Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW Sport Club på Gelleråsen 7/10: Banträff och Årsmöte
1, 2, 3, 4, 5   >>
17873 besök totalt
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
BMW Sport Club på Gelleråsen 7/10: Banträff och Årsmöte

Nu har träffanmälan till Gelleråsen öppnats:
http://www.bmwsc.com/files/anmalan_gata_index.html

Preliminärt så kommer vår regerande STCC/ETCC champion Richard Göransson, och Anders Fransson med E46 CSL "Loaded".
Richard ska vi försöka få att agera instruktör, och givetvis kan ni passa på att prata Nürburgring med både Richard och Anders.
http://www.richardgoransson.com
http://www.loaded.se
Beroende på resultatet från STCC finalen så kan även ett STCC team dyka upp.


Årets sista banträff och Årsmöte på Gelleråsen 7/10
Nu är träffanmälan öppnad för gatbilar inför säsongens sista banträff på Gelleråsen 7/10.
Sista tid för anmälan, och inbetalning av träffavgift för gatbilar är 2/10.
Incheckningen kommer att vara öppen mellan kl. 07:30-09:00.
Personlig utrustning: Hjälm, handskar, heltäckande bomullsklädsel, medlemskort, förar- och funktionärslicenser, samt ett gott humör !

Klubbens Årsmöte kommer att hållas på Gelleråsen direkt efter avslutad banträff.
Givetvis bjuder klubben på något smått, men gott att äta, och dricka under Årsmötet.
Det är av absolut vikt att våra medlemmar infinner sig på Årsmötet oavsett om ni planerar att utnyttja årets sista banträff.
Att arrangera banträffar, BMW Cup, och att utveckla klubben till något vi alla kan vara stolta över kräver en frivillig arbetsinsats från medlemmarna.
Tyvärr har den arbetsinsatsen varit mycket begränsad. Enbart ett litet antal har fått slita under en längre tid för våra medlemmars och klubbens bästa.
Vill ni att att klubben ska var aktiv, och kunna fortsätta att erbjuda våra medlemmar banträffar även 2007 så är det nu ni behöver visa detta med ert deltagande och stöd.
Dålig uppslutning innebär mycket sannolikt en inställd säsong 2007 för gatbilarna !

Efter Årsmötet så har vi säsongsavslutningsfest för medlemmar i Karlskoga med prisutdelning, god mat, något starkt, och underhållning.
Därefter går/kryper vi längs en snitslad bana till närmaste nattklubb.
Klubben undersöker möjligheten att kunna erbjuda ett rabatterat paketpris inkl. övernattning för samtliga intresserade.
Mer information kommer.
Festgeneralen Lars-Åke har enligt rykte utlovat att utföra sin version av ballongdansen om antalet festdeltagare överstiger förra årets.



Klubbhälsningar,
Er avgående styrelse

_________________
BMW MC-klubben
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Jag har för avsikt att motionera. Förutom att skicka motionen till styrelsen så tänkte jag lägga upp den här. Så se upp!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare





För övriga intresserade: Motioner ska vara inkomna senast två veckor innan Årsmötet.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Är det möjligt att få del av gamla protokoll så man har möjlighet att se vad ni diskuterat och beslutat tidigare?

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
jika skrev:
Är det möjligt att få del av gamla protokoll så man har möjlighet att se vad ni diskuterat och beslutat tidigare?


Det blir lättare för oss båda om du kontaktar mig med vad du specifikt är ute efter.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1169



Attans att det är på samma datum som Rejmerallyt.. Men det skulle vara grymt kul att göra ett återbesök på en BMW SC/CS träff. Vi kanske ses Hobbe .

/MVH Martin

*EDIT* - Jag kommer!

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



Jag kan bara bekräfta att vi har för avsikt att komma. Jag har inga fler barn på väg så det ser lovande ut
Det blir vår sista test och koll med bilen innan den körs ner till Nürburgring.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Inbjudan till fest för alla medlemmar !

http://www.bmwsc.com/docs/inbj_prisutdelning_061007.html

Citat:
Inbjudan till säsongsavslutning med prisutdelning och festmåltid

BMW Sport Club inbjuder samtliga medlemmar till en festlig avslutning på säsongen 2006.
Kvällen kommer förutom middag att innehålla prisutdelning samt en hel del roliga upptåg och mycket mingel i goda klubbkamraters sällskap.

Vi håller till i trevliga Karlskoga Wärdshus och har även ordnat förmånligt boende för alla i samma hus, nämligen på anrika Karlskoga Hotel.

Plats: Middag på Karlskoga Wärdshus och boende på Karlskoga Hotel
Datum: 7 oktober 2006
Tid: 19.00 samling och mingel i Wärdshus-baren
19.30 middag

Pris för boende: Enkelrum 550kr/natt
Dubbelrum 700kr/natt
Familjerum (3 bäddar) 850kr/natt

Middag: Varmrätt ingår i priset.
Grillad oxfilé med pepparsås och färsk sparris.
Vegetariskt alternativ finns, säg till så ordnar vi det.

Tillval: Förrätter
1. Skagenbakelse med stenbitsrom
2. Spett med lax och räkor, serveras med chilidip
48kr/person
48kr/person

Efterrätter
1. Vaniljglass med balsamicobräserade jordgubbar
2. Chokladmoussepyramid med hallonsås
66kr/person
62kr/person

Paketerbjudande
Valfri förrätt + efterrätt nr. 2
100kr/person

Speciellt utvald öl kl.III 33cl 30kr/st

Som komplement till ovan förmånliga erbjudande står barens övriga sortiment av vin och dricka till medlemmarnas förfogande hela kvällen.
OBS - Vi vill för ordningsskull vädja om er förståelse för att ovan kraftigt rabatterade priser också förutsätter att vi handlar i Wärdshusets bar och inte på annat håll.

Som ni ser är det ett tämligen oslagbart erbjudande som vi hoppas skall ge våra medlemmar mycket nöje denna "sista natt med gänget" innan vintersäsongen tar vid.

Kvällen kommer att innehålla en hel del övriga överaskningar så missa inte detta tillfälle att träffas och umgås i glada klubbkamraters sällskap.

Anmälan: Senast den 2 oktober 2006, ange följande val i din anmälan

1. Namn och antal personer
2. Storlek på rum
3. Tillval till middagen

Skicka anmälan helst via email till Lars-Åke Carlsson eller ring 0708-154448.
OBS - Betalning görs på plats till hotellet resp. Wärdshuset.



Styrelsen i BMW Sport Club hälsar Er varmt välkomna !

_________________
BMW MC-klubben
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Som vanligt så har jag säkert läst lite slarvigt men om man endast vill vara med på kvällen utan att sova över vad kostar det då?

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



om jag inte har helt fel för mig så betalar du bara för maten då..
Dvs. ev. förrätt och efterrätt (huvudrätten bjuder klubben på)

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Jimmy,

Det är som Arne skrev.
100 Kr + dricka.
Ett pris som även en smålänning bör gilla

_________________
BMW MC-klubben
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Hobbe skrev:
Jimmy,

Det är som Arne skrev.
100 Kr + dricka.
Ett pris som även en smålänning bör gilla


Som smålänning så tycker vi alltid det är för dyrt även om kostnaden var mindra än vad man förväntade sig! Ni kanske ska höja priset till 200:- så jag får pruta lite

Hur som helst så ska jag försöka dyka upp och lyssna på lite depå snack!

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



jika skrev:
bla bla...snål smålänning... bla bla..


Du kan ju nöja dig med huvudrätten, då skulle man kunna säga att det är gratis..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Motion till årsmötet!

Motion till BMW Sport Clubs årsmöte på Gelleråsen den 7/10 2006

Rädda verksamheten - lägg ner föreningen!

Mot bakgrund av de senaste säsongernas verksamhetsutfall motionerar jag med ett radikalt förslag: Lägg ner den ideella föreningen BMW Sport Club. På så vis kan de två konkreta verksamheterna BMW Cup och Gatbilskörning leva vidare.

Det finns två huvudanledningar till mitt förslag.
1. Den ena är det ohållbart låga medlemsengagemanget.
2. Den andra är den sedan länge ologiska föreningskonstruktionen med två, till sin natur, vitt skilda verksamhetsgrenar.


Medlemsengagemanget
Idag är medlemsengagemanget så lågt att klubben stapplar fram. BMW Sport Club har de senaste åren hållits vid liv genom ett fåtal eldsjälars mycket stora arbetsinsatser. Dessa eldsjälar (d.v.s. styrelsen) har varit så upptagna att de endast i begränsad omfattning kunnat ta del av den verksamhet de själva skapat. En sådan konstgjord andning blir med tiden självfallet ohållbar. Vad det låga deltagandet beror på kan man bara spekulera i? Men man kan lätt konstatera att medlemmarna är spridda över hela landet och därför saknar klubblokal. De träffas också, i bästa fall, endast fem gånger per år och sitter då i varsin bil. Detta ger självklart inte en grogrund till det sociala kitt som normalt håller ihop ideella föreningar.

