Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW E28???
1, 2   >>
4674 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
BMW E28???

Är BMW's väldigt gamla 5serie E28 något att ha? Alltså, går det att få någon fart i dom, och är dom något vidare dugliga på bana?
Har letat efter 318is från 90 ett tag nu... men jag hittar inga bra (samt att jag även måste få min nuvarande bil fixad och såld)... Har däremot stött på en hel del E28'or och E30 320..
Eftersom priserna på E28'an är relativt låga, samt att försäkringen på dom inte heller är något extremt undrar jag nu om det kan vara något att ha?
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



kompis hade en bmw e28 518i.. lovar dig att min volvo 142 hade problem att bocksera den! väger ju om jag inte minns helt fel 1,8 ton!

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



ETTKOMMAÅTTA ton!!!???
Du måste tänka på 735 E32 väl. Enligt http://bmwpower.nu/modellguiden/techworld.asp#e28 väger 518 e28 1260kg i tjänstevikt. Jag har försökt köra aktivt med en 518, de va inget man fick ståpäls av. Men om du skall ha e28 är det ju lika bra att köpa en M535i. Dubbla effeken (204hk) och om jag inte har fel, styvare chassie orginal.

Det som stöts på denna sida är ju 325 e30 vs 318is = pulver vs balans. 320 borde följdaktligen falla mellan dessa, mindre pulver & mindre balans. Satsa på 325 där.

Huruvida E28 är ett banåka alternativ till 318is överlåter jag åt de lärde (Johan, AL ? ). Men jag kan garantera att M30motorn är underbar.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
ETTKOMMAÅTTA ton!!!???
Du måste tänka på 735 E32 väl. Enligt http://bmwpower.nu/modellguiden/techworld.asp#e28 väger 518 e28 1260kg i tjänstevikt. Jag har försökt köra aktivt med en 518, de va inget man fick ståpäls av. Men om du skall ha e28 är det ju lika bra att köpa en M535i. Dubbla effeken (204hk) och om jag inte har fel, styvare chassie orginal.

Det som stöts på denna sida är ju 325 e30 vs 318is = pulver vs balans. 320 borde följdaktligen falla mellan dessa, mindre pulver & mindre balans. Satsa på 325 där.

Huruvida E28 är ett banåka alternativ till 318is överlåter jag åt de lärde (Johan, AL ? ). Men jag kan garantera att M30motorn är underbar.


En M535i har jag kanske råd med att köpa, men fan heller att försäkra... kostar juh ett sjudjävla helvette att försäkra!
Likaså E30 325....
318is från 90 verkar omöjligt att få tag på
Börjar lite lätt fundera på en 318is från 88-89 istället, lite mindre effekt... men vafanken.
Eller kanske tillome en 320(är jag från vettet?)
Det som stör mig är att 320 är ofantligt törstig av sig, medans 318is från 88 saknar krut under huven....
Man kanske borde ta o köpa en lite nyare Suzuki Swift istället?
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Jag kanske är dum, men Renault 5 GTE kanske är något? Polaren kör jämt med min VW GTi och de är jävligt billiga i delar. Kolla försäkring på dem, de är ju inte så populära så de kanske är billiga. En bil att kolla upp kanske. Lycka till!

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Maxpower skrev:
kompis hade en bmw e28 518i.. lovar dig att min volvo 142 hade problem att bocksera den! väger ju om jag inte minns helt fel 1,8 ton!


HUGA!!! Ja, min 518 E28 väger då inga 1,8 ton iallafall!! Innan jag skaffade 518`n hade jag en skruttig 240 som slavbil, fan 518`n går ju bra mycket snabbare trots att den inte är någon racer, sen dricker den runt 0,8 per mil. Vobblon drack 1,3 thumbs down

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Ska man lära sig att köra bil och vill anamma den lite bredare körstilen så kan jag rekommendera en 528i E28. Jag hade en 82:a för några år sen som var lyxutrustad med färddator, ellucka och inte minst viktigt diffbroms. Det var en helt underbar bil att köra med och väldigt kontrollerbar att forcera cirkulationsplatser med.
En sån eller en 535i utan det vedervärdiga M-plastpaketet tror jag är vettiga bilar.

E28 med mindre motorer tror jag kan kännas en smula trötta...

Ett trevligt alternativ kan annars vara en 2002 eller min favorit 323i E21. E21:orna kräver dock en del tillvänjning och bör inte framföras av folk med långsamma reaktioner.

Man kan inte locka med en billig Porsche 924?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



E28'an är en trevlig bil men med M30 motorn 528-535 (fö väldigt trevliga motorer ) så är den väldigt framtung. Hade en 528'a förut med väghållningskit från Jamex, fungerade väldigt bra på gata/motorväg men tyvärr så testade jag aldrig den på bana. Drog rätt mkt bensin oxå, runt 1,5l/mil blandad körning. Gick att köra på runt litern landsväg men då fick man ha ett ägg under gasen thumbs down Så om du tycker att 320 är ofantligt törstig så är 528-535 inget för dig

E30 320 bör du låta bli, tung sexa i kombination med mindre bromsar och klenare chassi, 318 är isf bättre, de har visserligen samma chassi men den är ju ngt lättare samt bättre balans. Sexan har ju visserligen ett underbart ljud

Ett tips är att sälja din bil så fort som möjligt så att du har pengar osv klart så att du kan slå till när drömbilen dyker upp. Ibland så går E30'sarna åt som smör

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Greven
BRo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 266



Hadde själv en E28 528 84 hur rolig bil som hällst att leka med...
Nutral att ställa upp o hemta hem dvs kul drift bil....
Saknar att jag sålde den
Gick bekvämt 22 tusen mil orka på mätarn 242km/h

ska du ha en 518is satsa på en 88

_________________
mvh Leif Ankarschiöld

Skyline R32 GTR GODZILA
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Micke Eriksson skrev:
Drog rätt mkt bensin oxå, runt 1,5l/mil blandad körning. Gick att köra på runt litern landsväg men då fick man ha ett ägg under gasen thumbs down Så om du tycker att 320 är ofantligt törstig så är 528-535 inget för dig
Jag begriper inte hur folk här kör för att få bilarna att dra så mycket soppa. Runt 0,8-0,85 på landsväg drog min 528i och snittade nånstans runt 1,2 fram och tillbaka till jobbet. Då åkte jag mellan Bromma och Kista så det var inte direkt köfritt.
Jag tyckte 528:an kändes välbalanserad och lätthanterlig och led aldrig av motorns vikt. Nu använde jag som sagt bilen för att transportera mig genom Brommas rondeller med och inte som racebil.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Min första resa till Ringen gjorde brorsan och jag i hans dåvarande 528iA-85 1987.
Härlig sång i motorn! thumbs up
Enda nackdelen var väl automaten som växlade ner när man trampade ner gasen mitt i kurvan.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Lennart Mäkinen skrev:
Jag begriper inte hur folk här kör för att få bilarna att dra så mycket soppa. Runt 0,8-0,85 på landsväg drog min 528i och snittade nånstans runt 1,2 fram och tillbaka till jobbet.


Motorn lät ju så sanslöst gutt på höga varv och med sportsystem så man va ju bara tvungen att dra ur den

Missuppfatta inte mitt inlägg, E28'an är väldigt trevlig att köra, väldigt direkt styrning thumbs up men jag tror att den tunga motorn kan ställa till det lite på bana, funkar dock utmärkt på gata och det är ju där man kör mest

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
oj oj oj, ska försöka svara på alla här sammtidigt
Kan juh börja med att säga att jag väldigt gärna skulle sälja min bil jättesnabbt, men nu är den juh långt ifrån felfri (med tanke på den skeva balken i ramen)... Och jag vill hälst inte lämna ifrån mig den gratis så att säga.
Sen så kommer då min mor som är på semester nu först hem om 1.5veckor, så innan dess kan jag dessvärre inte få pengar från henne också, så på så sätt så har jag juh en del tid på mig till att göra allt möjligt innan jag byter bil

528 skulle inte vare helt fel, inte 535 heller... OM det inte vore för försäkringen.

det som störde mig med 320 var inte att den var väldigt törstig, utan att den var marginellt törstigare än 325... det kändes väldigt fel på något sätt....

En R5GTE skulle inte vara helt fel, men jag är ute efter något bakhjulsdrivet har jag nog bestämt trots allt

En billig 924 skulle inte sitta helt fel heller, men har väll bara 2platser? (lite jobbigt ur praktisk synpunkt då jag oftar skjutsar folk), samt att dom är väldigt dyra att försäkra (alltså inte väldigt dyra, utan just det att det är en Porsche)...

En 323'a kanske kan inhandlas väldigt billigt faktiskt, en bekant till min flickväns familj säljer en sådan, dessvärre är det inte känt om det är en E21, E30 eller E 36'a det rör sig om... Och killen är på semester i en vecka nu, så det är lite svårt att fråga

en 318 (vanliga inte is) har jag även slängt ett öga på, men dom verkar dessvärre vara på tok för slöa... går det göra något åt den saken kanske? Finns det billiga trimmkammar o dyl till dom?
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



ojojoj. Nu kom M10-motorn upp! En mer trimningsvänlig motor får du nog leta efter. Det är ju samma motor som E21:ans 320(i) och 318(i), alla motorer i 02-serien och har varit med sedan 00-seriens tid. Detta gör ju att det finns lite (läs en satans massa) trimdelar till denna.
En rekommendation är väl kanske att köpa sig en vanlig 318i E30 (med M10) och sedan leta reda på en tvåliters M10-motor med förgasare (eller insprut) och hiva i. I förgasarvariant så är ju utvecklingsmöjligheterna ganska stora skulle man kanske kunna säga.

Jag är ingen expert på området alls, utan det är nog bäst att någon som är riktigt grym på M10-trim (JMB:arna eller någon annan? ) tar och reder ut ett och annat. Jag kunde bara inte hålla mig.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
ojojoj. Nu kom M10-motorn upp! En mer trimningsvänlig motor får du nog leta efter. Det är ju samma motor som E21:ans 320(i) och 318(i), alla motorer i 02-serien och har varit med sedan 00-seriens tid. Detta gör ju att det finns lite (läs en satans massa) trimdelar till denna.
En rekommendation är väl kanske att köpa sig en vanlig 318i E30 (med M10) och sedan leta reda på en tvåliters M10-motor med förgasare (eller insprut) och hiva i. I förgasarvariant så är ju utvecklingsmöjligheterna ganska stora skulle man kanske kunna säga.

Jag är ingen expert på området alls, utan det är nog bäst att någon som är riktigt grym på M10-trim (JMB:arna eller någon annan? ) tar och reder ut ett och annat. Jag kunde bara inte hålla mig.


Man lär sig något nytt varje dag
Så alltså om jag köper en vanlig 318 från säg 89, så kommer jag ha en del pengar över...
Men att köpa till en helt ny (läs en till bara) motor lär väll vara ganska dyrt... Samt att det inte riktigt bara är att häva i motorn, och dessvärre så går mina mekaniska begänsningars (vad gäller bilar) förmågor på en hårfin linje till katastrof vid ett så simpelt ingrepp som att byta däck på bilen! (glömde dra åt handbromsen när jag skulle byta däcken fram en gång)...
Så motorbyte är dessvärre ingen möjlighet, då jag antagligen inte skulle ha råd
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Peeter skrev:
Min första resa till Ringen gjorde brorsan och jag i hans dåvarande 528iA-85 1987.
Härlig sång i motorn! thumbs up
Enda nackdelen var väl automaten som växlade ner när man trampade ner gasen mitt i kurvan.


Har Toomas haft tomatlåda??? ojojoj, där sprack en illusion...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Men det sitter väl ingen M10 utan en M40 i en 318i -89, eller? och de är väl inte allt för slöa. Inget spjut, men med de pengarna och i kombination med begränsad försäkringsbudget, samt fyrsitsig, så kan man ju inte få allt. Hyfsat bra väghållning också, inte att förglömma.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Precis. I 318i -89 sitter en M40. Bra motor men inget kul.
Det bästa du nog kan göra (om det skall gå fort) är att skaffa en 318i från före -88. De väger mindre och är utrustade med M10 (det är i och för sig också 318i -88 men den väger mer).
Försök hitta en utan taklucka (inte så lätt alltid) eftersom de tydligen väger 50 kilo mindre (i takhöjd!) än en med taklucka. Inga bekräftade uppgifter men tydligen skall det vara så illa.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Precis. I 318i -89 sitter en M40. Bra motor men inget kul.
Det bästa du nog kan göra (om det skall gå fort) är att skaffa en 318i från före -88. De väger mindre och är utrustade med M10 (det är i och för sig också 318i -88 men den väger mer).
Försök hitta en utan taklucka (inte så lätt alltid) eftersom de tydligen väger 50 kilo mindre (i takhöjd!) än en med taklucka. Inga bekräftade uppgifter men tydligen skall det vara så illa.


50kg
Hur har dom lyckats med det?
En 318 från 87 alltså? Var det inte 88 dom snyggade till E30 serien med lite finare bakända?
Vad är det som skiljer M40 och m10 motorn åt? Mer än att M40 inte har funnits som förgasarmotor?
Skulle inte ett par vassare kammar och en portad och planad topp göra susen i m40? Självfallet i kombination med sportavgas och öppet filet (mest för ljudets skull dock)?
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Detdär om vikten med takluckan; jag tänkte precis samma sak som du. Dock så är det ju obekräftade uppgifter som sagt, men det var flera som var helt övertygade om att det stämde.
Jo det stämmer att faceliftet kom -88, men med faceliftet så blev bilen tyngre, och det vill man ju inte.
M40 är en helt annan motor. Helt nyutvecklad när den kom. Tydligen inget gemensamt med M10.
Ett par kammar är nog överflödigt på M40 eftersom det är enkelkam på den. Annars är det kanske bra att göra de andra sakerna, men jag tror nog att M10:n är mer stryktålig och trimvänlig trots allt. Den har ju som sagt varit med sedan Hedenhös och har varit med om det mesta (F1-motorerna på 1500 hästar och M3 E30-motorn bygger på M10 bl.a.).
om idéerna om trim till M10 tryter så bygg en lättrycksturbo annars och ladda 0.4 bar eller så behöver du väl inte kompsänka heller kanske.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Sörpan skrev:
Peeter skrev:
Min första resa till Ringen gjorde brorsan och jag i hans dåvarande 528iA-85 1987.
Härlig sång i motorn! thumbs up
Enda nackdelen var väl automaten som växlade ner när man trampade ner gasen mitt i kurvan.


Har Toomas haft tomatlåda??? ojojoj, där sprack en illusion...

Tror den hade taklucka också!
Efter ringen-resan beställde han snabbt en M3:a...
Utan taklucka och med manuell låda. thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW E28???
1, 2   >>
4674 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande