighet för 500000:- med 800m2 "uthus"
Den hade säkert kostat 3 mille i Stockholm..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad får fart på sprinttävlandet i instegsklasserna?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9686 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande