Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 17873 besök totalt |
BMW Sport Club på Gelleråsen 7/10: Banträff och Årsmöte
Nu har träffanmälan till Gelleråsen öppnats: http://www.bmwsc.com/files/anmalan_gata_index.html Preliminärt så kommer vår regerande STCC/ETCC champion Richard Göransson, och Anders Fransson med E46 CSL "Loaded". Richard ska vi försöka få att agera instruktör, och givetvis kan ni passa på att prata Nürburgring med både Richard och Anders. http://www.richardgoransson.com http://www.loaded.se Beroende på resultatet från STCC finalen så kan även ett STCC team dyka upp. Årets sista banträff och Årsmöte på Gelleråsen 7/10 Nu är träffanmälan öppnad för gatbilar inför säsongens sista banträff på Gelleråsen 7/10. Sista tid för anmälan, och inbetalning av träffavgift för gatbilar är 2/10. Incheckningen kommer att vara öppen mellan kl. 07:30-09:00. Personlig utrustning: Hjälm, handskar, heltäckande bomullsklädsel, medlemskort, förar- och funktionärslicenser, samt ett gott humör ! Klubbens Årsmöte kommer att hållas på Gelleråsen direkt efter avslutad banträff. Givetvis bjuder klubben på något smått, men gott att äta, och dricka under Årsmötet. Det är av absolut vikt att våra medlemmar infinner sig på Årsmötet oavsett om ni planerar att utnyttja årets sista banträff. Att arrangera banträffar, BMW Cup, och att utveckla klubben till något vi alla kan vara stolta över kräver en frivillig arbetsinsats från medlemmarna. Tyvärr har den arbetsinsatsen varit mycket begränsad. Enbart ett litet antal har fått slita under en längre tid för våra medlemmars och klubbens bästa. Vill ni att att klubben ska var aktiv, och kunna fortsätta att erbjuda våra medlemmar banträffar även 2007 så är det nu ni behöver visa detta med ert deltagande och stöd. Dålig uppslutning innebär mycket sannolikt en inställd säsong 2007 för gatbilarna ! Efter Årsmötet så har vi säsongsavslutningsfest för medlemmar i Karlskoga med prisutdelning, god mat, något starkt, och underhållning. Därefter går/kryper vi längs en snitslad bana till närmaste nattklubb. Klubben undersöker möjligheten att kunna erbjuda ett rabatterat paketpris inkl. övernattning för samtliga intresserade. Mer information kommer. Festgeneralen Lars-Åke har enligt rykte utlovat att utföra sin version av ballongdansen om antalet festdeltagare överstiger förra årets. Klubbhälsningar, Er avgående styrelse _________________ BMW MC-klubben |
||
Det blir lättare för oss båda om du kontaktar mig med vad du specifikt är ute efter. _________________ BMW MC-klubben |
||
Attans att det är på samma datum som Rejmerallyt.. Men det skulle vara grymt kul att göra ett återbesök på en BMW SC/CS träff. Vi kanske ses Hobbe
![]() /MVH Martin *EDIT* - Jag kommer! _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||
Jag kan bara bekräfta att vi har för avsikt att komma. Jag har inga fler barn på väg så det ser lovande ut
![]() Det blir vår sista test och koll med bilen innan den körs ner till Nürburgring. |
||
Inbjudan till fest för alla medlemmar !
http://www.bmwsc.com/docs/inbj_prisutdelning_061007.html
_________________ BMW MC-klubben |
||
Som smålänning så tycker vi alltid det är för dyrt även om kostnaden var mindra än vad man förväntade sig! Ni kanske ska höja priset till 200:- så jag får pruta lite ![]() Hur som helst så ska jag försöka dyka upp och lyssna på lite depå snack! ![]() _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
Motion till årsmötet!
Motion till BMW Sport Clubs årsmöte på Gelleråsen den 7/10 2006 Rädda verksamheten - lägg ner föreningen! Mot bakgrund av de senaste säsongernas verksamhetsutfall motionerar jag med ett radikalt förslag: Lägg ner den ideella föreningen BMW Sport Club. På så vis kan de två konkreta verksamheterna BMW Cup och Gatbilskörning leva vidare. Det finns två huvudanledningar till mitt förslag. 1. Den ena är det ohållbart låga medlemsengagemanget. 2. Den andra är den sedan länge ologiska föreningskonstruktionen med två, till sin natur, vitt skilda verksamhetsgrenar. Medlemsengagemanget Idag är medlemsengagemanget så lågt att klubben stapplar fram. BMW Sport Club har de senaste åren hållits vid liv genom ett fåtal eldsjälars mycket stora arbetsinsatser. Dessa eldsjälar (d.v.s. styrelsen) har varit så upptagna att de endast i begränsad omfattning kunnat ta del av den verksamhet de själva skapat. En sådan konstgjord andning blir med tiden självfallet ohållbar. Vad det låga deltagandet beror på kan man bara spekulera i? Men man kan lätt konstatera att medlemmarna är spridda över hela landet och därför saknar klubblokal. De träffas också, i bästa fall, endast fem gånger per år och sitter då i varsin bil. Detta ger självklart inte en grogrund till det sociala kitt som normalt håller ihop ideella föreningar. I båda delar av klubben finns också en "pay n' drive"-mentalitet. Den har uppstått av en mängd anledningar och är nödvändigtvis inte av ondo. Det enda som krävs är att man vågar inse att så är fallet och ställer om verksamheten så att den överlever. Verksamheternas olikheter BMW Cup och Gatbilskörning kan för den oinvigde se lika ut. Men vid en närmare granskning blir det uppenbart hur olika de är. Dessa olikheter gör att det extra svårt att odla dem i samma förening. Symbiosen mellan Cup och Gata har trots detta fungerat väl genom åren. Framförallt därför att man varit beroende av varandra. Nu har emellertid förhållandet växlat från beroende till belastning. Intresset för gatköra är rekordlågt, i vart fall i BMWSC:s regi. Detta kräver en omställning. För om man inte kan lita på att det kommer gatåkare som kan stå merparten av banträffens alla flaggvaktspass samt betala hälften av banhyran blir det varken Cuptävling eller gatbilskörning. Resultatet blir att båda verksamheterna går under. Om man däremot skiljer dem åt har de en chans. Exempelvis är en inställd banträff för gatbilar inte hela världen medan det för Cupen blir en katastrof. För vem satsar på deltagande i en serie som kanske lägger ner efter halva säsongen? Cupen måste alltså för sin överlevnad söka någon annan (pålitlig) partner att splitta både total- men också specialkostnaderna med. Kanske tillsammans med SSK, SLC eller någon annan aktör? oavsett hur man samarbetar så kommer det naturligtvis vara lättare utan gatbilskörningen. Cupen har i ärlighetens namn också på mycket kort tid (tack vare Lars-Åke Carlsson) utvecklats från en liten klubbserie till en professionell och stor racingserie med allt vad det innebär i omfattning. Det är kanske därför dags att ta steget upp och bli en del av ett större arrangemang? Gatkörningen måste också söka nya vägar( ![]() Sammanfattningsvis måste vi inse att inget varar för evigt utan att var sak har sin tid. Det är dags att våga se nyktert på situationen och inse att om vi skall ha innehållet kvar måste vi ändra på formen. Jag föreslår därför årsmötet: att: i en första läsning besluta att lägga ner och upplösa föreningen BMW Sport Club. att: besluta att uppdra åt styrelsen att på bästa sätt sörja för nedläggningen av föreningen med allt vad det innebär med kontakter med andra organ för att verksamheterna skall kunna leva vidare var för sig. Mikael Regnell BMWSC # 50. Ledamot i styrelsen 03, 04, 05 varav sista året som ordförande. BMWCS # 3897 _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Micke det du tar upp är exakt min egen åsikt som jag vid flera tillfällen har pratat med Cup representanter om. Det är den bistra verkligheten som har hunnit ifatt klubben. Jag tror på ett sammarbete med t ex SPVM eller SLC
![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Re: Motion till årsmötet!
Tror inte man behöver vara fullt så radikal som Micke tycker. Den stora annledningen ligger i att allt blivit lite för "byrokratiskt" helt enkelt. Ganska uppkäftigt uttryckt " för mycket snack och för lite åka". Det tar allt för lång tid med banvisningar och div andra aktiviteter. Tar ibland mellan 1 och 2 timmar i annspråk. Tiden på fm är nog ganska viktig. Nu säger säkert någon att på eftermiddagen blir det mycket åka för gatbilarna, förvisso, men det är nog lite för sent, alla vill nog inte avsätta en hel dag och kväll (innan man är hemma igen) för detta nöje. Jag vet förvisso att mycket måste uppfyllas för att säkerheten skall vara god, och att SBF;s paragrafer skall efterlevas, men det måste gå att göra saker enklare. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
Jag måte nog hålla med rolfson.
Jag tycker det blivit aldeles för mycket byrokrati och säkerhet i klubben dom senaste åren. Man ska oftast vara på plats tidigt på morgonen och har man sedan tur så börjar gatbilsköringen vid 11. Spårvalsvisningen tar alltid mycket längre tid än det är tänkt och hela programmet skjuts upp. Har man sedan otur och får flaggvaktspostering när inte cup-bilarna kör så blir det oftast inte mycket bantid över. Spårvalsvisning där man stannar i varje kurva tycker inte jag ger mycket förutom en massa tid som går åt, jag vet inte om det är för att jag tror mig hitta runt banan som jag säger det men jag tror att även om det vore första gången så skulle det inte ge såmycket för mig. Att köra några följa john varv som dessutom går betydligt fortare tycke jag ger mer om det är flera led och man varierar så alla får åka bakom ledarbilen. Annars kan man lika gärna hoppa över följa john då spåret aldrig är detsamma tre bilar bakom ledarbilen. Säkerhet är såklart viktigt men jag tycker det kan gå till överdrift. En viss risk tar man såklart på bana men jag tycker den är minimal medtanke på avåknngszoner och att alla åker samma varv mot för i trafiken. Är man så fruktansvärt rädd av sig och inte vågar riskera sin säkerhet någonting ska man inte ut på bana och göra överhuvudtaget tycker jag. Jag har själv brutit ryggen på en crossolycka och är inte bitter på något sätt för det. Jag hade skoj när det hände och visste att det medförde en risk att köra cross, för dom flesta går det bra men sen kan man ha otur och något händer. Jag känner inte på något sätt att efter olyckan måste allt vara säkrare, livet går inte att få 100% säkert, vissa risker får man ta för att ha skoj. Självklart ska man inte strunta i säkerheten men den får inte gå till överdrift. Som det känns tycker jag så kommer det snart vara krav på bur i gatbilar. Nu ska jag egentligen inte klaga då jag tycker styrelens gör ett jättebra jobb som orkar dra runt hela karusellen och jag verkligen inte gjort mycket nytta själv. Jag är mer för som BTG säger pay n'drive. Jag har tyvärr inte tid eller ork att sitta i styrelsen eller dra några stora lass vid arrangemangen. Jag hjälper dock gärna till på plats. Alltså en stor elloge till styrelsen som gör det möjligt med gatbilskörningen ![]() ![]() Men min tanke är i alla fall att komma på denna träff på gelleråsen ![]() Det är mest en förklaring till varför jag (och kanske andra) inte dykt upp lika flitigt på bmw sc träffar nuförtiden som jag gjort tidigare. Igrunden tycker jag det är mycket trevliga träffar och tycker det är synd att utvecklingen tagit den form som den gjort då jag egentligen skulle vilja åka på mer bmw träffar ![]() Jag vet knappt om det är förståligt det jag försökt säga men jag hoppas ni kan tyda något ur det ![]() _________________ /Petter Ledin |
||
Att det inte skulle vara socialt har jag svårt att förstå, jag har fått vänner i när och fjärran tack vare den här klubben. (Mest i fjärran om jag ska vara ärlig, inte många i de här trakterna som begriper vad man håller på med...)
Att begränsa antalet träffar till 2/3/4 stycken per år är också en god tanke. Utbudet av banträffar på annat håll minskar ju inte direkt. Jag tycker också att det vore synd om cupen skulle arrangeras på annat håll, jag har alltid haft behållning av den när jag har varit på plats. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Har haft ett mycket givande år, 2004, som aktiv medlem i BMWSC. Efter detta har jag sporadiskt besökt träffar, både som åskådare och en gång som förare. Har meddelat mitt intresse som flaggvakt när jag besökt träffar. Jag varken kan eller vill vara drivande i klubben som styrelsemedlem.
Vet, sedan tidigare engagemang i andra klubbar, att den idéella insatsen är mycket tidskrävande och oftast inte medför annat än en massa trist arbete. Är djupt tacksam för allt som gjorts för mej som gatbilsåkare på alla träffar jag besökt. Jag förstår helt att det inte är en hållbar situation när styrelsen får jobba ihjäl sej för att verksamheten ska funka. Kanske har Micke BTG rätt när han menar att klubben ska upplösas, om det blir så att Cupkörningen tryggas i en egen verksamhet och gatbilsåkat i en annan? Två styrelser kanske får varsin mindre belastning? Lite tveksam är jag, en stor del i tjusningen med att åka på banträff med BMWSC är just kombinationen gatbil/Cuptävling. Får i allafall mej att känna närheten och sambandet att köra gatbilen på samma bana samma dag som riktiga rejsbilar. ![]() Stor skillnad mot att åka och titta på tex. STCC. Kan lika gärna kolla på en F1-tävling, känns lika avlägset... Kan det vara en lösning att betala styrelsen för deras arbete? _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||
Re: Motion till årsmötet!
![]() ![]() Vad gäller gemensamma aktiviteter gatbilar och cup så tror jag att det är riktigt bra med detta, sedan kanske inte alla evenemang ska samordnas. Det är ju viktigt att båda grenarna inom klubben kan utvecklas oberoende av varandra. Samtidigt så ska det nog finnas fler gemensamma punkter, idag är det ju två olika läger där kommunikationen mellan lägren är liten. _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
Jag har ju inte heller direkt arbetat ihjäl mig för klubben, all heder till de som gör det nu, eller gjort. Faktum är att jag körde mycket i klubben från tidigt 90tal och framåt. Senast åren har jag varit medlem men knappt kört nåt alls. Det har liksom blivit lite väl uppstyrt för min smak.
Jag började tröttna redan slutet på 90talet, då jag ägde en M-roadster som man inte fick köra i BMW SC med på bana ![]() Jag har kört på Bana på hobby nivå till o från sedan 90talet. Här hemma i Sverige har jag aldrig under dessa år sett ens två bilar köra ihop på banan. Aldrig heller har jag sett någon skada sig, sällan har man sett en del bilar få sig ens mindre plåtskador. Dock har jag sett avsnurrningar(menar inte rullat) oräkneliga gånger ut i grönsakerna o s v. Inte sagt att allvarligare saker inte hänt, jag har bara inte sett de under alla dessa år. Inte heller sagt att allvarliga ting inte kan inträffa. De kan det med all säkerhet göra, dock på banor här hemma torde det var hyggligt säkert. Man bör inte alls vara på en bana om man har inställningen att jag råkar aldrig ut för nåt. Men man kanske inte behöver skrämma ihjäl förstagångar med.....den som sätter bilen i minsta drift får inte åka, således blir det svart flagg direkt. Jag menar när dessa ord öpnnar morgongenomgången på ett regnvått Tullinge flygfält för någon månad sedan, ja då känner jag att detta med körövning inte längre existerar i BMW klubben. Jag menar....herregud vi är på ett flygfält, det finns väl ingen anledning att skrämma ihjäl första gångarna redan vid morgonmötet ![]() Här om någonstans är det väl utmärkt om förstagångare eller andra kan träna bilfysik. Ja hade fler tränat bilfysik hade de ju inte snurrat av banan vid första bästa sladd på banan heller. Har man det inte med sig naturligt så bör man i vartfall få prova på dessa så kallade körövningar. Å snälla bespar mig, det är inte drifting vi håller på med, jag vet det! Det handlar inte om det. De handlar om att känner man sig inte bekväm i sin bil under olika förhållanden kan man aldrig ens närma sig gränserna för vad den egna standardbilen klarar av, inte heller kan man häva en lömsk sladd om man nu RÅKAR få en. Om man varit förbjuden att ens testa under BMW SC så kallade körövningar eller andra klubbträffar, ja inte konstigt att folk ofta snurrar av banan hela tiden. Då de i princip blivit fostrade att det är en dödsynd att ens nämna ord som svag drift. Det torde va väldigt svårt för någon som inte fått ens testa på bilens gränser att ens vara i närheten av att vara en säker förare i krissituationer. Inte heller kan man veta om man är i närheten av gränsen eftersom man inte tillåts ens prova vart den är hos BMW SC Senast idag pratade jag med en av Sveriges presterande racerförare. Han tog upp just detta med att ev anordna träffar där man verkligen får folk att mer prova att verkligen pressa sig själv och bilen långt över vad personen ifråga tror är möjligt. Allt för att oxå i slutändan bli en säkrare förare, ju mer situationer man känner sig bekväm i samt hanterar, ja desto mer trafiksäker är man där ute. Som bonus för man med all säkerhet fram bilen på bana lite fortare oxå om man vet vad som sker då man passerar visa gränser. Under BMWs egna kurser på Ringen samt Scuderian får man alltid med sig en del bilfysik, där inser man att det inte alltid är en dödsynd all sladda, tvärt om de ser gärna att fler är bättre på det, chanserna ökar att klara sig när det krisar om man har lite bilfysik med sig på banan. BMW SC har för väldigt länge sedan varit synonymt med körövning för mig, inte längre! Flera av de senast åren har jag kört mycket på andra mindre uppstyrda träffar med open pitlane, mycket mindre bilar. Visst säkerheten är ju inte ens i närheten av BMW SC träffar, men det har funkat mycket bra. För många år sedan då BMW SC inte var med i SBF och säkerheten var mycket lägre än per idag, ja då man åkte fler i bilarna, ja även då gick allt bra. Som uppslutningen är nu så var det ju t o m fler bilar då! Sorry, från en som gnäller lite men inte heller riktigt gör nåt i klubben ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 17873 besök totalt |