Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är vitsen med en bilklubb?
1750 besök totalt
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Jag har upplevt att det går att få otroligt fina möjligheter till billig körning på bana OCH god hjälp att få hjälp med att bli bättre banförare.

Men så här ser läget ut just nu för BMW Sporclubmedlemmar vilket gör att jag undrar vad som gör att många diskuterar mängder av olika spörsmål kring bankörning etc men få engagerar sig.

Beror det på för dålig kännedom eller kostar det för mycket? Jag utgår från övertygelsen av att ju fler som engagerar sig ju roligare motorsport och bilsport får vi i Sverige.

Här är ett exempel hämtat från BMW SC där jag själv är engagerad.

Citat BMW SC:
Klubbens Årsmöte kommer att hållas direkt efter avslutad banträff.
Sista dag för att lämna in eventuella motioner är 30/9.
Givetvis bjuder klubben på något smått, men gott att äta, och dricka under Årsmötet.
Det är av absolut vikt att våra medlemmar infinner sig på Årsmötet oavsett om ni planerar att utnyttja årets sista banträff.
Att arrangera banträffar, BMW Cup, och att utveckla klubben till något vi alla kan vara stolta över kräver en frivillig arbetsinsats från medlemmarna.

Tyvärr har den arbetsinsatsen varit mycket begränsad. Speciellt från våra medlemmar på gatbilssidan.
Enbart ett litet antal har fått slita under en längre tid för våra medlemmars och klubbens bästa.
Vill ni att att klubben ska var aktiv, och kunna fortsätta att erbjuda våra medlemmar banträffar även 2007, vilket inkluderar samarbetet med våra grannländer, så är det nu ni behöver visa detta med ert deltagande och stöd.
Det finns ingen anledning att bevara klubben i sin nuvarande form om inget större intresse finns bland medlemmarna.
Dålig uppslutning innebär högst troligt att vi tvingas att avveckla gatbilsverksamheten, och flytta BMW Cup till någon extern arrangör redan 2007 !
Slut citat.

ladda på nu för tusan!!!!

Jag och många fler vill se fler BMW bilar på träffar, mer bankörning, fräckare tävlingar med alla Nordens länder.

Själv har jag föreslagit en form av Supercup för gatbilar.
Superstage (konbana), 201m + bankörning.
Allt detta skall köras av en och samma förare samt att bilens däck skall användas för samtliga moment.
Allt genomförs samma dag eventuellt under 2 dagar när det körs i samband med BMW SC träffar.

Eller varför inte avsluta året med körning på Nürburgring då vi hyrt banan så vi slipper alla turister och farliga situationer. Så svårt är det inte men fler behöver engagera sig för att göra det möjligt.

När vi i Loaded projektet hyrde banan 1 timme förra året så hade vi säkert 15-20 personer som frivilligt engagerade sig direkt på plats för att detta skulle genomföras.

Så ladda på med kommentarer och åsikter om hur den klubb bör fungera för att locka fler anhängare så vi kan göra fler roliga och spännande event i Sverige.

"What we do in life -echoes in eternity"

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Jag snackade med Magnus Thomé idag och tydligen hade varit en enorm uppslutning på Kinnekulle med GTI förare, ca ett 80tal så här sent på säsongen. Hur kan det komma sig att det skiljer så mellan olika märken?
Har GTI folket mer tid och pengar?

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Tror någon sa att vi hade 86 bilar inreggade för körning igår på Opel Sport Club + GTI-klubbens träff på Kinnekulle, detta var något mer än vi hade gissat - dock inte ohanterbart.

Likaså var det i Superstage i somras, över 30 bilar per dag som ville köra.

Varför kan jag inte spekulera i.

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

För att det här ska fungera i en klubb så krävs: tillräckligt många medlemmar
som kan tänka sig köra på bana (kritisk massa) och en eller flera eldsjälar.
De sistnämnda tar på sig huvudansvaret, planerar, genomför och entusiasmerar övriga
medlemmar. Lätt att påstå, inte alltid lika lätt att genomföra. Opel & GTI-klubben
lyckas bevisligen ochj Alfaklubben har lyckats bra i år.

Vellinge
Här sen Jan 2003

Vet inte vad det beror på men troligtvis hur lätt man får folk att engagera sig i saker inom klubben. Hur atmosfären är etc. Vi har aldrig problem med att få folk att göra saker inför stora körningar eller likn. Vi har också alltid väldigt många deltagare på våra körningar. Tror inte priset på körningen eller märket spelar roll egentligen. Vi har i och för sig gratis körningar på alla våra banträffar för medlemmarna, men det har nog ingen betydelse.

Vi är en skara människor på runt 30 personer som utgör inre kärnan i klubben, men vi får fler och fler medlemmar som vill ta ansvar och göra saker för att klubbens ska utvecklas.

Jag kan inte säga att vi känner igen något av de problem som BMWSC skriver om här uppe, hade det varit för fem år sedan så när vi var ganska färska så hade svaret blivit ja, men inte nu.

Vi funderar skarpt på att bjuda in just BMWSC till en gemensam körning i SS nästa säsong, låter detta intressant?

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Henri
Stockholm
Här sen Maj 2006

Personligen tycker jag att det skulle vara bättre med någon centralorganisation. Själv har jag på 4 år ägt 3 olika bilmärken. Det är ganska jobbigt att byta klubb, eller engagera sig i en märkesklubb för att sedan engagera sig med nya människor efter 1 år i en annan.

Samtidigt skulle en centralorganisation lättare kunna slussa amatörer som jag till rätt "underklubb", man kunde ha gemensamma events för flera olika märken etc. Finns ju hur mycket som helst man kunde göra för att utveckla samarbetet för att få flera intresserade och för att få en ordentlig medlemsbas som verkligen kan påverka.

Sen finns det ju också vissa geografiska begränsningar.. t.ex. att bo i Stockholm då klubbens mest aktiva medlemmar befinner sig i södra Sverige. Det här är säkerligen också ett problem för vissa märkesberoende klubbar.

Får be om ursäkt ifall det redan finns någon centralorganisation. Jag har varit bosatt i Sverige i ca. två så jag är inte så insatt i den svenska motorsporten. Dessutom ser jag saken ur ett gatbilsperspektiv då jag aldrig tävlat.

Ford Focus RS -03 *såld*
Renault Clio Sport -01 *såld*
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

henri >> vi (peugeot sport club) lämnar alltid några platser lediga för rejsaianer på våra banträffar. Det gör de flesta andra klubbar också. Rejsa.nu har blivit ett bra nav för banintresserade, oavsett märkestillhörighet.

och du har hittat hit, välkommen till cantralorganisationen (centralsoffan)

Henri
Stockholm
Här sen Maj 2006

Niklas skrev:
henri >> vi (peugeot sport club) lämnar alltid några platser lediga för rejsaianer på våra banträffar. Det gör de flesta andra klubbar också. Rejsa.nu har blivit ett bra nav för banintresserade, oavsett märkestillhörighet.

och du har hittat hit, välkommen till cantralorganisationen (centralsoffan)

Tackar tackar. Jo jag hittade rejsa forumet ganska så snabbt och märker att det är en hel del som har några ledia platser för andra på banträffar. Men personligen tycker jag att det finns mycket utvecklingsutrymme för att göra det lättare för bilintresserade att hitta rätt. Kanske en gemensam "bokningskalender" för alla banträffar.

Det första jag bör ta reda på är var banan finns, sedan skall man kontrollera vilka specialvillkor som gäller för den specifika banträffen och priset för icke-medlemmar. Det är lite vanskligt, eller så är jag lat

Samtidigt får man inte samma kraft eftersom klubbarna är små och splittrade vilket medför ett försämrat förhandlingsläge i diverse situationer. Ifall en central person slutar dra klubben kan det vara risk för att klubben läggs ner.

Ifall klubbarna är märkescentrerade blir det naturligt för en medlem att byta bekantskapskrets vid ett eventuellt märkesbyte. Något som gör att flera inte kan medverka på långsikt utan upplever att märkesklubben är något temporärt.

Ford Focus RS -03 *såld*
Renault Clio Sport -01 *såld*
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det varierar nog kraftigt mellan de riksövergripande märkesklubbarna och beror nog som sagts mest på personkemi mellan de som leder verksamheten (formellt och informellt).

Personkemin är viktig för ortsbaserade klubbar (Sportvagnsklubbarna tex) också, med de har ett problem mindre (träffas en kväll och dra igenom lite planering går att göra mycket enklare när man inte bor 30-40 mil isär).

Det kan räcka med några enstaka personer som lyckas få det att slå gnistor, så kommer det många fler som vill ge ett handtag. thumbs up (men hur det skall gå till går inte att skriva i stadgar).

Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Jag tror tricket är en blandning av nya orutinerade förare och "gamla banrävar" för om man har en bra blandning där slipper man en massa små bekymmer då dem nya ser hur dem som varit med ett tag gör och allt flyter på bra. När det flyter på bra på träffarna uppskattas dem och sånt sprids. Inför OSC+GTi-träffen senast hade vi 10-15 som frågat om dem fick vara med för att dem tidigare varit med och gillat arrangemanget eller hört av bekanta just detta.

Sen är det viktigt att inte överarbeta instruktionerna tror jag. Min åsikt är att vissa klubbar jobbat för hårt med att få alla att tro att dem inte kan köra. Sen har dem långa genomgångar och många varv efter följebil. Detta ger en misstrokänsla och det har ju faktiskt hänt fler olyckor så än på tex OSC-GTi-träffarna som endast har en noggran besiktning.

Det är även viktigt att äldre deltagare med mycket rutin delar med sig av erfarenheter och så har vi det.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005

Hade gärna varit med och hjälpt till och sånt men jag vågar fan inte köra bana med min bil

När jag har körkort igen och en sämre bil att köra med kommer jag gå med

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Allmänt banåkaforum
1750 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande