| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Öppna frågor till styrelsen och medlemmar
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (8696 totalt) |
|
Jag satt och funderade lite kring det oroande antalet gatbilar som deltar i klubbens aktiviteter. Eftersom jag är väldigt grön i klubben så dyker det upp frågeställningar i mitt huvud som ni säkert redan har tagit ställning till så det mesta kan ni säkert svara på utan problem och det kan säkert svara på en del frågor som andra medlemmar har också, det kan ju även finnas någon ny infallsvinkel, vad vet jag. Jag vill dock säga att jag tycker gatbils verksamheten har tagit sig en väldigt lång väg från 2000 då jag var med några gånger tills årets säsong vad gäller styrning, organisation och antalet bilar allt i positiv riktning. Jag förstår att klubben säkerligen har väldigt små summor att röra sig med och hyror av banor och säkerhetsarrangemang äter upp i stort sett hela budgeten. Jag förstår också att klubben drivs av några få aktiva som gör allt, vilket medför att många bra idéer inte går att genomföra. Marknadsföring genom BMW Sverige Marknadsföring för att rekrytera nya medlemmar genom BMW Sverige. Är BMW Sverige intresserade av vår verksamhet och BMWCS eller gör de vad som förväntas av dem och inte mer (nu kanske ni inte våga svara.)? Det är i dagens hårt konkurrens utsatta företagsklimat nödvändigt att kunna erbjuda sina kunder en produkt som inte bara uppfyller bas behovet, vilket i BMW:s fall innefattar transport från A till B, utan att även förmedla ett helt koncept eller som BMW själva brukar uttrycka det en livsstil. Det är väl knappast någon som associerar ordet transport med BMW idag medan sportig, trendig, image, innovation osv är egenskaper som BMW vill förmedla till sina kunder runt om i världen. En märkesklubb kan vara en del i att förmedla de budskap om livsstil som ett märke vill profilera. Klubbverksamhet är ju ett ypperligt sätt att skapa trogna och lojala kunder. Om det är så att BMW Sverige tycker att de BMW klubbar som finns tillför något för deras verksamhet så borde vi kunna ställa en del krav på att få synas tillsammans, detta kan givetvis medföra att vi får göra några eftergifter och vara lyhörda för deras krav. 1. Folder som leveraras tillsammans med ny bil, klubbens verksamhet samt BMWCS och ett rabatterat medlemskap riktat till nybilsköpare. 2. Reportage i BMW Magasin, är det möjligt? Blir det lättare om vi skriver reportage och tar bilder så de endast behöver redigera det innan tryck? 3. Länk från BMW.se 4. Folder om klubbverksamheten i de olika försäljningslokalerna runt om i Sverige. Marknadsföring genom medier En väga att försöka nå ut till fler kan ju vara att skriva egna reportage och skicka till olika tidningar med motoranknytning. Det kanske även är möjligt att få något motorprogram på tv att göra något kort inslag om vi ligger på hårt! Träffarna Här ligger kanske den stora biten att lösa. Vad är det som gör att man ska åka på just SC träffar? Idag finns väldigt många olika arrangemang att välja på vilket gör att konkurrensen givetvis är mycket hård. Det som begränsar antalet (obs jag menar inte att något av nedanstående punketer är felaktiga utan begränsande). BMW bilar Licenskrav Körkortskrav Flaggvaktspass Besiktigade bilar Ingen drifting Medlemskap Kostnad Körtid Föranmälning Främjande punkter för antalet deltagare God regelkunskap bland deltagare Storhänsyn bland förare Gemensamma inköps kanaler Gällande försäkring på bana genom BMW Vad kan vi då göra för att öka intresset? Alla vill (utan några få med förstora egon