Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3258 besök totalt |
Superstage och supercup
Jag skulle vilja få igång en tråd med intressanta inlägg angående Superstage och Supercup. Med supercup menar jag Superstage, 201m och bankörning. Jag frågar därför att jag tillsammans med känd racerförare ![]() ordet är fritt. ![]() |
||
![]() Har ni tänkt att ha att det ska vara två olika grenar eller en kombinations tävling? Mina åsikter (vad dom nu är värda är ju en annan sak) Vill se enskilda grenar (superstage) ingen kombination. Sedan tycker jag att ett reglemente med tidstillägg/avdrag för olika bilar och utrustning gör det intressantare. _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
|
||
Re: Superstage och supercup
Kul initiativ! ![]()
Det enda jag reagerar på är varför Superstage ska agera någon sorts referensmall för konbana om inte ens bilsport kommer vara inblandade? ![]() Man hade ju kunnat designa en egen bana och marknadsföra den som en del av tävlingen eller tex använda A-sprinten som verkar lite roligare. Initativet är kul - hur kommer reglementet se ut - får man ändra bilens inställningar mellan de olika utmaningarna eller ska alla sakerna köras på tex samma däck? Hur korar man vinnaren? Minsta sammanlagda tid? |
||
En tanke med 3-moments tävlingen (usch nu byter jag namn igen) är att man kör på samma däck på alla momenten och samma förare men skruva är fritt.
Kanske skall försöka få med 3M och döpa tävlingen/cupen till 3M competition ![]() -3M Competition...bra fäste *ASG* fästet är ALLT eller bäst fäste vinner...3M Spårade ur lite nu ![]() Någon som känner någon på 3M? |
||
nu är jag inte främmande för det och utövar oxå det själv på det sättet men hur ska detta göras utan försäkringar? eller hur är det tänkt? som bekant så gäller inte trafikförsäkringen på inhägnat tävlingsområde pga en lag i sverige. mest bankörningen jag tänkte på. ska denna cuppen köras så att vinnaren är den som har minst tid så kommer det vara rätt stor risk för att det kommer bli olyckor.
jag vill inte vara den som slår en spik i en ev blivande kista för denna iden för det låter skitkul och jag vill vara med å köra oxå om möjligheten ges men det kan vara bra och ialalfall fudnerat på detta som arrangör. (har själv fått göra det ett par ggr för mycket) 3M iden e faktiskt inte så dum! gaffatape använde sig många innom denna hobbyn och branchen.. sponsring? ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Låter som en lysande ide, jag kommer och kör!
![]() Gatbilar (bes, skattade, försäkrade) Samma däck i alla grenar Samma förare i alla grenar (ägaren?) Platssiffra i varje gren är väl bra för att avgöra vinnare, mao lägsta totala placeringen (1,1,1 t.ex) vinner totalt? _________________ Anders Berglund |
||
Jag har kollat med försäkringsbolag och flygfält klassas inte som racerbana. Men väl värt att kolla detta med tiden och olycksrisk. kanske köra det som man gör ibland då man skall försöka pricka sin medeltid sånära som möjligt.Här får man ju mer eller mindre en difftid som matchar ngn form av poäng. |
||
Låter som en kul idé
![]() ![]() ![]() "Ta lång-lunch nu så bygger vi om konbanan till en räcerbana" ![]() Idén är klockren och jag kommer och kör...... ![]() _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||
Det låter buskul!
![]() > ![]() Hoppas det går att lösa. ![]() _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Ja det vore ju bra om försäkringsbiten är löst. Dock verkar det finnas intresse ändå i många fall. Ett ex är Falsterbo Trackday & Trophy på Sturup banan, detta event är ju en officiel tävling, trots det var det ett gäng som deltog i denna tävling. Ett annat ex är challenge, som är mycket välbesökt, o s v.
Men de är klart, det finns ju risker, som med så mycket annat. Klart skönast om försäkringsbiten är löst, dock. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
om ni kunde få in ritningar från de banor/flygfält som är intresserade (Åmsele, Uråsa, osv fyll på med fler) på hur de har lagt sina banor så skulle man kanske kunna sammanställa en slags standard för vad banorna ska innehålla. Längd, antal portar osv. Som ni kanske vet så har det försökts att göra en kopia av Bilsports superstagebana i Emmaboda på flygbasen i Åmsele utifrån skissen som finns här på rejsa men det visade ju sig att det bara var just en skiss ingen exakt ritning. Om man kunde får banorna att var någorlunda jämförbara så kanske det skulle öka intresset i landets olika delar.
_________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
Tycker det är en kul idé. Några synpunkter bara.
201m bör helst köras på normal asfalt för att spara drivlinor. Konbanan bör vara mer utmanande är superstage. SS är enformig. Extremt snabb, nästan som dragracing. Gynnar effekt onödigt mycket. Bankörning vore roligt som komplement men det blir kanske svårt att få till. om det är ett event 1 eller 2 gånger per säsong kanske det går. om man däremot vill skapa en referensbana som många kan få chansen att köra och återkomma till passar nog ett flygfält typ Lunda bättre. Jag kan åta mig att rita en bana. Bifogar ett exempel på bana jag ritat. Den är gjord för max 80 km/h (SBF reglemente). ![]() [/img] _________________ Christian Lindblom |
||
Lazzat rs på barkarby känns det här som..Den banan var rätt kul faktiskt. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Tror att många kommer vara intresserade av denna tanke oavästt försäkring elle rinte. Kolla bara på challengen som sagt. Angående RS eller egenritad bana så kvittar det för mig. Vore ju kul om man kunde jämföra sin tid med de från tidningen bilsports. Men samtidigt kanske det går att göra något roligare.
Min bil passar tex inte direkt i tighta konbanor som Lazzar RS utan vill ha lite mer utrymme omkring sig. En anna fråga som säkert ställts innna men bankörning menas det då på en riktig bvana typ mantorp kinnekulle osv eller blir det som en bana på flygfältet med taxi banor som challenge kör? Men helt klart intressant koncept. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
precis det med "riktiga" bakor så som mantorp, gelleråsen menade jag vad gäller försäkrings posten. är det "flygfält" mm så finns det ju försäkringsbolag som e villiga å gå med på det. bara inte tidtagningen sker
![]() ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Kul med lite variation på åkandet
Från mina hemtrakter (SMK Hedemora) kör en 5-kamp med klasserna cross/enduro/quad/sidovagn och isracing förare. Väldigt uppskattad tävling Med dessa moment: 1. Road-Racing ( På Go-Cart bana ) 2. Drag-Racing ( På gräs 125m tur och retur) 3. Rundbana ( På grus ) 4. Super Motard ( Rallycrossbana + Crossbana )( Körs 2 ggr av kl sidovagn 5. Enduro ( Körs ej av klass sidovagn) _________________ Mattias Nilsson |
||
201m skulle man väl kunna göra så att alla helt enkelt tar sig till ett lokalt Blackrace och får en tid resultatlistorna är ju trots allt officiella.......problemet är väl att säkra att alla kör med samma sorts däck i alla moment om man löste det på det här sättet !?
Det är ju oxå besiktning på evenemanget och breakout på 7.50 på 201m sen är oxå alltför extrema vagnar bannlysta man tillåter bara så kallade gatbilar som är besiktade skattade försäkrade. mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3258 besök totalt |