I båda delar av klubben finns också en "pay n' drive"-mentalitet. Den har uppstått av en mängd anledningar och är nödvändigtvis inte av ondo. Det enda som krävs är att man vågar inse att så är fallet och ställer om verksamheten så att den överlever.


Verksamheternas olikheter
BMW Cup och Gatbilskörning kan för den oinvigde se lika ut. Men vid en närmare granskning blir det uppenbart hur olika de är. Dessa olikheter gör att det extra svårt att odla dem i samma förening. Symbiosen mellan Cup och Gata har trots detta fungerat väl genom åren. Framförallt därför att man varit beroende av varandra. Nu har emellertid förhållandet växlat från beroende till belastning.

Intresset för gatköra är rekordlågt, i vart fall i BMWSC:s regi. Detta kräver en omställning. För om man inte kan lita på att det kommer gatåkare som kan stå merparten av banträffens alla flaggvaktspass samt betala hälften av banhyran blir det varken Cuptävling eller gatbilskörning. Resultatet blir att båda verksamheterna går under. Om man däremot skiljer dem åt har de en chans. Exempelvis är en inställd banträff för gatbilar inte hela världen medan det för Cupen blir en katastrof. För vem satsar på deltagande i en serie som kanske lägger ner efter halva säsongen?

Cupen måste alltså för sin överlevnad söka någon annan (pålitlig) partner att splitta både total- men också specialkostnaderna med. Kanske tillsammans med SSK, SLC eller någon annan aktör? oavsett hur man samarbetar så kommer det naturligtvis vara lättare utan gatbilskörningen. Cupen har i ärlighetens namn också på mycket kort tid (tack vare Lars-Åke Carlsson) utvecklats från en liten klubbserie till en professionell och stor racingserie med allt vad det innebär i omfattning. Det är kanske därför dags att ta steget upp och bli en del av ett större arrangemang?

Gatkörningen måste också söka nya vägar( ) om den skall överleva. Kanske är det så att "marknaden" för gatköra inte är större än 2-3 träffar på ett år? Eller så måste man slå sig ihop med många fler bilmärken? Eller ta upp verksamheten inom BMW Club Schweden? oavsett vad som krävs är det självklart mycket lättare att göra det som renodlad gatkörningsverksamhet än tillsammans med Cupen. Man skulle t.ex. inte behöva hyra en bana varje gång utan det skulle kanske räcka med ett flygfält och koner? Det finns dessutom sedan 2005 mycket större möjligheter för gatkörningen att stå på egna ben än tidigare. Anledningen till detta är att SBF ändrade reglerna 2005 så att det endast tävlingsledarlicens C krävs för att hålla gatkörning, tidigare var kravet tävlingsledarlicens B. Gatkörningen har i och med denna regeländring avsevärt större möjligheter att överleva på egna ben eftersom nästa alla licensierade förare har c-licens.

Sammanfattningsvis måste vi inse att inget varar för evigt utan att var sak har sin tid. Det är dags att våga se nyktert på situationen och inse att om vi skall ha innehållet kvar måste vi ändra på formen.

Jag föreslår därför årsmötet:

att: i en första läsning besluta att lägga ner och upplösa föreningen BMW Sport Club.

att: besluta att uppdra åt styrelsen att på bästa sätt sörja för nedläggningen av föreningen med allt vad det innebär med kontakter med andra organ för att verksamheterna skall kunna leva vidare var för sig.

Mikael Regnell
BMWSC # 50. Ledamot i styrelsen 03, 04, 05 varav sista året som ordförande.
BMWCS # 3897

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864



Micke det du tar upp är exakt min egen åsikt som jag vid flera tillfällen har pratat med Cup representanter om. Det är den bistra verkligheten som har hunnit ifatt klubben. Jag tror på ett sammarbete med t ex SPVM eller SLC thumbs up För banåkningssidan så blir det nog att slåihop sig med ngt annan märkesklubb, vilket iofs inte är ngt problem.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Re: Motion till årsmötet!

BTG skrev:


Intresset för gatköra är rekordlågt, i vart fall i BMWSC:s regi.

Mikael Regnell
BMWSC # 50. Ledamot i styrelsen 03, 04, 05 varav sista året som ordförande.
BMWCS # 3897



Tror inte man behöver vara fullt så radikal som Micke tycker.

Den stora annledningen ligger i att allt blivit lite för "byrokratiskt" helt enkelt. Ganska uppkäftigt
uttryckt " för mycket snack och för lite åka".

Det tar allt för lång tid med banvisningar och div andra aktiviteter. Tar ibland mellan 1 och 2
timmar i annspråk. Tiden på fm är nog ganska viktig.

Nu säger säkert någon att på eftermiddagen blir det mycket åka för gatbilarna, förvisso,
men det är nog lite för sent, alla vill nog inte avsätta en hel dag och kväll (innan man är
hemma igen) för detta nöje.

Jag vet förvisso att mycket måste uppfyllas för att säkerheten skall vara god, och att SBF;s
paragrafer skall efterlevas, men det måste gå att göra saker enklare.

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 885



Jag måte nog hålla med rolfson.
Jag tycker det blivit aldeles för mycket byrokrati och säkerhet i klubben dom senaste åren. Man ska oftast vara på plats tidigt på morgonen och har man sedan tur så börjar gatbilsköringen vid 11. Spårvalsvisningen tar alltid mycket längre tid än det är tänkt och hela programmet skjuts upp. Har man sedan otur och får flaggvaktspostering när inte cup-bilarna kör så blir det oftast inte mycket bantid över. Spårvalsvisning där man stannar i varje kurva tycker inte jag ger mycket förutom en massa tid som går åt, jag vet inte om det är för att jag tror mig hitta runt banan som jag säger det men jag tror att även om det vore första gången så skulle det inte ge såmycket för mig. Att köra några följa john varv som dessutom går betydligt fortare tycke jag ger mer om det är flera led och man varierar så alla får åka bakom ledarbilen. Annars kan man lika gärna hoppa över följa john då spåret aldrig är detsamma tre bilar bakom ledarbilen.
Säkerhet är såklart viktigt men jag tycker det kan gå till överdrift. En viss risk tar man såklart på bana men jag tycker den är minimal medtanke på avåknngszoner och att alla åker samma varv mot för i trafiken. Är man så fruktansvärt rädd av sig och inte vågar riskera sin säkerhet någonting ska man inte ut på bana och göra överhuvudtaget tycker jag.
Jag har själv brutit ryggen på en crossolycka och är inte bitter på något sätt för det. Jag hade skoj när det hände och visste att det medförde en risk att köra cross, för dom flesta går det bra men sen kan man ha otur och något händer. Jag känner inte på något sätt att efter olyckan måste allt vara säkrare, livet går inte att få 100% säkert, vissa risker får man ta för att ha skoj. Självklart ska man inte strunta i säkerheten men den får inte gå till överdrift. Som det känns tycker jag så kommer det snart vara krav på bur i gatbilar.

Nu ska jag egentligen inte klaga då jag tycker styrelens gör ett jättebra jobb som orkar dra runt hela karusellen och jag verkligen inte gjort mycket nytta själv. Jag är mer för som BTG säger pay n'drive. Jag har tyvärr inte tid eller ork att sitta i styrelsen eller dra några stora lass vid arrangemangen. Jag hjälper dock gärna till på plats.
Alltså en stor elloge till styrelsen som gör det möjligt med gatbilskörningen thumbs up men tyvärr med oftast för lite körning i förhållande till den tiden man får lägga ner för en dag på banan. Då det finns många andra alternativ där det är i princip obegränsat med körning har jag prioriterat dom före bmw:s träffar många gånger på slutet

Men min tanke är i alla fall att komma på denna träff på gelleråsen

Det är mest en förklaring till varför jag (och kanske andra) inte dykt upp lika flitigt på bmw sc träffar nuförtiden som jag gjort tidigare. Igrunden tycker jag det är mycket trevliga träffar och tycker det är synd att utvecklingen tagit den form som den gjort då jag egentligen skulle vilja åka på mer bmw träffar thumbs up

Jag vet knappt om det är förståligt det jag försökt säga men jag hoppas ni kan tyda något ur det

_________________
/Petter Ledin
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Att det inte skulle vara socialt har jag svårt att förstå, jag har fått vänner i när och fjärran tack vare den här klubben. (Mest i fjärran om jag ska vara ärlig, inte många i de här trakterna som begriper vad man håller på med...)

Att begränsa antalet träffar till 2/3/4 stycken per år är också en god tanke. Utbudet av banträffar på annat håll minskar ju inte direkt.

Jag tycker också att det vore synd om cupen skulle arrangeras på annat håll, jag har alltid haft behållning av den när jag har varit på plats.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Har haft ett mycket givande år, 2004, som aktiv medlem i BMWSC. Efter detta har jag sporadiskt besökt träffar, både som åskådare och en gång som förare. Har meddelat mitt intresse som flaggvakt när jag besökt träffar. Jag varken kan eller vill vara drivande i klubben som styrelsemedlem.
Vet, sedan tidigare engagemang i andra klubbar, att den idéella insatsen är mycket tidskrävande och oftast inte medför annat än en massa trist arbete. Är djupt tacksam för allt som gjorts för mej som gatbilsåkare på alla träffar jag besökt.

Jag förstår helt att det inte är en hållbar situation när styrelsen får jobba ihjäl sej för att verksamheten ska funka.

Kanske har Micke BTG rätt när han menar att klubben ska upplösas, om det blir så att Cupkörningen tryggas i en egen verksamhet och gatbilsåkat i en annan? Två styrelser kanske får varsin mindre belastning?

Lite tveksam är jag, en stor del i tjusningen med att åka på banträff med BMWSC är just kombinationen gatbil/Cuptävling. Får i allafall mej att känna närheten och sambandet att köra gatbilen på samma bana samma dag som riktiga rejsbilar. Tror också att en viss del av nyrekryteringen till BMW Cup sker hos oss gatbilsåkare som fått se Cupen på nära håll. Och bland åskådare som följer med "bara för att titta", är ju första steget att ta ut sin bil på en gatbilsträff.
Stor skillnad mot att åka och titta på tex. STCC. Kan lika gärna kolla på en F1-tävling, känns lika avlägset...

Kan det vara en lösning att betala styrelsen för deras arbete?

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Re: Motion till årsmötet!

Rolfson skrev:

[Det tar allt för lång tid med banvisningar och div andra aktiviteter. Tar ibland mellan 1 och 2
timmar i annspråk. Tiden på fm är nog ganska viktig.

Nu säger säkert någon att på eftermiddagen blir det mycket åka för gatbilarna, förvisso,
men det är nog lite för sent, alla vill nog inte avsätta en hel dag och kväll (innan man är
hemma igen) för detta nöje.

Jag vet förvisso att mycket måste uppfyllas för att säkerheten skall vara god, och att SBF;s
paragrafer skall efterlevas, men det måste gå att göra saker enklare.


thumbs up thumbs down Håller både med och inte. Tycker att de moment som görs bra och att säkerhetsnivån ändå inte är överdriven, bättre säkert än kontakt med en kompis eller några fasta föremål på banan för min del. Men tiden på förmiddagen är viktigt, det är kanske någon som minns att jag ville ha en prioriterings ordning på Gelleråsen för att få till lite körning på förmiddagen. Den gången så blev resultatet att jag körde första passet efter cupen tror klockan var 13:00 eller något liknande, ganska surt när man stigit upp klockan 04:00 för att få åka bana. För min del, så tycker jag att antalet pass är ganska viktigt, vissa kanske prioriterar sammanhängande pass. Men jag tycker man utvecklas mellan passen mer än under passen man drar ju sig för att åka in och justera något om det tar flera timmar att komma ut igen.

Vad gäller gemensamma aktiviteter gatbilar och cup så tror jag att det är riktigt bra med detta, sedan kanske inte alla evenemang ska samordnas. Det är ju viktigt att båda grenarna inom klubben kan utvecklas oberoende av varandra. Samtidigt så ska det nog finnas fler gemensamma punkter, idag är det ju två olika läger där kommunikationen mellan lägren är liten.

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Jag har ju inte heller direkt arbetat ihjäl mig för klubben, all heder till de som gör det nu, eller gjort. Faktum är att jag körde mycket i klubben från tidigt 90tal och framåt. Senast åren har jag varit medlem men knappt kört nåt alls. Det har liksom blivit lite väl uppstyrt för min smak.

Jag började tröttna redan slutet på 90talet, då jag ägde en M-roadster som man inte fick köra i BMW SC med på bana thumbs down . Förr om åren åkte vi gemensamt till ringen (1993), vi körde tidstävling med gatbilar på Borlänge gocart bana. Numera får man knappt köra om, inte heller får man köra brett, inte ens om det råkar va av en händelse. För om åren jag då var det mer socialt med anledning att man kunde va fler i bilen o s v. Allt detta kan man ju göra idag, men inte med BMW SC dock.

Jag har kört på Bana på hobby nivå till o från sedan 90talet.
Här hemma i Sverige har jag aldrig under dessa år sett ens två bilar köra ihop på banan. Aldrig heller har jag sett någon skada sig, sällan har man sett en del bilar få sig ens mindre plåtskador. Dock har jag sett avsnurrningar(menar inte rullat) oräkneliga gånger ut i grönsakerna o s v. Inte sagt att allvarligare saker inte hänt, jag har bara inte sett de under alla dessa år. Inte heller sagt att allvarliga ting inte kan inträffa.
De kan det med all säkerhet göra, dock på banor här hemma torde det var hyggligt säkert. Man bör inte alls vara på en bana om man har inställningen att jag råkar aldrig ut för nåt.

Men man kanske inte behöver skrämma ihjäl förstagångar med.....den som sätter bilen i minsta drift får inte åka, således blir det svart flagg direkt. Jag menar när dessa ord öpnnar morgongenomgången på ett regnvått Tullinge flygfält för någon månad sedan, ja då känner jag att detta med körövning inte längre existerar i BMW klubben.

Jag menar....herregud vi är på ett flygfält, det finns väl ingen anledning att skrämma ihjäl första gångarna redan vid morgonmötet Se till att ha ESP på o s v gick tongångarna, jag vet fler på denna träff som just tänkt sig känna på sina bilar för att lära sig mer, nu fick dom ju inte.

Här om någonstans är det väl utmärkt om förstagångare eller andra kan träna bilfysik. Ja hade fler tränat bilfysik hade de ju inte snurrat av banan vid första bästa sladd på banan heller. Har man det inte med sig naturligt så bör man i vartfall få prova på dessa så kallade körövningar.

Å snälla bespar mig, det är inte drifting vi håller på med, jag vet det! Det handlar inte om det.
De handlar om att känner man sig inte bekväm i sin bil under olika förhållanden kan man aldrig ens närma sig gränserna för vad den egna standardbilen klarar av, inte heller kan man häva en lömsk sladd om man nu RÅKAR få en. Om man varit förbjuden att ens testa under BMW SC så kallade körövningar eller andra klubbträffar, ja inte konstigt att folk ofta snurrar av banan hela tiden.
Då de i princip blivit fostrade att det är en dödsynd att ens nämna ord som svag drift. Det torde va väldigt svårt för någon som inte fått ens testa på bilens gränser att ens vara i närheten av att vara en säker förare i krissituationer. Inte heller kan man veta om man är i närheten av gränsen eftersom man inte tillåts ens prova vart den är hos BMW SC

Senast idag pratade jag med en av Sveriges presterande racerförare. Han tog upp just detta med att ev anordna träffar där man verkligen får folk att mer prova att verkligen pressa sig själv och bilen långt över vad personen ifråga tror är möjligt. Allt för att oxå i slutändan bli en säkrare förare, ju mer situationer man känner sig bekväm i samt hanterar, ja desto mer trafiksäker är man där ute.
Som bonus för man med all säkerhet fram bilen på bana lite fortare oxå om man vet vad som sker då man passerar visa gränser.

Under BMWs egna kurser på Ringen samt Scuderian får man alltid med sig en del bilfysik, där inser man att det inte alltid är en dödsynd all sladda, tvärt om de ser gärna att fler är bättre på det, chanserna ökar att klara sig när det krisar om man har lite bilfysik med sig på banan.

BMW SC har för väldigt länge sedan varit synonymt med körövning för mig, inte längre!
Flera av de senast åren har jag kört mycket på andra mindre uppstyrda träffar med open pitlane, mycket mindre bilar. Visst säkerheten är ju inte ens i närheten av BMW SC träffar, men det har funkat mycket bra. För många år sedan då BMW SC inte var med i SBF och säkerheten var mycket lägre än per idag, ja då man åkte fler i bilarna, ja även då gick allt bra. Som uppslutningen är nu så var det ju t o m fler bilar då!

Sorry, från en som gnäller lite men inte heller riktigt gör nåt i klubben

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW Sport Club på Gelleråsen 7/10: Banträff och Årsmöte
1, 2, 3, 4, 5   >>
17873 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande