| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Öppna frågor till styrelsen och medlemmar
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (8696 totalt) |
Det finns ju i grunden 2 sätt att se på denna verksamheten. Antingen arrangeras det genom en klubb och då bygger det på den kollektiva insatsen och alla är med och delar på de för-och nackdel som finns med detta. Alternativet är att driva det som en fristående arrangör, deltagarna betalar då sin avgift, allt sköts av arrangören och eventuella "vinster" går till arrangören (jag vet det finns bättre sätta att tjäna pengar, vill bara peka på skillnaden. Det stora uppdraget är nog att få medlemarna att vara med på skillnanden på vilken typ av arrangemang man deltar i! Ett knep kanske är kanske att erbjuda båda alternativen? _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Är inte rädd för styrelsejobb, bara rädd att tiden inte vill räcka till...
Men vilja finns där helt klart...
_________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Huumm hoosst hhaarrkel, Du har väl hur mycket tid som helst eller
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Ett kalssiskt fall av den gamla generationen klagar på den nya förslappade generationen. Jag håller på Rolf
_________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Givetvis litar vi mer på Sr än Jr
_________________ BMW MC-klubben |
||||
En kanske onödig fråga.
Behövs det någon särskild anm till årmötet?? I så fall, två till mötet men bara en som kör på dagen.
Men jag (som inte kör) ställer gärna upp, om någon syssla är ledig
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
|
En fråga som jag vet varit uppe tidigare, men jag kan inte låta bli att ta upp den igen.
Vi klubben vill ha en bättre uppslutning av gatbilar på våra träffar, detta är helt klart. Jag tror det finns ett "stort" antal BMW ägare som har en s k roadster, Z3, Z4 etc som skulle vara intresserade av att få delta med sina bilar på träffarna. Nu vet jag att detta är möjligt om man har en hardtop monterad eller bur, detta pga den personliga säkerheten. (Vill inte ha en hartop eller bur!) Jag har förståelse för att man måste uppfylla vissa krav då man kör tävling, man vad är det verkliga skälet till att man måste ha dessa krav då vi gatbilsåkare inte kör tävling, utan endast s k avancerad träning? En BMW roadster som uppfyller Svensk bilprovnings alla krav borde vara godkänd för att delta på en vanlig gatbilsträff! Finns det regler som vi inte själva kan råda över som sätter stop för roadsters. Hur som helst så finns det säkert ett antal roadsterägare runt om i landet som säker skulle dyka upp på våra träffar om detta var möjligt. Jag har full förståelse och accept för de regler som sätts upp, men vill bara väcka frågan till liv igen. Vi ses på Gelleråsen _________________ Gilbert Svensson Porsche 997 Carerra S -11 Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race) NV Moped -54 |
||||
Lars-Åke pillar på en anmälan till festligheterna på kvällen. Meny+övernattning m.m. Anmälan till själva Årsmötet som hålls direkt efter bankörningen i kafeterian på Gelleråsen behövs inte. Sysslor som är lediga för hugade spekulanter är besiktning (gatbilar), line-up, flaggvaktsbuss, och kranskulla
_________________ BMW MC-klubben |
||||
Reservera det åt mig
Busskort har jag!!!!!!! Så den sysslan kan jag åta mig, någon DEL av dagen. Passar kanske bättre
||||
|
Har egentligen inget svar till något av tidigare inlägg, utan vill bara yppa min egen åsikt...:
Jag har varit på flera av både BMWSC:s träffar och många andra, tex. BMWCS, CHCS, MHS, RHK, MCHK:R, FMCK, plus ett oräkneligt antal andra klubbträffar på idéell basis. Är mycket tacksam för det arbete som de medlemmar lagt ned på träffarna för att göra det möjligt för mej att få vara med. Har dessutom varit både funktionär, styrelsemedlem, vanlig medlem, och besökare på alla dessa arrangemang. Det som tilltalar mej, och utmärker de flesta av dessa, är att stor del av arbetet görs just idéellt. Nackdelen är att få jobbar mer än andra. Fördelen är att evenemanget är tillgängligt för alla. Jag tror att konceptet att en idéell styrelse ordnar för en bred massa att "ha roligt" är oslagbart! Att med pengar styra att det ska kosta att "ha roligt", tex att tvingas betala för flaggvakter istället för att klubben själv ordnar det bland de som har roligt , tycker inte jag är inte rätt modell. Det är tillräckligt kostsamt att hålla på med motorsport ändå... Fler intresserade medlemmar kommer att genereras om avgiften är låg. Däremot kan jag tänka mej att möjligheten att "köpa sej fri " från exempelvis flaggvaktspass får finnas. Jag kan också acceptera att ge ersättning för styrelsearbete. -Sista-veckan-anmälan för andra klubbar: Bra grej! Kul att se andra på banan! -Licenskrav: Självklart! Bra med seriös inriktning, dessutom ett naturligt insteg i racing. -Drifting: Finns väl andra klubbar eller liknande för sånt, eller... -Föranmälan: Tror jag på! (Fick ju mej att åka på Mantorp i år, trots fel bil...) Att betala medlemsavgift för BMWSC för att få möjlighet att åka på banträffar är helt OK så länge den ligger på rimlig nivå. Att betala för att vara med på en banträff är också OK. Att betala för att slippa stå flaggvakt tycker jag är OK, om möjligheten finns att stå flaggvakt gör träffen billigare. Att få ersättning för styrelsearbete tycker jag också är OK, eller att få rabatt på träffavgift/medlemsavgift. Körde på samtliga BMWSC:s banträffar 2004 och stod flaggvakt alla gånger. Tycker att det fungerade mycket bra, och kommer att fortsätta vara medlem så länge kostnaden inte överstiger nöjet! För er som inte stått flaggvakt vill jag bara säga att det är mycket roligare än att sitta på läktaren! Dessutom kan du lära dej ett och annat om spårval, bromspunkter och hur en omkörning går till! Plus att du är med i hela rejset, går ju inte att släppa koncentrationen på vad som händer. Ser fram emot att besöka Gelleråsen 7 oktober och står gärna flaggvakt utan ersättning.
_________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
||||
|
Att våra medlemmar står flaggvakt är som nämnts ett sätt att hålla nere kostnaderna.
om vi också har ett högt deltagarantal så blir antalet flaggpass per deltagare minimalt. Många har faktiskt tyckt att det har varit kul att få stå ett pass trots lite motvilja i början. Givetvis mindre kul i regn, men vädergudarna har varit hyggliga denna säsong. Mest populärt är att få stå under BMW Cup deltävlingarna - inget gatbilspass missat, men också racing på första parkett. Till deltävlingarna behöver vi dock de mest rutinerade flaggvakterna så samla på er erfarenhet. En annan sak som är värd att understryka är att vi faktiskt gynnar racingen i Sverige. Det är ont om funktionärer med bra utbildning och erfarenhet. ofta så saknar klubbar/organisationer funktionärer till sina arrangemang. Inte bara flaggvakter utan även tävlingsledare, och erfarna arrangörer. En orsak till denna brist är är att en del klubbar/organisationer anser att denna viktiga bit är av mindre betydelse. Som man bäddar får man ligga. Racingen i Sverige behöver bra funktionärer. Vi försöker hjälpa till med våra begränsade resurser. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Håller med helt och fullt. Jag har kört enstaka träffar utan licens sedan 2001 och detta år med licens på hittils 3 träffar. Jag har ytterligare en åsikt på vad man skulle kunna göra för att förbättra träffarna. Korta ner banvisningen, ofta tar det nästan en timme och körningen börjar inte föränn kl 10:30 - 11:00. Ett sätt att vägleda nybörjare är att i stället endast sätta ut koner vid insvängning, apex och utgång på varje kurva, och att istället ha en muntlig genomgång av banan med specifika tips och trix. Så ett generellt tips till alla åkare, åk till banan kvällen innan och sov över på banan i tält eller hytte, möjligtvis vandrarhem i närheten. Passa på att strosa runt på banan kvällen innan och verkligen detaljstudera curbs och asfalt. Passa på att få tips av cupåkarna som har banerfarenhet och inte sällan finns på plats kvällen innan. _________________ /Anders C |
||||
|
Jimmys tråd är klart intressant att läsa även idag. Som flera skrev så är det självklart fortfarande svårt med begränsade resurser, det mesta görs av relativt få personer och på ledig tid helt ideellt. Men intressanta tankar åndå!
_________________ Magnus Thomé
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Öppna frågor till styrelsen och medlemmar
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (8696 totalt) |