som tror sig nåt ända fram) bli bättre som förare och det är kanske den största drivkraften efter själva upplevelsen att få köra på en racingbana. Vad finns det för möjlighet att tex under ett tvådagars evenemang ha lite mer riktad förarträning, t ex när BMW cup kört första tävlingen medverkar cup-förarna som instruktörer istället för att vara flaggvakter. Obs jag menar inte att tillgången på instruktörer varit dålig under året utan snarare tvärtom! Alla vill säkert gå en mini Scuderia kurs ala BMWSC. Gemensam resa utanför BMW-CUP Givetvis så ska ju det mesta göra tillsammans med Cupen men det finns kanske något evenemang som kan göras vid sidan om detta. Då kan vi ju prova någon bana som inte faller inom ramen för SBF. Det går ju göra ett arrangemang under sommaren och på ett sådant vis att det passar alla plånböcker. Nürburgring Gotlandring Något banträff i tex tyskland med någon av det BMW klubbar som finns där? Nu kommer det väl iof det nya samarbetet medföra att det blir en del nya banor under nästa år. Det är ju alltid lättare att genomföra en träff om många är engagerade. Är man helt ute och cycklar om man föreslår en rabatt på nästa års medlemskapet till de som hjälper till under säsongen. Det finns ett visst antal medlemmar som absolut inte vill stå flaggvakt och skulle gärna kunna betala en högre medlemsavgift/träffavgift för att slippa detta medan för vissa är det en sak som gör att det blir möjligt få ekonomin att gå ihop. Man gör på detta vis i en del golfklubbar. (Det blev lite mer än tänkt...)
_________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||||
|
Det blev mycket text i förra inlägget men här kommer lite till.
Jag tror att tillgången till uppföljning av arrangemanget är en stor del i vad man söker sig till. Det är väl så att de allra flesta tycker det är roligt när de blivit uppmärksammades på film eller kort (sedan finns det ju situationer som man inte hoppas att någon ska se men det är en annan sak). Detsamma gäller ju ett fungarnde forum, men den funktionen är ju fullt fungarnde tackvare Magnus! Det är givetvis något som kräver ganska mycket jobb att sammanställa bilder och filmer så de bli tillgängliga för allmänheten. Men det finns kanske någon därute som är villig att göra detta. Jag tror att det finns ganska många som kan tänka sig att betala för en film från de träffar som de deltagit i, detsamma gäller säkert högupplösta kort. Om dessutom merparten av pengarna går tillbaka till klubben så kan det ju bli ett tillskott för klubben. _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||||
|
Mycket bra ideer och åsikter! Sånt här engagemang behövs för att säkerställa gatbils-aktiviteten i BMWSC.
Lite svar på dina frågor: När det gäller marknadsföring via BMW Sverige så har klubben under 2006 samarbetat närmare med BMW Sverige än tidigare år. Men mycket mer går naturligtvis att göra.. (från båda sidor). BMW Magazine skrev om vår-träffen på Mantorp och hade även inbjudan till 2-dagars Kinnekulleträffen (tror jag). Även Bilsport och Automobil har haft reportage om BMWSC under 2006 Men mer går att göra naturligtvis.. När det gäller att få folk till träffarna så håller jag med om att konkurrensen är hård med många olika banträffs-arrangörer. Seriösa och mindre seriösa. Vi har valt att arrangera banträffar med hög kvalitet och säkerhet, vilket tyvärr kräver lite mer engagemang både från klubben och från de enskilda medlemmarna. Mina kommentarer nedan i blått.. BMW bilar (Ja, vi är en märkesklubb. Men vi har i år öppnat upp för sista-veckan-anmälan för övriga bilmärken, tyvärr har intresset varit lågt) Licenskrav (Eftersom vi är SBF-anslutna så måste vi följa reglerna) Körkortskrav (Eftersom många gatbilsförare vill ha möjligheten att kunna utnyttja sin bilförsäkring så måste alla ha körkort, vi skulle kunna köra speciella körpass för körkortslösa deltagare där det räckt med licenskrav) Flaggvaktspass (Vi har hittills prioriterat låg kostnad före service, är det så att majoriteten vill betala ca 300-400kr mer i träffavgift så kan vi hyra in flaggvakter) Besiktigade bilar (Säkerhetsgrej + måste för att försäkring skall gälla) Ingen drifting (Det krävs separata pass för detta, finns det tillräckligt intresse för att ta bantid till det?) Medlemskap (ett sätt att hålla ihop klubben samtidigt som klubben behöver intäkterna så att vi har pengar i kassan i november när vi bokar banorna) Kostnad (vi försöker naturligtvis hålla dessa så låga som möjligt) Körtid (vill vi alla ha så mycket av så möjligt.. Men tiden är ju begränsad under en dag, trots detta så brukar merparten köra hem när det är ca 1timme kvar av träffen??) Föranmälning (Har vi infört i år, för att det gör styrelsens arbete 200% lättare när vi planerar träffen. Dessutom tror jag att om man föranmält sig så kommer man oavsett om det är moln på himlen eller inte dvs. fler på träffarna.) Jag anser att BMWSC erbjuder banträffar med hög kvalitet och säkerhet till ett mycket rimligt pris. Förarträning kanske vi ska satsa mer på, under 2004 hade vi en heldags kurs på gelleråsen.. kanske nåt att göra igen. Även under träffarna kan man erbjuda mer instruktörs hjälp, men det krävs folk som kan hjälpa till med detta. Troligen kommer Richard Göransson att hjälpa till på Gelleråsen 7oktober. Gemensam resa för gatbilar är också en god ide. Kanske till Danmark eller Norge nästa år.. Nürburgring skall jag till iaf. Foto/Film från träffarna. Kanske klubben skulle ha en officiell fotograf.. Bilder som medlemmar tagit finns redan på http://www.bmwsc.com/ Klicka på "Foto" _________________ /Arne Lindgren |
||||||
|
Mina funderingar:
6 banträffar på en säsong kanske är för mycket för en klubb av BMWSC storlek? Jag själv har medvetet valt att bara vara med på 4 (inklusive nästa) och har då valt bort "dubletterna", mycket på grund av att jag inte lyckats motivera mig själv (och någon passagerare) att åka så långt som det blir för mig till kinnekulle och gelleråsen 2 gånger. Tittar man på andra klubbar så verkar det mer vanligt med typ 3 träffar på bana på en säsong varvat med konbana och andra aktiviteter. Att resultatet av att sista veckan är öppen för övriga att anmäla sig till restplatser kanske misslyckats, delvis på grund av att folk inte fattat det (det är ju trots allt en helt ny grej) och att de kanske inte tror att det blir så mycket bantid då vi "trängs" med CUP åkare? En ide är kanske att (som på första kinnekulleträffen) ha ett insläpp och förargenomgång till mitt på dagen? Det skulle nog fått mig att dyka upp på bägge Kinnekulleträffarna i år, för då hade jag sluppit krångla med övernattning bägge gångerna. Man kunde ta samma pris för halvdag som heldag för totalkostnaden för de flesta skulle ju ändå minska med övernattningskostnaden och banan skulle utnyttjas bättre hela dagen. Sen är det ju ett generellt problem i alla klubbar idag att det är svårt att få folk att angagera sig, tyvärr måste man ha en liten skara som drar allt lass och servar de övriga, det är så det fungerar nu för tiden (tills de engagerade tröttnar och allt dör ut). _________________ Tobias Geijersson
|
||||||
|
Jimmy,
En bra tråd du skapade Många av aktiviteterna du föreslår finns på vår "att-göra-lista". Tyvärr räcker inte tiden till för allt då enbart ett litet antal av våra medlemmar arbetar inom klubben för klubben. Anders "Loaded" Fransson har ringt mig oavbrutet under helgen för att diskutera befintliga förslag, och utbyta snilleblixtrar. Snart dags att spärra telefonen
Vi är erbjudna att använda oss utav BMW Magasin, och BMW Group Sveriges hemsida för klubbinformation. Det finns förslag på ett Nürburgring besök nästa säsong. Det finns förslag på en Superstageträff (slalom och rattlås) på ett flygfält tillsammans med BMW Club Schweden. Det finns sedan tidigare ett förslag på att sätta samman en informationsfolder för spridning till företag, BMW-återförsäljare, potentiella medlemmar etc. Det finns förslag på att begränsa antalet banträffar för att kunna erbjuda kvalitet i ställer för kvantitet. Det finns förslag på en förarkurs för medlemmar. Det finns kort sagt många förslag, men tyvärr fortfarande enbart ett litet antal intresserade för att ta ansvar för ett förslag och "make it happen". Du - eller någon annan medlem- får gärna ta ansvar för någon av aktiviteterna som ni känner extra starkt för
Det är frivilliga krafter som klubben saknar. Ett ev. Nürburgringbesök är redan "paxat" att få arrangeras av Micke/BTG - vem annars
_________________ BMW MC-klubben |
||||||
|
Kul med lite reaktioner, vill bara förtydliga att mina inlägg ska betraktas som frågor/ inspiration och inte kritik mot klubben om någon tolkat det på detta viset!
Vad gäller det blåmarkerade av Arne så är jag väl medveten om orsakerna till varför vissa restriktioner finns och jag tycker att dessa är bra och nödvändiga men jag ville bara konstatera att det är begränsande faktorer som kan göra att man väljer andra arrangemang, sedan är det säkert så att vissa är med i SC för att dessa restriktioner finns (jag är en av dem). Från min sida så tror jag att det är väldigt viktig att finna egenskaper som särskiljer klubbens arrangemang från andra. Vilka dessa egenskaper ska vara går alltid att diskutera men någon form av genomgående tråd under säsongen kunde kanske få fler att delta vid fler tillfällen. Ett sådant inslag kunde ju vara som föreslagit någon form av cup för gatbilsåkarna. Går det att göra detta, utan att gå mot de regler som gäller för SBF som klubben ställer sig bakom. Vad gäller förarutveckling så finns det ju både den praktiska biten som är mest påtaglig men det finns ju också en hel del intressant teori att fördjupa sig i både vad gäller körning och att utveckla bilen och många i klubben har en stor kunskap att dela med sig av, detta är ju något som är gratis men som kräver engagemang från klubben. Sedan är det ju alltid intressant om man kunde kontakta alla medlemmar för att få in deras syn på klubben och förslag på förbättringar, det finns säkert väldigt många bra idéer bland medlemmarna som inte kommer fram. Enklast och biligast är givetvis om man kunde skicka en enkät via e-post kompletterat med traditionellt brev till de som inte har tillgång till mail. Det är tråkigt att det är svårt att få medlemmar att ställa upp (jag vet man ska inte kasta sten när man sitter i en BMW.). Det kan ju vara så att någon form av incitament kan hjälpa upp detta. Vidare så tror jag att det kan vara ett sätt bjuda in medlemmar i verksamheten genom en kortbeskrivning av de uppgifter som ska göras så det tydligt och att fler vågar tro på sin förmåga att tillföra något för klubben. Den enkät som jag diskuterade ovan kunde kanske göra att man får in lite medlemsprofiler så medlemmar med speciella egenskaper och intressen lättare kunde rekryteras.
_________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||||
Är du vaken Hobbe? Jag hade bara een grej till
|
||||||
Helt rätt tänkt Det finns bla arrangörsroller som våra medlemmar skulle kunna klara av med lätthet varje banträff. Speciellt medlemmar som har bilen på pallbockar, eller gärna vill hjälpa till men inte vet hur. Besiktning, line-up, och flaggvaktsbuss är typiska arrangörssysslor som fem-sex medlemmar kan ansvara för under en banträff. Medlemmarna alternerar under banträffen så att bankörning tillåts. Medlemmar som tycker att det skulle vara intressant att utvecklas som tävlingsledare behövs alltid :attentn2: Bara ett par sådana frivilliga bidrag med skulle underlätta betydligt för oss. Givetvis belönas hjälpinsatsen map träffavgiften. En styrelseroll som kassör är oftast svår att tillsätta då medlemmar tror att kravet är en civilekonomutbildning. Så är inte fallet. Finns det någon medlem, eller en familjemedlem till medlem som har baskunskaper i redovisning så är detta intressant. Att kunna skilja på mitt och ditt är viktigast
En annan styrelseroll är sekreterare. Finns det någon medlem, eller familjemedlem till medlem som är intresserad av att sköta kontakten med våra medlemmar, och ansvara för att hålla vårt medlemsregister uppdaterat ? Sekreteraren är vårt främsta ansikte utåt mot medlemmarna
Finns det någon som vill driva igenom förslag, och utveckla klubben utan att behöva fokusera på större administrativa sysslor så är vice ordförande en bra styrelseroll
Sedan så finns ju exempel på annan välbehövlig hjälp: Niklas har fixat, och trixat till vår uppdaterade hemsida
Socker-Conny är ansvarig för klubbens ursnygga medlemskort :ace: Micke/BTG gör ett förträffligt arbete som instruktör/PR-ansvarig när han får komma ut för frugan
Stefan Larsson och Kenth Dahlin är gamla rutinerade medlemmar som numera kör tysk bil av annat märke. Dessa herrar ställer gärna upp när det funkar i deras bankalender
Fler sådana medlemmar med klubbkänsla, och vi hade inte behövt ha denna diskussion
||||||
Nja, nu var det du som frågade mig.
Detta är klubbens huvudsakliga problem: Idéer och förslag i lavinartade mängder men inga(få) som har tid/lust/ork att göra jobbet.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
kanske blir det billigare nu att anställa folk för jobbet som flaggvakt etc med tanke på kommande skattesänkningar och halvering av arbetgivaravgiften.
|
||||||
|
[quote="BTG"]
Inga oväntade kommentarer, det är ju alltid lättare att ha en åsikt än att genomför detsamma. Men det ändå viktigt att diskutera sig fram till en agenda med vad som ska göras och vad som borde göras sedan måste man ju prioritera. Sedan är det ju alltid fräckt att komma med åsikter om man inte hjälper till själv.
Huvudproblemet ligger helt klart i att få medlemmar att vara aktiv i klubben. Om jag har förstått det hela så har vi 2 problem, det ena är antalet deltagare och det andra är antalet som hjälper till. Att känna delaktighet om man inte känner sig delaktig i och stolt över klubben så blir det lätt att man som medlem antar ett kundperspektiv och får då ett annat fokus på genomförandet än om man ser sig som medlem. Här är nog en möjlighet att ge insyn i klubbens arbete väldigt viktig för att medlemmarna ska känna sig hemma och förstå vad som görs och händer. Det är ju av största vikt att det arbete som läggs ner ska uppskattas och inte skapa barriärer. Känner man delaktighet i klubben kommer man att prioritera klubben arrangemang framför annat i större utsträckning. Att få aktiva medlemmar som engagerar sig Hur gör man det? Det är säkert den tuffaste utmaningen som hela förenings Sverige står inför idag, så inte ens jag har någon färdig lösning! Men inte oväntat så har jag några idéer på hur det ska angripas, jag vet fortsätter jag på detta viset så är jag nog inte välkommen på nästa träff.
Jag tror inte att den traditionella modellen att ställa några platser tillförfogande och sedan få någon som söker den fungerar i det allt mer stressande Sverige. Jag vet ni har kommit på detta också, inte direkt något nytt! Däremot så gäller det att aktivt närma sig alla medlemmar med förfrågan om något som de kan göra. Det kanske också är så att flera ska dela på arbetsuppgifter som idag sköts av en person. Problemet som man stöter på med denna metod är givetvis att styrningen blir mer komplex och fler måste lära sig något nytt. Sedan tror jag att man har en del av lära av andra klubbar runt om i Sverige, både vad gäller motorklubbar men även andra föreningar som brottats med samma problem. Det finns ju fortfarande klubbar som är duktiga på att knyta upp frivilliga hjälparbetare och som har aktiva som alltid ställer upp. Avslutning Jag antar att det redan har provats och att intresset var lågt men en kort samling efter varje träff i direkt anslutning till sista körpasset vore kanske inte så dumt. Jag vet att många har bråttom hem, det är ju vanligtvis lördag kväll och många har familjer eller annat som väntar. Men jag antar att de allra flesta äter någonstans på vägen hem, ur det perspektivet vore det inte så dumt att avsluta dagen med grillning/baguette eller liknande i samband med prisutdelningen. Här får man ju ytterligare ett tillfälle att berätta om vad som är på gång i klubben, vad man behöver hjälp med, dessutom hinner man prata lite med varandra vilket är lite svårt under dagen då mycket händer hela tiden. _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||||
Kanon Hobbe, det är på detta vis man jobbar i en modern klubb, uppsökande verksamhet!
||||||
|
oj.... här var det verkligen en diskussion som man känner sig träffad av.. har gått hela säsongen nu och funderat över vad just JAG kan göra för att hjälpa till och göra saker och ting bättre och enklare..
Dock så vet jag inte vad just jag kan göra för klubben som ingen annan kan bättre.. här vore det kanon med lite åsikter som ger mig förslag på vad jag kan göra tex.. Har alltid gillat att ta ansvar och "styra" upp saker, men i detta fall saknar jag nog väldigt mycket kunskap och rutin.. som jag verkligen avundar de i styrelsen för att de har.. På kinnekulle så var både jag och far såkallade "faktafunktionärer" under bmw-cup, kändes som en minimal uppgift men under en hel del situationer så kom vi verkligen till nytta, och jag kände mig helt plötsligt väldigt nyttig.. Vi syns på Gelleråsen...
_________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||
Japp, uppsökande verksamhet är ett tvång. Detta är valberedningens uppgift, men som ni vet från förra Årsmötet så fanns det ingen som var intresserad av att ställa upp som valberedning från gatbilssidan. Alltså har vi ingen valberedning för gatbilssidan. Resultat: Styrelsen får själv aktivt även ta denna roll
Knappast det ultimata om demokrati ska råda
||||||
Även den uppgiften behövde lösas, och det tackar vi Jr och Sr för _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Hmm lite förvånad, men jag har inbillat mig tidiagre att BMW möte var TOTALT stängt för andra fabrikat. Så fortsätt att försöka. Jag personligen är sk... glad att andra märkesklubbar öppnar så jag kan få åka. Men jag kollade ni finns ju inte med i bankalendern, varför? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Kolla igen.. 7 oktober Gelleråsen, där finns vi med.
Förhoppningsvis kommer det massvis med BMWs då, men skulle det bli plats över så är du hjärtligt välkommen.. Kanske det är så inpräntat hos folk att BMWSC inte tillåter andra märken på träffarna så det inte hjälper att Måns skriver RESTPLATSER med stora bokstäver här på rejsa.. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Hmm synfel sorry
Jag kommer inte men massor av _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Det är inte så många som har så jättemycket erfarenhet i styrelsen, och i början av säsongen brukar de som inte varit med innan få dela uppgifter med någon som gjort det innan, på sätt skaffar man sig erfarenhet på ett bra sätt. Börjar få en känsla av att ett visst intresse för att hjälpa till på olika sätt faktiskt finns ute bland medlemmara i klubben nu, och det är ju mycket positivt...
Det kanske blir en säsong 2007 också...
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (8696 totalt) |